Gå til innhold

Tråden for oss som elsker vintage+++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å lage en tråd for oss som er glad i å handle brukt, eller som har en fascinasjon for en spesifikk tidsalder og lignende. For egen del er jeg veldig glad i stilen fra 40-tallet til 60-tallet. Dermed så prøver jeg å handle klær og tilbehør som passer inn i denne stilen.

Jeg tenkte denne tråden kunne handle om vintage/retro/brukt/hva-enn-du-kaller-det, hvor vi kunne poste funn og kupp vi har gjort :) Del gjerne hvordan stil du har til vanlig også :) 

På en daglig basis, pleier jeg å gå kledd noe lignende dette:

312e808b45eafdcf38a19f98ad70172b.jpg

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Bergtekjen
Skrevet
9 minutter siden, Jolene skrev:

Tenkte å lage en tråd for oss som er glad i å handle brukt, eller som har en fascinasjon for en spesifikk tidsalder og lignende. For egen del er jeg veldig glad i stilen fra 40-tallet til 60-tallet. Dermed så prøver jeg å handle klær og tilbehør som passer inn i denne stilen.

Jeg tenkte denne tråden kunne handle om vintage/retro/brukt/hva-enn-du-kaller-det, hvor vi kunne poste funn og kupp vi har gjort :) Del gjerne hvordan stil du har til vanlig også :) 

Ooh, fin stil!
Eg sjølv er veldig glad i 50-tallsskjørt og -kjoler, stort skjørt og smal midje.
Eg håpar å kunne bygge opp ein meir 50-tallsinspirert garderobe når eg har litt meir pengar :) Og dette er definitivt ein tråd eg vil fylgje med på!

Skrevet
5 minutter siden, Karou skrev:

Ooh, fin stil!
Eg sjølv er veldig glad i 50-tallsskjørt og -kjoler, stort skjørt og smal midje.
Eg håpar å kunne bygge opp ein meir 50-tallsinspirert garderobe når eg har litt meir pengar :) Og dette er definitivt ein tråd eg vil fylgje med på!

Et godt tips dersom du vil gå over til en mer klassisk/vintage-inspirert stil, er å finne ut hva du har i skapet og hva du mangler. Jeg har massevis av ulike overdeler som jeg kan bruke til feks skjørt, ergo trengte jeg flere skjørt. Ellers så tråler jeg meg gjennom bruktbutikker og kjedebutikker etter elementer jeg føler mangler i skapet mitt.

Bare så det er sagt, så har jeg ikke massevis med penger jeg heller, men ved å tenke smart kan du sakte - men sikkert bygge opp drømmegarderoben ;)

Mitt siste kupp var en veske som ligner mye på denne:

x354-q80.jpg

Den kostet litt over 200 kr. Deretter kjøpte jeg meg et par mørke hansker:

2319dccf-0cb6-4ec7-acc0-f40b44117a35_org

Disse var helt ubrukte fra 50/60-tallet.

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Eg er veldig glad i vintage og brukt, og elskar å arve klede. Eg er eit slikt lite knøtt som ofte arvar det folk ikkje får på seg lenger, og eg trur ikkje ein kan seie at eg har ein særleg stil. Eg trur eg kler meg ganske nøytralt, eigentleg. Ganske typisk meg om vinteren er ein ullkjole, tjukke strømper og herresko. 

Men, når vi snakkar om kupp, så kan eg fortelje kva eg har på meg i dag: 

Tweeddrakt i olivengrønt, beige og svart hundetannsmønster, kjøpt på Fretex til 259,-. Heilt praktfull kvalitet, heilt utan slitasje og i fargar som eg kler. 

Svart lærveske i skuleveskestil - mor mi si, ho kjøpte ho for 129,- eller noko slikt på Fretex, men sidan eg måtte lagre ho så er det eg som brukar ho. 

Grønt silkeskjerf - funne i ei kiste heime hos foreldra mine. 

Inni drakta har eg ein nøytral ulltopp frå Pierre Robert og ei svart midjekort strikkejakke frå Mette Møller. Mette Møller sine nøytrale ullklede er eigentleg veldig meg. Strømpene er mørk olivenfarga strømpebukser frå Pierre Robert, og på føtene har eg snøresko frå Marc Bohan. Eg er ganske meg sjølv i dag, altså.

Skrevet

Høres stilig ut @Tigress! Kan jeg spørre deg hvor du får tak i ullkjoler? Har lett etter det lenge, men finner ingen som passer kriteriene mine: Passe over bryster, i midjen og rumpen :P Alt av tips hadde vært kurant :)

Er også glad i å arve klær. Fått et lite lass med skjørt fra min mor, som hun kjøpte på 70/80-tallet. Typisk "kontorstil" om jeg kan kalle det det. Derimot så er det fineste i skapet mitt en original 50-talls kjole jeg har arvet. I perfekt stand alder tatt i betraktning. Den brukes kun ved helt spesielle anledninger.

Skrevet

Jeg burde vært i min fars generasjon, slik at jeg kunne fått oppleve 50tallet.  Med alt det innebar.....

Skrevet
32 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Jeg burde vært i min fars generasjon, slik at jeg kunne fått oppleve 50tallet.  Med alt det innebar.....

Hehe, skjønner jeg godt ;) Får se gjennom Mad Men, så får du i hvertfall god underholdning og et inntrykk av 50/60-tallet :)

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Jolene skrev:

Hehe, skjønner jeg godt ;) Får se gjennom Mad Men, så får du i hvertfall god underholdning og et inntrykk av 50/60-tallet :)

Nuh, vel....jeg har i hvertfall 50tallets musikksmak. 

Hillbilly,r'n'r, rockabilly, r&b, doowop....ja , det meste. 😀

Og, du...? Jeg vet nok det meste om 50åra. ..

Og du, Jolene? Jeg er over 50 og har blitt "indoktrinert" av forrige generasjon. 😀

Endret av Jerry Lee
Gjest Tigress
Skrevet
1 time siden, Jolene skrev:

Høres stilig ut @Tigress! Kan jeg spørre deg hvor du får tak i ullkjoler? Har lett etter det lenge, men finner ingen som passer kriteriene mine: Passe over bryster, i midjen og rumpen :P Alt av tips hadde vært kurant :)

Mette Møller er mitt beste tips for ullkjolar, trur eg, men eg har arva ullkjolar frå Philosophy Blues og Bruuns Bazaar også. Den eg har frå Philosophy er i praksis den same som Mette Møller sin omslagskjole. Den frå Bruuns er i slik Pippi-fasong, og eigentleg ikkje særleg flatterande, men eg er ganske tynn og slepp unna med slikt likevel nett av di eg aldri blir diger i noko, liksom. Men der også; Mette Møller har ein kjole i A-fasong, med stroppar som eg til vanleg knyt i livet, og den liknar. Det er forøvrig ein knall kjole: treng du å ete kan du bruke han som empirekjole, treng du fasong knyt du han i livet. 

Skrevet
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Nuh, vel....jeg har i hvertfall 50tallets musikksmak. 

Hillbilly,r'n'r, rockabilly, r&b, doowop....ja , det meste. 😀

Og, du...? Jeg vet nok det meste om 50åra. ..

Og du, Jolene? Jeg er over 50 og har blitt "indoktrinert" av forrige generasjon. 😀

Og du? Jeg prøvde bare å være hyggelig :)

1 time siden, Tigress skrev:

Mette Møller er mitt beste tips for ullkjolar, trur eg, men eg har arva ullkjolar frå Philosophy Blues og Bruuns Bazaar også. Den eg har frå Philosophy er i praksis den same som Mette Møller sin omslagskjole. Den frå Bruuns er i slik Pippi-fasong, og eigentleg ikkje særleg flatterande, men eg er ganske tynn og slepp unna med slikt likevel nett av di eg aldri blir diger i noko, liksom. Men der også; Mette Møller har ein kjole i A-fasong, med stroppar som eg til vanleg knyt i livet, og den liknar. Det er forøvrig ein knall kjole: treng du å ete kan du bruke han som empirekjole, treng du fasong knyt du han i livet. 

Tusen takk for gode tips!

• Liker 1
Skrevet

Jolene.

Ja. Og om jeg sa noe galt/om noe kom ut feil beklager jeg det.  ☺

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Jerry Lee skrev:

Jolene.

Ja. Og om jeg sa noe galt/om noe kom ut feil beklager jeg det.  ☺

Går så fint så.

• Liker 1
Skrevet

Her vil jeg være med, jeg er fullstendig vintage-nerd.

Jeg har ordentlig timeglassfasong, altså veldig smal rundt livet og ganske mye større over bryst og hofter, på grunn av dette har jeg egentlig aldri passet spesielt godt inn i moderne masseproduserte klær. Siden jeg liker stilen fra 40- til 60-tallet begynte jeg like greit å kjøpe ekte vintage, og det har jeg aldri angret på.

Mitt siste kupp var en rød spencer-kjole fra 60-tallet i 100 % ull. Jeg hadde den på meg da jeg var på et seminar for en ukes tid siden og fikk veldig mange komplimenter for den. I dag hadde jeg på meg en grå ullkjole fra 50-tallet, den fant jeg i en butikk for et års tid siden og da hadde den hengt der lenge fordi ingen hadde kommet inn i den. Jeg fikk den litt billigere enn prisen som sto på og bruker den ofte.

Nå hører det med til historien at jeg har blitt så glad i gamle klær at jeg har begynt å samle. Jeg har kjoler fra sent 1800-tall og frem til 1980-tallet, noen av dem bare fordi de er fine og det er helt fantastisk håndarbeid i dem. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Skogkatten skrev:

Her vil jeg være med, jeg er fullstendig vintage-nerd.

Jeg har ordentlig timeglassfasong, altså veldig smal rundt livet og ganske mye større over bryst og hofter, på grunn av dette har jeg egentlig aldri passet spesielt godt inn i moderne masseproduserte klær. Siden jeg liker stilen fra 40- til 60-tallet begynte jeg like greit å kjøpe ekte vintage, og det har jeg aldri angret på.

Mitt siste kupp var en rød spencer-kjole fra 60-tallet i 100 % ull. Jeg hadde den på meg da jeg var på et seminar for en ukes tid siden og fikk veldig mange komplimenter for den. I dag hadde jeg på meg en grå ullkjole fra 50-tallet, den fant jeg i en butikk for et års tid siden og da hadde den hengt der lenge fordi ingen hadde kommet inn i den. Jeg fikk den litt billigere enn prisen som sto på og bruker den ofte.

Nå hører det med til historien at jeg har blitt så glad i gamle klær at jeg har begynt å samle. Jeg har kjoler fra sent 1800-tall og frem til 1980-tallet, noen av dem bare fordi de er fine og det er helt fantastisk håndarbeid i dem. 

Wow! Spennende å høre om! Kan jeg få spørre om målene dine, om ikke de blir for personlig? Alltid spennende å høre om andre timeglass :P

Skulle gjerne sett på samlingen din, for å si det sånn. For min del har jeg to vintage-kjoler, en fra 50-tallet og en fra begynnelsen av 70-tallet. Har smått begynt å samle litt selv, men må bare finne de ekte skattene egentlig :P

Skrevet

Åh! må huske å poste bilde av en jakke jeg kjøpte på en vintage butikk på landet! Betalte i underkant av hundre kroner. Lite visste jeg at det skulle bli en av mine "go to" jakker! :rodmer:

Skrevet
17 minutter siden, Eighth Planet skrev:

Åh! må huske å poste bilde av en jakke jeg kjøpte på en vintage butikk på landet! Betalte i underkant av hundre kroner. Lite visste jeg at det skulle bli en av mine "go to" jakker! :rodmer:

Jaaa! Moro når folk vil vise opp og frem :)

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, Jolene skrev:

Wow! Spennende å høre om! Kan jeg få spørre om målene dine, om ikke de blir for personlig? Alltid spennende å høre om andre timeglass :P

Skulle gjerne sett på samlingen din, for å si det sånn. For min del har jeg to vintage-kjoler, en fra 50-tallet og en fra begynnelsen av 70-tallet. Har smått begynt å samle litt selv, men må bare finne de ekte skattene egentlig :P

Jeg er 64 cm rundt livet, 95 cm rundt brystet og 96 rundt hoftene. Ikke helt perfekt symmetrisk, men nært nok :-)

Problemet med å finne de ekte skattene er at de ofte ikke befinner seg i Norge. Sverige, Storbritannia og USA er best på 40- og 50-tallet, synes jeg, når vi kommer til 60-tallet finnes det litt mer å hente i Norge. Jeg har kjøpt mye i utlandet, og så er jeg så heldig at jeg kjenner en annen som også samler, så det hender jeg får kjøpe ting av henne. 

• Liker 1
Skrevet
Den ‎17‎.‎03‎.‎2016 at 11.39, Jolene skrev:

Og jeg er med Jolene!! :) Spesielt disse retroskjørtene er jo kun til å bli forelsket i!!! Wow...

Skrevet
5 timer siden, Skogkatten skrev:

Jeg er 64 cm rundt livet, 95 cm rundt brystet og 96 rundt hoftene. Ikke helt perfekt symmetrisk, men nært nok :-)

Problemet med å finne de ekte skattene er at de ofte ikke befinner seg i Norge. Sverige, Storbritannia og USA er best på 40- og 50-tallet, synes jeg, når vi kommer til 60-tallet finnes det litt mer å hente i Norge. Jeg har kjøpt mye i utlandet, og så er jeg så heldig at jeg kjenner en annen som også samler, så det hender jeg får kjøpe ting av henne. 

Du må da ha perfekt form!! Og den retro klessamlingen din hadde jeg gitt mye for å få se altså. Masser av skjørt og kjoler?? Kult at folk samler!! :)

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Skogkatten skrev:

Da er vi ikke så langt unna hverandre; 90-61-90. Den ene kjolen min fra 50-tallet er en størrelse 38. Ganske så rart å tenke på hvordan størrelsene bare har blitt større med årene. En 38 fra 50-tallet tilsvarer en 34 i dagens størrelser liksom :P

Men ja, det meste befinner seg i usa. Hadde jeg skullet dit, hadde jeg planlagt hvilke vintage-butikker jeg hadde skullet besøke. Deretter pakket kofferten. For min del, blir det dermed til at jeg henter inspirasjon fra disse tre flotte tiårene, også kjøper når jeg eventuelt kommer over noen skatter.

12 timer siden, Hottrio skrev:

Og jeg er med Jolene!! :) Spesielt disse retroskjørtene er jo kun til å bli forelsket i!!! Wow...

Oh yes. :velkommen:skal du være :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...