Gå til innhold

Hvorfor ønsker vi oss dette A4 livet , når livet kan by på så mye annet?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg må si jeg blir trist og oppgitt når jeg snakker med mine nieser . Prøver å spørre litt om hva de ønsker av livet og alle sier. Jo, bli ferdigmed utdanning, finne en mann , få barn og starte en famile. Hjertet mitt synker hver gang. Hva er det som er så festlig med det nitriste A4 livet?Først på skolebenken og studere , også gjennom slitsomme graviditeter og deretter vie livet ditt til bleieskift, kjøring til barnehage , tidspresset og det å kombinerer barn, mann og jobb. Jeg spør deom de virkelig har tenkt over dette. Tenk på hva de kunne brukt livet sitt til! Jobbet et år og reist og sett verden et år for eksempel. Slippe unna hverdagens mas og bare konsentrert seg om hobbyer   etter jobben? Reist Norge og norden på langs og fått masse nye opplevelser. Jeg blir så trist når de ikke ser dette. Er vi programert til å velge dette livet. Prøver å være en god onkel som åpener øynene  deres. Jeg rådet hun ene til å sterilisere seg, reise rundt i verden og se forbi denne boblen. Det  falt ikke i god jord hos min bror, men jeg  mener jeg gjør det jeg kan for å hjelpe. Hva med dere? Hva tror dere? Er vi bare prgramert til å følge de samme gamle sporene? Synes så synd på de. De er så unge, har livet  forran seg , og hva velger de...jo graviditeter og en slitsom hverdag  framfor selvrealisering og opplevelser....

Med hilsen fra

Jon Are

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt du nevner kan man jo gjøre før man slår seg til ro med barn. De fleste bruker tyveårene på slikt.

Og bare fordi du ikke vil ha barn betyr det ikke at ikke andre vil det? Det er et ganske naturlig behov hos kvinner OG menn. Alle er klar over hvor strevsomt graviditeter og hvor mye barn påvirker hverdagen, men for de fleste veier det positive opp for det negative. 

Min erfaring er at de fleste som kritiserer A4-livet ikke har så veldig mye mer spennende på gang selv. Eller at de velger å tro at de har valgt visse ting bort selv, mens de i realiteten er valgt bort. 

Føler du at du får veldig mye ut av livet sammenliknet med andre?

Anonymkode: bdb48...465

• Liker 6
Skrevet

Det er jo ikke synd på de, vi ønsker forskjellige ting her i livet.   

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at de fleste som kritiserer A4-livet ikke har så veldig mye mer spennende på gang selv. Eller at de velger å tro at de har valgt visse ting bort selv, mens de i realiteten er valgt bort. 

Jeg tror du skal lære deg at folk faktisk ønsker forskjellige ting i livet.

Jeg har aldri ønsket meg mann og barn, jeg har blitt fridd til to ganger og kunne levd A4-livet om det var det jeg ønsket. Jeg valgte annerledes, det betyr ikke at jeg ble valgt bort.

Anonymkode: 563d0...c5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du skal lære deg at folk faktisk ønsker forskjellige ting i livet.

Jeg har aldri ønsket meg mann og barn, jeg har blitt fridd til to ganger og kunne levd A4-livet om det var det jeg ønsket. Jeg valgte annerledes, det betyr ikke at jeg ble valgt bort.

At folk ønsker forskjellige ting er jo nettopp poenget mitt.

Det er ingenting galt i at noen ikke vil gifte seg og få barn. Men dersom de går ut og kritiserer de som gifter seg og får barn så er de jo like lite tolerante selv som de beskylder andre for å være. Det er jo de som må lære seg at "folk faktisk ønsker forskjellige ting i livet". 

Det er disse bastante menneskene som ofte har noe å kompensere for - hvorfor har de ellers behovet for å kritisere andre. 

• Liker 5
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Niesene dine er helt motsatt av de jeg kjenner (og meg selv)

Jeg ønsker å studer ferdig, jobbe i noen år og spare penger, finne en mann - ha alt i livet plettfritt (dvs. Økonomisk) også reise MYE i en god stund, før jeg så setter meg til rette hjemme for å få barn. 

Alle jeg kjenner på min alder skal reise mye før de setter seg til rette.

AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Du rådet din egen niese å sterilisere seg??? Hva faen????

Anonymkode: 137b0...4f0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At folk ønsker forskjellige ting er jo nettopp poenget mitt.

Derfor rakker du ned på de som ikke har barn? Ok.

• Liker 1
Skrevet

Det eneste jeg reagerer på, er at du rådet noen til å sterilisere seg. Jeg ønsker meg ikke barn per nå, ergo bruker jeg prevensjon (spiral). Derimot er jeg enig med deg at det er trist når det eneste folk jager etter, er mann og barn. Jeg tenker da at de må ha et veldig tomt og trist liv når det er det eneste som de ønsker i livet sitt.

• Liker 4
Skrevet

hvorfor skulle hun like det bare fordi du gjør det?

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg hadde trolig litt av det samme ambisjonsnivået som dine nieser nevner, og jeg gikk rett fra skolebenken til studier med toppkarakterer, og var i full jobb fra jeg var 24 år.

5 års studier gav meg utrolig mye fritid til å dyrke hobbyer, og det at jeg var ung da jeg startet i full jobb gav meg god lønn til å kunne reise mye både i ferier og helger. Jeg dyrker dessuten hobbyer etter jobb, og har en bra jobb som gir meg fleksitid. Jeg finner på mer enn de fleste vennene mine, og har i snitt reist på 3-7 ferier hvert år siden jeg begynte i full jobb. Jeg har i tillegg kjøpt hus og har en dyr bil, og kan egentlig hoppe på alle ønsker og muligheter som byr seg.

A4 er ikke nødvendigvis så "kjedelig" som du legger det fram som. Jeg syns mer synd på de som aldri klarer å slå seg helt til ro, som begynner å ta tak i livet sitt i 35-årene. Da skal de begynne å studere, finne en kjæreste, spare til bolig.. Da vil jeg heller være i mine sko.

Kvinne (28).

Anonymkode: 5a201...7c6

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet
12 minutter siden, Jon Are skrev:

Jeg må si jeg blir trist og oppgitt når jeg snakker med mine nieser . Prøver å spørre litt om hva de ønsker av livet og alle sier. Jo, bli ferdigmed utdanning, finne en mann , få barn og starte en famile. Hjertet mitt synker hver gang. Hva er det som er så festlig med det nitriste A4 livet?Først på skolebenken og studere , også gjennom slitsomme graviditeter og deretter vie livet ditt til bleieskift, kjøring til barnehage , tidspresset og det å kombinerer barn, mann og jobb. Jeg spør deom de virkelig har tenkt over dette. Tenk på hva de kunne brukt livet sitt til! Jobbet et år og reist og sett verden et år for eksempel. Slippe unna hverdagens mas og bare konsentrert seg om hobbyer   etter jobben? Reist Norge og norden på langs og fått masse nye opplevelser. Jeg blir så trist når de ikke ser dette. Er vi programert til å velge dette livet. Prøver å være en god onkel som åpener øynene  deres. Jeg rådet hun ene til å sterilisere seg, reise rundt i verden og se forbi denne boblen. Det  falt ikke i god jord hos min bror, men jeg  mener jeg gjør det jeg kan for å hjelpe. Hva med dere? Hva tror dere? Er vi bare prgramert til å følge de samme gamle sporene? Synes så synd på de. De er så unge, har livet  forran seg , og hva velger de...jo graviditeter og en slitsom hverdag  framfor selvrealisering og opplevelser....

Med hilsen fra

Jon Are

Du. Det a-4-livet passer mange. Ja,muligens innlært,men også i de fleste menneskers natur? 

Jeg er overhodet ikke blant dem. Men oj,så godt g trygt der er hos dem iblant! 

La nå folk velge som de vil. Påvirke kan du,men gjør det på rett måte da! Still splrsmål? Ikke se ned på de som velger det ene eller det andre. Når du gjør det,er du taperen: -) alvorlig talt altså. En havner utenfor,en velger å være utenfor. Jeg er sistnevnte,og jeg er tilfreds med det. Men Gud hvor jeg koser(!)meg med de etablerte: -) digger dem. Det oser trygghet. Innlært,javel og so what? 

Får på pukkelen ofte jeg da. Senest i dag. Fordi jeg er aldri helt i ro. Men det er nå meg. Skulle nok ønske at de a-4-menneskene jeg liker så godt,også kunne akseptere min livsstil. Det innrømmer jeg: -)

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor rakker du ned på de som ikke har barn? Ok.

Hvor "rakker jeg ned" på dem?

Gjest Jon Are
Skrevet

Tydelig at det vekker sterke reaksjoner hos folk dette, når noen påpeker at de lever i en nitrist boble. Jeg synes så synd på niesene mine. De vet ikke hva de går til. Hun ene sa til og med at 20 årene er til for sånn, som noen av dere skriver. Sa at det er en altfor kort peride. Hele livet er til for å utvikel seg selv. Ikke stagnere bak en barnevogn, sliten av mange graviditeter. Jeg rådet henne til å sterilisere seg, reise rundt , sove så lenge hun vil når hun har fri og bruke tid g penger på seg selv eller en sak sm står over henen selv. Ja, jeg føler jeg har et mye rikere liv enn min kjæreste for eksempel sm må kjøre barn hit og dit. Mye stress , penger sm går med.Mens hun sitter og fryser på en fotball kamp, kan jeg være på tur med mine hunder, trene på ridning, fyre i peisen med en god bok eller en weekend tur til London. Og da tenker jeg på alle årene før der hun har brukt på våkenetter, barnehagetid, dårlig ekteskap pga småbarnsperioden. Dette ønsket jeg ikke fr min niese, så jeg sa hva jeg ville gjort. Hun ble litt betenkt etter å ha snakket med meg, så da har jeg kanskje fått henen til å tenke litt ut av denen bblen...

Med hilsen fra

Jon Are

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor "rakker jeg ned" på dem?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet
4 minutter siden, Jon Are skrev:

Tydelig at det vekker sterke reaksjoner hos folk dette, når noen påpeker at de lever i en nitrist boble. Jeg synes så synd på niesene mine. De vet ikke hva de går til. Hun ene sa til og med at 20 årene er til for sånn, som noen av dere skriver. Sa at det er en altfor kort peride. Hele livet er til for å utvikel seg selv. Ikke stagnere bak en barnevogn, sliten av mange graviditeter. Jeg rådet henne til å sterilisere seg, reise rundt , sove så lenge hun vil når hun har fri og bruke tid g penger på seg selv eller en sak sm står over henen selv. Ja, jeg føler jeg har et mye rikere liv enn min kjæreste for eksempel sm må kjøre barn hit og dit. Mye stress , penger sm går med.Mens hun sitter og fryser på en fotball kamp, kan jeg være på tur med mine hunder, trene på ridning, fyre i peisen med en god bok eller en weekend tur til London. Og da tenker jeg på alle årene før der hun har brukt på våkenetter, barnehagetid, dårlig ekteskap pga småbarnsperioden. Dette ønsket jeg ikke fr min niese, så jeg sa hva jeg ville gjort. Hun ble litt betenkt etter å ha snakket med meg, så da har jeg kanskje fått henen til å tenke litt ut av denen bblen...

Med hilsen fra

Jon Are

Det er bra du føler du har et rikt liv, men det betyr ikke at du vet hva som vil være et rikt liv for alle andre. Man stagnerer ikke bare fordi man får barn, tvert i mot er det er nok mange som ser på det som en stor berikelse i livet. Det kan sikkert være slitsomme perioder, men det kan det være om man ikke har barn også.  

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for hets og svar til dette.

Frk.K, mod.

Skrevet

Jeg ønsker meg ikke barn overhodet, ikke det typiske A4-livet heller, men jeg skjønner jo godt at andre gjør det. Vi er forskjellige, så enkelt er det.

Skrevet

Jeg kjenner da mange som tar utdanning, får fast jobb, reiser verden rundt og slår seg til ro etter dette. Er ikke det nesten et must for studenter og unge nå?  YOLO-livet?

Har nesten fått inntrykk av at det er det nye A4-livet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jon Are skrev:

Jeg synes så synd på niesene mine. De vet ikke hva de går til.

Men har du barn? Du vet da heller ikke hva hun går til? Du har bare bekjente som har barn, som resten av oss. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...