Gå til innhold

Hva gjør jeg hvis jeg ikke har noe eller noen og plutselig er jeg på gate? Hvor får jeg hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper på seriøse svar. 

Scenario: jeg eier ingenting, ingen penger, litt klær og noe hundre lapp. Jeg har ikke familie eller venner og heller ikke barn. Det er slutt mellom meg og h*n og er plutselig på gate uten noe som helst - midt på natta - og kan kun ha de tingene jeg nevner ovenfor med meg. Eier ikke hus, bil eller ha noe høyere utdanning. Jeg er norsk statsborger, men er ikke født og vokst opp her. 

Det er ikke mennesker som ligger ut på gate i Norge, unntatt hvis man selv vil og/eller er narkoman og/eller alkoholiker. Jeg er ei dame på en alder av 25-30. Og kan oppleve dette scenarioet, så spørsmålet er: hva gjør jeg? Hvem kan jeg gå til? Hvem kan jeg få hjelp av? Hva er det første som jeg burde gjøre osv. osv.

Tusen takk på alle svarene på forhånd.

Anonymkode: 2a052...101

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da tar du kontakt med NAV for råd og veiledning. 

Anonymkode: e99e0...19e

Skrevet

Skaff deg et kredittkort? 

Skrevet

Frelsesarmeen 

• Liker 1
Skrevet

Er det helt akutt ville jeg startet med politiet. De er lokalkjente og vet hvor det er mulig å få tak over hodet. 

Dernest NAV, så prøvd å få en eller annen slags jobb. Selv uten utdanning er det jo noe man kan gjøre. Så prøve å finne en mer langsiktig bolig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta inn på ett hospits

Anonymkode: ae8ef...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange seriøse svar. NAV blir ikke enkelt hvis dette skjer uten åpningstiden.

Johnny The Mud: Frelsesarmeen er absolutt ikke dumt, men er den åpen 24-7? Det finnes heller ikke overalt? Hvis det ikke finnes i byen der jeg bor og/eller at det ligger langt unna, men jeg har kun noen hundre lapper med meg, skulle jeg da haike eller evt. ta en taxi?

STAN: Politi har jeg tenkt på. Så der er en utvei. Jobb og utdanning kommer nok etterhvert, tenker jeg. Men først tak over hodet.

Hospits blir da ikke aktuelt hvis jeg kun ha noen hundre lapper? Eller tenker du at jeg skulle være der over natta og så ta kontakt med noen andre?

Er det noe andre alternativ?

AnonymBruker
Skrevet

Krisesenter kanskje?

Anonymkode: 779f1...85a

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange seriøse svar. NAV blir ikke enkelt hvis dette skjer uten åpningstiden.

Johnny The Mud: Frelsesarmeen er absolutt ikke dumt, men er den åpen 24-7? Det finnes heller ikke overalt? Hvis det ikke finnes i byen der jeg bor og/eller at det ligger langt unna, men jeg har kun noen hundre lapper med meg, skulle jeg da haike eller evt. ta en taxi?

De har frelsesarmeen flere steder i landet. Nå vet ikke jeg hvilken by du bor i. Noen av de jeg kjenner til er åpne til ca. 16, men det er de som utenfor storbyene. Kanskje er Frelsesarmeen døgnåpent i de store byene(?).  

AnonymBruker
Skrevet

Da oposøker du nav imorgen, legger inn søknad om bolig, sosialstøtte, det du kan få, melder deg som arbeidsøker (?) Er det akutt ringer du krisesenteret, og gjerne kontakt dem også og forklar situasjoben. Kan hende de vet om det beste stedet for deg. Så leter du etter nytt sted å bo. Når situasjonen din tilsier at du lurer på dette, bør du sette igang med å finne et nytt sted nå. Om det er pga vold etc, krisesenter. 

Anonymkode: f8e19...f34

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er grunnen til at du kan risikere å stå på gaten midt på natten?

Hvis du har en samboer som kaster deg ut (ikke behandler deg bra), eller du ser deg nødt til å rømme ville jeg vurdert krisesenter før det kommer så langt.

Hvis dette er noe som sannsynlig kan skje når som helst ville jeg tatt kontakt med Nav i morgen tidlig. De har forhåpentligvis noen konkrete hjelpetilbud.

Endret av Fluffy
  • Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på seriøse svar. 

Scenario: jeg eier ingenting, ingen penger, litt klær og noe hundre lapp. Jeg har ikke familie eller venner og heller ikke barn. Det er slutt mellom meg og h*n og er plutselig på gate uten noe som helst - midt på natta - og kan kun ha de tingene jeg nevner ovenfor med meg. Eier ikke hus, bil eller ha noe høyere utdanning. Jeg er norsk statsborger, men er ikke født og vokst opp her. 

Det er ikke mennesker som ligger ut på gate i Norge, unntatt hvis man selv vil og/eller er narkoman og/eller alkoholiker. Jeg er ei dame på en alder av 25-30. Og kan oppleve dette scenarioet, så spørsmålet er: hva gjør jeg? Hvem kan jeg gå til? Hvem kan jeg få hjelp av? Hva er det første som jeg burde gjøre osv. osv.

Tusen takk på alle svarene på forhånd.

Ok. Hvis jeg tolker dette rett,så havn er du på gata pga samboer. Da drar du til krisesenter. De gir deg videre råd.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Du ringer altså Taxi,som vet hvor krisesenter er. De kjører deg dit. Da er du i trygge hender!

AnonymBruker
Skrevet

Husk å samle alle dokumenter/papirer, pass, osv på ett sted (veske/bag) så du er sikker på at du har det med deg uansett hvor du drar. Du vil trenge det for å dokumentere når du leverer evt søknader hos nav.

Anonymkode: f8e19...f34

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

STAN: Politi har jeg tenkt på. Så der er en utvei. Jobb og utdanning kommer nok etterhvert, tenker jeg. Men først tak over hodet.

Hospits blir da ikke aktuelt hvis jeg kun ha noen hundre lapper? Eller tenker du at jeg skulle være der over natta og så ta kontakt med noen andre?

Er det noe andre alternativ?

Om du er desperat så skaff deg et medlemskap på et ubetjent treningssenter som er åpent 24/7. Da har du et varmt sted å sove, dusj, vann og bad tilgjengelig.

Anonymkode: b13c8...98f

AnonymBruker
Skrevet

Du tar kontakt med organisasjoner som forsvaret, som kan dette alle dine primærbehov i tjeneste (mat, bolig, klær etc.), hvis du er lojal mot slike typer aktiviteter.

Anonymkode: fb00d...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...