Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg er helt blåst, men jeg jeg har aldri kjøpt bolig og lurer på noe som helt sikkert er veldig åpenbart.

Jeg har noen venner som har kjøpt og skal kjøpe bolig. Disse er enslige menn som har problemer med å få boligen. 

Hvorfor det? Han siste sa "det er vanskelig når man bare er én vet du", jeg vet ikke det🙈 

Hvordan stiller man sterkere som to? Jeg forstår at man har mer å rutte med, men det spiller jo ingen rolle hvis en vinner vudrunden og bare er én person?

Anonymkode: 99fb6...317

AnonymBruker
Skrevet

Man vil få et høyere lån dersom man er 2 og hvis man som enslig byr på en leilighet mot noen som 2, er sjansen større for å tape enn hvis man også hadde vært 2. 

Anonymkode: 3108c...498

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at man har mer å rutte med, men det spiller jo ingen rolle hvis en vinner vudrunden og bare er én person?

Det er jo mer sannsynlig at man vinner budrunden dersom man har mer å rutte med...

Eller tenkte du at single som har mye penger og vinner budrunden mister boligen fordi selger ikke vil selge til enslige?

Anonymkode: 5ee01...46d

• Liker 5
Skrevet

Når man har to inntekter får man mer i lån og har da større mulighet til å få boligen!
To stk kan f.eks få et lån på 2 mill, mens en person får et lån på 1 mill. Sier seg selv at man får mer bolig for høyere beløp.  (men her kommer jo inntekt inn i forhold til hva man får i lån, så bare eksempel)

Om du ikke har kjøpt bolig anbefaler jeg å spare. Jo mer du sparer og jo flinkere du er jo mer villig vil banken være på å gi det større lån. Du må ha egenkapptital, men banken ser også på velviljen din til å spare for å kunne betjene lånet ditt. 

• Liker 1
Skrevet

Man vinner ikke budrunden, det er nok det din kompis mener. Ikke at man vinner budrunden for så å miste leiligheten.

2 personer kan nesten alltid by over 1 person.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

To personer får høyere lån, får mer å rutte med og har en tryggere økonomi. Det er ikke like stor gambling for banken å satse på to personer. Det er verre for en person om renten skulle stige til store høyder, om man skulle bli arbeidsledig, sykmeldt og over på AAP m.m. 

Anonymkode: 78423...e20

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan stiller man sterkere som to? Jeg forstår at man har mer å rutte med, men det spiller jo ingen rolle hvis en vinner vudrunden og bare er én person?

Det er det som er hele poenget. For å vinne budrunden må du være den som er villig til å betale mest. Har du penger nok spiller det ingen rolle om du er en eller to personer, men to personer har som regel mer penger enn én person.

Anonymkode: 73461...e2b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig, fordi både enslige og par konkurrerer om de samme boligene. En leilighet med ett soverom er også aktuelt for par, ikke bare enslige. Og da skal det mye til for en person med en normal inntekt å vinne budrunder.

Anonymkode: c2934...9f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg tenkte at det ikke kunne gjøre så stor forskjell når man byr på noe en har råd til.  Som jeg skrev så skjønner jeg jo at to kan by mer enn én, men hvis én har like mye å rutte med som to... 

Trodde kanskje hadde mer med ansiennitet å gjøre 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg tenkte at det ikke kunne gjøre så stor forskjell når man byr på noe en har råd til.  Som jeg skrev så skjønner jeg jo at to kan by mer enn én, men hvis én har like mye å rutte med som to... 

? Det må du forklare

Anonymkode: 4efd5...70b

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ifb med borettslag finnes det noe som heter forkjøpsrett. Da har ansiennnitet en relevans. For eneboliger finnes det ikke noe sånt.

Har du penger nok spiller det ingen rolle om du kun er én.

Anonymkode: 73461...e2b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man tror jo man har råd helt til man taper budrunden, det gjelder jo alle både både enslige og par.

Tenk deg at du ser etter en leilighet i Oslo, du kan kjøpe til 3 millioner. Du går på visning til en leilighet på 2,8 mill, denne har du råd til. Det er også 20 andre som er på denne visningen. 5 havner i budkrig, leiligheten blir solgt for 3,5 mill. Du trodde du hadde råd, men noen andre hadde bedre råd. Har man to inntekter har man generelt bedre råd enn 1, vanlig arbeidstaker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke to bad og dobbelt så mye plass selv om man er to, så man kan kjøpe en bolig som er mindre enn dobbelt så dyr som det en enslig person må betale. Da trenger man heller ikke å bruke dobbelt så mye på oppvarming, vedlikehold, avgifter og evt. felleskostnader.

Anonymkode: 18379...b86

• Liker 3
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 17.3.2016 at 10.44, AnonymBruker skrev:

"byr på noe man har råd til"?

Altså, det er jo hele poenget.. To har som regel langt bedre råd enn bare én. Man er to om å spare opp egenkapital, og to om å ta opp lån. Om en enslig person da byr på en bolig, er det veldig fort gjort å bli overbydd av et par. Det skjønner du vel? Boligen koster ikke kr X. Boligen koster det noen er villige til å betale for den. Selv om prisantyeningen er 1,5 millioner, og en enslig person helt fint har råd til å betale 1,5 millioner, hjelper det ikke en dritt når det plutselig kommer et par og byr 2 millioner for den. Da selger ikke selgeren den for 1,5 millioner til den enslige personen bare for å være grei. Det er ikke fastpris, boligen går til høyest bydende, og par kan langt lettere by over en enslig person. 

Det er ikke egne enslig-boliger. Med unntak av de helt minste, da snakker vi mindre enn 35 kvm, vil stort sett alle boliger som egner seg for én også egne seg for to. Da blir man som enslig fort utkonkurrert og overbydd av par. 

Anonymkode: 10cfc...0e0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...