Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skriver i riktig kategori nå, men da får tråden evnt bli flyttet.. 

Fra jeg var 13 til jeg ble 17 år ruset jeg meg en god del på hasj, mdma, amfetamin, kokain og div piller. Når jeg sluttet brå sluttet jeg, og har rørt minimalt i etterkant (det var noen få tilbakefall i begynnelsen, men de siste 7 årene har jeg ikke rørt noen ting). Det har gått helt fint, og jeg føler ikke lenger noe savn som jeg gjorde tidligere. Men jeg har et problem.. Jeg føler meg så lite engasjert! Verken i det ene eller andre :( Har jeg muligheten til å kun ligge hjemme og slappe av og ikke gjøre noen ting velger jeg det over alt. Jeg er ikke en kjempe engasjert mamma, kjærste, kollega, familiemedlem osv.. Jeg elsker barna mine over alt på denne jord, men jeg merker det selv at jeg ikke klarer å engasjere meg like mye som andre.. Hukommelsen min er på samme nivå som en gullfisk føler jeg, jeg glemmer fort og må notere ned alt jeg skal huske. Det eneste positive som kommer ut av det er at jeg aldri er langsint, rett og slett fordi jeg glemmer hvorfor jeg egentlig ble sint. Jeg har ofte tanker om at det hadde vært deilig å kjøre inn i autovernet på E6 når jeg er på vei til eller fra jobb, uten at jeg egentlig har lyst til å ta mitt eget liv. Det har gått 10 år nå. Kommer jeg til å være slik for alltid?? Jeg trenger ingen moralpreken fordi jeg vet selv hvor idiotisk det var, men lurer på om noen har lignende erfaringer og kanskje noen føler de har blitt mer 'normale' med tid?

Anonymkode: d84a9...aa0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor applaus til deg for at du har klart å slutte med rusen!

Jeg er usikker på hva ettervirkningene er, men rusen fucker jo med hjernen. Har det vært sånn hele tiden, eller har det blitt sånn senere? Disse tingene kan jo også være tegn på depresjon. Kanskje du skal be om henvisning til psykolog? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel vært sånn mer eller mindre hele tiden de siste 10 årene, og det er vel egentlig 'bedre' nå enn for 5-6 år siden. Men jeg føler kanskje hukommelsen er dårligere nå? Eller kanskje det bare er først nå jeg legger merke til det?

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre her i lignende situasjon? Noen som har ruset seg tidligere som er de samme som de var før de begynte med rus eller har endret seg? Eller familiemedlemmer/venner av tidligere rusmisbrukere som har merket endringer i adferd i etterkant? 

Skrevet

Først av alt, bra jobba! Å holde seg unna rus i så mange år er fantastisk.

Rusmidler tøyser til hjernen, spesielt sentralstimulerende rusmidler som kokain, MDMA etc. Det kan føre til kjemiske ubalanser, og endringer i hjernen som kan bli bedre over tid, eller som er permanente. Du burde absolutt prate med legen din om dette, om du ikke allerede har gjort det. Det finnes behandlinger, medisiner, ting som kan hjelpe deg tilbake til normalen. Du trenger ikke ta for gitt at du kommer til å være slik for alltid, og at du aldri kommer til å bli bedre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man vet at de som ruser seg jevnlig ofte har et bakeliggende psykologisk problem og jeg tror det du føler i dag med initiativløshet osv var der før du startet å ruse deg. Det er nok en del av personligheten din og ikke nødvendigvis noe du kan forvente går vekk av seg selv bare fordi du ikke har rusa deg på lenge. Her må du jobbe med deg selv på andre plan, terapi, mestringsinspirasjon, aktiviteter som gir gnist, meditasjon og yoga for balanse i følelser. Alltid jobb for å oppnå den beste versjonen av deg selv mentalt og psykisk og ikke tenk at uff nå er du stuck og la vær å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 41a7d...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Lady Stardust skrev:

Først av alt, bra jobba! Å holde seg unna rus i så mange år er fantastisk.

Rusmidler tøyser til hjernen, spesielt sentralstimulerende rusmidler som kokain, MDMA etc. Det kan føre til kjemiske ubalanser, og endringer i hjernen som kan bli bedre over tid, eller som er permanente. Du burde absolutt prate med legen din om dette, om du ikke allerede har gjort det. Det finnes behandlinger, medisiner, ting som kan hjelpe deg tilbake til normalen. Du trenger ikke ta for gitt at du kommer til å være slik for alltid, og at du aldri kommer til å bli bedre.

Takk 😊 Jeg har faktisk aldri pratet med legen om dette da legen ikke vet at jeg har ruset meg tidligere. Jeg har samme lege som hele familien min og hatt henne siden barneskolen, dvs mamma og pappa også som jeg også klarte å skjule dette fra. Legen er veldig skravlete og spør meg feks gjerne om pappa sin diabetes, eller ting ang mamma når jeg har time der. Føler meg ikke helt fortrolig på å dele slike ting med henne og føle meg trygg at at det ikke blir delt videre. 

Jeg har vurdert noen form for hukommelsestrening hvis det finnes, for pr dags dato må jeg ta bilder med mobilen hvis jeg skal hente flere ting på en gang på jobb så jeg ikke glemmer det på veien. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du drøfte med fastlegen din. Du har ruset deg omfattende i en tid da hjernen din var i utvikling, og dette kan ha virket inn på dine kognitive ferdigheter.

Om legen din er enig, kan det være lurt å henvises til utredning hos nevropsykolog, slik at du kan få oversikt over hva som er problemet, og hva som eventuelt kan gjøres for å bedre situasjonen. Det bør ikke være skummelt å snakke med legen sin om rusbruk i tenårene, og du kan jo vise til ti års rusfrihet.

Anonymkode: e86ce...451

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man vet at de som ruser seg jevnlig ofte har et bakeliggende psykologisk problem og jeg tror det du føler i dag med initiativløshet osv var der før du startet å ruse deg. Det er nok en del av personligheten din og ikke nødvendigvis noe du kan forvente går vekk av seg selv bare fordi du ikke har rusa deg på lenge. Her må du jobbe med deg selv på andre plan, terapi, mestringsinspirasjon, aktiviteter som gir gnist, meditasjon og yoga for balanse i følelser. Alltid jobb for å oppnå den beste versjonen av deg selv mentalt og psykisk og ikke tenk at uff nå er du stuck og la vær å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 41a7d...a87

Vanskelig for meg å si om du har rett eller ikke, da jeg var 13 år da jeg startet. Men jeg tror ikke jeg alltid har vært så lite engasjert og følelsesmessig avstumpet som jeg er i ettertid. 

Jeg jobber 100%, har en mann som reiser mye med jobb, og unger, så jeg har veldig liten tid til overs til meg selv når hus, lekser, middager o.l. er unnagjort. Jeg trente en periode på kveldstid, og det var utrolig deilig, men måtte slutte da timene i døgnet ikke gikk opp og organisering med unger og hus ikke fungerte :( 

Skrevet

Er det mulig å bytte fastlege så du ikke får en som du er usikker på i forhold til taushetsplikten? For jeg føler også at du burde snakket med noen med faglig utdanning ang dette. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

narkomani og sinne. ikke bra. og i tillegg til det er du apatisk angående dine barn. det er trist å høre. du sier at du ikke holder på med dette lenger (stoff) men det er veldig vanlig for en som er beruset å påstå. At de ikke bruker stoff.

så, 10 år etter så er det ikke et særlig pent syn. 

Anonymkode: 260d6...6ef

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

narkomani og sinne. ikke bra. og i tillegg til det er du apatisk angående dine barn. det er trist å høre. du sier at du ikke holder på med dette lenger (stoff) men det er veldig vanlig for en som er beruset å påstå. At de ikke bruker stoff.

så, 10 år etter så er det ikke et særlig pent syn. 

Anonymkode: 260d6...6ef

Sinne? Jeg har ingen sinneproblemer, tvert i mot er jeg ekstremt tålmodig.. Kan ikke si jeg er apatisk ovenfor barna mine heller, men jeg merker at jeg ikke har det fulle engasjementet som andre. Dette gjelder ikke kun de, men generelt. Og til sist, nei, jeg bruker ikke stoff fremdeles. Hvis jeg fortsatt gjorde det kunne jeg fint innrømmet det da jeg kun skriver på et anonymt forum, som anonym. Jeg skriver her for å høre om andre opplever lignende ettervirkninger som meg. Det er ikke sant at 'en gang missbruker - alltid missbruker'

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, ForumEmma skrev:

Er det mulig å bytte fastlege så du ikke får en som du er usikker på i forhold til taushetsplikten? For jeg føler også at du burde snakket med noen med faglig utdanning ang dette. 

Generelt er jeg veldig fornøyd med legen min (sånn utenom at jeg ikke vil ta opp akkurat dette med h*n), men vurderer i første omgang å evnt snakke med noen som jobber med rusavhengige da jeg regner med at de kan ha noen svar om ettervirkningene. Og evnt gå til psykolog om de mener det kan hjelpe meg til å rette opp ting i hodet..

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Generelt er jeg veldig fornøyd med legen min (sånn utenom at jeg ikke vil ta opp akkurat dette med h*n), men vurderer i første omgang å evnt snakke med noen som jobber med rusavhengige da jeg regner med at de kan ha noen svar om ettervirkningene. Og evnt gå til psykolog om de mener det kan hjelpe meg til å rette opp ting i hodet..

Som jeg foreslo:

En nevropsykologisk utredning vil gi deg de svarene du leter etter.

• Liker 1
Skrevet

Skriver her for å huske at jeg skal skrive et mer utfyllende svar en annen gang. Men ja, jeg kjenner meg igjen i det du sier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med rusmidler? Du får ingen effekt av det og ingen som skjer når du tar hasj, mdma, amfetamin, kokain og div piller.

Hvis livet ditt er kjedelig så må du gjøre noe for at det ikke skal bli. Bra jobba at du har sluttet.

Anonymkode: 19f3d...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Så bra jobba! Håper du er stolt av deg selv! Jeg har selv sluttet å drikke etter nesten ti år med opptil to liter sprit daglig, og vet hvor vanskelig det er. Brukte i perioder narkotika også, men (heldigvis) var jeg mest glad i alkohol. Narkotika kan vel kanskje gjøre mer skade, og er verre sånn sett (tror jeg), men jeg lurer på hvordan utviklingen din var mens du holdt på og etter at du sluttet? Gikk du på skole, har du jobb, føler du at du er på samme nivå som jevnaldrende? Jeg innser selv at jeg har gått glipp av mye, allmenn kunnskap, skolegang og sosial trening. Går på skole nå, men har samme problem med hukommelsen. Føler jeg jobber 3 ganger hardere enn andre, men det sitter fortsatt ikke. Tror det finnes gratis kurs på nettet for bedre hukommelse, det er kanskje verdt et forsøk?

Anonymkode: bd683...9fc

• Liker 1
Gjest Evans
Skrevet

Jeg syns du bør skifte fastlege så du kommer deg til en lege du kan opp dette med.

Det finnes sikkert noen gode organisasjoner for rusmisbrukere/tidligere rusmisbrukere som du også kan kontakte? De kan kan kanskje fortelle deg litt om hvordan du bør gå frem videre og være en støtte for deg? 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Narkotika kan vel kanskje gjøre mer skade, og er verre sånn sett (tror jeg),

Men der tar du feil.

Alkohol er et av de sterkeste rusmidlene som finnes og gjør stor skade fysisk og psykisk.

Anonymkode: 4624c...96e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men der tar du feil.

Alkohol er et av de sterkeste rusmidlene som finnes og gjør stor skade fysisk og psykisk.

Anonymkode: 4624c...96e

Dette er en meningsløs sammenligning som kun har teoretisk interesse, og knapt nok det. Sammenligningen er dessuten også uredelig fordi det er uhyre mange variabler som gir forskjellig utfall for ulike substanser. Slike tabloide fremstillinger har ingen ting med virkeligheten å gjøre.

Begrepene "sterk" og "skade" kan defineres på hundre forskjellige måter. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...