Gå til innhold

Blir ikke slankere av sunn livsstil..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mange tråder her med samme tema men kom ikke frem til noe konklusjon..hva gjør man feil dersom man trener,spiser sunt og holder et lavt nok kaloriinntak, men verken midjemål eller vekt rekker seg? Jeg er klar over at siden jeg trener styrke så trenger man ikke se det på vektnedgang men i alle fall at klærne blir større eller målene blir mindre? 

Jeg har hatt god tålmodighet og kommer ikke til å gi meg uansett fordi uansett så ser jeg jo at jeg har blitt strammere og mer definert. Så litt om meg.

Jeg er 174 og ligger å vipper mellom 70-71 kilo. Det er det samme jeg veide etter jul før jeg begynte. Jeg gikk ned noe i midjemål de første to ukene og siden da har det forblitt det samme.

En typisk uke består av 2-3 økter med  intervall sykling på senter. Jeg trener også 3 økter styrke i uka. Så jeg trener ca  5 dager i uka. 

Matmessig kan en dag se sånn ut:

Frokost : knekkebrød med magerost

Lunsj: salat med linser /kylling/egg el liknende 

Mellommåltider: cottage cheese , smoothie bestående av banan, 1 scoop proteinpulver,  jordbær,  1 ss mager kesam,  mandelmelk /skummet melk 

Middag : Laks med grønnsaker 

Jeg har prøvd å spise mer også og det hjelper heller ikke . 

Er ikke strikt på lørdager så her kommer det dessverre mye kalorier. Kan det være her jeg stagnerer ? Men jeg synes da det er litt rart jeg ikke see noe forskjell i ukedagene heller når jeg spiser bra og trener.

Ellers drikker jeg en del lettbrus som jeg prøver å kutte ned på . Drikker alkohol 1-2 dager i helga. 

Hva burde jeg gjøre for å kunne se forskjell ? Har trent hardt i snart 12 uker nå...

Anonymkode: 8c45d...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veier du alt du spiser og fører nøye regnskap? Det er pes til å begynne med, men etterhvert fårman bedre kontroll...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvor mye alkohol er det snakk om, og hvor mye skeier du ut i helgen? uten å vite mer om deg vil jeg gjette at det er disse to som er synderne. ville gjort som brukeren over sier og begynne å telle kalorier. 

Endret av Bananen
  • Liker 5
Skrevet

Hvis du tar av helt med kalorinivået i helgene er det nok dette som ødelegger for deg. Husk at det er veldig mye kalorier i alkohol, så hvis du drikker mye av dette i tillegg til å spise mye drittmat vil det bli ganske mye. Hvordan ser en typisk lørdag ut matmessig? Du kan jo prøve i en periode å bare kutte ut alt av usunn mat og alkohol i helgene også, og se om det blir noen fremgang. Det er vel eneste måten å finne ut om det er årsaken. 

• Liker 3
Gjest GulSol
Skrevet

1 kveld med alkohol er nok til å ødelegge en uke med godt kosthold og trening. Du får i deg mye bra greier og trener styrke, kroppen din samler vel på dette og bygger muskler? Muskler veier mer enn fett og det kan jo være en grunn til at du ikke går ned. Kroppen har også en tendens til å gå i en slags pausemodus ved vektnedgang etter 3-4 måneder. Vær tålmodig! Fokuser på å være sunn og at kroppen din skal se optimal ut. Når man er sunn, frisk og fit så er tallet på vekta bare akkurat det... Et tall på vekta. :) 

Skrevet

Selv om du kanskje ikke veier mindre, vil kroppen bli mindre. Fett har større volum enn muskler.

Begynn å måle deg rundt livet etc.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for deres synspunkter :)

Når det gjelder måling av midje så gjør jeg det. Men som jeg skrev så blir heller ikke det mindre. Den eneste forskjellen jeg ser er at kroppen er mer stram, celluliter er nærmest borte ,osv. Naturlig nok så må man ha noen fremskritt med såpass mye trening, men det hjelper ikke i forhold til å være mindre i klesstørrelse.  Jeg har i grunn fulgt den regelen at i helgen kan jeg spise noe godt og kose meg. Bare for å holde ut dette "regimet" mitt. 

Det varierer veldig hvor mye jeg spiser. For eksempel kan jeg drikke maksimalt 2 glass hvitvin eller 1-2 bokser øl. Av usunne ting blir det som regel kanskje 100 g sjokolade el dessert . Spiser stor porsjoner av pizza,Taco,  tandoori, pasta el liknende på lørdagskveld . Søndag er ikke så ekstrem men kan bli litt drikke da også og litt godteri. Men mest er dette snakk om 1 dag i uka. Jeg vil jo ha en livsstil jeg kan leve med..men føler kroppen tviholder på den størrelsen jeg er nå. 

Er vanskelig å snu denne vanen med litt helgekos men kan kanskje være verdt et forsøk.  Men kjipt å gi avkall på den ene dagen i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Proteinpulveret kan du kutte ut. Det gir bare unødvendige kalorier og er ikke nødvendig i ditt kosthold.

Anonymkode: c1ece...e08

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Proteinpulveret kan du kutte ut. Det gir bare unødvendige kalorier og er ikke nødvendig i ditt kosthold.

1 scoop utgjør 105 kalorier.. så jeg vil ikke si dette er noe katastrofe?  

Skrevet

Hvis du er 174 høy og veier 70 kg, er du egentlig overvektig? Jeg mener, fins det egentlig noe å fikse her?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig råd, jeg vet det, men jeg vil anbefale deg å telle kalorier og veie all maten for å få bedre kontroll over inntaket. Da jeg begynte å slanke meg så gjorde jeg som deg spiste generelt sunt, men hadde noen dager i uken hvor jeg spiste det jeg ville. Jeg forstod ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt før jeg innså de to dagene med 2500 +kcal dro opp gjennomsnittet så mye at jeg ikke lå i underskudd. Man skal trene veeeeldig mye for at det utgjør så stor forskjell. Faktisk har jeg opplevd at jeg går like mye ned i vekt i perioder jeg ikke trener uten å redusere kaloriinntaket. 

Så for min del hjalp det å være streng i begynnelsen. Da løsnet det.

Anonymkode: 5f464...0b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 scoop utgjør 105 kalorier.. så jeg vil ikke si dette er noe katastrofe?  

Men du trenger det ikke i kostholdet ditt i det hele tatt. Bedre å spise mat. Et egg gir 90 kalorier, mye bedre enn proteinpulver.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Mann 42 skrev:

Hvis du er 174 høy og veier 70 kg, er du egentlig overvektig? Jeg mener, fins det egentlig noe å fikse her?

Nei jeg er nok ikke overvektig.. men jeg er en av de som får alt fettet liggende rundt magen så derfor ønsker jeg å gå ned ca.5 kg . Tror alle har en vekt de trives på og jeg trives ikke helt her jeg er nå. Ok jeg kan takle å se tallet 70 men da må midjemålet i alle fall bli mindre..

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er nok ikke overvektig.. men jeg er en av de som får alt fettet liggende rundt magen så derfor ønsker jeg å gå ned ca.5 kg . Tror alle har en vekt de trives på og jeg trives ikke helt her jeg er nå. Ok jeg kan takle å se tallet 70 men da må midjemålet i alle fall bli mindre..

samme her. Lykke til.

Anonymkode: c9fdf...a85

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Puny skrev:

Veier du alt du spiser og fører nøye regnskap? Det er pes til å begynne med, men etterhvert fårman bedre kontroll...

I helgen nei. I ukedagene har jeg prøvd. Denne uka lå jeg på ca.1300-1500 pr dag.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjedelig råd, jeg vet det, men jeg vil anbefale deg å telle kalorier og veie all maten for å få bedre kontroll over inntaket. Da jeg begynte å slanke meg så gjorde jeg som deg spiste generelt sunt, men hadde noen dager i uken hvor jeg spiste det jeg ville. Jeg forstod ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt før jeg innså de to dagene med 2500 +kcal dro opp gjennomsnittet så mye at jeg ikke lå i underskudd. Man skal trene veeeeldig mye for at det utgjør så stor forskjell. Faktisk har jeg opplevd at jeg går like mye ned i vekt i perioder jeg ikke trener uten å redusere kaloriinntaket. 

Så for min del hjalp det å være streng i begynnelsen. Da løsnet det.

Jeg har ikke lyst å miste muskelmasse men fett. Så trening er viktig for meg. Og jeg vet Jeg ikke kan spise ubegrenset så har en mistanke at helgen kan ødelegge for meg. Men tenkte ikke en spisedag i uka kunne skade så mye?  

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I helgen nei. I ukedagene har jeg prøvd. Denne uka lå jeg på ca.1300-1500 pr dag.

Jeg ville telt i helgene også, bare for å utelukke at det ikke er der alt går feil....

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får utvide disiplinen til å gjelde helgene, også, da. Eller trene mer.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lyst å miste muskelmasse men fett. Så trening er viktig for meg. Og jeg vet Jeg ikke kan spise ubegrenset så har en mistanke at helgen kan ødelegge for meg. Men tenkte ikke en spisedag i uka kunne skade så mye?  

Jeg mente ikke at trening ikke er viktig; trening er superviktig for generell helse, men 3-5 økter i uka har dessverre ikke så mye å si for vektnedgang. Men hvis du er glad i å trene kan du med fordel øke intensiteten på øktene. Hva med å bytte ut intervallsykling med intervaller på tredemølle? Eller spinningstimer om du liker å sykle.

Når det gjelder den "spisedagen" i uka, så er det jo tydelig at det ikke fungerer for deg. Så jeg ville kuttet det ut en periode, eller hentet inn de kaloriene du spiste de neste dagene. Det er ukesgjennomsnittet som er relevant her.

• Liker 1
Skrevet
Den 19.3.2016 at 7.33, AnonymBruker skrev:

En typisk uke består av 2-3 økter med  intervall sykling på senter. Jeg trener også 3 økter styrke i uka. Så jeg trener ca  5 dager i uka. 

Hva burde jeg gjøre for å kunne se forskjell ? Har trent hardt i snart 12 uker nå...

Jeg har ingenting å utsette på matinntaket ditt. Det er absolutt fullt mulig å spise normalt og likevel gå ned i vekt. Det handler om hvordan man trener og (hvilken genetikk man har som disponerer deg for det ene eller det andre, selvsagt).

Det jeg har problemer med å skjønne er hvorfor du trener på et treningsstudio. Hva er målet ditt? Gå ned i vekt? Isåfall: 
1: Kutt ned vektløftingen til én gang i uka. 
2: Kutt ut å sykle intervaller! Det er for sprintere. Du skal ned i vekt, derfor skal du trene sykkel over lang tid med høy intensitetssone. Kjøp deg racersykkel og dra på langtur. Da går du ned i vekt. Det er ikke mer magisk enn som så. 

Akkurat den treningen du holder på med nå bare opprettholder et status quo. Du trener litt muskler, men det legger erstatter bare et minimum av fett fordi du ikke holder høy nok kardio over lengre tid. Sorry, men med vektløfting slik mange jenter idag holder på med blir man seende ut som en traktor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...