AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #1 Skrevet 17. mars 2016 Hei! Jeg har en Rhodesian Ridgeback han på 4,5 år. På sensommeren i fjor begynte han å dra i båndet når vi kom noen meter ut av hagen vår. Han ville rett og slett tilbake, selv om det var første turen hans den dagen. Noen ganger, hvis jeg prøver å dra litt ekstra hardt i båndet for å få han med, så setter han seg på bakbena og stritter i mot det han klarer. Jeg kan selvfølgelig ikke tvinge han når han viser så sterk aversjon. Å lokke med godbiter fungerer delvis, altså ikke alltid. Når jeg gir etter og begynner å gå tilbake, så loggrer han med halen og tripper glad forran meg mens vi går mot hagen igjen. Han pleier å være en del hos min mor. Det rare er at det er samme greien der. Noen meter bort fra hagen, så nekter han. Det som ofte fungerer er lek og moro, og at vi rett og slett leker klovn for han. Da er han som oftest med, men ikke alltid. Han går for det meste løs når vi går tur (har båndet på når det er veldig folksomt eller mye trafikk), og dersom jeg insisterer på å gå, så står han bare å ser på meg 30 meter bak, og straks jeg går rundt en sving, så løper han etter og står å ser på meg til jeg runder neste hjørne før han kommer etter igjen. De gangene vi kommer et stykke unna hagen vår, kanskje 10 minutter gange, så virker det som om han plutselig synes det er greit. Da er han plutselig med, og går gjerne forran meg og virker plutselig ivrig. Han er ellers frisk og rask, spiser og drikker normalt. Det virker heller ikke som om han har vondt noen steder, for lek i hagen er han HELT med på. Da er han spinnvill og hyper til tusen Han ble kjemisk kastrert i august i fjor (for 6 måneder), så dette skal mer eller mindre være ute av kroppen hans nå. Denne adferden startet rundt den tiden han fikk den sprøyten, så det er en mulighet for at det har en sammenheng? Jeg kommer forøvrig uansett aldri til å gjøre det igjen. Jeg lurer også på om det kan ha skjedd han noe vondt en av gangene han har stukket av før (han stakk av av og til før når tisper i nabolaget hadde løpetid). Han var aldri lenge borte, og virket glad da han kom hjem igjen, eller når vi fant han hos noen av naboene. Men dersom det har skjedd han noe vondt når han har vært borte, bør han ikke da føle seg trygg når han går sammen med familien sin? Er det noen som har vært borti dette før, og som vet hva det kommer av? Hva skal jeg gjøre for å hjelpe han slik at han elsker å gå tur igjen? Setter stor pris på seriøse svar. Nedlatende og negative svar blir ignorert. Anonymkode: 46e20...d3e
stan Skrevet 17. mars 2016 #2 Skrevet 17. mars 2016 Kanskje han har opplevd noe skummelt i nærmeste området rundt der du bor? Hunden min kom borti et strømgjerde, og det tok år før det var greit å gå forbi og selv da bare om vi gikk helt på andre siden av veien.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #3 Skrevet 17. mars 2016 2 minutter siden, stan skrev: Kanskje han har opplevd noe skummelt i nærmeste området rundt der du bor? Hunden min kom borti et strømgjerde, og det tok år før det var greit å gå forbi og selv da bare om vi gikk helt på andre siden av veien. Takk for svar. Som jeg skriver, så slår den tanken meg også. Men det er rart at det er samme greien både her, og når han er på besøk hos min mor. Likevel så virker det mest sannsynlig at noe har skjedd han når han har vært på vift, ja. Anonymkode: 46e20...d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå