Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #1 Skrevet 20. oktober 2004 Jeg må først si at jeg vet ikke hvordan de generelle satsene er rundt i landet, bare at de varierer voldsomt. Jeg har dagmamma langt ute på landet på Vestlandet. Arbeidstiden hennes har vært ca. 6-7 timer per dag for to bleiebarn som går og prater litt. De har fått middag der etter hennes ønske, fordi hun allikevel lager middag og sa det var både enklere å ha dem med ved bordet enn å holde dem unna, og ingen forskjell i mengde siden de allikevel er veldig mange til bords. I tillegg har hun hatt de annenhver lørdag, ca. 5 timer. For dette har hun fått 5500 kroner svart. Nå har jeg ikke behov for dagmamma på mandager og lørdager, så det forsvinner ganske mange timer der. Likevel går hun ikke med på å gå ned i lønn, hun sier at hun har så trang økonomi at jeg kan ikke straffe henne for at jeg tar dem ut mandagene. Greit nok det, men: -ungene får overhodet ingen intellektuell stimuli, det fungerer mest som oppbevaringssted (venter på bhg-plass). -sist hun skulle få lønn kom hun til meg på jobb og sa hun måtte ha alt for de måtte hente ut noen materialer. Like etterpå var de observert av en venn av meg mens de stod og stappet sedler i spilleautomater. -hun har sagt at hun skal slutte som dagmamma etter jul. Så så trangt kan det vel neppe være! Å diskutere penger med folk jeg kjenner- de er bekjente i tillegg til dagmamma- er det VERSTE jeg vet, fordrar ikke å være den som holder penger tilbake men nå MÅ jeg hvis jeg skal få betalt husleia hver måned. Er det jeg som er kjip? Trenger litt feedback fra dere andre på dette, sitter bare her og vet ikke om jeg burde beklage at jeg forventet det eller om jeg burde forlange litt jenking fra hennes side.
Tvilling76 Skrevet 20. oktober 2004 #2 Skrevet 20. oktober 2004 Dette er ulempen med å betale noen svart. Man får ingen rettigheter som "arbeidsgiver"....
Gjest ung mor Skrevet 20. oktober 2004 #3 Skrevet 20. oktober 2004 :o jeg har dagmamma som jobber svart (som tydeligvis er i fra himmelen :-) ) Hun tar betalt KUN de dagene guttungen er der. Krever aldri noe! Tar 3000 kr for Full måned. kanskje ikke så mye intelekktuelt stimulans, men hun leser mye for dem og prater med dem - i tillegg får de (det er flere barn der) god trening sosialt. Hun gjør også slike ting som jeg ikke får til (feks gi han medisiner om han trenger det osv). STÅ PÅ DITT!!! og evt finn en som er real!
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #4 Skrevet 20. oktober 2004 Noen flere? Skal snart hente barna og ta en prat med henne, hadde vært så innmari greit å høre hva andre mener, siden jeg har så lite greie på hvordan det vanligvis fungerer....
Gjest Madam Felle Skrevet 20. oktober 2004 #5 Skrevet 20. oktober 2004 Om du går ned i arbeidstid, og vil være hjemme to dager i uken. Mener jeg det ikke er mer enn rimelig at hun går ned i lønn. Hun vil jo ha to fridager, og hvorfor skal hun ha betalt for de. En sak er det, om det var baren en og annen gang. Men er dette noe som er over lengre tid, så ville jeg ikke betalt henne 5500 kr.
Plonk Skrevet 20. oktober 2004 #6 Skrevet 20. oktober 2004 Har ingen erfaring med dagmamma ennå, men jeg synes hun høres ut som en ganske urimelig person. Hvis hun skal jobbe mindre, må hun så klart få mindre betalt. Når det er svart arbeid har du ingen rettigheter som arbeidsgiver, men hun har heller ingen som arbeidstaker, så det er 50/50 der... Stå på ditt. Hvis hun ikke vil jenke seg, kan du true med å prøve å finne en annen dagmamma. Hvis hun skal slutte etter jul likevel må du uansett begynne å lete snart?
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #7 Skrevet 20. oktober 2004 Ankepunktet hennes er at det var jeg som tok de ut en dag i uken (lørdagene bad hun seg fri selv). Men det spiller da ingen rolle, vel? Æsj.
Plonk Skrevet 20. oktober 2004 #8 Skrevet 20. oktober 2004 Ankepunktet hennes er at det var jeg som tok de ut en dag i uken (lørdagene bad hun seg fri selv). Men det spiller da ingen rolle, vel? Æsj. Vel, en arbeidsgiver kan normalt ikke korte ned på arbeidstiden til en ansatt uten videre, men som jeg sa - når det er svart arbeid forsvinner en del regler som gjelder ellers i arbeidslivet.
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #9 Skrevet 20. oktober 2004 Vel, en arbeidsgiver kan normalt ikke korte ned på arbeidstiden til en ansatt uten videre, men som jeg sa - når det er svart arbeid forsvinner en del regler som gjelder ellers i arbeidslivet. Det er ikke uten videre. Behovet har endret seg.
Gjest ung mor Skrevet 20. oktober 2004 #10 Skrevet 20. oktober 2004 hun bør f betalt for de dagene de er der og KUN det! hvorfor skal du betale når hun har fri !? Nei, det er et urimelig krav å komme med! Ikke betal hennes fridager!
søndagsengel? Skrevet 20. oktober 2004 #11 Skrevet 20. oktober 2004 Ops, forstår virkelig at det der er vanskelig!! Helt urimelig gjort av dagmammaen, dersom hun ikke går med på å ta seg mindre betalt, ville jeg forsøkt å finne en ny dagmamma snarest! Hvis du regner ut hvor mye hun hittil har fått i timelønn (det vet du kanskje allerede?) kan du jo trekke fra de timene hun ikke lenger skal passe barnet/barna, og se hva den nye "månedsprisen" blir? Så har du et konkret beløp å legge frem når du skal ta det opp med henne? Du kan jo "slå i bordet tilbake" med å si at det var jo hun selv som ba seg fri lørdagene, det ønsker du i allefall ikke å fortsette å betale for! Lykke til!!
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #12 Skrevet 20. oktober 2004 Ops, forstår virkelig at det der er vanskelig!! Helt urimelig gjort av dagmammaen, dersom hun ikke går med på å ta seg mindre betalt, ville jeg forsøkt å finne en ny dagmamma snarest! Hvis du regner ut hvor mye hun hittil har fått i timelønn (det vet du kanskje allerede?) kan du jo trekke fra de timene hun ikke lenger skal passe barnet/barna, og se hva den nye "månedsprisen" blir? Så har du et konkret beløp å legge frem når du skal ta det opp med henne? Du kan jo "slå i bordet tilbake" med å si at det var jo hun selv som ba seg fri lørdagene, det ønsker du i allefall ikke å fortsette å betale for! Lykke til!! Hun sier at hun ikke VISSTE at hun skulle ha dem lørdagene da hun startet. Hun gjorde jo det da, jeg husker veldig godt at det var snakk om det da vi hadde vårt første møte. Det er nettopp å regne ut timelønnen jeg har gjort. Jeg har bedt noen bekjente om nummeret til noen dagmammer jeg vet de kjenner. Krysser fingrene....
glaciera Skrevet 20. oktober 2004 #13 Skrevet 20. oktober 2004 Jeg synes du betaler altfor mye for et tilbud med utilfredsstillende innhold. Det høres nesten ut som at hun utnytter litt at dere er bekjente og at du misliker å diskutere penger. Vi har opphold 9 timer daglig alle ukedager, tre måltider pluss frukt (to ganger varm mat i uka) for dagen, et egnet lokale med uteareale, en plan for dagen med aktiviteter og læring, mye utetid hver dag, to voksne på 8 barn med individuell oppfølging av hvert barn, og vi betaler 4500. Og de jobber hvitt! Hvis du har mulighet burde du prøve å finne et alternativ - fortrinnsvis en du ikke kjenner, kanskje, så blir det forretningsmessige ved forholdet mer tydelig og lettere å snakke om.
BritElin Skrevet 20. oktober 2004 #14 Skrevet 20. oktober 2004 Er dagmamma selv jeg, og forstår dagmammaen din godt, men hvis hun får en måneds varsel har hun jo mulighet til å finne et dagbarn til hvis hun trenger den inntekten hun har fått av deg. Synes ikke du skal betale for mer enn det du bruker henne på fast basis. I og med at du venter på barnehageplass må hun jo være inneforstått at hele inntekten hennes også kan forsvinne.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #15 Skrevet 21. oktober 2004 Du burde kanskje ha dagmamma som har timespris ev dagspris? Men det er faktisk ikke sikkert det blir så mye billigere enn det du betaler nå. For dagspris og timespris pleier å bli høyere pr time eller pr dag, enn om man betaler månedspris. Fra dagmamma sin ståplass er det ikke så urimelig. Hun har basert seg på denne inntekten. Og det er vanskelig å få fyllt opp med dagbarn kun denne mandagen . Har man avtalt månedspris så har man avtalt månedspris. Da kan man ikke kreve å få dette forandret. Er du misfornøyd bør du skifte dagmamma. Det må du jo snart uansett.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #16 Skrevet 21. oktober 2004 Du burde kanskje ha dagmamma som har timespris ev dagspris? Men det er faktisk ikke sikkert det blir så mye billigere enn det du betaler nå. For dagspris og timespris pleier å bli høyere pr time eller pr dag, enn om man betaler månedspris. Fra dagmamma sin ståplass er det ikke så urimelig. Hun har basert seg på denne inntekten. Og det er vanskelig å få fyllt opp med dagbarn kun denne mandagen . Har man avtalt månedspris så har man avtalt månedspris. Da kan man ikke kreve å få dette forandret. Er du misfornøyd bør du skifte dagmamma. Det må du jo snart uansett.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #17 Skrevet 21. oktober 2004 Vi har nå blitt enige om at hun fortsatt får den samme betalingen men at ungene fortsetter å være der også den ene dagen jeg hadde tenkt å ha dem selv. Så får vi bare fortsette til jeg får barnehageplass. Jeg har egentlig ikke råd til det, men.... skal nok se meg om etter ny dagmamma. Da jeg kom idag fikk hun ikke med seg at jeg var kommet og stod i gangen, og satt i telefonen og snakket masse dritt om meg før jeg hørte "oi, nå er hun her..". Ekkelt. HATER pengediskusjoner! Har jo ingenting imot henne og ungene har det kjempebra der.
kkristin Skrevet 21. oktober 2004 #18 Skrevet 21. oktober 2004 Hadde dere en muntlig avtale om hvor lenge hun skulle jobbe for deg, og oppsigelsestid? I såfall må hun få beskjed om at du skall kutte ned like lang tid i forveien som oppsigelsestiden slik at hun kan bestemme seg om hun fortsatt vil ha jobben eller ikke.....
Gjest gjest1 Skrevet 21. oktober 2004 #19 Skrevet 21. oktober 2004 Jeg synes du skal gi ho time lønn jeg. Du skal jo ikke betale (eller ikke kunne ha ungene selv) for de dagene de ikke er der. Ho har jo godt betalt da!! Hadde jeg vært i denne situasjonene hadde jeg nok funnet meg en annen dagmamma!
søndagsengel? Skrevet 21. oktober 2004 #20 Skrevet 21. oktober 2004 Da jeg kom idag fikk hun ikke med seg at jeg var kommet og stod i gangen, og satt i telefonen og snakket masse dritt om meg før jeg hørte "oi, nå er hun her..". Ekkelt. Oi, det hadde jeg ikke akseptert!! Hadde det vært mine barn, og jeg hadde mulighet til det, ville jeg sluttet å bruke henne som dagmamma på flekken!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå