Gå til innhold

Lurt å bo i 1 eller 2 etasje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal selge huset mitt og kjøpe leilighet. Har bodd før under noen og da var det veldig lytt. 

Ville dere ha bodd i 1 eller 2 etasje når dere skulle kjøpt leilighet?

Anonymkode: 64338...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenkte om det ble tett i kloakken, så havner vel det også i 1 etasjen ? Og varmen stiger jo så det blir vel bedre økonomisk å bo i 2 etasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i 1. etasje og syns det er helt ok. Men jeg synes 2.etasje er det ideelle. Tenker da på vinduer  og balkongdør som man nå huske å lukke og så er det litt mer bråk på bakkeplan og dårligere utsikt.

Anonymkode: 25111...bae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor. Er det rolig og trygt foretrekker jeg 1. Etg. Er det midt i sentrum av en stor by så er 2. Fint. Hvorfor flytter du? Er du gammel eller planlegger barn bør tenke på trapper?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei ikke gammel, bare har for stort et hus. Kanskje gammel i forhold til deg. Er 39 og barna er ute av redet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 etasje. I første vil det bli mer støy. Vi bor i første og det er ikke helt lydisolert, så vi hører lyder fra andre etasje, og det er lite stas.... 

Anonymkode: be4b7...5a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser på forskjellige leiligheter, både i sentrum og litt utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt klart øverst. Har måttet flytte to ganger ene og alene pga lytt og mye tramp og lyder fra de over. Var i hus og gammel blokk. Nåværende leilighet har jeg folk over meg men et nytt bygg og lydisolering så hører det ikke på samme måte som i de tidligere boligene. Betong er viktig,  se etter de og hør nøye når du er på visning. 

Anonymkode: 95bb3...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i 1. etasje og syns det er helt ok. Men jeg synes 2.etasje er det ideelle. Tenker da på vinduer  og balkongdør som man nå huske å lukke og så er det litt mer bråk på bakkeplan og dårligere utsikt.

Anonymkode: 25111...bae

Ja er dette jeg også tenker. Og husker da jeg bodde i 1 etasje og om kloakken ble tett, så var det jeg som fikk dritten på mitt baderom om de over hadde kastet kluten i do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser på forskjellige leiligheter, både i sentrum og litt utenfor.

Sentrum av hva? Jeg kunne lett bodd i 1. Etg i Tønsberg sentrum, men ikke på Grønnland i Oslo... Er det trygt og rolig, og uten masse innsyn, ville jeg foretrukket 1. Etg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som sier 1. hva synes dere er bra med å bo så lavt nede på bakken?

Anonymkode: 37de6...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentralt inne i byen ville jeg ikke bodd i første etasje, pga fare for at kjeltringer klatrer inn et vindu som står på gløtt.

En kollega av meg bodde i høy første etasje på Bislett i Oslo. De gammeldagse vinduene var av den typen som har en smal vindusluke øverst, over de vanlige vindusrutene, sånn at man bare kan sette den på luftegløtt. Dette hadde de glemt å lukke en natt og gikk og la seg. På benken på kjøkkenet lå lommebok.

Neste morgen var lommeboka borte og det lå en FISKESTANG på bakken utenfor... tyvene hadde stått på stige utenfor og brukt fiskestang til å fiske til seg lommeboka som lå på kjøkkenbenken!

De følte seg nærmest voldtatte av det frekke tyveriet, og de ble veldig oppmerksomme på farene ved å bo i første etasje i Oslo sentrum.

Jeg foretrekker andre etasje når man bor i by. Det er litt for høyt til at man kan forvente at noen klatrer inn og stjeler ting, om man har et vindu på gløtt i et rom og oppholder seg i et annet. Tyver kan være musestille, og komme og gå uten at man hører en lyd. Det er mange av de som er proffe, så det er null problem å stjele noe mens det er folk hjemme.

Nå bor jeg ikke i byen, men litt mer landlig til på Østlandet, og her bor vi i første etasje med hage. Men ingenting står åpent om natten likevel.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker 1.etg fordi jeg har små barn og dyr. Er veldig kjekt å kunne gå rett ut i hagen her rett fra terrassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi var utelukkende på visninger i 1.etasje. Som flere sier er tilgjengelighet til hage mtp dyr og barn veldig greit for oss. Her er det godt isolert, så selv om jeg hører trinn og tv (kun om den er høøøy), er det helt greit. Og det er ditt hus. Er det for lytt blir dere enige om en løsnin, enten det er ekstra isolering fra gulv og tak, eller tepper. Vi har to barn, og vi bråker logisk nok en del. Det var en av grunnene til at vi ikke ville bodd i 2.etasje. Vi hadde bråkt så mye med leking, løping og banking at de under hadde krepert. De over oss hører ikke noe (vi har spurt). 

Vi bor i et veldig høyt hus, så gateplan er ikke et problem. Utsikt har vi heldigvis også. Heldigvis er de over veldig greie, og vi har en fin kommunikasjon. Når man deler hus må begge parter tåle litt ekstra, og ta litt ekstra hensyn. Det er livet om en ikke vil/har råd til å bo i enebolig.

Men, som 39åring uten barn, ville jeg valgt 2.etasje, med mindre det er veldig viktig med enkel tilgang på uteområde.

Anonymkode: b957c...465

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd i første,og ikke flere ganger nei. Var kjeller under. Hadde iskalde gulv. De over meg trengte ikke bruke mye varme,for de fikk varme fra meg. Kunne ikke dra fra verandadør åpen eks. Mye tråkk ved utgangsdør osv. Var portal,  så folk ringte alltid på til meg

Anonymkode: 6ee28...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 etg, helt klart så langt opp du kommer, dess bedre synes jeg, da er man lenger vekk fra eventuelle innbruddstyver og trafikklyd og støv, og bedre utsikt dess lengre opp. Jeg bor i lavblokk i 3 etg som er den øverste og stortrives. Har venner som bor i høyblokk i 6 etg og annet par i 9 etg og de stortrives, samme gjør jeg med min 3 etg. Vi har alle heis, barn utflyttet og var lei av plenklipping, men koser oss med krukker etc på verandaen :) 

Anonymkode: 4e6b1...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Tenker dette varierer veldig utfra andre faktorer, slik at man ikke på generell basis kan si at 1. eller 2. etasje "alltid" er det beste.

Jeg bor nå i en terrasseblokk med 4 etasjer, og bor i 1. etasje. Bygget er fra 2003 og godt isolert, så hører sjelden noe til naboen over meg. Som nederste leilighet har jeg også størst terrasse, type nesten 30 kvadrat, mens de over meg har mindre balkonger på ca. 5-6-7 kvadratmeter. Jeg bor en halvtime utenfor bykjernen, så er ikke noe innsyn eller lignende fra gateplan. Er beplantning og gressplen mellom min leilighet/terrasse og andre bygninger/veier og slikt, så jeg har godt med privatliv og dessuten en hagefølelse. :) Med tanke på strøm og økonomi ville det nok vært mest gunstig å ha noen under seg, men på den annen side tviler jeg på at det er så gulvvarmt hos han over meg de ukene jeg er vekkreist eller har lange dager på jobb, for da stiller jeg termostaten så det er 10-12 grader mens jeg er ute, og ikke slås på noe høyere før en halvtime før jeg kommer hjem. Mistenker også at han har soverom rett over mitt gjesterom, og der er det ca. 10 grader året rundt, fordi jeg sjelden bruker rommet. :P Så det kan jo slå begge veier.

Så for min del, i min situasjon akkurat nå - foretrekker 1. etasje. Synes dette er en av, om ikke den, beste leiligheten i "min" blokk.

Men si jeg bodde midt i sentrum, i et bygg fra gjerne 1900 med et travelt fortau rett utenfor... Da er det gjerne mindre gunstig med 1. etasje pga. bråk, varme, innsyn og lyder fra gaten og slikt. Så det varierer jo.

Anonymkode: 748ef...dc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier 1. hva synes dere er bra med å bo så lavt nede på bakken?

Anonymkode: 37de6...17f

Lett og komme seg inn og ut, fint hvis man har handlet mye og slipper trappene. Har mindre kontakt med naboene...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Kompromisset da jeg flyttet hit var at det ble første etasje og det blir ikke første etasje igjen for meg. Det er for lite privat. Det er dessuten veldig gulvkaldt med bare kjelleren under. Her er det også parkering foran boligene, noe som er mer plagsomt for oss i 1. etasje.

Det er en grunn til at boligene blir dyrere jo lenger opp i byggene man kommer. Samtidig er det slik at i et bygg uten heis - som her - betyr det at alt som skal inn eløer ut av huset må bæres til/fra 2. etasje.

Den viktigste fordelen med 1. etasje er en eventuell hage, så hvis det er viktig er det egentlig bare 1. etasje som duger. Ofte i eldre  hus er det kun 1. etasje som har utemulighet også. Så her er mange ting å avveie.

Mine krav til ny leilighet er at det ikke skal være 1. etasje, at det skal være balkong og at det skal være gode kollektiv muligheter til og fra jobb og til og fra aktiviteter. I mitt tilfelle betyr det innenfor bybanen (i Bergen). I tillegg ønsker jeg noen flere kvadratmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar dere. Jeg har funnet ut at 2 etasje er best for meg også. Vil ha en liten balkong da :) Liker ikke å ha det gulvkaldt heller. Har en liten hund, men den er voksen og ekstremt rolig. Og jeg går uansett tur når jeg lufter den, så da blir det ut uansett, så trenger ikke hage til det .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...