Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Emmas solsalong anklagas för rasism

Hennes spraytanstudio anklagas för att vara rasistisk och har uppmärksammats i flera internationella medier.
På nätet kallas hon för ”hora” och ”white trash”.
– Jag är helt chockad över att det har blivit så stort och att folk har tagit åt sig, säger Emma Patissier Alm till Aftonbladet.
De senaste dagarna har flera internationella medier, däribland Daily Mail, The Sun och Huffington Post, skrivit om Emma Patissier Alms spraytanstudio i Stockholm. Hon kritiseras hårt i sociala medier för hålla på med kulturell appropiering och black face. Kritiken har varit störst utomlands.

”Sluta imitera oss”
Allting började med att Emma la upp den här bilden på sin salongs Instagram. Därefter skrev en amerikansk blogg om henne, och bilden spreds världen över.

Sluta imitera oss. Vita kvinnor är bara tvungna att ta allt ifrån oss, eller hur? Varenda. Jävla sak” skriver en användare på Instagram. ”Det här är vidrigt. Du kan inte ha på dig en hudfärg som mode och sedan självsäkert tvätta bort den närhelst du vill”, skriver en annan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22461441.ab

Der har vi det svart på hvitt (no pun!), den som tar spraytan er en rasist.

Tar du spraytan?

Anonymkode: cc6ed...426

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at enten er det noen som virkelig går inn for å finne noe å føle seg krenket over, eller så er det noen som synes slike påfunn er morsomt å spøke med. Uansett så ser det ut til at Sverige har litt ømme nerver for slikt, og da frister kanskje oppmerksomheten tilstrekkelig.

• Liker 1
Skrevet

Dette må da være tull? Hvite folk flest kan da bli veldig mye mørkere om sommeren, ingen prøver vel å oppnå hudfargen til en annen etnisitet med spraytan? Fy så mange ømfintlige folk det er her i verden.

Skrevet

Haha. Jeg klarer ikke å ta den kritikken seriøst. 

Skal svarte bli fornærmet om hvite, blonde mennesker farger håret svart og fletter det i rastafletter? Skal hvite bli fornærmet om svarte mennesker med afrohår bleker det og bruker en behandling som gjør det rett og glatt?

Hva med moten på 90-tallet da man sminket seg blekere enn man var? Det var sikkert noen mørke som også gjorde dette. Eller hva med fargelinser — er det rasistisk og å stjele andres etnisitet om man skifter øyefarge?

Og dessuten, mange hvite kan bli ganske så mørke i huden om de bare er nok ute i solen. Det er helt naturlig. Om jeg tar spraytan eller mye solarium ser jeg ikke ut som en afrikaner — jeg ser ut som meg selv, om jeg hadde bodd ute i solen i noen uker.

(At det ser tåpelig ut å være unaturlig solbrun/fake brun er nå så, men det er en smakssak og har ingenting med rasisme å gjøre.)

Skrevet

Det der er faktisk det mest latterlige jeg har lest på en god stund. Skal vi si det samme til sorte mennesker da, at de ikke skal bleke huden for å imitere hvite?

For ordenens skyld; jeg er ikke for bleking av hud altså. Det er mange helsefarer forbundet med det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at det er kun èn etnisitet som er farged. De fleste av mennesker er fargede. Brune til mørkebrune som naturlig hudtone. Så når hun tar tan og blir brun er det ingen grunn for at folk blir sur. Det er ikke slik at det er kun èn etnisitet som har "retten" på mørkere hudfarge, den "deler" mange grupper over hele verden.

Anonymkode: b2c37...aa1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner jeg er så glad for at jeg ikke er svensk!

Anonymkode: b412e...25d

Skrevet

Haha, noe av det latterligste jeg har lest i det siste. :)

Skrevet

Hater det når det lekker galskap ut fra tumblr. Det verste er at disse folkene faktisk tror de er moralsk overlegne alle andre. Stakkars forskrudde mennesker

AnonymBruker
Skrevet

Hadde mulighet til gratis opphold på luksushotell i Stockholm men jeg takket nei av grunner som dette. Sverige gjør meg kvalm og jeg føler det direkte utrygt og vemmelig å dra dit. 

Anonymkode: 652e7...13d

Skrevet

Nå er det ikke svenske media  som startet dette men en amerikansk blogger.... Ikke all galskapen med rasismebeskyldninger kommer fra Sverige. Jeg tror det er så populært å være brun/sole seg/selvbrune seg i Sverige, at nesten ingen svensker kaster seg på denne rasismetraumesaken.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg kunne tenkt meg White tan. Hvor får jeg tak i det? Mitt mål er å bli så blek som mulig. 

Finnes det i det hele tatt? Hvis det ikke eksisterer er hele verden rasister mot hvite.

Skrevet

Jeg synes solen er rasistisk, fordi den prøver å få oss hvite til å ligne på svarte. Verden bør ta ansvar og kvitte seg med solen en gang for alle!

• Liker 1
Skrevet

Å hjelpes. Uansett hva vi blekhudene gjør, er vi rasister. Vi er rasister når vi er hvite og hvertfall rasister når vi er brune. Hva skal vi gjøre da?????

Det er gått så langt at det snart er vi som blir utsatt for rasisme...  :murvegg:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Å hjelpes. Uansett hva vi blekhudene gjør, er vi rasister. Vi er rasister når vi er hvite og hvertfall rasister når vi er brune. Hva skal vi gjøre da?????

Det er gått så langt at det snart er vi som blir utsatt for rasisme...  :murvegg:

Snart? Det diskrimineres masse mot hvite folk i Norge i dag.

Anonymkode: 6a4da...af4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...