Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På onsdag jogget jeg utendørs for første gang siden i sommer. Har jogget kun på mølle i mellomtiden. Etter turen ble jeg med en gang utrolig vond og støl i beina. Det kjennes liksom mye verre enn "vanlig stølhet", da jeg rett og slett har vondt, og det går liksom en slags spenning gjennom beina når jeg beveger meg, særlig når jeg går i nedoverbakker. Regner med dette kommer av uvant trening, og at det ikke er noe farlig.

Men jeg lurer på, hvor lenge bør jeg vente før jeg tar neste joggetur? Bør jeg vente til jeg er fin i beina igjen, eller er det da gått for lang tid, slik at jeg risikerer å ende opp på samme måte også etter neste tur? 

- Jente, 21 

Anonymkode: eb9a8...c8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dette ikke er noe mer "alvorlig" enn vanlig stølhet som bare kjennes ekstra godt, så går faktisk restitusjonstiden ned av å være i noe bevegelse. Prøv feks å ta en gåtur med Evt litt lett jogg og la det bli med det i første omgang- ikke kjør på med full intensitet før du merker en grei bedring :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, rh1 skrev:

Så lenge dette ikke er noe mer "alvorlig" enn vanlig stølhet som bare kjennes ekstra godt, så går faktisk restitusjonstiden ned av å være i noe bevegelse. Prøv feks å ta en gåtur med Evt litt lett jogg og la det bli med det i første omgang- ikke kjør på med full intensitet før du merker en grei bedring :) 

Jeg synes det kjennes ut som verre enn vanlig stølhet, men nå skal det sies at det er lenge siden jeg har belastet kroppen med annen trening enn det jeg er vant til, så det kan jo være at det er helt normalt :) Har som sagt jogget en del på mølle, 3-4 ganger per uke, men ikke ute siden i sommer. Tenker om jeg kanskje tar meg en joggetur ute igjen i morgen, og håper beina holder. Det er i nedoverbakker det er utrolig ille, bare jeg går i en slak nedoverbakke må jeg nesten stoppe opp :P

Jeg tenker at hvis jeg venter for lenge med å prøve meg igjen, så blir det kanskje like ille igjen neste gang? Kroppen vil jo etter hvert blir vant med belastningen, men går det for lang tid i mellom vil den kanskje "glemme" den forrige joggeturen?  

Skrevet

Stølhet indikerer at du er i en restitusjonsperiode fordi du har belastet musklene på en måte de ikke er vant til.:) denne perioden bruker musklene på å bygge seg opp igjen slik at de er bedre rustet til å takle en liknende utfordring igjen. Lett aktivitet er fordelaktig, men å kjøre på med den samme type liten som gjorde deg støl, fører bare til enda lengre restitusjonstid fordi de ikke får "fred" til å bygge seg opp igjen. Det musklene dine holder på med nå er å bli flinkere til å takle("huske" om du vil) den type trening du nettopp har gjort. De må få tid til å gjøre dette. :)

Skrevet

Ville for eksempel tatt en lett løpetur på et relativt flatt strekk

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, rh1 skrev:

Stølhet indikerer at du er i en restitusjonsperiode fordi du har belastet musklene på en måte de ikke er vant til.:) denne perioden bruker musklene på å bygge seg opp igjen slik at de er bedre rustet til å takle en liknende utfordring igjen. Lett aktivitet er fordelaktig, men å kjøre på med den samme type liten som gjorde deg støl, fører bare til enda lengre restitusjonstid fordi de ikke får "fred" til å bygge seg opp igjen. Det musklene dine holder på med nå er å bli flinkere til å takle("huske" om du vil) den type trening du nettopp har gjort. De må få tid til å gjøre dette. :)

Okei :) Men la oss si at stølheten feks. går over på søndag, og så venter jeg med neste joggetur helt til fredag i neste uke. Vil kroppen da ha "glemt" den forrige joggeturen, og dermed bli like overrasket over belastningen da som den ble på onsdag? Altså at det har gått for lang tid mellom de to joggeturene med tanke på gradvis tilvenning av belastningen? Håper du forstår spørsmålet mitt :)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men kroppen glemmer nok ikke så fort ;) du kan som sagt påskynde bedringen ved å være i lett aktivitet, men mens du er støl jobber kroppen med å bygge seg opp slik at den er forberedt på en joggetur av den typen som gjorde deg støl. Vet ike om du føler jeg bare gjentar meg selv her, men poenget er i alle fall at tvert i mot- når du akkurat er ferdig med å være støl, da er du best rustet til å takle samme type trening som gjorde deg støl, for da er musklene ferdig med å forberede seg :)

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, rh1 skrev:

Jeg skjønner hva du mener, men kroppen glemmer nok ikke så fort ;) du kan som sagt påskynde bedringen ved å være i lett aktivitet, men mens du er støl jobber kroppen med å bygge seg opp slik at den er forberedt på en joggetur av den typen som gjorde deg støl. Vet ike om du føler jeg bare gjentar meg selv her, men poenget er i alle fall at tvert i mot- når du akkurat er ferdig med å være støl, da er du best rustet til å takle samme type trening som gjorde deg støl, for da er musklene ferdig med å forberede seg :)

Ja, jeg skjønner! Men hvis jeg er "ferdig med å være støl" på søndag, så er jo kroppen da rustet til å takle samme belastning igjen. MEN, hvis jeg da venter helt til fredag med å gjennomføre en ny joggetur, vil det da være for lang tid å vente? Spør bare sånn teoretisk sett :)

Skrevet

Ja, man kan trene samme muskelgruppe kun en gang i uka feks, og det vil fortsatt ha en positiv effekt :)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, rh1 skrev:

Ja, man kan trene samme muskelgruppe kun en gang i uka feks, og det vil fortsatt ha en positiv effekt :)

Kan man? :) Jeg har hørt at man må trene samme muskelgruppe 2-3 ganger per uke for å få nevneverdig effekt av treningen

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, rh1 skrev:

Dette appellerer jo mest til styrketrening, men se her feks: http://www.bodymag.no/hvor-ofte-skal-man-trene-en-muskelgruppe-tommi-svarer-leserne

vi kan i alle fall konstante at du ikke vil ha noen tilbakegang ved å vente i en uke ;)

Ja, trener man veldig hard styrke kan det vel være nok med én gang per uke, men for "vanlige folk" må man nok belaste muskelgruppen minst to ganger :) Men uansett, så er det jo joggingen jeg spør om her, og joggeturene mine er ikke særlig harde, heller :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, rh1 skrev:

Dette appellerer jo mest til styrketrening, men se her feks: http://www.bodymag.no/hvor-ofte-skal-man-trene-en-muskelgruppe-tommi-svarer-leserne

vi kan i alle fall konstante at du ikke vil ha noen tilbakegang ved å vente i en uke ;)

Men i tilfellet mitt venter jeg jo i over én uke? :) Altså fra onsdag til fredag uken etter? 

Skrevet

Jaja, du får nå gjøre som du vil- men ville ikke gjort det til noen stor krise at det går over en uke fra en økt til den neste, når dette nærmest er et engangstilfelle. I noen tilfeller er det riktigere å være tålmodig enn å skulle oppnå et visst antall gode økter i løpet av en tidsperiode. ;) ville absolutt ikke stresset over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...