AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Mitt MOB nummer skal stå på hans navn. Slik vi blir fri familie. Vil han kunne da se hvem som har ringt meg og hva jeg sender og diverse? Kan hende han betaler alt kommer til å betale alt. Jeg overfører senere. Anonymkode: 86ba9...0aa
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Som juridisk eier vil han ha tilgang på spesifisert informasjon om hvilke numre du har ringt og sendt SMS til, men han vil ikke kunne se innholdet i det du sender. Anonymkode: 13baa...c27
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som juridisk eier vil han ha tilgang på spesifisert informasjon om hvilke numre du har ringt og sendt SMS til, men han vil ikke kunne se innholdet i det du sender. Anonymkode: 13baa...c27 Nei, dette er samtalespesifikt og ikke tilgjengelig for juridisk eier, bare brukeren av nummeret. Juridisk eier vil kunne se antall sms, mms, taleminutter, mobildata, men ikke hva/hvor dette har gått. Anonymkode: 97190...4d7
ajarRun Skrevet 17. mars 2016 #4 Skrevet 17. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er samtalespesifikt og ikke tilgjengelig for juridisk eier, bare brukeren av nummeret. Juridisk eier vil kunne se antall sms, mms, taleminutter, mobildata, men ikke hva/hvor dette har gått. Anonymkode: 97190...4d7 Dette ville jeg ikke satt noen lit til. Hva om noen klager på fakturaen og mener det ikke har blitt brukt så mye? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #5 Skrevet 17. mars 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Dette ville jeg ikke satt noen lit til. Hva om noen klager på fakturaen og mener det ikke har blitt brukt så mye? Der jeg jobbet ble ikke slik informasjon gitt ut til andre enn brukeren, da sa vi til eieren at de måtte snakke med brukeren av abonnementet. Noe mer spesifikt enn det som vises på fakturaen har ikke eieren rett til å vite. Anonymkode: 97190...4d7
ajarRun Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Nå er sitatfunksjonen mongo igjen. Men er man sikker på at brukeren av nummeret blir registrert? Jeg ville ikke tatt sjansen dersom det var noe jeg ville skjule.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Nå er sitatfunksjonen mongo igjen. Men er man sikker på at brukeren av nummeret blir registrert? Jeg ville ikke tatt sjansen dersom det var noe jeg ville skjule. Når man blir medlem av en eller annen familiepakke, vennepakke eller hva som finnes på markedet nå, så bør man selvfølgelig sørge for at alt blir registrert riktig og lese vilkårene før man sier ja. Teknisk sett er det ulovlig for operatørene å gi juridisk eier spesifikk informasjon, så dette blir, etter min erfaring, nøye håndhevet. Selvfølgelig kan glipper skje, både fra operatørene sin side, og brukeren sin side som ikke sikrer seg godt nok (skjuler innloggingsinformasjon, pin-koder osv), så dersom man har noe å skjule så bør man selv eie nummeret sitt. Anonymkode: 97190...4d7
Kara W Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 Som arbeidsgiver har jeg aldri hatt noe problem med å få ut spesifisert oversikt over samtaler og sms'er på de ansattes telefoner, selv om de er registrert individuelt på brukerne. Så lenge noen er juridisk eier på et abonnement ser jeg ikke at man skal kunne nekte dem en spesifisert oversikt over hva de blir fakturert for? 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #9 Skrevet 18. mars 2016 6 timer siden, Kara W skrev: Som arbeidsgiver har jeg aldri hatt noe problem med å få ut spesifisert oversikt over samtaler og sms'er på de ansattes telefoner, selv om de er registrert individuelt på brukerne. Så lenge noen er juridisk eier på et abonnement ser jeg ikke at man skal kunne nekte dem en spesifisert oversikt over hva de blir fakturert for? Da har de du har fått samtalespesifikasjonen av brutt loven. Man skal nekte juridisk eier samtalespesifikasjon hvis brukeren er over 15 da man fra den alderen har rett på et privatliv. Anonymkode: 97190...4d7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #10 Skrevet 18. mars 2016 Som arbeidsgiver og juridisk eier av nummeret skal du ikke få mer nøyaktig informasjon enn det som står på fakturaen du betaler. Anonymkode: 97190...4d7
EvaLena Skrevet 18. mars 2016 #11 Skrevet 18. mars 2016 Mine barn og jeg betaler hver vår regning, 3 juridiske eiere. Allikevel så har vi fri familie. Dette er i Telenor. Tviler på at du er nødt til å ha 1 juridisk eier for å få fri familie i andre selskap også 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #12 Skrevet 18. mars 2016 Vi hadde fri familie i Chess, registrert på ham. Jeg fikk ingen info om noe, kundeservice sa at det har de ikke lov til. Kunne ikke se faktura, hvem det var ringt til osv uten at han viste meg det. Min tlf måtte også stå registrert på ham som om den var hans. Følte meg som en levning fra 50-tallet og kommer aldri til å ha noe sånt igjen. Anonymkode: b2dab...c21
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #13 Skrevet 18. mars 2016 Måtte faktisk skrive eierskifteskjema for å fjerne fri familie (selv om vi ikke hadde fylt ut noe sånt da vi opprettet det). Anonymkode: b2dab...c21
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mars 2016 #14 Skrevet 18. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som arbeidsgiver og juridisk eier av nummeret skal du ikke få mer nøyaktig informasjon enn det som står på fakturaen du betaler. Anonymkode: 97190...4d7 Og i gamle dager da jeg betalte min telefon selv var nummer jeg hadde ringt en del av faktura. Det er mulig det er emdret nå.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #15 Skrevet 18. mars 2016 14 timer siden, EvaLena skrev: Mine barn og jeg betaler hver vår regning, 3 juridiske eiere. Allikevel så har vi fri familie. Dette er i Telenor. Tviler på at du er nødt til å ha 1 juridisk eier for å få fri familie i andre selskap også I selskapet jeg har kjennskap til så er det bare mulig med en juridisk eier når det er familieabonnement. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Måtte faktisk skrive eierskifteskjema for å fjerne fri familie (selv om vi ikke hadde fylt ut noe sånt da vi opprettet det). Anonymkode: b2dab...c21 Du sier ja til eierskifte når du oppretter et slikt familieabonnement. 13 timer siden, Blondie65 skrev: Og i gamle dager da jeg betalte min telefon selv var nummer jeg hadde ringt en del av faktura. Det er mulig det er emdret nå. På mine fakturaer ser jeg ikke noe slikt. Det står bare antall til fasttelefon/mobil, antall sms/mms og mengde mobildata, ikke spesifikke numre. For å finne det må jeg logge inn på mine sider eller kontakte kundeservice. Og man skal som sagt ikke få tilgang til samtalespesifikasjon hvis man selv ikke er registrert som bruker på nummeret, man bare betaler regningen. Anonymkode: 97190...4d7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #16 Skrevet 18. mars 2016 Som juridisk eier kan man betale litt ekstra for å få en mer spesifisert regning. Da står det hvem man har ringt og smset og tidspunkt. Skjønner ikke hvorfor det er problematisk for det om han kan se det? Anonymkode: b8b7b...497
Kara W Skrevet 19. mars 2016 #17 Skrevet 19. mars 2016 Den 18.3.2016 at 5.07, AnonymBruker skrev: Da har de du har fått samtalespesifikasjonen av brutt loven. Man skal nekte juridisk eier samtalespesifikasjon hvis brukeren er over 15 da man fra den alderen har rett på et privatliv. Anonymkode: 97190...4d7 OK. Det er er par år siden sist jeg hadde behov for dette, så mulig det er endret nå. Det har vært ulike praksiser hos de ulike selskapene. Noen kunne jeg gå inn i en web-portal og hente ut informasjonen selv, og hos andre måtte jeg bestille via kundeservice.
MapleSirup Skrevet 19. mars 2016 #18 Skrevet 19. mars 2016 Den 17.3.2016 at 22.46, Kara W skrev: Som arbeidsgiver har jeg aldri hatt noe problem med å få ut spesifisert oversikt over samtaler og sms'er på de ansattes telefoner, selv om de er registrert individuelt på brukerne. Så lenge noen er juridisk eier på et abonnement ser jeg ikke at man skal kunne nekte dem en spesifisert oversikt over hva de blir fakturert for? Det stemmer for meg også. Både som arbeidsgiver, tager og mor! Jeg hadde da kontroll over ungdommenes bruk (også etter 18) så lenge det var jeg som betalte regningen.
stan Skrevet 19. mars 2016 #19 Skrevet 19. mars 2016 Eier av nummeret kan ikke få ut informasjon uten at bruker er informert. Men det er da altså bare å informere om at fra nå av vil informasjon bli utlevert, så er det juridiske i orden. For en arbeidsgiver gjør man jo dette fra dag én.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå