Gå til innhold

Når uforutsette utgifter ødelegger budsjettet ditt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg veldig over uforutsette utgifter som ødelegger for sparingen. Jeg føler at jeg er flink til å holde meg til budsjettet, men hver eneste måned siden januar har noe ødelagt for sparingen. I januar ble jeg frastjålet vinterjakken min, grunnet dette måtte jeg kjøpe meg en ny til 2000 kr, busskortet mitt lå i jakkelomma så det blir ytterligere 750 kr. I februar falt jeg på isen og knuste brillene mine, nye briller + linser de dagene jeg måtte vente på brillene kostet meg 3500 kr, skadet meg da jeg falt så en tur til legevakten + medisiner 600 kr. Mars startet med tannpine og en tur til tannleger + medikamenter kostet 1000 kr. Behandlingen jeg fikk hjalp ikke så i dag måtte jeg oppsøke en annen tannlege og behandlingen i dag kostet tilsammen 5000 kr. Og denne måneden er enda ikke over! Er dette mulig?! Noen som kjenner seg igjen? 

Jeg hadde som mål å spare 10 000 kr i måneden fra og meg januar, slik at jeg kunne betale ned ekstra på boliglånet. Men dette går jo ikke! Hver måned har ett eller annet sabotert sparingen. 

Anonymkode: f85c6...977

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg irriterer meg veldig over uforutsette utgifter som ødelegger for sparingen. Jeg føler at jeg er flink til å holde meg til budsjettet, men hver eneste måned siden januar har noe ødelagt for sparingen. I januar ble jeg frastjålet vinterjakken min, grunnet dette måtte jeg kjøpe meg en ny til 2000 kr, busskortet mitt lå i jakkelomma så det blir ytterligere 750 kr. I februar falt jeg på isen og knuste brillene mine, nye briller + linser de dagene jeg måtte vente på brillene kostet meg 3500 kr, skadet meg da jeg falt så en tur til legevakten + medisiner 600 kr. Mars startet med tannpine og en tur til tannleger + medikamenter kostet 1000 kr. Behandlingen jeg fikk hjalp ikke så i dag måtte jeg oppsøke en annen tannlege og behandlingen i dag kostet tilsammen 5000 kr. Og denne måneden er enda ikke over! Er dette mulig?! Noen som kjenner seg igjen? 

Jeg hadde som mål å spare 10 000 kr i måneden fra og meg januar, slik at jeg kunne betale ned ekstra på boliglånet. Men dette går jo ikke! Hver måned har ett eller annet sabotert sparingen. 

Høres ut som en forsikring ehadde hjulpet deg litt på vei. Men skjønner ikke hvorfor busskortet kostet deg penger. Har du registrerrt det er det stort sett bare å sperre det og deretter får nytt kort med det resterende på. Eller fungerer det bare slik i Oslo

Anonymkode: d627e...98a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Uff, sånn uflaks! Noen ganger skjer bare alt på en gang. Men om du har spart 10 000 minus de ekstrautgiftene du har hatt så har du jo likevel spart ganske mye:) Har du en buffer-konto for slike uforutsette utgifter? Og forsikring som noen foreslår ovenfor her. Jeg har forsikring på brillene mine nettopp fordi jeg er helt hjelpeløs uten briller(kan ikke bruke linser), pluss at jeg har de gamle liggende sånn i tilfelle.

Anonymkode: a8aec...72f

• Liker 7
Skrevet

du må legge inn uforutsette utgifter også i budsjettet ditt 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har samme problemet :P  Måtte begynne en tannbehandling som er minus noen tusenlapper hver måned, fikk en strømregning på 500 kr når jeg vanligvis ligger under tusenlappen, lånte bort bilen min som bare er stående til en som fikk sin ødelagt og nå ikke kan betale bomregningen på nesten 3000 kr (så jeg må betale), en gammel regning som jeg trodde var betalt kom det nettopp inkassokrav på (så den er mye dyrere enn opprinnelig)...

Vel, dette bare fortsetter og fortsetter. Og jeg som hadde gledet meg til 2015 var over, for da skulle jeg endelig begynne å leve med fin økonomi siden jeg hadde nedbetalt så mye annet x)

Du får bare holde ut og satse på at du er mindre uheldig neste måned. Hehe, lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Om man har råd så må man jo legge til side x antall kroner hver mnd til uforutsette utgifter. Etter noen måneder så kan man legge noen av de pengene over til sparekontoen 

Har hatt noen slike mnd selv, eneste forskjellen er at jeg hadde håpet på å kunne spare 500 kr pr mnd, men gikk heller i minus. Og de neste månedene måtte gå til å balansere budsjettet igjen. Jeg håper på at jeg kanskje kan begynne å spare litt f.o.m mai

Ytterjakka mi ble også stjålet oppi det hele, men hakke sjans til å få kjøpt meg en ny. Heldigvis har jeg superundertøy, ellers hadde det blitt grådig kaldt i vinter :P 

Anonymkode: 95d76...592

AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som om du har fått spart en del, selv om du har måttet legge ut for en hel del "uvanlige" ting. :)

dessuten, måtte du bruke 2000 kr på ny jakke? Hvis du hadde brukt 800-1000 kr, kunne du spart opp til fin jakke neste år. 

Jeg har slitt litt nå, så har hatt en del regninger liggende. Tok meg i nakken i dag, og fikk betalt nesten alle, utenom en som må vente til neste måned om jeg ikke skal leve på havregryn og vann i tre uker. 10000 kr rett ut, men veldig mye lettere skuldre! 

Anonymkode: b13a4...c8d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Reiseforsikring ville løst alle disse tilfellene.

Anonymkode: c388d...e76

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo ut som om du har fått spart en del, selv om du har måttet legge ut for en hel del "uvanlige" ting. :)

dessuten, måtte du bruke 2000 kr på ny jakke? Hvis du hadde brukt 800-1000 kr, kunne du spart opp til fin jakke neste år. 

Jeg har slitt litt nå, så har hatt en del regninger liggende. Tok meg i nakken i dag, og fikk betalt nesten alle, utenom en som må vente til neste måned om jeg ikke skal leve på havregryn og vann i tre uker. 10000 kr rett ut, men veldig mye lettere skuldre! 

Enig

Anonymkode: 9ab33...496

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Enig

Vinter er snart over,kunne ha fint brukt mindre 800-1000 kr på en jakke...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg sånn igjen! I januar kom alle de kjipe januarutgiftene, veiavgift, lisensen, abonnementer etc... I februar var jeg på vinterferie og da fløy jo pengene og med marslønnen måtte jeg betale sommerferien. Ikke at disse utgiftene var så uforutsette, men ødeleggende for sparingen er de likevel. 

Til de som sier at Ts kunne kjøpt billigere vinterjakke, det koster med en god og varm jakke da. Bortkastet å kjøpe noe billig og kaldt...

Anonymkode: c2d76...24b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg sånn igjen! I januar kom alle de kjipe januarutgiftene, veiavgift, lisensen, abonnementer etc... I februar var jeg på vinterferie og da fløy jo pengene og med marslønnen måtte jeg betale sommerferien. Ikke at disse utgiftene var så uforutsette, men ødeleggende for sparingen er de likevel. 

Til de som sier at Ts kunne kjøpt billigere vinterjakke, det koster med en god og varm jakke da. Bortkastet å kjøpe noe billig og kaldt...

Hadde ts bodt opp i nord hadde jeg vært enig,men her i oslo/sør er det ikke såå kaldt-jeg har en kåpe til 700 kr som varmere meg helt fint gjennom hele vinteren. Så nei man MÅ ikke ha en jakke til 2000 kr.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ts bodt opp i nord hadde jeg vært enig,men her i oslo/sør er det ikke såå kaldt-jeg har en kåpe til 700 kr som varmere meg helt fint gjennom hele vinteren. Så nei man MÅ ikke ha en jakke til 2000 kr.

Tja, det kan fort bli 20 minus i løpet av en vinter her i Oslo også...

• Liker 1
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Oi, du høres ut som tidenes ulykkesfugl! Jeg kan ikke huske sist gang jeg hadde en uforutsett utgift, faktisk.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det kan fort bli 20 minus i løpet av en vinter her i Oslo også...

Nei sier du det du a..?

Hilsen en Oslo jente med en kåpe til 700 kr fra HM som hun har eid i 7-8 år som har hold henne fint og varmt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ha en god og varm vinterjakke. Jeg kjører ikke bil og det er ikke uvanlig at jeg må stå i 10-20 minutter og vente på bussen. Det har vært minus 10 grader eller kaldere i januar og februar her jeg bor. Dessuten hadde jeg brukt mer penger totalt hvis jeg kjøpte en jakke til 1000 kr nå og sparte 1000 kr til dyrere jakke neste år. Den jakken jeg har kjøpt nå skal vare i mange år fremover. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg du er svært lite løsningsorientert. Kjøp jakke på salg,  klag til første tannlege og ikke gå til ny.. Ellers bør du jo virkelig ha forsikringer og registeret busskort.

Anonymkode: 6d3ec...146

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ha en god og varm vinterjakke. Jeg kjører ikke bil og det er ikke uvanlig at jeg må stå i 10-20 minutter og vente på bussen. Det har vært minus 10 grader eller kaldere i januar og februar her jeg bor. Dessuten hadde jeg brukt mer penger totalt hvis jeg kjøpte en jakke til 1000 kr nå og sparte 1000 kr til dyrere jakke neste år. Den jakken jeg har kjøpt nå skal vare i mange år fremover. 

Det gjelder meg å.  Klarer meg fint med den kåpen. Som jeg har eid 7-8 år...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder meg å.  Klarer meg fint med den kåpen. Som jeg har eid 7-8 år...

Nekter plent å tro at en kåpe til 700 er varm, man må opp i pris for en ordentlig varm jakke...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nekter plent å tro at en kåpe til 700 er varm, man må opp i pris for en ordentlig varm jakke...

Ok. Da får du tro det.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...