AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #1 Skrevet 19. mars 2016 Jeg og mannen kjøpte nytt hus for to år siden, på et sted hvor ingen av oss har bodd før. Siden huset er nytt, så trengs det en del penger for å ordne det til, både ute og inne. Vi føler at vi ikke lenger vil påkoste noe mer på huset enn vi hittil har gjort. Orker rett og slett ikke mer, det for mye energi og penger til at vi vil fortsette. Dessuten liker vi oss ikke her lenger, vi har begynt å mistrives. Altså, det hjelper ikke å ha fint kjøkken og bad, hvis man ikke trives. Ikke sant? Vi har snakket mye om deg i det siste og kommet frem til at vi kanskje bør selge det. Har hatt to forskjellige meglere på besøk som har nokså lik takst. Ca.900.000kr har taksten gått opp siden vi kjøpte det. Vi har snakket om å kjøpe litt mindre hus og ikke ha fullt så mye lån som vi har nå. Mannen sier at det er best å selge huset først og deretter kjøpe nytt. Her vi bor selges boliger fort, noen før visning og andre etter første visning. Men spm er; hvor skal vi bo om vi ikke finner noe nytt innen tre mnd? Har ikke lyst å leie. Vi tenkte å spørre mine foreldre om å bo hos dem litt, om vi ikke finner noe innen vi flytter ut av huset. Men jeg nøler med å spørre. Altså vi tenkte ikke å bo hos dem gratis, bare så det er sagt. På annen side, er jeg redd for at jeg kommer til å angre når vi har solgt vårt hus. Sånne ting kan man aldri vite for sikkert men.. Hva tenker dere? Anonymkode: 46db5...94b
Plexus Skrevet 19. mars 2016 #2 Skrevet 19. mars 2016 For meg er det veldig viktig å trives i eget hjem og nabolag. Hjemmet er jo ens personlige krypinn hvor det skal kjennes trygt og godt og nabolaget og miljøet rundt bør også kjennes lunt og hjemmekjært. Fra erfaring er et hjem et området som blir til underveis i livet og er i konstant forandring i takt med livets omveltninger og situasjoner. Jeg tror det er mange som forsøker å tilstrebe et totalt ferdigstilt hjem på null, komma niks og blir slitne over tålmodigheten og energien det kreves. Jeg forstår godt at man ikke orker å bruke energi eller penger på huset etterhvert. For et hus er kostbart, og man blir liksom aldri helt ferdig for det er alltid noe som bør gjøres, alltid noe som bør oppdateres, byttes, rakes eller males.. Det å kjøpe et mindre hus høres ikke ut som en dum ide. Et mindre hus er sikkert mye lettere å "håndtere" og sikkert rimeligere. Om dere kan bo hos foreldrene dine hadde jo det også sikkert vært en fin midlertidig løsning. Det å ikke ville angre ved salg er det vel ingen garanti for. Det vil vel også være ganske naturlig. Men om dere virkelig ikke trives så ville jeg tenkt at trivsel er viktigere enn om at dere kanskje angrer for salg.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #3 Skrevet 19. mars 2016 2 minutter siden, Plexus skrev: For meg er det veldig viktig å trives i eget hjem og nabolag. Hjemmet er jo ens personlige krypinn hvor det skal kjennes trygt og godt og nabolaget og miljøet rundt bør også kjennes lunt og hjemmekjært. Fra erfaring er et hjem et området som blir til underveis i livet og er i konstant forandring i takt med livets omveltninger og situasjoner. Jeg tror det er mange som forsøker å tilstrebe et totalt ferdigstilt hjem på null, komma niks og blir slitne over tålmodigheten og energien det kreves. Jeg forstår godt at man ikke orker å bruke energi eller penger på huset etterhvert. For et hus er kostbart, og man blir liksom aldri helt ferdig for det er alltid noe som bør gjøres, alltid noe som bør oppdateres, byttes, rakes eller males.. Det å kjøpe et mindre hus høres ikke ut som en dum ide. Et mindre hus er sikkert mye lettere å "håndtere" og sikkert rimeligere. Om dere kan bo hos foreldrene dine hadde jo det også sikkert vært en fin midlertidig løsning. Det å ikke ville angre ved salg er det vel ingen garanti for. Det vil vel også være ganske naturlig. Men om dere virkelig ikke trives så ville jeg tenkt at trivsel er viktigere enn om at dere kanskje angrer for salg. Tusen takk for et så godt utfyllende svar. ☺️ Husker når vi solgte leiligheten vår, var jeg kjempetrist og tenker på den den dagen idag faktisk, men angrer ikke liksom. Anonymkode: 46db5...94b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #4 Skrevet 19. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen kjøpte nytt hus for to år siden, på et sted hvor ingen av oss har bodd før. Siden huset er nytt, så trengs det en del penger for å ordne det til, både ute og inne. Vi føler at vi ikke lenger vil påkoste noe mer på huset enn vi hittil har gjort. Orker rett og slett ikke mer, det for mye energi og penger til at vi vil fortsette. Dessuten liker vi oss ikke her lenger, vi har begynt å mistrives. Altså, det hjelper ikke å ha fint kjøkken og bad, hvis man ikke trives. Ikke sant? Vi har snakket mye om deg i det siste og kommet frem til at vi kanskje bør selge det. Har hatt to forskjellige meglere på besøk som har nokså lik takst. Ca.900.000kr har taksten gått opp siden vi kjøpte det. Vi har snakket om å kjøpe litt mindre hus og ikke ha fullt så mye lån som vi har nå. Mannen sier at det er best å selge huset først og deretter kjøpe nytt. Her vi bor selges boliger fort, noen før visning og andre etter første visning. Men spm er; hvor skal vi bo om vi ikke finner noe nytt innen tre mnd? Har ikke lyst å leie. Vi tenkte å spørre mine foreldre om å bo hos dem litt, om vi ikke finner noe innen vi flytter ut av huset. Men jeg nøler med å spørre. Altså vi tenkte ikke å bo hos dem gratis, bare så det er sagt. På annen side, er jeg redd for at jeg kommer til å angre når vi har solgt vårt hus. Sånne ting kan man aldri vite for sikkert men.. Hva tenker dere? Anonymkode: 46db5...94b Selg om dere vil. Men ikke legg så mye tanker i det: et hus er bare et hus. Angrer dere så flytter dere igjen. Ikke verre enn det. Men hvorfor skal dere selge før dere kjøper? Altså: det koster jo penger både å leige flyttebyrå og lager (møblene til et hus får sjelden plass i boda) - og jakten på det "perfekte" hjem må ventes å ta 1-2 års tid om dere ikke har griseflaks. Så dersom huset er lettsolgt: hvorfor ikke jakte, ta dere good tid, og så selge i det dere finner noe heller enn å ende opp med å bo trangt på nåde hos sleiktinger i månedsvis og til slutt ende opp med å kjøpe det første og beste for å få privatliv og så være påan igjen med ny mistrivsel, nytt salg etc..? Anonymkode: f1dc6...cd0 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #5 Skrevet 19. mars 2016 Prøve å bo et annet sted én måneds tid kanskje? Kan hende dere kan bytte bolig med noen eventyrlystne venner? Mannen min har en kamerat som nesten hvert år flytter inn i huset vårt når vi er på sommerferie; han passer da på kattene og blomstene og fisker mye utenfor her. Anonymkode: b3eb4...f4f
gangnedsol i elg Skrevet 20. mars 2016 #6 Skrevet 20. mars 2016 (endret) Hvorfor mistrives dere? Hvis dere ikke trives der, hva er sannsynligheten for at dere kommer til å trives et annet sted? Du sier ingenting om årsaken til at dere ikke trives der, det er derfor jeg spør. Hvis dere har gode grunner til å mistrives, er det ikke noe å si på det. Men hvis følelsen av mistrivsel er mere en "følelse"...? Forstår behovet for et mindre hus. Hvorfor ha for mye å streve med, når man kan gjøre livet enklere. Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt; hvor skal vi bo i mellomtiden. Endret 20. mars 2016 av gangnedsol i elg
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #7 Skrevet 20. mars 2016 Trives dere ikke, så ville jeg ha flyttet. Man skal jo trives der man bor. Trivsel er viktig. Men hvorfor ikke kjøpe før dere selger? Å bo hos foreldrene hørtes ikke ut som en drømmesituasjon akkurat. Hadde aldri jeg orket. Hadde flydd på veggen etter noen få dager, men det er jo meg da. Jeg har nettopp flyttet. Fordi jeg ikke likte meg der jeg bodde. Orket ikke mer og flyttet. Angrer ikke et sekund på det. Havnet i et bråkete nabolag selv lm huseier sa det var rolig. Narkomane som bodde oppi gata som festet og bråket mye. Politiet var ofte på døra. Bare det er grunn til å flytte. Pluss bodde rett ved siden av en storfamilie med 7 barn og de hadde ikke oppdragelse. Bråka fra morgen til kveld. Holdt på å bli gal. Så bestemte meg for å flytte og bor i et veldig rolig nabolag. Som sagt, trives dere ikke, så flytt. Hva har dere å tape? Anonymkode: 9b416...17b
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #8 Skrevet 20. mars 2016 Vi vil flytte fordi huset er altfor stort, det må gjøres mye ute, det tapper oss for energi og penger, noen naboer rundt men ser dem nesten aldri, og vi bor liksom oppi fjellet.. Vi vil bo på et sted hvor det er mye folk, og man føler at man lever liksom. Vi vil selge først, fordi vi har fått greie på hvor mye vi Jan kjøpe for, men om huset vårt går for mer enn taksten er, så vet vi hvor mye egenkapital vi kan bruke. Feks. sett at vi vil kjøpe først, og huset som dukker opp blir budrunde på og vi vet hvit langt vi kan gå, og pga feks 50.000kr så må vi gi oss. Håper dere skjønner nå. Anonymkode: 46db5...94b
Triviella Skrevet 20. mars 2016 #9 Skrevet 20. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi vil flytte fordi huset er altfor stort, det må gjøres mye ute, det tapper oss for energi og penger, noen naboer rundt men ser dem nesten aldri, og vi bor liksom oppi fjellet.. Vi vil bo på et sted hvor det er mye folk, og man føler at man lever liksom. Vi vil selge først, fordi vi har fått greie på hvor mye vi Jan kjøpe for, men om huset vårt går for mer enn taksten er, så vet vi hvor mye egenkapital vi kan bruke. Feks. sett at vi vil kjøpe først, og huset som dukker opp blir budrunde på og vi vet hvit langt vi kan gå, og pga feks 50.000kr så må vi gi oss. Håper dere skjønner nå. Anonymkode: 46db5...94b Hvor stort er huset? Spør bare av nysgjerrighet, da vi skal bygge hus og jeg synes dette med størrelse er så vanskelig. Har liksom tenkt at jo større, jo bedre. Men kanskje ikke?
MiniMjau Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 Hva om det går en stund mellom salg og at dere finner ny bolig? Dere trenger da antagelig midlertidig sted og bo, OG dere blir stående utenfor boligmarkedet en liten stund og mister evt verdistigning på boligen dere solgte. Så ha dette med i vurderingen. Det er slevsagt trygt å vite eksakt hvor mye en har og rutte med. Så dere får veie for og imot
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 Den 20. mars 2016 at 19.01, Triviella skrev: Hvor stort er huset? Spør bare av nysgjerrighet, da vi skal bygge hus og jeg synes dette med størrelse er så vanskelig. Har liksom tenkt at jo større, jo bedre. Men kanskje ikke? Huset er 165kvm. Altfor stort for oss to. ts Anonymkode: 46db5...94b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #12 Skrevet 22. mars 2016 1 time siden, MiniMjau skrev: Hva om det går en stund mellom salg og at dere finner ny bolig? Dere trenger da antagelig midlertidig sted og bo, OG dere blir stående utenfor boligmarkedet en liten stund og mister evt verdistigning på boligen dere solgte. Så ha dette med i vurderingen. Det er slevsagt trygt å vite eksakt hvor mye en har og rutte med. Så dere får veie for og imot Skjønner. Men jeg vil bare komme meg ut av dette huset. Det er bedre å bo med noen enn å føle seg ensom i et stort hus man ikke trives i. ts Anonymkode: 46db5...94b
MiniMjau Skrevet 22. mars 2016 #13 Skrevet 22. mars 2016 Det med str er vanskelig, husk at det skal vaskes, varmes opp og vedlikeholdes også. samtidig så vil en jo ha det romslig. Vi er en fam på 4 og ser at bolig opp mot 200m2 er stort for oss og slik vi ønsker å ha det.... Så 165 m2 vil jeg tro er veeeldig romslig for to pers. Vi bor på 70m2 nå, for lite for fire, men passe for bare to
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #14 Skrevet 22. mars 2016 10 minutter siden, MiniMjau skrev: Det med str er vanskelig, husk at det skal vaskes, varmes opp og vedlikeholdes også. samtidig så vil en jo ha det romslig. Vi er en fam på 4 og ser at bolig opp mot 200m2 er stort for oss og slik vi ønsker å ha det.... Så 165 m2 vil jeg tro er veeeldig romslig for to pers. Vi bor på 70m2 nå, for lite for fire, men passe for bare to Selvfølgelig. Men for oss er dette altfor stort, mye å vaske og mye å ordne. Selv om 10 år blir ikke det ferdig ute og har tre soverom som står helt tomme, har ikke lyst å fylle dem bare for å gjøre det, hvis du skjønner. Anonymkode: 46db5...94b
Gjest Coolaid Skrevet 22. mars 2016 #15 Skrevet 22. mars 2016 Den 19.3.2016 at 13.07, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen kjøpte nytt hus for to år siden, på et sted hvor ingen av oss har bodd før. Siden huset er nytt, så trengs det en del penger for å ordne det til, både ute og inne. Vi føler at vi ikke lenger vil påkoste noe mer på huset enn vi hittil har gjort. Orker rett og slett ikke mer, det for mye energi og penger til at vi vil fortsette. Dessuten liker vi oss ikke her lenger, vi har begynt å mistrives. Altså, det hjelper ikke å ha fint kjøkken og bad, hvis man ikke trives. Ikke sant? Vi har snakket mye om deg i det siste og kommet frem til at vi kanskje bør selge det. Har hatt to forskjellige meglere på besøk som har nokså lik takst. Ca.900.000kr har taksten gått opp siden vi kjøpte det. Vi har snakket om å kjøpe litt mindre hus og ikke ha fullt så mye lån som vi har nå. Mannen sier at det er best å selge huset først og deretter kjøpe nytt. Her vi bor selges boliger fort, noen før visning og andre etter første visning. Men spm er; hvor skal vi bo om vi ikke finner noe nytt innen tre mnd? Har ikke lyst å leie. Vi tenkte å spørre mine foreldre om å bo hos dem litt, om vi ikke finner noe innen vi flytter ut av huset. Men jeg nøler med å spørre. Altså vi tenkte ikke å bo hos dem gratis, bare så det er sagt. På annen side, er jeg redd for at jeg kommer til å angre når vi har solgt vårt hus. Sånne ting kan man aldri vite for sikkert men.. Hva tenker dere? Anonymkode: 46db5...94b Trivsel er viktig. Og å kjøpe mindre hus er smart, Mitt råd er å få gjort jobbe, slutt å lure, få huset ut på salg, start med å gå på visninger.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #16 Skrevet 22. mars 2016 Det begynner jo å nærme seg eneboligsesong og dere kan ønske mer enn 3 mnd overtakelse, f.eks. 5 mnd, men en familiebolig er det nok mange som har lyst å være etablert i før skolestart hvis barna er i skolealder. Høres ut som det var forventninger og planer knyttet til huset og livet der som kanskje viste seg å være vanskelig, og da kan det være godt å komme seg bort fra det. Anonymkode: c5d58...447
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #17 Skrevet 22. mars 2016 4 timer siden, Coolaid skrev: Trivsel er viktig. Og å kjøpe mindre hus er smart, Mitt råd er å få gjort jobbe, slutt å lure, få huset ut på salg, start med å gå på visninger. Vi titter innom Finn flere ganger om dagen, hver dag. Dukker det opp noe av interesse så går vi på visning, hittil nå har det ikke vært noe av interesse. ts Anonymkode: 46db5...94b
MiniMjau Skrevet 22. mars 2016 #18 Skrevet 22. mars 2016 Boligmarkedet tar seg opp etter påske. Venter selv på boliger til salgs
gangnedsol i elg Skrevet 22. mars 2016 #19 Skrevet 22. mars 2016 Det er absolutt best å selge først Hvis huset ligger øde til, er det kanskje ikke av de letteste å få solgt,det tar nok litt tid,selv om noen liker å bo sånn, jeg fx hadde likt det, hvis det hadde vært gjennomførbart. (ang. jobb) Og ja, jeg skjønner nå veldig godt hvorfor dere ikke trives. Dere liker å ha folk rundt dere. Lykke til med salget da:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå