Gå til innhold

Bør trollhassel stå i vann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tenkt å pynte med trollhassel inne til påsken, slik at vi kan henge påskeeggene vi maler på det. Men jeg har ingen grønne fingre i det hele tatt, så jeg lurer på om de trenger å stå i vann, eller om det er nok å bare putte de oppi en vase? Tenker jo bare å ha det som pynt ut påsken..

Anonymkode: df4f8...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vann er ikke nødvendig. Det er jo også vanlig at man henger opp trollhassel med noen kroker i taket eller øverst inni vinduskarmen, slik at pynten får henge og vise seg fint frem. Bra blir det uansett. Lykke til med pyntingen. :) 

Anonymkode: 7fe91...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann er ikke nødvendig. Det er jo også vanlig at man henger opp trollhassel med noen kroker i taket eller øverst inni vinduskarmen, slik at pynten får henge og vise seg fint frem. Bra blir det uansett. Lykke til med pyntingen. :) 

Anonymkode: 7fe91...bdf

Ingen dum idé det!! Tusen takk for svar, folkens! :) 

Anonymkode: df4f8...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det faktisk er grener av trollhassel (Hamamelis) du har fått tak i, er det mulig å drive frem blomster på den innendørs på vinteren. Den bør i så fall absolutt få stå i vann. :) Trollhassel er nydelig, og jeg har så utrolig lyst på en i hagen. Blomstrer kjempetidlig på våren/vinteren gjør den også.

Men sannsynligvis snakker du egentlig om vrihassel (Coryllus avellana 'Contorta'), som i motsetning til trollhassel faktisk er en type hassel. Det er denne som har de dekorative, forvridde greinene som brukes så mye til dekorasjoner. Denne trenger du ikke ha i vann, siden den ikke trenger være levende for å være dekorativ, og den er fin å henge opp slik andre har sagt. Denne har jeg en buske av i hagen, og den er kjempeflott! 

(Det er dessverre veldig vanlig å ta feil av disse to, så vanlig at til og med Mester Grønn og andre som burde vite bedre gjør det. Så da kommer jeg med pekefingeren og driver litt velment voksenopplæring. :opplyser: :fnise: )

Anonymkode: 2227c...b68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tanta mi tok en påskebukket av tårpil ut av vasen sin i 1995 og oppdaget at det hadde kommet røtter på grenene. Hun satt én av de i bakken utenfor huset sitt. Den har nå blitt til et 15m høyt tre. :)

Sorry, ikke så veldig relevant, men passet så fint til "ut påska"-kommentaren. :D 

Anonymkode: 6d1a3...518

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...