Calla Skrevet 20. oktober 2004 #1 Skrevet 20. oktober 2004 Som kjent finnes det jo veldig mange forskjellige versjoner av baccalao. Hva er deres favoritt? Jeg tenkte jeg skulle lage det til helgen... tror jeg skal går for en med tomat,hvitløk,chili, oliven og pinjekjerner... Hvis ikke noen av dere kommer med en sikle-fremkallende oppskrift da!
Arkana Skrevet 20. oktober 2004 #2 Skrevet 20. oktober 2004 Bacalao (4 pers.) 500 g klippfisk (før utvanning) 6 mandelpoteter 5 tomater 2 løk 3 ss olivenolje 2 hvitløksbåter litt cayennepepper Legg fisken i rikelig med vann i minst to døgn. Bytt vann et par ganger. Skjær potetene i skiver. Flå tomatene og skjær i tynne båter. Skjær løk i halve ringer. Varm olje i en gryte. Legg i løk og poteter og la det surre sammen. Tilsett tomater, knust hvitløk og cayenne. La småsurre under lokk i ca 10 minutter. Skjær fisken i biter og legg i gryten. La putre videre 12-15 minutter.
Gjest Zim-zum Skrevet 20. oktober 2004 #3 Skrevet 20. oktober 2004 Min favoritt er denne: 1/2 kg klippfisk salt på fisken 8 poteter 3 løk 1 boks tomater litt tabascosaus olivenolje som dekker kjelebunnen Bløt fisken over natten, skift vann et par ganger. Del fisken i biter, skjær poteter og løk i skiver. Legg lagvis poteter, løk og fisk i gryten med poteter nederst og øverst. Ha litt salt over fisken. Slå over tomater og tabasco. La det småkoke i 1 1/2 time. Rist på gryta av og til, men ikke rør - da blir det bare lapskaus. Det trengs ikke å serveres noe annet til enn kaldt øl.
Gjest gjest1 Skrevet 21. oktober 2004 #4 Skrevet 21. oktober 2004 Min favoritt er denne: Bacalao 7-8 personar (ca 6 liter) 1 kg rensa klippfisk (skinn og beinfri) 1,5 kg poteter 4 store løk 2 paprika 4 boksar (à ca 400 gram) skinnfrie hermetiske tomater 6-8 fedd kvitløk(gjerne mer hvis du vil) 2-3 ss tomatpuré 3 dl olivenolje 2-6 raude chili Brenn av olja (varm opp til den begynner å dampe, trekk av plata og avkjøl) Skjær den utvatna fisken i bitar Skrell potetene og skjær opp i ca ½ cm tjukke skiver Skjær løk og paprika i tynne skiver Finhakk chili og kvitløk Legg løk, fisk, poteter, paprika, hermetiske tomater, tomatpuré, kvitløk og chili lagvis i panna Kok på svak varme 1,5-2 timer eller til potetene er kokt NB! Ikkje rør i gryta, då blir det graut
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #5 Skrevet 22. oktober 2004 Min favoritt er den ferdige fra Prima... I gjennomsiktig plastboks. Ikke billig, men veldig god og helt uten tilsetningsstoffer og sånt. Ungene elsker den også.
Calla Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2004 Takk for svar dere! Skal servere bacalao i kveld... begynner å grue meg litt da, siden alle gjestene er utdannede kokker :-? .... men men, det går nok bra. Lurte på en ting da... har smakt bacalao som her blitt gratinert i ovnen, og syns det var veldig godt...noen som har prøvd dette? Tenkte nemlig at det hadde vært deilig å kunne lage ferdig retten nå snart, og så slenge det i ovnen når de kommer... tips?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå