AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #1 Del Skrevet 19. mars 2016 Skulle lage pizzadeig i kveld men innser jo nå at jeg har glemt å handle gjær! I skapet fant jeg 5 poser tørrgjær som gikk ut på dato i oktober 2015. er det verste som kan skje at den hever dårligere eller kan man bli dårlig av den på noen måte? Har knekt foten så gidder ikke gå de 30min til butikken hvis jeg ikke absolutt må hehe Anonymkode: 3f04b...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #2 Del Skrevet 19. mars 2016 Bare kjør på du. Anonymkode: 63425...28b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #3 Del Skrevet 19. mars 2016 Fersk gjær som har gått ut på dato er det helseskadelig å spise. Hvordan det er med tørrgjær vet jeg ikke. Anonymkode: 8c697...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #4 Del Skrevet 19. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan det er med tørrgjær vet jeg ikke. Det blir en annen sak, desuten er det ikke snakk om mange månedene over dato. Anonymkode: 63425...28b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 19. mars 2016 #5 Del Skrevet 19. mars 2016 Så lenge tørrgjæren har vært oppbevart ved normale temperaturer, og selve posene ikke er ødelagt er det ingen problem i det hele tatt. Mulig du må regne med litt lengre hevetid, og litt dårligere heving, men siden det ikke er flere år siden utløpsdatoen, så vil det nok fungere noenlunde greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #6 Del Skrevet 19. mars 2016 Ville ikke brukt tørrgjær heller, med tanke på at fersk gjær ikke skal brukes etter endt dato. Har aldri prøvd, men med tanke på bruksområdet begge har, så vil jeg si nei. Ikke når den er et halvt år gammel hvertfall! Én måned kanskje, men ikke over 5! Anonymkode: 1b78f...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #7 Del Skrevet 19. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke brukt tørrgjær heller, med tanke på at fersk gjær ikke skal brukes etter endt dato. Fersk gjær og tørr gjær har helt forskjellige egenskaper. Det er null problem å bruke den tørre gjæren. Anonymkode: 63425...28b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #8 Del Skrevet 19. mars 2016 Står det "Best før xx(dato)" eller "Holdbar til/ Siste forbruksdag xxdato" på tørrgjærpakkene? Sistnevnte (merket med rødt) betyr at det er eller kan være skadelig å bruke varen etter den datoen. Best før-merkning betyr at varen kan tape seg etter datoen, men ikke trenger å være skadelig å spise. Anonymkode: 8c697...bcb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 19. mars 2016 #9 Del Skrevet 19. mars 2016 Tørrgjær har Best før..-dato. Det er fullstendig trygt å bruke, men beregn noe lenger hevetid. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #10 Del Skrevet 19. mars 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke brukt tørrgjær heller, med tanke på at fersk gjær ikke skal brukes etter endt dato. Har aldri prøvd, men med tanke på bruksområdet begge har, så vil jeg si nei. Ikke når den er et halvt år gammel hvertfall! Én måned kanskje, men ikke over 5! Anonymkode: 1b78f...719 Hvor har du det fra? Fersk gjær fungerer fint noe tid etter dato. Tørr gjær fungerer lenge etter. Anonymkode: 6fd97...760 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #11 Del Skrevet 19. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra? Fersk gjær fungerer fint noe tid etter dato. Tørr gjær fungerer lenge etter. Anonymkode: 6fd97...760 Mener du med dette at gjæren virker hevende? Selv om den ferske gjæren virker når den er utgått på dato, er det helseskadelig å spise! Anonymkode: 8c697...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulf Skrevet 19. mars 2016 #12 Del Skrevet 19. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du med dette at gjæren virker hevende? Selv om den ferske gjæren virker når den er utgått på dato, er det helseskadelig å spise! Anonymkode: 8c697...bcb Hæ? Er det helseskadelig? Jeg har brukt fersk gjær som har gått ut på dato maaaaaange ganger før, og jeg lever enda i beste velgående 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #13 Del Skrevet 19. mars 2016 Et øyeblikk siden, Ingride skrev: Hæ? Er det helseskadelig? Jeg har brukt fersk gjær som har gått ut på dato maaaaaange ganger før, og jeg lever enda i beste velgående JA! Anonymkode: 8c697...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 19. mars 2016 #14 Del Skrevet 19. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: JA! Anonymkode: 8c697...bcb Nei, det er det ikke. Gjæren slutter bare å fungere. Om du mener noe annet må du komme med kilder. Og skulle det vise seg at du har rett er den fortsatt trygg noen dager over. Noe annet hadde ikke matvareprodusentene tatt sjansen på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #15 Del Skrevet 19. mars 2016 6 minutter siden, VinterSnø skrev: Nei, det er det ikke. Gjæren slutter bare å fungere. Om du mener noe annet må du komme med kilder. Og skulle det vise seg at du har rett er den fortsatt trygg noen dager over. Noe annet hadde ikke matvareprodusentene tatt sjansen på. Jeg finner ikke artikkelen akkurat nå dessverre. Men jeg kommer tilbake med link senere om jeg finner den. Anonymkode: 8c697...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #16 Del Skrevet 19. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg finner ikke artikkelen akkurat nå dessverre. Men jeg kommer tilbake med link senere om jeg finner den. Anonymkode: 8c697...bcb Gjør det. Jeg føyer meg i rekken som vil se deg komme med en kilde. Anonymkode: 74667...519 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #17 Del Skrevet 19. mars 2016 Tørrgjæren fungerte kjempebra! Hevet til dobbel strl på 30min står i ovnen nå og kjenner ikke noe spesiell lukt heller. Tusen takk for alle svar! Anonymkode: 3f04b...52e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #18 Del Skrevet 19. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gjør det. Jeg føyer meg i rekken som vil se deg komme med en kilde. Anonymkode: 74667...519 Hei. Jeg har lett og lett, uten å finne artikkelen. Det ser ut til at det er mulig at jeg husker feil angående fersk gjær. Jeg beklager det jeg skrev tidligere i tråden. Anonymkode: 8c697...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #19 Del Skrevet 19. mars 2016 Ps Jeg ser også at fersk gjær er merket med Best før, noe som betyr at den kan brukes etter dato Anonymkode: 8c697...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #20 Del Skrevet 19. mars 2016 2 timer siden, Ingride skrev: Hæ? Er det helseskadelig? Jeg har brukt fersk gjær som har gått ut på dato maaaaaange ganger før, og jeg lever enda i beste velgående Jeg finner ikke artikkelen, og det er mulighet for at jeg husket feil. Jeg beklager det jeg skrev. Det er mulig at det jeg trodde om fersk gjær, bare er en myte som er spredt (ettersom flere enn jeg har lest og/ eller hørt at fersk gjær er helseskadelig etter utgått dato) Anonymkode: 8c697...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå