ynga92 Skrevet 18. mars 2016 #1 Skrevet 18. mars 2016 Har en innleveringsoppgave i regnskap nå på mandag! (er helt nybegynner og dette er første oppgave) Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg og se om jeg har gjort det riktig og komme med innspill på mer tips? Skjønner ikke om summene til høyre skal være sånn? Nokså mye i minus på balanse, og ganske mye i pluss på IB og res/råbalanse. Hva vil dette si? eller om det er noe jeg har gjort feil? Setter stor pris på om noen kan ta seg tid til hjelpe meg
Eliza Doalot Skrevet 19. mars 2016 #2 Skrevet 19. mars 2016 Jeg sitter på mobil, og ser derfor ikke regnearket ditt godt, men det ser ut som du mangler egenkapital. Orker ikke regne nøyaktig, men du har ca tnok 500 i eiendeler og bare tnok 122 i gjeld. Differansen her må være EK. Da er IB i balanse.
ynga92 Skrevet 19. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2016 1 time siden, Eliza Doalot skrev: Jeg sitter på mobil, og ser derfor ikke regnearket ditt godt, men det ser ut som du mangler egenkapital. Orker ikke regne nøyaktig, men du har ca tnok 500 i eiendeler og bare tnok 122 i gjeld. Differansen her må være EK. Da er IB i balanse. Takk for svar! I oppgaven får jeg ikke opplyst egenkapital! Skal jeg bare ta utg.punkt i at det med for det? Og ta IB summen til overs som egenkapital?
Eliza Doalot Skrevet 19. mars 2016 #4 Skrevet 19. mars 2016 Det må være mer på passiva-siden for å få balanse, og da er det naturlig at det er EK. Så ja, jeg ville gjort det.
ynga92 Skrevet 19. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2016 16 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Det må være mer på passiva-siden for å få balanse, og da er det naturlig at det er EK. Så ja, jeg ville gjort det. Takk igjen! Da gjør jeg dette Nå gikk det litt mer i null her hvertfall!
smilo Skrevet 19. mars 2016 #6 Skrevet 19. mars 2016 IB skal gå i null så det er logisk at dette er EK Ellers ville jeg hatt en konto med kundefordringer og en til leverandørgjeld med underkonti for kunder og leverandører. Inntekter skal være aller først (konto 3000) Jeg undrer meg på hvorfor du ikke skal sette opp resultatregnskap, kun balanse, men differansen i regnskapet blir jo endring av EK i balansen
ynga92 Skrevet 29. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2016 (endret) k Endret 30. mars 2016 av ynga92
ynga92 Skrevet 30. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2016 Den 18.3.2016 at 17.24, smilo skrev: IB skal gå i null så det er logisk at dette er EK Ellers ville jeg hatt en konto med kundefordringer og en til leverandørgjeld med underkonti for kunder og leverandører. Inntekter skal være aller først (konto 3000) Jeg undrer meg på hvorfor du ikke skal sette opp resultatregnskap, kun balanse, men differansen i regnskapet blir jo endring av EK i balansen Nå har jeg fått tilbakemelding på oppgaven og fikk beskjed om at jeg mangler avslutning med resultat- og balanseoppstilling? Vet du hva dette er? Beklager maset, men er helt ny!
smilo Skrevet 30. mars 2016 #9 Skrevet 30. mars 2016 Resultat og balanse er jo det offisielle fremstillingen av regnskapet. Resultat viser inntektene og kostnadene, Balansen viser eiendeler, egenkapital og gjeld. Hvis du går første året økonomi, så burde du fått med deg dette så langt i semesteret, da dette er noe av det viktigste du skal lære I oppgaven har du inngående balanse. Du skal legge frem utgående balanse samt fjorårets tall til sammenligning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå