AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #41 Skrevet 27. mars 2016 Den 19. mars 2016 at 11.01, AnonymBruker skrev: Handler dette hatet mot syklister egentlig om mangler på egne kjøreferdigheter? At forbikjøring av syklist er noe som skremmer dere, litt nervepirrende, derfor håper dere helst å unngå det? I så fall kunne kanskje litt trafikkopplæring være på sin plass. Sikker på at den lokale trafikkskolen kan tilby dere skreddersydd opplæring i dette. Spesielt i disse dager, da det begynner å bli en del syklister igjen å forholde seg til. Eller er det bare egoet deres som stikker seg frem? Egoet der en annen person får direkte innvirkning på din hverdag, og det kan en nesten ikke tillate seg? Jeg bare spør. Anonymkode: f73b2...854 Jeg er også yrkessjåfør og anser meg selv som en ganske erfaren sjåfør. Det er iallfall ingenting galt med trafikkopplæringen min, men flott at du trenger å bruke hersketeknikk på de som ikke sitter med samme erfaring rundt syklister. Jeg har ingen problemer med å dele veien med en syklist, men jeg vil si at flesteparten av syklistene (jeg ser) faktisk bryter veitrafikkloven. De kjører på akkurat som det passer dem og driter i om det er rødt lys eller går fotgjengere over fotovergangfeltet. Det virker som om de ønsker fordelene med å være en bil, samtidig som de ønsker fordelene med å være en syklist. De gidder ikke sykle inn til siden for å slippe forbi biler som ligger bak de og når du endelig har klart å komme deg forbi, så fyker de forbi deg når du må stoppe på rødt lys. De respekterer selvsagt ikke lyset og sykler på videre. Og du, ligger nok en gang bak denne syklisten som du brukte evig lang tid på å komme deg forbi. Så nei, det er ikke egoet mitt som kommer i veien, jeg irriterer meg grenseløst over disse svinene som ikke gidder å følge veitrafikkloven og det hadde gledet meg om politiet faktisk hadde begynt å skrive ut bot til syklistene også fremfor bare "advarsler". Anonymkode: 464fc...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #42 Skrevet 27. mars 2016 Hvorfor kan man ikke gjøre som flere andre land bla Danmark og innføre gangvei, sykkelvei og bilvei? Det må jo være det aller tryggeste for alle parter. Anonymkode: 1fd17...7bf
Gjest 2Bhonest Skrevet 27. mars 2016 #43 Skrevet 27. mars 2016 6 timer siden, Banks skrev: Skjønner ikke hvorfor syklister roper så høyt om sine rettigheter på bilvei. Betaler de veiavgift? Er det noen som betaler veiavgift? Det har jeg ikke betalt på mange år, men en årsavgift for å ha bil, betaler jeg hvert år...
Gjest Coolaid Skrevet 27. mars 2016 #44 Skrevet 27. mars 2016 5 timer siden, Alan Smithee skrev: Erfaringsmessig så ønsker syklister å være både gående og kjørende. De regner seg som kjøretøy frem til det kommer et rødt lys, og så skal de regnes som gående når de fyker over fotgjengerfeltet. Enkelte syklister kan ligge foran deg en god stund, før de uten å signalisere krysser veien på et fotgjengerfelt. Det er livsfarlig, og gjør at jeg kjører med hjertet i halsen med en gang jeg ligger bak en syklist. Så du kan ikke vise til noen regler, forskrifter eller...? Når det gjelder å skifte fra å sykle i vei til å sykle på fortau osv er det fullstendig lovlig. Det er også en av fordelene med å sykle. Sykkelen er allsidig og kan derfor brukes nesten over alt. Uansett hvor man sykler så skal gjøre det på en trafikksikker måte. Det finnes tullinger bak rattet på en del sykler. Det finnes også tilsvarende tullinger bak rattet på en del biler. Sånt er vel over alt.
Gjest Coolaid Skrevet 27. mars 2016 #45 Skrevet 27. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: * Fartsgrense på 15 km/t på gang og sykkelveier.* 3 sekunders-regler også for syklister.*Påbudt med speil og ringeklokke på alle sykler.* Forbud mot å sykle flere i bredden. Anonymkode: afa14...f0e - Pr i dag er det ingen fartsgrense på gang og sykkelvei. Det er rett og slett et område hvor loven er mangelfull. Du kan jo forsøke å jobbe for en fartsgrense på 15 km i timen om du har fritidsproblemer. Når man sykler på gang og sykkelvei foretar man en skjønnsmessig vurdering på hvor fort det er forsvarlig å sykle. Det kommer aldri til å bli fartsgrense på gang og sykkelveier i Norge. - 3 sekunders regelen gjelder for syklister som bilister - det gjør hele veitrafikkloven. - Forskrift om sykkel har krav til ringeklokke men ikke speil. - Når man ligger to syklister i bredden trenger bilene kortere distanse og tid på å kjøre forbi. Dette er en god og trafikksikker løsning. Statens Vegvesen anbefaler dette. Å sykle to i bredden på landevei er lovlig, fornuftig og hensynsfullt. Dessuten kan jeg vise til "Safety by numbers" om man sykler mange i gruppe. Du må gjerne grunngi forslagene dine - hvorfor ønsker du dette ?
Gjest Coolaid Skrevet 27. mars 2016 #46 Skrevet 27. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan man ikke gjøre som flere andre land bla Danmark og innføre gangvei, sykkelvei og bilvei? Det må jo være det aller tryggeste for alle parter. Anonymkode: 1fd17...7bf Veldig mange jobber for at man skal skille syklister, gående og bilister i trafikken. Problemet med dette er at det er veldig mange andre som ikke ønsker å bruke penger på det. Min mening, og mange andres, er at det burde være ulovlig å sykle på fortau, som i Danmark. Et slikt forbud ville tvinge bilister til å bli vant til å dele veien med syklister, samt at det ville tvinge frem flere sykkelveier og sykkelfelt. Det ville også sikre de gående.
Vulpine Skrevet 27. mars 2016 #47 Skrevet 27. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også yrkessjåfør og anser meg selv som en ganske erfaren sjåfør. Det er iallfall ingenting galt med trafikkopplæringen min, men flott at du trenger å bruke hersketeknikk på de som ikke sitter med samme erfaring rundt syklister. Jeg har ingen problemer med å dele veien med en syklist, men jeg vil si at flesteparten av syklistene (jeg ser) faktisk bryter veitrafikkloven. De kjører på akkurat som det passer dem og driter i om det er rødt lys eller går fotgjengere over fotovergangfeltet. Det virker som om de ønsker fordelene med å være en bil, samtidig som de ønsker fordelene med å være en syklist. De gidder ikke sykle inn til siden for å slippe forbi biler som ligger bak de og når du endelig har klart å komme deg forbi, så fyker de forbi deg når du må stoppe på rødt lys. De respekterer selvsagt ikke lyset og sykler på videre. Og du, ligger nok en gang bak denne syklisten som du brukte evig lang tid på å komme deg forbi. Så nei, det er ikke egoet mitt som kommer i veien, jeg irriterer meg grenseløst over disse svinene som ikke gidder å følge veitrafikkloven og det hadde gledet meg om politiet faktisk hadde begynt å skrive ut bot til syklistene også fremfor bare "advarsler". Anonymkode: 464fc...a7f Politiet skriver ut bot til syklister. Nå er det jo sånn at en del av tingene folk irriterer seg over her ikke er ulovlig, og sjansen for at politiet ser syklisten som kjører på rødt lys akkurat når det skjer er vel liten, men her jeg bor (en by med grei størrelse) er det en del kontroller. Ikke lenge siden en venninne fikk bot for manglende lys på sykkelen.
Gjest Tekola Skrevet 28. mars 2016 #48 Skrevet 28. mars 2016 Ryddet for personangrep og svar til dette. Tekola, admin.
Banks Skrevet 28. mars 2016 #49 Skrevet 28. mars 2016 16 timer siden, 2Bhonest skrev: Er det noen som betaler veiavgift? Det har jeg ikke betalt på mange år, men en årsavgift for å ha bil, betaler jeg hvert år... Årsavgift på bil, for å bruke den på veien. Du skjønte hvor jeg ville.
Gjest 2Bhonest Skrevet 28. mars 2016 #50 Skrevet 28. mars 2016 Den 26/03/2016 at 15.42, Banks skrev: Skjønner ikke hvorfor syklister roper så høyt om sine rettigheter på bilvei. Betaler de veiavgift? Er det noen som betaler veiavgift? Det har jeg ikke betalt på mange år, men en årsavgift for å ha bil, betaler jeg hvert år...
Gjest 2Bhonest Skrevet 28. mars 2016 #51 Skrevet 28. mars 2016 (endret) 5 timer siden, Banks skrev: Årsavgift på bil, for å bruke den på veien. Du skjønte hvor jeg ville. Men da er vi enige. Ingen betaler noen som helst avgift for å bruke veiene, og dermed er det du ikke skjønte ett ikke-problem eller noen som helst form for problemstilling. Endret 28. mars 2016 av 2Bhonest
prt90 Skrevet 30. mars 2016 #52 Skrevet 30. mars 2016 Den 18.3.2016 at 4.34, makkapakka skrev: hva er det som foregår oppi hue på dere når dere står på krava deres på en tett traffikkert bilvei Veitrafikkloven 2
Gjest Tigress Skrevet 31. mars 2016 #53 Skrevet 31. mars 2016 Såvidt eg veit så er det ikkje noko som heiter "bilveg", anna enn i bilisters hovud. Ein veg er ein veg som er tilpassa køyretøy, og både syklar og bilar er køyretøy. Bilar er i tillegg motorvogner, som det er enda fleire reglar knytt til. Eg syklar til jobb, dels på tilrettelagte sykkelvegar, dels på gang- og sykkelvegar, og dels i køyrebanen som eg då deler med bilar og bussar. Eg skal, lik dei fleste andre på vegen, til ein stad, og vil gjerne komme meg dit raskast og greiast mogleg. Det aller beste er sjølvsagt dei stadane det er eigne sykkelvegar, det er både trygt og effektivt. Det nest beste er køyrebanen, og det verste er gang- og sykkelvegar, som er skummelt OG ineffektivt. Men mest to mil til jobb er eg ikkje særleg innstilt på å køyre lange omvegar, då eg ikkje berre kan svi av litt meir fossilt brensel, men må ta av eigne reserver. Då synest eg fossilfolket godt kan vente den tida det tek å liggje bak meg gjennom rundkøyringane, dei kan ta inn det ganske mykje snøggare enn om eg må sykle ein ekstra kilometer gjennom villastrøk med masse nittigradarar. Dei fleste bilistar vil velje på same måte, ein vel det som er snøggast. Der eg syklar til byen er det ganske bra tilrettelagt, og eg er verkeleg minimalt til bry for bilistar, og dei er minimalt til bry for meg. Eg skjønar at det til tider kan sjå litt kamikazeaktig ut å ta seg plass i ei rundkøyring, men ein må vere tydeleg, og sidan ein ikkje har blinkljos eller liknande, så må ein vere tydeleg med kroppsspråk og plassering. Det mange kanskje ikkje tenkjer på er at når dei ser ein syklist midt i vegen, så blir dei jo sett, og dermed er faren redusert veldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå