Gå til innhold

Hunden er plutselig sykt kosete

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei! Jeg har en hannhund på snart 2 år som over natta har blitt sykt kosete. Han begynte å bli det for et par uker siden. Før har han likt å ligge i nærheten, og han ville gjerne bli klødd og kost med, men han kunne ikke ligge ved siden av meg eller noe sånt. Mye av grunnen til det tror jeg var fordi han ble varm. Men nå er det helt annerledes, i sofaen vil han aller helst ligge oppå meg til enhver tid (og dette er en hund på 40 kg altså), og han KREVER kos (dytter med snuten borti hendene mine, slår ting ut av hendene mine om jeg holder telefonen osv), og jeg syns jo det er sykt søtt og koselig, men jeg lurer på hva det kan komme av. Noen som har noen idéer?

Jeg er ikke gravid altså, vet det er mange hunder som reagerer på det. Men det er jeg altså ikke. Så det må være noe annet. 

Anonymkode: 5708b...2ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er dominans. Han blir kjønnsmoden og har helt klart funnet ut at han kan manipulere deg (kreve kos, ligge over deg, dytte ting ut av hendene dine).

Anonymkode: 01059...e2a

• Liker 1
Skrevet

Det har ingenting med dominans å gjøre. Dominans finnes bare mellom to av samme art innenfor en flokk, ergo er det ikke dominans mellom hund og menneske. Dominans er også definert som den som vinner en ønsket ressurs, ikke at en hund ønsker kos fra sin eier. 

Jeg tror ikke det betyr så mye mer enn at hunden har begynt å sette pris på kos og nærhet, TS. :)

• Liker 7
Gjest Spiderman
Skrevet
2 minutter siden, Tabris skrev:

Dominans finnes bare mellom to av samme art innenfor en flokk, ergo er det ikke dominans mellom hund og menneske. D

Har du kilder på dette?

AnonymBruker
Skrevet

Min hund er også sånn i perioder, og som regel er det når jeg har det tungt. Noen ganger virker det som om han merker at jeg blir trist og lei meg før jeg merker det selv, og så kommer han for å holde meg med selskap. Verdens beste venn, er han. 

Anonymkode: 7ef98...ba0

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heihei! Jeg har en hannhund på snart 2 år som over natta har blitt sykt kosete. Han begynte å bli det for et par uker siden. Før har han likt å ligge i nærheten, og han ville gjerne bli klødd og kost med, men han kunne ikke ligge ved siden av meg eller noe sånt. Mye av grunnen til det tror jeg var fordi han ble varm. Men nå er det helt annerledes, i sofaen vil han aller helst ligge oppå meg til enhver tid (og dette er en hund på 40 kg altså), og han KREVER kos (dytter med snuten borti hendene mine, slår ting ut av hendene mine om jeg holder telefonen osv), og jeg syns jo det er sykt søtt og koselig, men jeg lurer på hva det kan komme av. Noen som har noen idéer?

Jeg er ikke gravid altså, vet det er mange hunder som reagerer på det. Men det er jeg altså ikke. Så det må være noe annet. 

Min hund er også veldig kosete innimellom. Det er en tispe da, og det har nok sammenheng med syklusen. Og så tror jeg hun trenger ekstra kos hvis hun f.eks. har vært mye alene, da klenger hun veldig, forfølger meg og krabber opp på fanget så fort hun har mulighet  - og hun veier over 30 kg. :)

Anonymkode: b5395...80c

Skrevet

Kan det henge sammen med at det er løpetid for mange tisper nå?

The "love is in the air"-theory? :) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere :) Ja  han har vel bare "lært seg" å like kos, kanskje. Det er ikke noen tisper som løper i nabolaget (da hadde jeg merket det godt, for å si det sånn), men kan han bli rar i forbindelse med min syklus? For jeg har nemlig mensen nå.

Skrevet
16 timer siden, Plaskebrus skrev:

Har du kilder på dette?

Jeg har blitt fortalt dette på flere kurs og seminarer hos ulike hundeskoler. Det virker også logisk for meg, siden det er tydelig at hunder ikke ser på oss som andre hunder. Jeg har ikke klart å finne noen kilde på det, men skal komme tilbake til deg hvis jeg gjør det.

Uansett om det finnes dominansforhold mellom hund og hundeeier, så har det i hvert fall ingenting med å be om kos å gjøre. :)

Gjest Spiderman
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Tabris skrev:

Jeg har blitt fortalt dette på flere kurs og seminarer hos ulike hundeskoler. Det virker også logisk for meg, siden det er tydelig at hunder ikke ser på oss som andre hunder. Jeg har ikke klart å finne noen kilde på det, men skal komme tilbake til deg hvis jeg gjør det.

Uansett om det finnes dominansforhold mellom hund og hundeeier, så har det i hvert fall ingenting med å be om kos å gjøre. :)

No worries. Har ikke påstått at du tok feil. Kjøper bare ikke påstanden din uten videre.

Vet du foresten om det er forskjell på å underkaste seg og å bli dominert for en hund? Hvis det ikke er det så må påstanden være feil etter mine erfaringer.

Å dominere kan defineres på flere måter.

Endret av Plaskebrus
Skrevet
8 timer siden, Plaskebrus skrev:

No worries. Har ikke påstått at du tok feil. Kjøper bare ikke påstanden din uten videre.

Vet du foresten om det er forskjell på å underkaste seg og å bli dominert for en hund? Hvis det ikke er det så må påstanden være feil etter mine erfaringer.

Å dominere kan defineres på flere måter.

Det synes jeg ikke du skal gjøre heller. 

Det er mange rare myter og egne meninger om hva dominans er, jeg forholder meg til den etologiske definisjonen. Det er jo den som er basert på forskning på dyrs atferd og ikke myter dannet av lekfolk.

Ellers er jeg usikker på hva du mener med spørsmålet ditt?

Gjest Spiderman
Skrevet
2 timer siden, Tabris skrev:

Det synes jeg ikke du skal gjøre heller. 

Det er mange rare myter og egne meninger om hva dominans er, jeg forholder meg til den etologiske definisjonen. Det er jo den som er basert på forskning på dyrs atferd og ikke myter dannet av lekfolk.

Ellers er jeg usikker på hva du mener med spørsmålet ditt?

Dyrepsykologi er ingen eksakt vitenskap.

Finnes det forresten en grunn til at ikke dyr kan vise dominans på tvers av arter? Etter den definisjonen du ga dominerer mennesker over dyr hele tiden.

Regner med at de som hold seminarene hadde et resultat fra en forskning å referere til siden du virker så sikker. For meg høres dette veldig ulogisk ut. Håper du kan opplyse meg :)

Gjest Klaveret
Skrevet

Tabris, du virker ti å ha litt peiling så jeg spør deg (eller andre) En hannhund på litt over ett år stilte seg opp ved sin eier, løftet på foten og tisset på han. Vi tenkte umiddelbart på dominans ... hva tenker du?

Skrevet
9 timer siden, Klaveret skrev:

Tabris, du virker ti å ha litt peiling så jeg spør deg (eller andre) En hannhund på litt over ett år stilte seg opp ved sin eier, løftet på foten og tisset på han. Vi tenkte umiddelbart på dominans ... hva tenker du?

Hvorfor tenkte dere på dominans i dette tilfellet? 

Skrevet
12 timer siden, Plaskebrus skrev:

Dyrepsykologi er ingen eksakt vitenskap.

Finnes det forresten en grunn til at ikke dyr kan vise dominans på tvers av arter? Etter den definisjonen du ga dominerer mennesker over dyr hele tiden.

Regner med at de som hold seminarene hadde et resultat fra en forskning å referere til siden du virker så sikker. For meg høres dette veldig ulogisk ut. Håper du kan opplyse meg :)

Men dominans har en klar definisjon innenfor etologi, selv om det er et begrep som har blitt tillagt mye rart av hundefolk opp igjennom årene.

Ja, det håper jeg også. Har spurt noen av de jeg har hørt det av, men tror de er på påskeferie. :)

11 timer siden, Klaveret skrev:

Det er vanskelig å si hva det kan være med så lite informasjon, men dominans er det nok ikke. Dominans handler om et avklart forhold mellom to individer hvor den ene har automatisk forrang ved en ønsket ressurs. Det er altså en måte hvor sosiale grupper kan unngå konflikter, ikke noe som skaper konflikter. Man kan heller ikke "være" dominant, det er ikke et fast karaktertrekk, men et forhold mellom to individer i en gitt i situasjon.

AnonymBruker
Skrevet
Den 19. mars 2016 at 18.19, AnonymBruker skrev:

Det er dominans. Han blir kjønnsmoden og har helt klart funnet ut at han kan manipulere deg (kreve kos, ligge over deg, dytte ting ut av hendene dine).

Anonymkode: 01059...e2a

Tull

Anonymkode: c3571...086

• Liker 2
Skrevet (endret)
Den 19.3.2016 at 20.15, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere :) Ja  han har vel bare "lært seg" å like kos, kanskje. Det er ikke noen tisper som løper i nabolaget (da hadde jeg merket det godt, for å si det sånn), men kan han bli rar i forbindelse med min syklus? For jeg har nemlig mensen nå.

Der gikk min teori i vasken. Jeg hadde nemlig tenkt å legge inn et forslag om at du muligens kunne være gravid. Husker nemlig i sommer når jeg var det, så ble hundene mine plutselig ekstremt kosete og oppmerksomme, skulle passe på meg konstant. 

Glem det, ser jo at du selv har overveid det alt i første innlegg.... :P Jeg må nok lese HI nøyere, og ikke bare tittelen... 

Endret av Marimba
Skrevet

Min hund ble også ekstremt kosete omtrent over natta rundt to års alder. Som valp og unghund hadde den ikke tid til å kose og jeg var heldig dersom jeg fikk klappe den sammenhengende i mer enn fem sekunder :P Ikke fult så ille men du ser greia. Nå tror jeg glatt den kunne bodd oppå meg omtrent hele tiden. Kos har blitt superstas!

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Sirah skrev:

Min hund ble også ekstremt kosete omtrent over natta rundt to års alder. Som valp og unghund hadde den ikke tid til å kose og jeg var heldig dersom jeg fikk klappe den sammenhengende i mer enn fem sekunder :P Ikke fult så ille men du ser greia. Nå tror jeg glatt den kunne bodd oppå meg omtrent hele tiden. Kos har blitt superstas!

Haha, jeg tror det er det som har skjedd her også :) Han har ikke like mye mark i ræva lenger, så nå går det faktisk an å sitte stille og få kos en stund. Tidligere har det vært sånn at han begynt å lekebite meg hvis jeg har prøvd å kose med han, men nå kan han få kos i en evighet uten å bli gira på å leke. Veldig hyggelig :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...