Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å få baksmell eller penger tilbake med tabelltrekk?

Har hatt en inntekt på 261708 kr i inntekt i 2015, og betalt 56050 i skatt.

Har hatt 11000 i renteutgifter, og 125 kr i renteinntekter.

Kan jeg regne med å få baksmell eller penger igjen. Hvor mye sånn ca kan jeg regne med å få igjen hvis jeg får igjen? Noen som er gode til å regne her inne som klarer å regne ut sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det pleide å være en "kalkulator" på siden til skatteetaten. Den regnet ganske nøyaktig.

Jeg har i mange år planlagt med restskatt. Betalt litt for lite gjennom året, og satt pengene på konto. Litt mindre lønnsomt nå som renta er så lav. 

• Liker 1
Skrevet

Det ene året jeg hadde tabelltrekk fikk jeg baksmell på skatten. Men gjør som Stan sier og regn det ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt tabelltrekk i mange år, og alltid fått igjen på skatten.

Anonymkode: 6eef1...198

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får igjen ca 6.000 dersom opplysningene du har gitt oss stemmer og ikke har unnlatt noe annet vesentlig.

Anonymkode: c611d...1f1

AnonymBruker
Skrevet

Dersom grunnlaget for beregning av tabellen du har stemmer er det vel meningen at du skal få tilbake littegrann. 

Men cluet her er altså grunnlaget! 

Anonymkode: e79c3...345

Skrevet (endret)

Det er bedre om du finner fram til en sånn skattekalkulator. Det blir for generelt grunnlag å rekne ut på ditt skattetrekk utifra det du opplyser her. Husk også at du skal rekne inn feriepengene du mottok i fjor i denne inntekten. I tillegg er det vesentlig å rekne inn samlet gjeld og samlet formue. Og om du skal ha noe fratrekk. Skal du ha BSU-fratrekk? 

Hvor vidt man får restskatt på tabelltrekk kommer an på mange ting. Det som er vesentlig er at du må sjekke at grunnlaget som ble lagt for tabelltrekket stemmer. Dvs. om forventet inntekt, formue, gjeld etc. stemmer overrens med det som faktisk foreligger. Om du på starten av året eller underveis ser at grunnlaget er feil (du har en bedre inntekt enn grunnlagget) og at du kan risikere å få restskatt, så er det jo opptil deg selv å endre skattekortet sånn at du ikke får dette, om du heller ønsker å få tilbake på skatten eller gå i null. 

Endret av lillsunshine
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hurra! Fikk ikke baksmell.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg passer på å legge inn så korrekte tall som mulig og får dermed opp et korrekt tabellnummer. Har ikke fått baksmell ennå.

Anonymkode: 05157...65e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...