Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere uker med overtid har jeg endelig tatt meg råd til påskeferie, og jeg er helt utslitt. Hadde sett frem til en uke med full avslapning sammen med typen. Men neida, han har hver j*vla dag planlagt for oss. Jeg skal på besøk til han på en annen kant av landet og trodde denne turen skulle bli lik de andre, der vi bare nyter å være med hverandre og tar hver dag som den kommer. 

Denne gangen derimot har ikke mindre enn SEKS vennepar ytret ønske om at de vil treffe meg, og vi skal i tillegg på hytta sammen med slekta hans. Kompisene hans bor andre plasser i landet, men skal feire påsken i hjembyen så det blir første gangen jeg treffer dem..Jeg gruer meg virkelig til denne uken, jeg har ikke lyst til å være sosial hele tiden og jeg blir sliten av å være rundt ukjente folk(er introvert). Hver eneste dag skal vi være sammen med andre..

Han vet at det har vært et rævkjør på jobb disse ukene, i går var jeg så sliten at jeg gråt. Likevel klarer han å sette opp full timeplan for oss, når han vet at jeg trenger å slappe av. Har i tillegg sosial angst, så jeg har mest lyst til å late som jeg ikke rekker flyet og heller bli hjemme. Han elsker påske, og jeg har allerede sagt ja til hyttetur, men jeg trodde han i det minste kunne latt to-tre dager være igjen til å bare være oss to :( 

Jeg klarer ikke å si fra heller, da han gleder seg sånn til å "vise meg frem". Jeg bare vet hvordan neste uke kommer til å bli, jeg kommer til å være sliten og i dårlig humør. Det er så slitsomt å møte nye folk og å være på topp hele tiden. Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette, men jeg tør ikke å snakke om dette med vennene mine i frykt for å høres sytete og negativ ut..

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Sylphrena
Skrevet

Dette høres slitsomt ut. Forstår godt at det blir for mye på kort tid. Hadde synes det samme selv. Kan dessverre ikke komme med noen råd, annet enn å prøve å forklare for han at det blir for mye for deg, men vet at det heller ikke er lett  :hug:

Gjest Evans
Skrevet

Det hørtes slitsomt ut ja! 

Men du kan få til begge deler: Gjør besøkene med venneparene korte - du trenger ikke å være med de hele dagen, gjør du vel? Når du har muligheten - slapp av! Gjør akkurat det du vet som får deg til å slappe maks av. Ellers går det også an å si nei - du trenger kanskje ikke å møte alle seks venneparene? Kanskje det er noen dere kan ta senere?

Han har sikkert ikke gjort dette for å være lei, og har sikkert prøvd å skape en hyggelig og innholdsrik påske for deg, så jeg syns ikke du skal klandre han så mye: Prøv heller å finne "luft" der du kan, og avlys noen avtaler om det blir for mange. 

Skrevet

Jeg forstår du synes det er vanskelig å ta dette opp med han, men du burde det likevel. Bare si det som du sier i hovedinnlegget her, han forstår helt sikkert grunnene dine når han tenker seg litt om. Han har kanskje glemt av hvor sliten du er siden han ikke har sett deg i det siste. Er vanskelig å ha empati med en person man ikke er med rent fysisk. Forstår at dere har avstansforhold, eller misforstår jeg?

Gjest 123Sol
Skrevet

Hvis du ikke "klarer" å si ifra så burde du heller ikke syte ;) Hvor vanskelig kan det være å si ifra til sin egen kjæreste at du gjerne vil slappe av med han i et par dager fordi du er så sliten? Siden han er din kjæreste så vet han vel at du er introvert og trenger alenetid og avslapningstid?

Skrevet
Et øyeblikk siden, Mortem skrev:

Hvis du ikke "klarer" å si ifra så burde du heller ikke syte ;) Hvor vanskelig kan det være å si ifra til sin egen kjæreste at du gjerne vil slappe av med han i et par dager fordi du er så sliten? Siden han er din kjæreste så vet han vel at du er introvert og trenger alenetid og avslapningstid?

Enig. Ikke minst bør han vite at hun har sosial angst. Hvis ikke er det jo helt klart en stor kommunikasjonssvikt et eller annet sted her.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Versionarrow-10x10.png 2.0 skrev:

Enig. Ikke minst bør han vite at hun har sosial angst. Hvis ikke er det jo helt klart en stor kommunikasjonssvikt et eller annet sted her.

Han vet at jeg har det, men fordi jeg prøver å presse meg til å være i situasjoner som gjør meg ukomfortabel så virker det som han tror jeg har blitt "kurert". 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, frk91 skrev:

Han vet at jeg har det, men fordi jeg prøver å presse meg til å være i situasjoner som gjør meg ukomfortabel så virker det som han tror jeg har blitt "kurert". 

Jeg skjønner. Han vet nok for lite om det å ha sosial angts. Kanskje du burde ta en kveld eller en dag å informere han grundig, kurse han litt ;) Forklar gjerne at dette er noe som mest sannsynlig aldri kan bli kurert, men at du prøver så godt du kan å ikke la angsten styre deg men at du vil styre angsten. Uansett er dette ikke alltid så lett som man ønsker. Når angsten blir et problem i hverdagen så er det ikke noe som bare forsvinner selv om du har en bedre periode. Og dersom man presser seg og klarer det man var redd for så er man uansett helt utmattet etterpå fordi det krevde så innmari mye.

Han trenger mer kunnskaper. Gi han det.

Skrevet
2 minutter siden, Mortem skrev:

Han vet godt at jeg ikke liker å være med folk hele tiden, og han er klar over at jeg har vært sliten, men virker som han ikke tenker på det. 

Skrevet
1 minutt siden, Versionarrow-10x10.png 2.0 skrev:

Jeg skjønner. Han vet nok for lite om det å ha sosial angts. Kanskje du burde ta en kveld eller en dag å informere han grundig, kurse han litt ;) Forklar gjerne at dette er noe som mest sannsynlig aldri kan bli kurert, men at du prøverarrow-10x10.png så godt du kan å ikke la angsten styre deg men at du vil styre angsten. Uansett er dette ikke alltid så lett som man ønsker. Når angsten blir et problem i hverdagen så er det ikke noe som bare forsvinner selv om du har en bedre periode. Og dersom man presser seg og klarer det man var redd for så er man uansett helt utmattet etterpå fordi det krevde så innmari mye.

Han trenger mer kunnskaper. Gi han det.

Ja jeg skal prøve, for jeg ser virkelig mørkt på å være med ukjente folk hver eneste dag. Da trenger jeg en ferie etter ferien. Men jeg synes det er flaut, for jeg skulle virkelig ønsker jeg var en gladjente som sprudlet når hun møtte vennene hans i stedet for den stille og kjedelige jenta som vegrer seg for å være sosial i èn time..

AnonymBruker
Skrevet

Men så si i fra da jente. Stå opp for deg selv.
Si at det blir altfor mye for deg og du trenger alenetid i påsken. Verre er det ikke. Er han ikke kjæresten din da?

Anonymkode: abfe5...b4f

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, frk91 skrev:

Ja jeg skal prøve, for jeg ser virkelig mørkt på å være med ukjente folk hver eneste dag. Da trenger jeg en ferie etter ferien. Men jeg synes det er flaut, for jeg skulle virkelig ønsker jeg var en gladjente som sprudlet når hun møtte vennene hans i stedet for den stille og kjedelige jenta som vegrer seg for å være sosial i èn time..

Jeg skjønner deg så innmari godt, har vært og er der delvis ennå. Men jeg er noen år eldre enn deg, 27 år, og jeg begynte vel å akseptere angsten og mitt vesen for fullt sånn ca for 1,5 år siden. Jeg er som jeg er. Å ønske man var en annen gjør bare at du skuffer deg selv hele veien. Lik deg selv og prøv å tenk at du er bra nok, vær deg selv også med andre. Dersom du tenker at du bare skal være deg selv sammen med andre, så kan angsten bli litt mindre. Det er det konstante presset om å fremstå som noen andre som gjør at angsten kan bli ennå tyngre, og desto mer sliten blir man etterpå fordi alt var mye skuespill.

Endret av Version 2.0
Skrevet (endret)

Kjenner meg igjen, men heldigvis ikke i samme situasjon selv akkurat nå :ninja: Men jeg ville bare vært ærlig og sagt at jeg ikke hadde klart så mange dager på rad hvor man må være sosial og at jeg ble sliten bare av tanken, og spurt om noen av de folkene kunne møttes sammen, eller et eller annet. Det er jo normalt og man er ikke negativ av den grunn

Endret av Belbus
Gjest Linaria
Skrevet

Skjønner så utrolig godt hvordan du har det. Jeg hadde en gang en kjæreste fra et annet land, og hver gang vi dro til dette landet, måtte vi sosialisere med ALLE. På dagen måtte vi dra fra vennepar til vennepar og på kvelden måtte vi være med familien hans hele tida. Om jeg trakk med tidlig tilbake, fikk jeg beskjed om at jeg var frekk og usosial. Uff... Jaja.. men det jeg snes du bør gjøre er å si fra. Si at du ikke orker å dra rundt og treffe alle disse folka for du er sliten. Dere kan treffe de som det sannsynligvis blir lenge til dere får treffe igjen, men noen vennepar må bare vente. Man må være litt selvopptatt sånn sett av og til, synes jeg. 

Skrevet
22 timer siden, frk91 skrev:

Etter flere uker med overtid har jeg endelig tatt meg råd til påskeferie, og jeg er helt utslitt. Hadde sett frem til en uke med full avslapning sammen med typen. Men neida, han har hver j*vla dag planlagt for oss. Jeg skal på besøk til han på en annen kant av landet og trodde denne turen skulle bli lik de andre, der vi bare nyter å være med hverandre og tar hver dag som den kommer. 

Denne gangen derimot har ikke mindre enn SEKS vennepar ytret ønske om at de vil treffe meg, og vi skal i tillegg på hytta sammen med slekta hans. Kompisene hans bor andre plasser i landet, men skal feire påsken i hjembyen så det blir første gangen jeg treffer dem..Jeg gruer meg virkelig til denne uken, jeg har ikke lyst til å være sosial hele tiden og jeg blir sliten av å være rundt ukjente folk(er introvert). Hver eneste dag skal vi være sammen med andre..

Han vet at det har vært et rævkjør på jobb disse ukene, i går var jeg så sliten at jeg gråt. Likevel klarer han å sette opp full timeplan for oss, når han vet at jeg trenger å slappe av. Har i tillegg sosial angst, så jeg har mest lyst til å late som jeg ikke rekker flyet og heller bli hjemme. Han elsker påske, og jeg har allerede sagt ja til hyttetur, men jeg trodde han i det minste kunne latt to-tre dager være igjen til å bare være oss to :( 

Jeg klarer ikke å si fra heller, da han gleder seg sånn til å "vise meg frem". Jeg bare vet hvordan neste uke kommer til å bli, jeg kommer til å være sliten og i dårlig humør. Det er så slitsomt å møte nye folk og å være på topp hele tiden. Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette, men jeg tør ikke å snakke om dette med vennene mine i frykt for å høres sytete og negativ ut..

Da må du vennlig forklare ham om at du ikke orker å møte alle disse i påska, så får han kutte ned på besøkene og møtene. 

Skrevet

Nå har jeg snakket med han, og han forsto heldigvis at jeg trenger å slappe av og ikke henge med ukjente folk hele tiden. Måtte dog inngå et kompromiss og være med slekta og vennene hans noen dager. Men det skal jeg takle, så lenge jeg får litt vin innabords:ph34r:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en typisk gutte-ting å gjøre :P Bare anta  at det er greit, selv om han vet at du har hatt en travel periode og har et stort behov for alenetid. Håper du ba han om å huske å spørre deg om hva du vil neste gang :) 

Anonymkode: 325da...ada

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at det blir for heftig for deg med sosiale sammenkomster hver dag i ferien, og ikke minst når det er fremmede mennesker og svigerfamilie. Du får trøste deg med at det nok bare var godt ment og en ubetenksomhet fra kjæresten din sin side, han er sikkert utrolig stolt av deg, har gledet seg til å vise deg frem til alle og har blitt litt revet med i planleggingen. Fint at dere har snakket sammen og at dere har funnet et kompromiss. God påske :)

Anonymkode: 5cec6...e5b

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at det blir for heftig for deg med sosiale sammenkomster hver dag i ferien, og ikke minst når det er fremmede mennesker og svigerfamilie. Du får trøste deg med at det nok bare var godt ment og en ubetenksomhet fra kjæresten din sin side, han er sikkert utrolig stolt av deg, har gledet seg til å vise deg frem til alle og har blitt litt revet med i planleggingen. Fint at dere har snakket sammen og at dere har funnet et kompromiss. God påske :)

Anonymkode: 5cec6...e5b

Ja han ble nok litt revet med :P Takk, god påske til deg også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...