Gå til innhold

Er jeg alene om å være møkklei av å høre om Utøya?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker for meg som om folk tror det ikke skjer fæle ting noen annen plass i verden, og at av en eller annen grunn skal man synes det som skjedde 22. juli for flere (usikker på hvor mange) år siden er verre enn alt annet. Blir litt flau over å være norsk selv om jeg heldigvis ikke er like trangsynt selv. Forstår liksom ikke dette hatet "alle" går rundt med mot Breivik, når det er så mye annet forferdelig de bare lar passere. Kanskje det bare er litt "in" å være forbanna på han? Ikke vet jeg. 

Anonymkode: 977e0...993

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker for meg som om folk tror det ikke skjer fæle ting noen annen plass i verden, og at av en eller annen grunn skal man synes det som skjedde 22. juli for flere (usikker på hvor mange) år siden er verre enn alt annet. Blir litt flau over å være norsk selv om jeg heldigvis ikke er like trangsynt selv. Forstår liksom ikke dette hatet "alle" går rundt med mot Breivik, når det er så mye annet forferdelig de bare lar passere. Kanskje det bare er litt "in" å være forbanna på han? Ikke vet jeg. 

Hvem tror du bryr seg mest om norske terrorangrep? 

Og hvem bryr seg mest om terrorangrep i Irak?

og ikke minst, hvorfor tror du det er sånn? Selvfølgelig bryr vi oss mer om 77 drepte ungdommer i vår egen hovedstad nærmest, enn grusomme hendelser i Kongo vi knapt får vite om selv om man leter etter det i timesvis på nettet. Slik er menneskets natur.

• Liker 17
Skrevet (endret)

Det er jo det jævligste som har skjedd på norsk jord siden krigen, så jeg synes ikke det er så rart.

Endret av Batteri
  • Liker 25
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke vet du. 

Du har kanskje ikke fått med deg at en fremdeles prater om Palme-drapet i Sverige, 11. september i USA, terroren i Paris de siste årene osv. 

Kanskje du kan bruke tankene dine på andre ting, f.eks. ting du liker. 

• Liker 9
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Du er nok ikke alene om det, nei, men jeg er ikke en av dere. Det var så nært og så ekstremt at vi er mange som kommer til å bære det med oss så lenge vi lever, på tross av at vi ikke ble direkte berørt av det.

Skrevet

Jeg opplever det som mediestyrt.

De går en fin linje mellom å fokusere på det folk er opptatt av og bestemme hva folk skal være opptatt av. Kort fortalt så er det nok det som gir mest klikk og lesere som vinner.

Utøya og breivik er ting som engasjerer og slik en enkel måte å fange lesere.

Personlig ville jeg sluppet å se mer til ham og det kunne mediene ordnet ved å la være å kringkaste mye av tullet han holder på med nå.

Samtidig tenker jeg at det er de som har en personlig link til hendelsene 22. juli som burde være de som styrte mengden av fokus han får. Jeg kan la vær å klikke og se, det er ikke like lett for de med en direkte knytning.
At man ikke glemmer og at utøya og ofrene får dekning er bare bra, men fyren kunne for min del vært borte fra bildet.

• Liker 2
Skrevet

Er og lei an Utøya 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du kan gjerne være lei av Utøya, men hold det inne i deg selv. Det høres veldig ufølsomt og egoistisk ut når du "roper" det ut på nettet. Det er enormt mange mennesker i Norge som er berørt av denne tragedien, ikke bare de som var der og nær familie. Jeg mistet en venn og ei venninne av meg mistet sin datter. Tankene går til dem hver gang jeg kjører forbi kirkegården.

Endret av Myrthel
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nettavisene skriver artikler som de tror at folk kommer til å lese om, og det er sikkert mer enn nok folk som klikker på artikler om dette...

Dersom ingen hadde giddet å klikke på artikler om dette, så ville nettavisene  sannsynligvis ikke tatt seg bryet med å finne på artikler om dette heller...

Anonymkode: 92b20...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk langt mer flaut og si at en ikke vet hvor mange år siden det er at dette skjedde. For de fleste voksne så er dette relativt nytt enda. Men sånn er det når slike ting skjer i et lite samfunn, som man kan si Norge er, og veldig mange kjente noen som på en eller annen måte ble rammet. For egen del ble min arbeidsplass sprengt, kollegaer ble maltraktert og jeg kjente 3 av ungdommene som ble henrettet av Breivik. 

På en annen side så er de nok mere opptatt av grusomme ting som har skjedd, i miljøet der det skjedde enn resten av verden. F.eks de som har overlevd skolemassakre i USA, bombene i Boston, London og nå sist i Paris osv.

Anonymkode: 5360d...03d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Myrthel skrev:

Du kan gjerne være lei av Utøya, men hold det inne i deg selv. Det høres veldig ufølsomt og egoistisk ut når du "roper" det ut på nettet. Det er enormt mange mennesker i Norge som er berørt av denne tragedien, ikke bare de som var der og nær familie. Jeg mistet en venn og ei venninne av meg mistet sin datter. Tankene går til dem hver gang jeg kjører forbi kirkegården.

Kondolerer. Jeg har selvfølgelig full forståelse for alle dem som faktisk mistet noen den dagen! Hadde jeg selv gjort det så hadde jeg sikkert gått og tenkt tilbake på det resten av livet mitt også. Men for meg er ikke det som skjedde på Utøya noe mer tragisk enn det som skjer i resten av verden, det er poenget mitt. Og jeg tviler på at en stor del av de som sitter og slenger dritt om Breivik daglig faktisk er pårørende til de døde.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Batteri skrev:

Det er jo det jævligste som har skjedd på norsk jord siden krigen, så jeg synes ikke det er så rart.

Hva med pelsfarmer og annet dyreplageri? Og her snakker vi - jeg vet ikke HVOR mange - flere individer også.

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med pelsfarmer og annet dyreplageri? Og her snakker vi - jeg vet ikke HVOR mange - flere individer også.

Det der var et heller labert forsøk på å provosere. 

Prøv igjen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er drittlei av å høre at vi skal glemme Breivik, jeg. At bildene av han må sladdes, at vi aldri burde høre om han osv. Nå høres det ut som jeg drar alle under en kam, men virker som om nordmenn skal behandles med silkehansker og som om vi skal grave oss ned og være ignorante og glemme vonde ting. Man glemmer ikke sånt. Blir det samme som å si at vi skal glemme Hitler liksom, selv om han og Breiviks handlinger ikke kan sammenlignes overhodet. Jeg hater ikke fyren, jeg er ikke berørt av det som skjedde på Utøya, jeg syns så klart det er grusomt og tragisk og alt det der, men for meg er det bortkastet energi å hate en mann som sitter i fengsel for noe han har gjort og som garantert kommer til å sitte der resten av livet. Er egentlig lei av hele debatten, for det kommer ingenting godt ut av å diskutere det uansett. 

Anonymkode: c8468...a48

Gjest Blomsterert
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer aldri til å slutte å tenke på det. Klarer du å forestille deg hvordan ofrene hadde det der ute?

Ja,det skjer mye i verden,men det næreste preger oss alltid mest. Alltid. Det er som det er,riktig eller galt.

Og vi kan tenke utenfor også,selvfølgelig!

Nei,jeg blir ikke lei sånn sett. En opplevelse som forandret noe av livet mitt,selv om jeg ikke var der,og ikke hadde nære der. Likevel gjorde det så mye med meg. 

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes tvert imot du virker veldig trangsynt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Utøya har hellig ku-status. Begynner å bli veldig kjedelig for oss andre.

Anonymkode: 913cf...7a9

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke enig i alt du skriver, men det var én ting jeg selv kjente igjen. Du skriver at du ikke forstår alt hatet mot Breivik og at det virker som det er "in" å hate han. Det er jeg noenlunde enig i! Jeg blir sliten av alle som skal legge ut om hvor mye de hater denne mannen. Jeg forstår jo hvorfor, og jeg hater han vel selv, men man trenger ikke gni det inn hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er drittlei av å høre at vi skal glemme Breivik, jeg. At bildene av han må sladdes, at vi aldri burde høre om han osv. Nå høres det ut som jeg drar alle under en kam, men virker som om nordmenn skal behandles med silkehansker og som om vi skal grave oss ned og være ignorante og glemme vonde ting. Man glemmer ikke sånt. Blir det samme som å si at vi skal glemme Hitler liksom, selv om han og Breiviks handlinger ikke kan sammenlignes overhodet. Jeg hater ikke fyren, jeg er ikke berørt av det som skjedde på Utøya, jeg syns så klart det er grusomt og tragisk og alt det der, men for meg er det bortkastet energi å hate en mann som sitter i fengsel for noe han har gjort og som garantert kommer til å sitte der resten av livet. Er egentlig lei av hele debatten, for det kommer ingenting godt ut av å diskutere det uansett. 

Anonymkode: c8468...a48

Mye av dette er jeg faktisk helt enig i. Breivik blir ikke glemt, uansett hvor mange ganger folk repeterer at vi skal det. Hitler, og alt det grusomme han gjorde blir ikke glemt, og det blir heller ikke Breivik og hans ugjerninger. Det er realiteten. Jeg blir lei av det evige maset om at vi skal glemme ham. Det gjentas gang på gang av folk der ute. Det er en klisje som ikke er realistisk, kun noe folk lirer av seg fordi de ikke har noe annet fornuftig å komme med.

Anonymkode: cdb9e...240

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Utøya har hellig ku-status. Begynner å bli veldig kjedelig for oss andre.

Anonymkode: 913cf...7a9

Så kan du vel bare ignorere det som skrives om det? Kan fortelle deg at "kjedelig" høres flott ut i f.h.t. hvordan situasjonen er for de fleste berørte familier.

35 minutter siden, Cambria skrev:

Jeg er ikke enig i alt du skriver, men det var én ting jeg selv kjente igjen. Du skriver at du ikke forstår alt hatet mot Breivik og at det virker som det er "in" å hate han. Det er jeg noenlunde enig i! Jeg blir sliten av alle som skal legge ut om hvor mye de hater denne mannen. Jeg forstår jo hvorfor, og jeg hater han vel selv, men man trenger ikke gni det inn hele tiden. 

Jeg har valgt i disse årene å ikke lese noe som skrives om gjerningsmannen. For jeg VIL glemme han, han finnes ikke for meg, han eksisterer ikke. Hvis det er noe som irriterer meg, så er det at media fortsetter å gi han oppmerksomhet for alt tullet hans. Jeg hater han ikke. Jeg er ikke sint på han. Jeg har ikke en eneste følelse for han. Følelser krever energi, og jeg må bruke all min energi på å få familien min gjennom det vi opplevde den dagen. Jeg må få barna mine "opp å gå" igjen. Dere "utenfor" kan velge om dere er lei, vil glemme det, synes det er kjedelig, kalle saken "hellig ku" eller hva enn dere vil. Men vi er faktisk tusenvis av direkte berørte som lever med hendelsen på kroppen hver eneste dag etter det som skjedde barna våre på øya den dagen. Jeg vil ikke presse vår situasjon på noen som ikke er interessert, men ønsker respekt for at for alle berørte er ikke dette noe som bare går over etter en "akseptert" tid. Det har gått mer enn 4,5 år, men der er veldig individuelt hvor langt vi har kommet i helingsprosessen. Dere kan synes og mene hva dere vil, men hver så snill å ikke forvent noe av de nærmeste. Vi må få bruke den tiden det tar. Når det gjelder å glemme drapsmannen, så er det noe jeg ønsker veldig sterkt. Jeg har glemt stemmen hans i tiden som har gått siden rettsaken, nå ønsker jeg å glemme hans navn og utseende. Jeg vil ikke ha ansiktet hans i marerittene mine lenger. Jeg vil ikke se han når jeg innimellom i tankene ser for meg hva barnet mitt opplevde. Jeg vil glemme han, for meg finnes han ikke. Derfor leser jeg ikke aviser, for de lar meg ikke glemme. Dere som er lei kan også velge å ikke lese om han og hendelsen.

Anonymkode: 55c95...d76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...