Gå til innhold

Har jeg som leietaker lov til å si fra om at de må dempe seg der oppe??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til vanlig er det ganske lytt, men når barnet (på 13!) har besøk, høres det ut som om det er en barnehage der oppe. Det smeller i gulvet, skrikes hele tiden, høy latter og hører stemmer konstant. Jo, også uuuuuules det, ropes og virker som de leker cowboy og indianere med ekstra løping i huset og tramping. Nå har de holdt på i over 2 timer, og jeg skvetter for hver gang det smeller i gulvet eller hva enn som skjer der oppe. Jeg er helt oppgitt over at det er mulig å lage SÅ MYE BRÅK i den alderen! 

Kunne gjerne gått ut, noe jeg pleier å gjøre når det er folk der oppe, men akkurat i dag ønsket jeg å kunne lese faglitteratur uten konstant bråk. Vet og at mor i huset er hjemme, for jeg hører henne også vandre frem og tilbake, skru av og på vannet på kjøkkenet og rydde/styre. For 10 min siden støvsuget hun, og det er det kun hun som gjør. Hvordan man vet det? Jeg HØRER ALT som skjer der oppe. 

Flytte? Ønskelig, og vi spurte bevisst om det var isolasjon mellom etasjene, fordi vi flyttet fra forrige sted på grunn av nettopp dette. De løy.... Nå får vi ikke flyttet på en stund, men jeg aner ikke hvordan jeg skal takle dette lengre! Hver gang det er besøk av venner til barna eller familiebesøk, så klikker det for meg og jeg har lyst til å skrike konstant. 

Finnes det rettigheter for å få de til å roe seg ned noen hakk som leietaker??? Vi har prøvd å si fra etter klokken elleve at det ikke er stas at det skrikes og ropes til klokken 6 på morran når gutten har overnattingsbesøk, og det respekteres... til en viss grad. 

Har jeg rettigheter til å kunne be de dempe seg? Det er helt forjævlig å sitte under de. Ønsker å få ned mor eller far i hus for å høre hvor faens plagsomme ungen og vennene er akkurat nå og at dette er det vi har levd med i over ett år nå.  

Anonymkode: 006be...9f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De må jo selvsagt ta hensyn som alle andre folk. De kan jo også miste deg som leietaker om du sier opp pga dette. Men hvor ofte er det egentlig så lytt at det irriterer (som f.eks. dager i uken)? Går det ut over trivselen i din generelle hverdag, eller er det bare når de har besøk?

Endret av Moonwalker
Skrevet

Klart du kan be dem dempe seg. Legg det fram saklig, så blir det nok en løsning på det! 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er de som eier huset. Du som leier har ingen rettigheter.

Anonymkode: a23da...fe0

Skrevet

Selvfølgelig kan du si at dette er et problem. Det skal så klart gå begge veier og alle skal ta hensyn. Kanskje de ikke vet at det bråket så? Jeg ville tatt en prat med de. Litt støy må man tåle, men grensa går en plass. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en god dialog med min utleier, og jeg sier ifra dersom jeg er misfornøyd. Vanligvis bryr jeg meg ikke så mye om støy da, jeg tenker det går begge veier.

Skrevet

Du kan ikke be huseier med familie om å være stille, men du kan gjøre dem oppmerksom på at det er veldig lytt, og at du hører alt de foretar seg. Videre kan du skaffe deg øreklokker hvis du er avhengig av å ha det stille hvis du skal lese. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, LeilaS skrev:

Selvfølgelig kan du si at dette er et problem. Det skal så klart gå begge veier og alle skal ta hensyn. Kanskje de ikke vet at det bråket så? Jeg ville tatt en prat med de. Litt støy må man tåle, men grensa går en plass. 

De er fullt klar over hvor lytt det er, men det virker ikke til at det har noen betydning i hverdagen for dem, helst utover kvelden Slik at de ikke setter på vaskemaskinen etter et visst klokkeslett, for det rister i stua og sofaen når sentrifugen går. 

Hører hver bevegelse de gjør, men det er helst når jeg er alene hjemme at det virkelig irriterer, særlig når jeg skal lese fagstoff. Har de familieselskap går vi gjerne ut og overnatter helst hos mine foreldre når gutten har overnattingsbesøk, fordi det er uutholdelig. De er våkne HELE døgnet, og jeg kan fint våkne klokken tre på natta over at noen mister noe i gulvet der oppe. Det er alltid noen som er våken. Kun stille fra klokke 4-6 på morgenen i hverdagene. 

21 minutter siden, Moonwalker skrev:

De må jo selvsagt ta hensyn som alle andre folk. De kan jo også miste deg som leietaker om du sier opp pga dette. Men hvor ofte er det egentlig så lytt at det irriterer (som f.eks. dager i uken)? Går det ut over trivselen i din generelle hverdag, eller er det bare når de har besøk?

Det er lytt til en hver tid, og irriterer hver dag, hele uken. Veldig deilig å være hjemme frem til klokken ett eller to, når de kommer hjem. Da er freden over og det er ikke stille igjen før dagen etter til samme tidspunkt. Virker som om de aldri setter seg eller går ut av huset. Dessverre går det ut over trivselen omtrent daglig, og det er ikke stas å føle at man må ut og gå seg en tur for å ha det stille. 

Alle som er på besøk her har kommentert hvor lytt det er og hvordan vi klarer å bo her. Helt ærlig forstår ikke jeg det heller. Men orker ikke flytte igjen, når vi "nettopp" har flyttet en 3 gang. Det var ganske stille når vi flyttet inn hit og vi merket lite til lyder. PLUTSELIG en dag smalt det og etter det har det aldri vært stille. 

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lytt til en hver tid, og irriterer hver dag, hele uken. Veldig deilig å være hjemme frem til klokken ett eller to, når de kommer hjem. Da er freden over og det er ikke stille igjen før dagen etter til samme tidspunkt. Virker som om de aldri setter seg eller går ut av huset. Dessverre går det ut over trivselen omtrent daglig, og det er ikke stas å føle at man må ut og gå seg en tur for å ha det stille. 

Alle som er på besøk her har kommentert hvor lytt det er og hvordan vi klarer å bo her. Helt ærlig forstår ikke jeg det heller. Men orker ikke flytte igjen, når vi "nettopp" har flyttet en 3 gang. Det var ganske stille når vi flyttet inn hit og vi merket lite til lyder. PLUTSELIG en dag smalt det og etter det har det aldri vært stille. 

TS

Da ville jeg ha gjort dem oppmerksom på hvor lytt det er på en finere måte, eller flyttet ut. Når det først irriterer deg/dere så mye, så vil hver eneste lille lyd ut over det normale (om det roer seg) fortsette å irritere. Vil tro det er vanskelig å endre alle vaner til denne familien.

AnonymBruker
Skrevet

Du har min FULLE sympati. Bodde sånn i 4 år, og det er helt forferdelig. 

Flyttet til enebolig i høst etter årevis på leiemarkedet. Anbefales.

Anonymkode: a7664...52d

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg!! Jeg har bodd i utleiehus med flere leiligheter, der lydnivået var helt ekstremt. Grusomt å leve sånn!!

Flytt. Det er sikkert den beste løsningen, selv om selve flyttingen er slitsom. Når det er så lytt og de tar så lite hensyn så blir det nok ikke bedre. 

Anonymkode: 0171a...f39

Gjest Blondie65
Skrevet

Be dem utbedre leilighetens mangel. Det er svært enkelt å gispe taket. 

AnonymBruker
Skrevet

Ligger våken og lytter til vandringen over.... De legger seg virkelig aldri. I natt våknet jeg av dunk klokken 5 (!) og mye bevegelser. Virker som om de går med sko inne og skal flytte seg mest mulig og gjerne dra med seg objekter når de går. Og vannet må de skru på hvert 2 minutt, for å la det renne en stund, bare fordi.. 

Klokka er halv 2 og jeg får ikke sove!!! Stua deres er over soverommet vårt. Ønsker å sende melding og Di at de skal legge seg som normale folk, men i hvilken grad kan man benytte de liste seg langs gulvet og forby de å bruke vann etter klokken elleve. Det er ikke akkurat bråk, kun normale bevegelser. Men fy faen som de bråker til alle døgnets tider!!!! 

Nei, jeg sovner ikke lett og våkner av lyder. At jeg kan være våken flere ganger i løpet av en natt? Absolutt. De har vært bortreist kun 1 uke siden vi flyttet hit for over ett år siden. ÉN uke med stillhet. 

Faen faen faen ta deres døgnrytme!!! Dette kan da ikke være normalt??? 

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, og har ligget våken fra klokka 5 til 6 i natt av samme lyder. Sovna klokka 2. :(

Og våknet igjen klokka 7. Sykt glad for at det er helg og at jeg kanskje kan prøve å duppe litt i løpet av dagen igjen, men gud så trøtt jeg er. :(

Vurderer å skru av hovedkrana om natten, og si at de får fylle en mugge med vann før de legger seg. For det er så høy lyd!

TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Altså: Å vise normalt hensyn og holde alminnelig nattero kan en faktisk kreve. Men man kan ikke kreve at folk ikke får drikke vann fra springen eller gå på do. Huset er uegnet til utleie fordi det ikke er lydisolert og istedet for å ergre vettet av deg for det som er lyder et hvert bebodd  hus inneholder bør dere forklare husverten at dere spurte dem ved innflytting om det var isolert - noe de svarte bekreftende på. Det i seg selv er en mangel og kan være grunn for reduksjon i husleien. 

Krev at de legger to lag med gipsplater som nytt tak i deres leilighet - gjøres det ordentlig er mye av lyden dempet. Eller flytt, det gjorde jeg da jeg var utsatt for det samme. Jeg flyttet riktignok etter få måneder på grunn av dette, jeg holdt ikke et år.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke greit ut, hadde jeg vært deg hadde jeg brukt ørepropper om natta for å

få sammenhengende søvn i alle fall.

Anonymkode: 3527f...266

AnonymBruker
Skrevet
Den 17 Mar 2016 at 15.52, Chiubi skrev:

Du kan ikke be huseier med familie om å være stille, men du kan gjøre dem oppmerksom på at det er veldig lytt, og at du hører alt de foretar seg. Videre kan du skaffe deg øreklokker hvis du er avhengig av å ha det stille hvis du skal lese. 

Oh, really. Når det er utstrakt bråk også på nattestid så kan det være så ille at det går under ordensforstyrrelse. Man må selvsagt forvente normal støy fra en familie på barn på dag/kveldstid, men når det stadig vekk bråkes gjennom hele natten også, så har man selvfølgelig rett til å ta affære. 

Da må man rett og slett si fra om at støynivået ikke er holdbart og gjerne vise til at man kan finne på å kreve refusjon i husleie ut fra mangler (at de ikke var redelige om at det var støydempet). 

Anonymkode: ee7ec...616

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Oh, really. Når det er utstrakt bråk også på nattestid så kan det være så ille at det går under ordensforstyrrelse. Man må selvsagt forvente normal støy fra en familie på barn på dag/kveldstid, men når det stadig vekk bråkes gjennom hele natten også, så har man selvfølgelig rett til å ta affære. 

Da må man rett og slett si fra om at støynivået ikke er holdbart og gjerne vise til at man kan finne på å kreve refusjon i husleie ut fra mangler (at de ikke var redelige om at det var støydempet). 

Anonymkode: ee7ec...616

Husbråk eller nattestøy er noe helt annet, da kontakter man politiet. 

Skrevet

Hvorfor må du hjemle det i en lov?

Kan du ikke bare snakke med de om problemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...