honnning Skrevet 18. mars 2016 #1 Skrevet 18. mars 2016 Hei! Pga tidsbestemt kontrakt kommer jeg til å flytte ut av mitt rom i et bokollektiv 3 måneder før jeg egentlig må være ute. Grunnen til dette er at jeg i sommer jobber på andre siden av landet, og at jeg til høsten skal flytte dit, det er derfor ingen vits for meg å bli igjen i kollektivet. Jeg lurer på en ting angående å gi tilbake nøkkelen. Jeg må jo betale husleie for de 3 månedene selv om jeg ikke fysisk er der. Det er også tungvint for meg med flere turer frem og tilbake dit i løpet av sommeren, i og med at det er så langt unna, så det hadde vært gunstig å kunne levere nøkkelen, vaske ut, og ta med meg alle tingene mine på samme tid som jeg reiser til andre siden av landet for å jobbe. Men siden jeg frivillig leverer tilbake nøkkelen tidligere - kan huseier da leie ut/benytte seg av mitt rom når jeg ikke er der (når jeg fortsatt betaler leien)?
Tvist Skrevet 18. mars 2016 #2 Skrevet 18. mars 2016 Nei, han har ikke lov å ta imot dobbel leie. Finner han noen som vil overta, skal du slippe å betale leie videre. 9
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #3 Skrevet 18. mars 2016 2 minutter siden, Tvist skrev: Nei, han har ikke lov å ta imot dobbel leie. Finner han noen som vil overta, skal du slippe å betale leie videre. Dette. Har du snakket med huseier om muligheten for at han kan prøve å finne noen andre før din leieperiode er over? Da kan du jo kanskje slippe 3 mnd leie ut av vinduet, hvis du uansett må flytte ut før Anonymkode: 812f4...377 1
Fjompen Skrevet 18. mars 2016 #4 Skrevet 18. mars 2016 2 timer siden, Tvist skrev: Nei, han har ikke lov å ta imot dobbel leie. Finner han noen som vil overta, skal du slippe å betale leie videre. Det er forskjell på å ha rett, og få rett. Bor du på andre siden av landet er det vanskelig å kontrollere at huseier ikke tar dobbelt leie. TS: Hva er oppsigelsestiden din? En løsning er å kreve å få fremleie rommet. Nekter utleier det, så kan du si opp kontrakten. Ender du derimot opp med å betale for rommet hele perioden, så ville jeg ikke levert tilbake nøkler/fraflytte eiendommen før kontraktens utløp. Dette gjelder jo såklart om det er snakk om en del penger. Er leien pr mnd 1200,- og det helt klart blir mer styr å reise tibake for utvask/rydding/tilbakelevering av nøkkel ved kontraktens utløp, så synes jeg du skal drite i det, og flytte. 2
honnning Skrevet 22. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2016 Den 18. mars 2016 at 11.31, Fjompen skrev: Det er forskjell på å ha rett, og få rett. Bor du på andre siden av landet er det vanskelig å kontrollere at huseier ikke tar dobbelt leie. TS: Hva er oppsigelsestiden din? En løsning er å kreve å få fremleie rommet. Nekter utleier det, så kan du si opp kontrakten. Ender du derimot opp med å betale for rommet hele perioden, så ville jeg ikke levert tilbake nøkler/fraflytte eiendommen før kontraktens utløp. Dette gjelder jo såklart om det er snakk om en del penger. Er leien pr mnd 1200,- og det helt klart blir mer styr å reise tibake for utvask/rydding/tilbakelevering av nøkkel ved kontraktens utløp, så synes jeg du skal drite i det, og flytte. Jeg har 3mnd oppsigelsestid, har allerede sagt opp, men kan jo ikke flytte ut før tidligst 31. Juli da det er dette som står i kontrakten. Jeg kan finne en ny leietaker og komme meg ut av leieavtalen tidligere, men å fremleie blir vel litt tingvint om det bare er for 3 mnd (jeg regner med at utleiers ønske er å leie ut til en ny student som vil bli boende minst et skoleår). For å være helt ærlig så er kollektivet jeg bor i kanske dritt også, og utleierne er jo helt ekstremt fæle, så jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å anbefale noen andre å bo der heller, haha... Husleien er ganske høy ja, ligger på 5000kr i måneden:/
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #6 Skrevet 22. mars 2016 3 minutter siden, honnning skrev: Jeg har 3mnd oppsigelsestid, har allerede sagt opp, men kan jo ikke flytte ut før tidligst 31. Juli da det er dette som står i kontrakten. Jeg kan finne en ny leietaker og komme meg ut av leieavtalen tidligere, men å fremleie blir vel litt tingvint om det bare er for 3 mnd (jeg regner med at utleiers ønske er å leie ut til en ny student som vil bli boende minst et skoleår). For å være helt ærlig så er kollektivet jeg bor i kanske dritt også, og utleierne er jo helt ekstremt fæle, så jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å anbefale noen andre å bo der heller, haha... Husleien er ganske høy ja, ligger på 5000kr i måneden:/ Det er ikke snakk om fremleie. Du kan kan finne en ny leietaker og utleier kan bare nekte å godta den nye leietakeren hvis det er saklig grunn for det. Kan potensielt spare deg for tre måneders leie. Anonymkode: 04fa0...96b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #7 Skrevet 22. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om fremleie. Du kan kan finne en ny leietaker og utleier kan bare nekte å godta den nye leietakeren hvis det er saklig grunn for det. Kan potensielt spare deg for tre måneders leie. Anonymkode: 04fa0...96b Man har ikke noe lovfestet rett på å komme seg ut av en kontrakt tidligere. Har du skrevet under kontrakt for f.eks ett år med 3 mnd oppsigelsestid, så må du betale ut oppsigelsestiden. Du kan ikke kreve at utleier skal la noen andre komme inn og bo der. Hva om utleier ikke skal leie ut videre f.eks? Ellers har man selvsagt all rett til å leie ut til hvem man vil, så utleier kan absolutt nekte å godta en person ts finner dersom utleier ikke ønsker å leie ut til den personen. Anonymkode: 812f4...377
Fjompen Skrevet 22. mars 2016 #8 Skrevet 22. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man har ikke noe lovfestet rett på å komme seg ut av en kontrakt tidligere. Har du skrevet under kontrakt for f.eks ett år med 3 mnd oppsigelsestid, så må du betale ut oppsigelsestiden. Jeg kan anbefale deg å lese deg opp på husleielovens § 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler før du bestemmer deg for å gi juridiske råd på nettet. 2
Fjompen Skrevet 22. mars 2016 #9 Skrevet 22. mars 2016 5 timer siden, honnning skrev: Jeg har 3mnd oppsigelsestid, har allerede sagt opp, men kan jo ikke flytte ut før tidligst 31. Juli da det er dette som står i kontrakten. Jeg kan finne en ny leietaker og komme meg ut av leieavtalen tidligere, men å fremleie blir vel litt tingvint om det bare er for 3 mnd (jeg regner med at utleiers ønske er å leie ut til en ny student som vil bli boende minst et skoleår). For å være helt ærlig så er kollektivet jeg bor i kanske dritt også, og utleierne er jo helt ekstremt fæle, så jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å anbefale noen andre å bo der heller, haha... Husleien er ganske høy ja, ligger på 5000kr i måneden:/ Hvis det er overveiende sannsynlig at utleier vil fortsette å leie ut rommet, så vil det være lett å finne noen å fremleie til, som etter din kontrakts utløp bare kan fortsette å leie. Har du i det hele tatt hatt en dialog med huseier på dette? Huseier kan jo på ingen måte regne med at ditt rom blir stående ubrukt, enten så flytter noen nye inn på ny kontrakt eller så fremleier du, og nekter utleier deg å fremleie, noe det skal særs gode grunner til, så blir du løst fra kontrakten. Hvor lang oppsigelsestid har du?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #10 Skrevet 22. mars 2016 8 timer siden, honnning skrev: Jeg har 3mnd oppsigelsestid, har allerede sagt opp, men kan jo ikke flytte ut før tidligst 31. Juli da det er dette som står i kontrakten. Jeg kan finne en ny leietaker og komme meg ut av leieavtalen tidligere, men å fremleie blir vel litt tingvint om det bare er for 3 mnd (jeg regner med at utleiers ønske er å leie ut til en ny student som vil bli boende minst et skoleår). For å være helt ærlig så er kollektivet jeg bor i kanske dritt også, og utleierne er jo helt ekstremt fæle, så jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å anbefale noen andre å bo der heller, haha... Husleien er ganske høy ja, ligger på 5000kr i måneden:/ Har du 3 mnd oppsigelse så er det jo ut juni, ikke ut juli du kan flytte ut. Anonymkode: 0b297...c27
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2016 #11 Skrevet 22. mars 2016 9 timer siden, honnning skrev: Jeg har 3mnd oppsigelsestid, har allerede sagt opp, men kan jo ikke flytte ut før tidligst 31. Juli da det er dette som står i kontrakten. Jeg kan finne en ny leietaker og komme meg ut av leieavtalen tidligere, men å fremleie blir vel litt tingvint om det bare er for 3 mnd (jeg regner med at utleiers ønske er å leie ut til en ny student som vil bli boende minst et skoleår). For å være helt ærlig så er kollektivet jeg bor i kanske dritt også, og utleierne er jo helt ekstremt fæle, så jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å anbefale noen andre å bo der heller, haha... Husleien er ganske høy ja, ligger på 5000kr i måneden:/ Hvorfor er kollektivet fælt? Og utleierne? Anonymkode: 60104...689
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå