Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som kjent finnes det jo veldig mange forskjellige versjoner av baccalao. Hva er deres favoritt?

Jeg tenkte jeg skulle lage det til helgen... tror jeg skal går for en med tomat,hvitløk,chili, oliven og pinjekjerner... Hvis ikke noen av dere kommer med en sikle-fremkallende oppskrift da! :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bacalao (4 pers.)

500 g klippfisk (før utvanning)

6 mandelpoteter

5 tomater

2 løk

3 ss olivenolje

2 hvitløksbåter

litt cayennepepper

Legg fisken i rikelig med vann i minst to døgn. Bytt vann et par ganger. Skjær potetene i skiver. Flå tomatene og skjær i tynne båter. Skjær løk i halve ringer. Varm olje i en gryte. Legg i løk og poteter og la det surre sammen. Tilsett tomater, knust hvitløk og cayenne. La småsurre under lokk i ca 10 minutter. Skjær fisken i biter og legg i gryten. La putre videre 12-15 minutter.

Gjest Zim-zum
Skrevet

Min favoritt er denne:

1/2 kg klippfisk

salt på fisken

8 poteter

3 løk

1 boks tomater

litt tabascosaus

olivenolje som dekker kjelebunnen

Bløt fisken over natten, skift vann et par ganger. Del fisken i biter, skjær poteter og løk i skiver. Legg lagvis poteter, løk og fisk i gryten med poteter nederst og øverst. Ha litt salt over fisken. Slå over tomater og tabasco. La det småkoke i 1 1/2 time. Rist på gryta av og til, men ikke rør - da blir det bare lapskaus.

Det trengs ikke å serveres noe annet til enn kaldt øl.

Skrevet

Min favoritt er denne:

Bacalao

7-8 personar (ca 6 liter)

1 kg rensa klippfisk (skinn og beinfri)

1,5 kg poteter

4 store løk

2 paprika

4 boksar (à ca 400 gram) skinnfrie hermetiske tomater

6-8 fedd kvitløk(gjerne mer hvis du vil)

2-3 ss tomatpuré

3 dl olivenolje

2-6 raude chili

Brenn av olja (varm opp til den begynner å dampe, trekk av plata og avkjøl)

Skjær den utvatna fisken i bitar

Skrell potetene og skjær opp i ca ½ cm tjukke skiver

Skjær løk og paprika i tynne skiver

Finhakk chili og kvitløk

Legg løk, fisk, poteter, paprika, hermetiske tomater, tomatpuré, kvitløk og chili lagvis i panna

Kok på svak varme 1,5-2 timer eller til potetene er kokt

NB! Ikkje rør i gryta, då blir det graut

Gjest Anonymous
Skrevet

Min favoritt er den ferdige fra Prima... I gjennomsiktig plastboks. Ikke billig, men veldig god og helt uten tilsetningsstoffer og sånt.

Ungene elsker den også.

Skrevet

Takk for svar dere! Skal servere bacalao i kveld... begynner å grue meg litt da, siden alle gjestene er utdannede kokker :-? .... men men, det går nok bra.

Lurte på en ting da... har smakt bacalao som her blitt gratinert i ovnen, og syns det var veldig godt...noen som har prøvd dette? Tenkte nemlig at det hadde vært deilig å kunne lage ferdig retten nå snart, og så slenge det i ovnen når de kommer... tips?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...