Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid, jeg er 6 uker på vei. 

Jeg jobber i som sykepleier i hjemmesykepleien, og jeg lurer derfor på om det er noen andre sykepleiere her som vet hva jeg bør unngå i jobben? I begynnelsen blir det jo ikke så vanskelig, men etterhvert som magen blir større, så blir vel ikke alle oppgaver like lett. 

Men jeg har også tenkt på andre ting slik som tillaging av antibiotika osv. 

Jeg vil jo helst ikke si at jeg er gravid før jeg er 3mnd på vei, for man vet jo aldri hva som skjer før jeg er nesten "safe". 

Selvfølgelig, jeg kan jo fortelle det til lederen min, men samtidig, så vil jo alle merke at det er noe dersom jeg plutselig ikke vil blande antibiotika ol. 

Kanskje du har erfaring med å være sykepleier og gravid i hjemmesykepleien? Måtte du få andre arbeidsoppgaver senere i svangerskapet pga plager?

Anonymkode: 31b1e...424

Fortsetter under...

Du kan helt fint blande antibiotika. Du skal være forsiktig med pasienter som nettopp (siste 5 dager) har fått cytostatika. Det vil si at du kan gå til de, men ikke hvis det er fare for søl av kroppsvæsker og ikke administrere væske. Gå innom med medisiner f.eks er helt ok, med mindre de kaster opp. Jeg jobber i sykehus selv, så jeg vet ikke hvordan det er med pasienter som røyker mye inne for eksempel. Vil tro du velger litt selv hva du føler er rett når det kommer til det. Ellers bør du være forsiktig med å løfte.

• Liker 1
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En liten digresjon. Men hva må gravid sykepleier på sykehus unngå?

Anonymkode: ba7c1...e24

Stort sett er det bare cytostatika og oppgaver knyttet til dette, samt tunge løft. I tillegg kan en godt være forsiktig med formalin, men som sykepleiere er vi vel veldig lite borti dette fra før. Jeg unngår å helle formalin på vevsprøver, men syns det er helt ok å holde frem et ferdig fylt glass med formalin til prøver. Blir det mye søl skal du ikke tørke det opp! 

Stråling skal du holde deg unna, så du bør ikke følge pasienter til røntgen og lignende. Ellers har ikke jeg hatt behov for å unngå noe, bortsett fra at bekkenproblemer etter hvert har satt begrensinger for meg.

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En liten digresjon. Men hva må gravid sykepleier på sykehus unngå?

Anonymkode: ba7c1...e24

Alt som har med kreft og cellegift å gjøre, og voldlige pasienter.

Anonymkode: a47eb...295

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt som har med kreft og cellegift å gjøre, og voldlige pasienter.

Man må selvfølgelig ikke holde seg unna alt som har med kreft å gjøre :fnise: Men cellegift skal man holde seg unna. 

• Liker 2

Er ikke sykepleier, men jobber på sykehjem. Jeg sa det til sjefen min i uke 6 og angrer ikke! :) Hun tilrettelegger og kommer med tips og råd som skal gjøre jobben for meg lettere. Hun forstod selvsagt at jeg ikke ville si det til kollegaene med det samme.

Ang. medisinhåndtering så er jeg ikke ekspert. Jeg deler ut medisiner på jobben, tar på meg engangshansker hver gang jeg må ta på en pille eller åpne en depotkapsel osv.

Og løfting og diverse tyngre øvelser holder jeg meg unna. Beboere som kaster opp eller er syke prøver jeg også å få slippe å gå inn til grunnet smittefare.

AnonymBruker
Den 19.3.2016 at 12.11, yabbadoo skrev:

Man må selvfølgelig ikke holde seg unna alt som har med kreft å gjøre :fnise: Men cellegift skal man holde seg unna. 

Alle gravide hos oss får forbud mot å jobbe med kreftpasienter, selv om de ikke blir behandlet med "Noe falrig". Rett å slett fordi det anses som en for stor risiko.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle gravide hos oss får forbud mot å jobbe med kreftpasienter, selv om de ikke blir behandlet med "Noe falrig". Rett å slett fordi det anses som en for stor risiko.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ny digresjon: men hva er farlig med å være nær kreft? Dette var nytt for meg. 

Anonymkode: b1bde...4d0

Det sier jeg også... Jeg har jobbet på en kreftavdeling hele svangerskapet og det har alle mine gravide kollegaer også. Det er ingeting farlig med det. Hva skulle i så fall den risikoen gå ut på? Ikke ofte jeg er bastant, men det er rett og slett tullete!

• Liker 1
AnonymBruker
2 minutter siden, yabbadoo skrev:

Det sier jeg også... Jeg har jobbet på en kreftavdeling hele svangerskapet og det har alle mine gravide kollegaer også. Det er ingeting farlig med det. Hva skulle i så fall den risikoen gå ut på? Ikke ofte jeg er bastant, men det er rett og slett tullete!

Ja, det virker helt absurd. Kan skjønne dette med stråling etc., men kreft i seg selv? Hva er risikoen ved kreft når man ikke er kreftpasient selv?

Anonymkode: b1bde...4d0

• Liker 1

Annonse

Jeg fortalte sjefen det ca i uke 7, men jeg følte det var best siden jeg var så kvalm. For min del så fikk jeg det litt tilrettelagt med mer administrative oppgaver, men sånn praktisk sett så viste det seg å være vanskelig å unngå at arbeidsdagen ble tung.. Man er jo ofte alene sykepleier i kommunehelsetjenesten, i hvertfall her, så da blir det bare sånn.

Det jeg prøvde å unngå var tunge løft og stress, samt at jeg ikke var inn til de pasientene som røkte inne eller når det var urolige demente/psyk.utviklingshemmede som kunne være voldelige. Vi hadde ikke noen som brukte medikamenter som jeg ikke kunne håndtere.

Ellers må du kjenne hva som går bra for deg.

Eg jobbar på sjukeheim og unngår pasientar som brukar metotrextat i 3 døgn etter inntak, pasientar som har  smitte med stafylokokker eller pseudonomas. Tunge forflytninger og følger ikkje pasientar til røykerommet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...