Gå til innhold

Om å sette poteter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har kjøpt en gård til nedfalls og skal begynne å pusse den opp i sommer. På det lille som skogen ikke har tatt skal jeg begynne å dyrke de mest vanlige tingene. Nå er det noen spørsmål jeg lurer på:

• Det er nokså sur, men beksvart skogsjord. Mye mose. Skal jeg blande i en handlepose med aske fra vedovnen vår på teigen på 4x2m? Blir mindre surt.
  • Jeg har små mandelpoteter/settepoteter. Har pleid å dele mine poter i to, og la de tørke litt, så sette de. Men med små mandelpoteter er vel ikke dét noe vits i?
  • Det virker å være litt steinete, likevel fuktig jord. Noe jeg bør gjøre med det for å drenere?
  • Her er mye mus og mark og ekorn og dritt. Må jeg ta høyde for det? Eller klarer poteter seg greit mot skadedyr? Kommer fra vanlig enebolighage, jeg. :)

Anonymkode: b216e...705

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kjøpt en gård til nedfalls og skal begynne å pusse den opp i sommer. På det lille som skogen ikke har tatt skal jeg begynne å dyrke de mest vanlige tingene. Nå er det noen spørsmål jeg lurer på:

• Det er nokså sur, men beksvart skogsjord. Mye mose. Skal jeg blande i en handlepose med aske fra vedovnen vår på teigen på 4x2m? Blir mindre surt.
  • Jeg har små mandelpoteter/settepoteter. Har pleid å dele mine poter i to, og la de tørke litt, så sette de. Men med små mandelpoteter er vel ikke dét noe vits i?
  • Det virker å være litt steinete, likevel fuktig jord. Noe jeg bør gjøre med det for å drenere?
  • Her er mye mus og mark og ekorn og dritt. Må jeg ta høyde for det? Eller klarer poteter seg greit mot skadedyr? Kommer fra vanlig enebolighage, jeg. :)

Kan dessverre ikke svare på alt, men mark er veldig bra. Mark må jorda ha for at den skal bli luftig. Mye mark er et tegn på at jorda er sunn. I konvensjonelt jordbruk med mye kunstgjødsel og sprøytemidler er det ofte lite mark.

Ellers kan du jo være lurt å sjekke om det finnes noen kurs i nærheten, f.eks. i regi av et hagelag, bygdekvinnelag, landbruksskole eller Klimaalliansen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for innspill - jeg er glad for det! :) Jeg har dyrka en del potet i hage, men har liksom lyst til å gjørd det "skikkelig" nå. Så..mye aske blandet inn kan være en ulempe for marken kanskje, når ph-verdien endres for mye? Har ikke råd eller tid til noe kurs nå - huset sluker ALT fremover. Men jeg håper jo å få lest meg opp på nettet, samt å få noen gode råd her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter en erfaren bonde på kaffe og rådføring. De fleste folk synes det er stas å dele av sin kunnskap og at andre vil lære av dem. :-) Lykke til som jordbruker!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske hageselskap sitt forum, hagepraten, har mange erfarne dyrkere, som helt sikkert kan svare på både dette og andre spørsmål du har fremover. Legger ved en link til forumet deres, underforum "matplanter"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har nå tatt frem spaden og snudd jorda - slik kan den ligge én uke. Ufattelig mye mark!! Kanskje 10-30 per spadetak à 30x30x30cm. Voldsomt at dette skulle gå an.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda hos deg har ligget brak, forstår jeg.  Da er den gjerne sur og uten mye næring. Tviler på om aske er tilstrekkelig, så du må sikkert kalke.  Her på gården deler vi ikke settepoteten.  Vi har også mandelpotet. 

Gnagerne blir borte når jorda blir mindre sur, og også markinnholdet endres og blir mer balansert. 

Lykke til :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Zienna skrev:

Jorda hos deg har ligget brak, forstår jeg.  Da er den gjerne sur og uten mye næring. Tviler på om aske er tilstrekkelig, så du må sikkert kalke.  Her på gården deler vi ikke settepoteten.  Vi har også mandelpotet. 

Gnagerne blir borte når jorda blir mindre sur, og også markinnholdet endres og blir mer balansert. 

Lykke til :)

Takk for tips! I år er det bare en liten lapp (ble vel egtl 3x3m istdf 4x2m), men kan hende at dette blir utvidet etter hvert som vi rydder skogen. Kalk har jeg, så da prøver jeg dét også. Har ikke tatt jordprøve ennå.

Når setter du mandelpotetene? Jeg tenkte på påsken nå, det er kystnært Vestland. En viss fare for frost er der vel likevel en måned til...

Har du noe oppfølging av potetene underveis?

De skal være ferdige når det blomstrer, men hvor lenge kan potetene stå under bakken derfra? Jeg har tidligere gjerne bare plukket de fortløpende...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Vestlandet, men hovedregelen er at potet kan settes når faren for nattefrost er over.  De tåler en frostnatt, men ikke over lengre tid. 

Underveis må du passe på at ugresset ikke overtar  Dytt gjerne litt jord opp mot stengelen også.  Poteten kan gjerne stå 3 uker i jorda etter avblomstring

Det er sønnen min som er "eksperten", egentlig.  Han sa at jeg måtte si at du må være forsiktig med kalk.  Poteter får hva vi kaller "skurv", noe lignende vorter, om de får for mye kalk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aaah...tusen takk! :) Hypping - å dytte jord oppetter veksten - har jeg aldri prøvd. "Glemmer" som regel plantene til de er høstmodne. Nå skal dette gjøres riktig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...