Gå til innhold

hund med betennelse i bukspyttkjertelen / diett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hunden min ble plutselig veldig syk og det viste seg å være betennelse i bukspyttkjertelen.  Nå må han gå på streng fettfri diett i minimum tre uker, men vi vil nok for alltid være nøye med at maten ikke er for fet.  Hos dyrlegen kjøpte vi egnet tørrfor og våtfor, men dessverre er ikke hunden særlig lysten på den maten. Er det noen som har litt peiling og kan komme med forslag om fettfri/fattig mat som hunden kan få? Tips til egnet godbiter? Jeg gir han kyllingfilet, fisk, ris og poteter men blir veldig glad for andre forslag.

Anonymkode: 39e08...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gi han noe annet enn maten han skal ha! Hunden min har vært igjennom samme sykdom, og han er på streng diett. Han får Hills ID Low calorie tørrfor. Dette likte han ikke noe særlig, så han får litt ID low calorie boksemat oppå (det smakte visst fantastisk). Du må ikke gi han noe annet, da blir han syk igjen. Kun diettfor.

Du kan skjære boksematen opp i tynne skiver og hive de i komfyren på ca 100 grader i 1 time, da lager du himmelske godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar :) Men det er ikke slik at hundene bare kan spise ferdigprodusert mat fra dyrlegen. Hundene ble jo friske før slikt for kom på markedet også. Det viktige er at det er svært lavt fettinhold. Det har jeg fra veterinær. Utfordringen er å finne et bredt spekter av mat som gir et greit kosthold denne 3-ukersperioden. Hunden min spiser endel av diett-tørrforet men rører ikke våtforet. Jeg blander tørrfor m annet fettfattig mat, men håper noen har tips til annet enn det jeg allerede gir. I dag blandet jeg nlen skjeer cottage chees (fant tips i en artikkel på nett) i tørrforrt, og det gikk rett ned!  Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min forrige hund hadde riktignok ikke betennelse, men kronisk svikt i bukspyttkjertelen, men jeg har derfor noen års erfaring med foring i slike tilfeller. Grunnen til at foret må være fettfattig, er at bukspyttkjertelen produserer enzymer som bidrar til å bryte ned fettet i maten. Hvis bukspyttkjertelen av en eller annen grunn ikke «virker», så må man være forsiktig med fettet. Foruten fettredusert diettfor, kunne min hund spise kokt torsk som proteinkilde. Den kunne også spise godbiter som besto av tørket fisk. 
Andre ting som fungerte godt var yougurt naturell eller en skvett biola. Dette er jo mageregulerende samtidig. Veldig små mengder med rent storfekjøtt og viltkjøtt (rått eller tilberedt) fungerte også. 
Vi forsøkte med kylling, også, for mange hunder tåler dette fint, men min hund tålte tydeligvis ikke kyllingprotein. Her må man prøve seg litt fram. 

Ofte kan det være lurt å gi hunden flere små måltider istedenfor ett eller to store i løpet av døgnet. Det var i alle fall noe dyrlegen anbefalte meg. 

Hvis problemet med bukspyttkjertelen blir kronisk, slik det var for min hund, kan man bruke kosttilskudd som består av tørket, og oppmalt bukspyttkjertel (fra svin, tror jeg det var). Kosttilskuddet blandes med hundeforet + vann, og står og virker i noen timer før foring. Dette gir hunden hjelp til å fordøye maten. Min hund gikk på dette de siste fire årene (fra 9 til 13 år, som var et lengre liv enn forventet for den rasen), og det fungerte veldig godt. 

Anonymkode: 7f0b1...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for et godt svar med mye god informasjon! Dette tar jeg med meg. Og at hunden din levde så lenge pp tross av sykdommen er en god "trøst" - at det er mulig med riktig tilrettelegging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...