Gå til innhold

Kennelhoste florerer, vær obs!

Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka

Ville bare informere om at det går kennelhoste for tiden, så vær obs ved sosiale omganger med andre hunder. Hunden trenger ikke ha den karakteristiske hosten selv om den er smittet (og smittebærer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Revenka

Hele landet ja. De kan bli smittet selv om de er vaksinert. Viruset muteres slik at vaksinen ikke er helt effektiv. Når man vaksineres mot kennelhoste så inneholder vaksinen litt av viruset slik at kroppen kan lage antistoffer mot den, men når viruset forandrer seg så er det ikke lett å lage en vaksine som fungerer like bra.

Det varieres hvor syke de blir. Noen får ikke hosten men er smittet. Kan få feber og få nedsatt allmenntilstand. Miste matlyst. Pipelyder i pusten.

Min har fått kennelhoste. Jeg har ikke latt han ha direkte kontakt med andre hunder, men han har fått det (vel mest sannsynlig da) på hundetrening eller kurs som jeg går på. Vi dro til dyrlegen fordi han plutselig mistet matlyst forrige uke og var slapp. Dyrlegen undersøkte han og konstaterte at han hadde kennelhoste. Han har ikke hostet. Vi har jo vært på kurs og han har vært smittebærende før han viste symptomer, så vi har nok smittet noen vi også. Fikk beskjed av dyrlegen å ikke trene han og ikke la han være i kontakt med andre hunder på en liten stund. Søren og, jeg som skal stille i Lp snart og trenger all trening jeg kan være med på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk
Søren og' date=' jeg som skal stille i Lp snart og trenger all trening jeg kan være med på![/quote']

Benytt anledningen til å trene deg selv, da, vel? Tren på måten du går på, at ansiktet ditt vender framover og ikke ned på hunden, øv på klare og tydelige vendinger, lat som om du hører dommeren fortelle deg hva du skal gjøre, og (selv om du sikkert allerede vet dette) tren på å la det gå 2-3 sekunder før du gjør det dommeren sier, så får du tid til å gi hunden tegn til hva dere skal gjøre. F.eks. min hund, hvis jeg snur for raskt, henger han ikke med. Tar jeg meg derimot tid til å snu på samme måte hver gang, henger han klistret, og vender som en gud! :)

Jeg trener av og til uten hund selv, og slike situasjoner som du er i nå, er jo en ypperlig anledning til å likevel få trening.

Lykke til med konkurranse, og god bedring til hunden. :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...