Gå til innhold

Venninna mi har konsekvent og/å-feil, ville dere sagt fra?

Ville du sagt fra?   

51 stemmer

1. 1. Ville du sagt fra?

• Nei, jeg hadde holdt kjeft
      22
    • Ja, jeg hadde sagt fra
      29

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Jeg vet at dette er en sær problemstilling, og helt ærlig så er det jo ikke et problem. Men det er noe jeg tenker litt på. :fnise: 
Det har seg sånn at ei venninne jeg har konsekvent skriver og/å-feil. Nå er ikke jeg selv heller perfekt på dette, langt i fra, men venninna mi gjør det konsekvent feil, hun bruker faktisk ikke "å" i det hele tatt. Så alle infinitiv verb blir alltid "og". Vi skriver en del til hverandre, og dette er absolutt ikke noe jeg irriterer meg over, men det er noe jeg stadig legger merke til, og jeg synes jo det er litt rart siden hun er veldig flink språklig ellers, og det er ikke som at hun skriver tekste-språk, eller har mye skrivefeil, det har hun knapt. Grunnen til at jeg i det hele tatt spør om dette (jeg må faktisk le av meg selv), er at jeg vet at jeg selv ville ønsket å vite det!

Hun er snart 30, og gjør det godt i arbeidslivet, og er samfunnsengasjert og kunnskapsrik, så det er så merkelig dette her. Samtidig er det jo virkelig en bagatell! Så hva ville du ønsket hvis det var deg? Ville du ønsket at venninna di sa fra, eller hadde du tatt det ille opp? 

Er jeg totalt sosialt evneveik hvis jeg nevner dette? Hva hadde du gjort, sagt fra eller holdt kjeft? 

Edit: Dere som sier "nei" (og egentlig dere som sier "ja" også), hva er grunnen? Synes dere det er frekt, ville dere blitt fornærmet? Jeg ser jo selv at det er litt utenfor normalen, det å rette på andre, men hvorfor er det egentlig så feil? Ville dere selv ikke ønsket å vite det? 

Endret av Rainstorm
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NEI

Anonymkode: 89054...aa4

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun bare slurver når hun skriver meldinger på privaten? Merkelig om hun ikke vet forskjellen siden hun ellers er veldig flink språklig. 

Skrevet

Nei, jeg ville ikke sagt noe om det. Jeg synes det er smakløst å rette på andres skrivefeil med mindre de ber om hjelp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kan ta det opp på en hyggelig måte.

Anonymkode: 7b788...0a7

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI

Her er det flere spørsmål. Hvilket sier du "nei" til?

• Liker 8
Gjest supernova_87
Skrevet
7 minutter siden, Arktis skrev:

Kanskje hun bare slurver når hun skriver meldinger på privaten? Merkelig om hun ikke vet forskjellen siden hun ellers er veldig flink språklig. 

Haha! Ja, det kunne jo vært en mulighet, men det er gjennomgående, ALLTID. Det er nettopp det jeg tenker, at det er så merkelig, for hun er virkelig flink språklig! 

7 minutter siden, sol87 skrev:

Nei, jeg ville ikke sagt noe om det. Jeg synes det er smakløst å rette på andres skrivefeil med mindre de ber om hjelp. 

Jeg synes egentlig også det, men samtidig vet jeg med meg selv at en slik gjennomgående feil hadde jeg ønsket at noen rettet på meg. :laugh: 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kan ta det opp på en hyggelig måte.

Anonymkode: 7b788...0a7

Selvsagt hadde jeg tatt det opp på en hyggelig måte! Jeg er jo ikke ute etter å kritisere henne, samtidig skjønner jeg ikke helt hvordan man tar opp noe så banalt! :laugh: 

Gjest Genevieve
Skrevet

Jeg sliter med og/å, jeg vet ikke hvorfor men tidligere hadde jeg ikke problemer med dette tror jeg. Har hatt litt kognitiv svikt etter sterk depresjon så det er den eneste forklaringen jeg har på det. Du kan jo bare si at hun bruker "og" litt for ofte i forhold til "å", synes ikke det er så farlig å nevne det siden hun ikke sliter med dysleksi eller noe sånt. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, sol87 skrev:

"smakløst" er vel å ta i litt hardt. Kan hende denne venninnen blir glad for tilbakemelding, og velger å rette på seg selv. Jeg blir alltid veldig glad for tilbakemeldinger, slik at jeg kan rette på det jeg kan. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

er flink språkelig,skriver som en gris.

hold det for deg selv

Gjest supernova_87
Skrevet
2 minutter siden, Genevieve skrev:

Jeg sliter med og/å, jeg vet ikke hvorfor men tidligere hadde jeg ikke problemer med dette tror jeg. Har hatt litt kognitiv svikt etter sterk depresjon så det er den eneste forklaringen jeg har på det. Du kan jo bare si at hun bruker "og" litt for ofte i forhold til "å", synes ikke det er så farlig å nevne det siden hun ikke sliter med dysleksi eller noe sånt. 

Men du sliter jo ikke med og/å, i alle fall ikke i dette innlegget! Det som er merkelig med venninna mi er at det er konsekvent. Hun er liksom så flink, men akkurat dette, kanskje det er en greie, at hun boikotter "å"? :fnise: 

1 minutt siden, Fiberhusk skrev:

"smakløst" er vel å ta i litt hardt. Kan hende denne venninnen blir glad for tilbakemelding, og velger å rette på seg selv. Jeg blir alltid veldig glad for tilbakemeldinger, slik at jeg kan rette på det jeg kan. 

Jeg blir også glad for tilbakemeldinger, og det er vel eneste grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet. Hadde jeg selv opplevd det som vondt når noen retter på meg, hadde det aldri falt meg inn å gjøre det mot noen andre, men det er virkelig fra et hjelpsomt perspektiv jeg tenker på å gjøre det. Men hvordan i all verden sier man fra om noe sånt da? 

Skrevet

Herregud, så hårsåre folk er her inne. Det er blåøyd å tenke at det ikke påvirker skole/jobb. Ville sagt ifra, har gjort det selv. Folk har ikke blitt fornærmet, men tatt det til seg med god stil! Det er ikke alltid lett å huske all grammatikk! Er ikke verdensmester selv, så hadde satt pris på om noen sa ifra hvis jeg skrev noe konsekvent feil. Pleier bare å si at "å" er til noe man gjør (verb), "og" binder gjerne flere ting sammen (substantiv/adjektiv)! :tongue:

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er flink språkelig,skriver som en gris.

hold det for deg selv

Hahaha, hva? Sikter du til meg? :fnise: 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Arabella skrev:

Her er det flere spørsmål. Hvilket sier du "nei" til?

Hvis det bare er et enkelt svar i en kommentar er det stort sett overskriften det svares på. 

Jeg svarer også nei. 

Anonymkode: 3f66d...6a1

• Liker 1
Skrevet

Er dere så tett at hun potensielt ikke blir veldig fornærmet? 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg vet at dette er en sær problemstilling, og helt ærlig så er det jo ikke et problem. Men det er noe jeg tenker litt på. :fnise: 
Det har seg sånn at ei venninne jeg har konsekvent skriver og/å-feil. Nå er ikke jeg selv heller perfekt på dette, langt i fra, men venninna mi gjør det konsekvent feil, hun bruker faktisk ikke "å" i det hele tatt. Så alle infinitiv verb blir alltid "og". Vi skriver en del til hverandre, og dette er absolutt ikke noe jeg irriterer meg over, men det er noe jeg stadig legger merke til, og jeg synes jo det er litt rart siden hun er veldig flink språklig ellers, og det er ikke som at hun skriver tekste-språk, eller har mye skrivefeil, det har hun knapt. Grunnen til at jeg i det hele tatt spør om dette (jeg må faktisk le av meg selv), er at jeg vet at jeg selv ville ønsket å vite det!

Hun er snart 30, og gjør det godt i arbeidslivet, og er samfunnsengasjert og kunnskapsrik, så det er så merkelig dette her. Samtidig er det jo virkelig en bagatell! Så hva ville du ønsket hvis det var deg? Ville du ønsket at venninna di sa fra, eller hadde du tatt det ille opp? 

Er jeg totalt sosialt evneveik hvis jeg nevner dette? Hva hadde du gjort, sagt fra eller holdt kjeft? 

Edit: Dere som sier "nei" (og egentlig dere som sier "ja" også), hva er grunnen? Synes dere det er frekt, ville dere blitt fornærmet? Jeg ser jo selv at det er litt utenfor normalen, det å rette på andre, men hvorfor er det egentlig så feil? Ville dere selv ikke ønsket å vite det? 

Venner...

Er de som godtar deg, som du er.

Jeg har ei venninne som irriterer seg over mine feil. Skal jeg si fra til henne?

Jeg tror du tuller med oss.

Anonymkode: 2ad92...dd6

Gjest supernova_87
Skrevet
5 minutter siden, Moonwalker skrev:

Er dere så tett at hun potensielt ikke blir veldig fornærmet? 

Vi er veldig tett ja, og hun har ikke for vane å være dramatisk, men jeg aner ikke hvordan hun ville reagert på noe sånt. Kommer an på om hun tar det som at jeg ønsker å hjelpe, eller om hun kan være i dårlig humør, og tar det som at jeg er ute etter å ta henne, noe jeg selvsagt ikke er.

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Venner...

Er de som godtar deg, som du er.

Jeg har ei venninne som irriterer seg over mine feil. Skal jeg si fra til henne?

Jeg tror du tuller med oss.

Anonymkode: 2ad92...dd6

Jeg godtar henne selvsagt som hun er, og hun er mer enn god nok, og som jeg skrev så irriterer jeg meg ikke, og dette er jo absolutt ikke et problem for meg. Som jeg har påpekt flere ganger lurer jeg fordi jeg selv hadde ønsket å vite det.

Nære venner... Er de som tør å ta opp noe som er i beste mening, nettopp fordi man er nære nok, og fordi man vet at man godtar hverandre uansett, og gjør det kun i beste mening? (samtidig så hadde det ikke vært greit å si "du har stygg nese, og jeg sier det bare i beste mening", spørsmålet er vel hvorvidt dette kan tolkes som noe annet enn hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Eighth Planet skrev:

Herregud, så hårsåre folk er her inne. Det er blåøyd å tenke at det ikke påvirker skole/jobb. Ville sagt ifra, har gjort det selv. Folk har ikke blitt fornærmet, men tatt det til seg med god stil! Det er ikke alltid lett å huske all grammatikk! Er ikke verdensmester selv, så hadde satt pris på om noen sa ifra hvis jeg skrev noe konsekvent feil. Pleier bare å si at "å" er til noe man gjør (verb), "og" binder gjerne flere ting sammen (substantiv/adjektiv)! :tongue:

Man kan jo fint ha blitt fornærmet uten at du vet at de ble det da. Jeg synes det er grådig irriterende når folk retter på meg eller andre på skrivefeil eller gramatiske feil. Men om du gjør det munlig så smiler jeg sikkert å sier takk likevel. Selv om jeg blir skikkelig irritert og synes mine ting om deg. Så du tror sikkert jeg bare var takknemmelig. Får jeg det skriftlig ignorerer jeg det bare. 

Så nei, jeg ville ikke sagt noe. 

Anonymkode: 30eb4...ee8

Skrevet

Jeg synes du bør ta det opp på en pen måte. 

Hvis hun gjør samme feilen i offisielle skriv, slik som jobbsøknad og CV, trekker det ned. 

En venninne av meg skrev veldig slurvete, og lurte på hvorfor hun ikke fikk noen respons på jobbsøknader.  Så hjalp jeg med å rette opp noen søknader og CV'n, og hun ble både innkalt på intervju og fikk jobb. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...