Gå til innhold

Redd katt

Gjest Carly-Chardonnay

Anbefalte innlegg

Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet

Jeg adopterte en katt forrige helg, men han er fortsatt så utrolig redd for meg :( Ligger mest under senga mi. Jeg kan gå bort til han og kose med han og da maler han, så han er ikke SÅ redd. Han har ikke hatt det så greit før og blitt mye flytta på, så kan være han er urolig pga det. Men han maler og virker fornøyd når jeg koser med han hvertfall, og spiser godt.

Noen som har adoptert katt som har opplevd det samme? Hvor lang tid pleier det ta før katter blir trygge? Skulle ønske han kunne komme opp i sofaen og ikke bare ligge under senga. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Jeg adopterte en katt forrige helg, men han er fortsatt så utrolig redd for meg :( Ligger mest under senga mi. Jeg kan gå bort til han og kose med han og da maler han, så han er ikke SÅ redd. Han har ikke hatt det så greit før og blitt mye flytta på, så kan være han er urolig pga det. Men han maler og virker fornøyd når jeg koser med han hvertfall, og spiser godt.

Noen som har adoptert katt som har opplevd det samme? Hvor lang tid pleier det ta før katter blir trygge? Skulle ønske han kunne komme opp i sofaen og ikke bare ligge under senga. 

Gi det mer tid så blir han nok varm i trøya :) Som du sier så har han opplevd mye tøft i tillegg til å bli flyttet mye på. Katter som ikke er har opplevd fæle ting bruker nok 1-3 uker på å bli husvarm. Jeg adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen og hun var ca. 2 måneder da og hun er fremdeles redd oss innimellom når vi står, går, holder poser/andre ting, gjør raske bevegelser osv. Du kan prøve feliway eller et fór som heter Calm, det skal gjøre katten roligere. 

Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet
Et øyeblikk siden, Brimi skrev:

Gi det mer tid så blir han nok varm i trøya :) Som du sier så har han opplevd mye tøft i tillegg til å bli flyttet mye på. Katter som ikke er har opplevd fæle ting bruker nok 1-3 uker på å bli husvarm. Jeg adopterte en katt fra dyrebeskyttelsen og hun var ca. 2 måneder da og hun er fremdeles redd oss innimellom når vi står, går, holder poser/andre ting, gjør raske bevegelser osv. Du kan prøve feliway eller et fór som heter Calm, det skal gjøre katten roligere. 

Takk for tips :) Nå skal han kastreres neste uke, så kanskje han blir litt mer avslappa etter det. Ok, så fra noen uker til noen måneder får jeg regne med det tar før han er husvarm da. Syns bare så synd på han der han piler under senga... 

Gjest Sylphrena
Skrevet

Så flott av deg å adoptere! Lillepus trenger nok bare litt tid. Selv om han ikke er redd for deg, er omgivelse fortsatt nye og skumle. 

Da jeg fikk ene pusen min var hun mye det samme. Men nå er hun kjempe kosete og skal ligge på fanget hele tiden :)  Så det kommer seg nok etterhvert for deg og. 

Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet
1 minutt siden, Nyneave skrev:

Så flott av deg å adoptere! Lillepus trenger nok bare litt tid. Selv om han ikke er redd for deg, er omgivelse fortsatt nye og skumle. 

Da jeg fikk ene pusen min var hun mye det samme. Men nå er hun kjempe kosete og skal ligge på fanget hele tiden :)  Så det kommer seg nok etterhvert for deg og. 

Det høres koselig ut :) Er jo det jeg håper på, at Gunnar skal hoppe i fanget etterhvert. 

Skrevet

Gi pus tid, prat masse med den selv om den gjemmer seg og vis at du ikke har "glemt" den, pass på at den får i seg nok mat og vann etc. Så blir nok Gunnar tryggere etterhvert! :) 

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Noe som også kan være lurt er å ha katten på et lite rom (feks badet) helt til han blir trygg rundt deg, også kan du gradvis gi han tilgang til resten av huset etterhvert. God mat og godbiter kommer man også langt med. 

Anonymkode: f51d5...a34

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

Takk for tips :) Nå skal han kastreres neste uke, så kanskje han blir litt mer avslappa etter det. Ok, så fra noen uker til noen måneder får jeg regne med det tar før han er husvarm da. Syns bare så synd på han der han piler under senga... 

Ja, kastrering vil nok hjelpe :) Da slipper han ihvertfall hormonene i tillegg!

38 minutter siden, NasseNøff skrev:

Har kun passet en veldig redd og sky katt i noen måneder. Katten hadde blitt mishandlet, dyrebeskyttelsen hadde ikke plass og skulle avlive katten. Men vi valgte å gi katten noen måneder. Da vi så at det gikk fremover så varslet vi dyrebeskyttelsen og fikk være fosterhjem frem til han kunne bli omplassert. 

Men det jeg gjorde var å late som ingenting. Lot han være i fred. Jeg gjorde det jeg vanligvis gjorde. Så i øyekroken at han skvatt av nye lyder, men jeg stoppet ikke, bare fortsatte. Hørte han løp bortover gulvet av lydene, men brydde meg ikke. Vanlige hus-lyder altså. Jeg kastet ikke en kasserolle i gulvet for å skremme han. Helt normale hverdags-lyder. 
Jeg ignorerte han helt i starten. Da han kom frem fra hjemmeplassen sin så ignorerte jeg han. Slik at han fikk gå rundt å sjekke huset, uten å måtte være redd for at jeg skulle skremme han (se på han, røre han, snakke til han etc)

Etter at katten begynte å kom frem ofte, sluttet å gjemme seg, så satt jeg på gulvet med godbiter. Kastet de bortover gulvet og lokket katten mot meg. Men rørte ikke katten før katten tok det første skrittet (han tok på meg). Brukte noen uker på dette. I starten la jeg bare ifra meg godbiter på gulvet. Holdt meg til en type godbiter som han likte, slik at han forsto at den posen, lyden av den posen betyr noe godt til magen og noe positivt. 
Du kan prøve å ta det et skritt frem, som å røre han. Men viser katten tegn til ubehag så må du ta et skritt tilbake. 
Noen katter tåler at du gir dem et dytt i riktig retning. Men en skremt og redd katt kan bli enda mer redd av det. Redd og usikker er to forskjellige ting, en usikker katt kan ha godt av en dytt, en redd katt blir bare reddere. Du må se hvordan katten reagerer. Les deg litt opp på signaler og kroppsspråk hos katter, så finner du fort utav det :) 

Hva om katten er både usikker og redd? Hvordan går man fram da? Dytter katten forsiktig i riktig retning? 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Brimi skrev (På 19.3.2016 den 0.06):

Ja, kastrering vil nok hjelpe :) Da slipper han ihvertfall hormonene i tillegg!

Hva om katten er både usikker og redd? Hvordan går man fram da? Dytter katten forsiktig i riktig retning? 

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...