deima Skrevet 19. mars 2016 #1 Skrevet 19. mars 2016 Hei, jeg har lest litt på internett om aksjemegling, valutahandel og investering og begynner å få litt interesse for det og kunne kanskje prøve det ut selv. Men sitter igjen med sykt mange spørsmål. Bare for å nevne det, jeg har ikke noe store forventinger til dette, men ser ut som en inntresant emne. Som dere forstår har jeg ingen erfaring og svært lite forståelse. Til nå leser jeg på internett om basiskunnsp, men egentlig hva er basiskunnskap i aksjemegling osv? Jeg har ingen stor kapital til å begynne med, men hvor mye burde man ha får å begynne? Kan man starte med 1000NOK eller burde man ha minst rund 10 000NOK eller mer? Men jeg har lust å få litt mer kunnskap før jeg begynne å investere noe i det hele tatt. Så hvordan burde jeg studere om dette emne, hva er fornuftig fremgangsmåte? Jeg kan se for meg at det er lurt å lese bøker, så hvile bøker burde jeg lese som nybegynner? I tillegg fines det noe lydbøker fordi jeg må innrømme jeg er ikke så glad i å lese? Som jeg forstår det er flere typer aksjemegling som daily trading(hva andre typer finnes det? Shorting?) i tillegg har du valuta handel og investering ikke sant? Hvordan fungere dette? Hva er lurest til å starte med? Jeg leser rundt omkring på internett og ofte nevner de handelsstrategi. Jeg forstår dette slik at det er en strategi/tekning for å kjøpe aksjer. Men jeg er veldig usikker om jeg har forstått det rett og hvordan finner en handelsstrategi(jeg forventer ikke en konkret svar, men utdypelse av hva er handelsstrategi). Det finnes vell ferdige strategier som man kan bruke i begynnelse? Men før du kommer til handelsstrategi er jeg veldig usikker hvordan velger man de rette aksjer? Hva som gjør at andre aksjemeglere går få de aksjene? Hvilke informasjon er nyttig om selskapene? Hva annet burde jeg lese eller følge for å være oppdatert? I tillegg hvor skal man søker etter objektiv informasjon? (håper dere skjønte hva jeg mente her:) ) Å investere i aksjer har du stor risiko, så hvordan måler man risiko for aksjer? Har et lite spørsmål om kurtasje. Jeg forstår det slik at det er et gebyr eller skatt av aksjemegler på internettsider som Nordnet. Som jeg forstår må man være forsiktig med dette når man begynner med aksjemegling. Hvordan unngår slike kurtasje avgifter(du kan vell ikke unngå de, men hvordan betaler jeg minst mulig kurtasje?) Som jeg nevnte du har slike typer aksjemegling som daily trading. Detter er vell at du kjøper aksjer og selger de i løpet av dagen. Men hva med investering i selskapene? Er det slik at viss jeg kjøper en viss mengde aksjer vil jeg få noe penger hver måned eller må jeg selge de først(eller er jeg inne på noe annet her) Her var det mange spørsmål rundt dette emne og jeg forvente ikke at noen skal svare på alt, men kanskje hjelpe meg med veiledning. I tillegg lurer jeg på om det er noe folk som driver med undervisning på privat? Isåfall hvor kunne jeg funne det ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå