Gå til innhold

Tungstartet bil etter småkjøring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gammel Honda som funker helt fint. Men de få gangene jeg kjører små distanser (type 2-3km), vil ikke motoren holde seg "på" ved neste start. Den starter greit, men dør med en gang jeg går av gassen. Holder jeg inn gassen, er alt i orden. Ett minutt senere fungerer alt normalt.

Hva kan det være for noe?

Hilsen alenemor uten råd til nok et verkstedopphold :(

Anonymkode: 36906...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man småkjører en bil, bruker man ofte mer batteri enn bilen klarer å lade opp igjen ved kjøring. Små turer over lengre tid vil da gjøre at batteriet svekkes. Anbefaler at du sjekker batteriet.:-) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men bilen starter jo fint? Når motoren først er på så skal den vel lade batteriet og gå rundt for egen maskin?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gammel Honda som funker helt fint. Men de få gangene jeg kjører små distanser (type 2-3km), vil ikke motoren holde seg "på" ved neste start. Den starter greit, men dør med en gang jeg går av gassen. Holder jeg inn gassen, er alt i orden. Ett minutt senere fungerer alt normalt.

Hva kan det være for noe?

Hilsen alenemor uten råd til nok et verkstedopphold :(

Har du prøvd å kjøre en litt lengre tur? Batteriet her er jo ikke problemet siden den starter greit og snurrer. Men det kan være at de gjentatte småturene ikke klarer å "tørke opp" motoren innvendig. Det høres litt rar ut, men det kan faktisk danne seg kondens på de merkeligste steder som kan være skyld i dét. Var selv borti at motoren ikke ville starte, den stoppa med en gang tre ganger, men fjerde gangen ga jeg litt gass, og da var alt i orden, og den er ikke småkjørt :) 

Skrevet
7 timer siden, lollip0p skrev:

Når man småkjører en bil, bruker man ofte mer batteri enn bilen klarer å lade opp igjen ved kjøring. Små turer over lengre tid vil da gjøre at batteriet svekkes. Anbefaler at du sjekker batteriet.:-) 

Når den starter og snurrer rundt er det ikke batteriet som er problemet, men at ikke holder seg i gang ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! Jeg kjører for eet meste ganske langt - jobben min er f.eks. 3 mil unna. Og da blir det sjeldent et problem. Men ved korte turer...vips, slår han seg av. Kan det da likevel være kondens? Jeg husker ikke om jeg har opplevd det når det er skikkelig kaldt også...

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd! Jeg kjører for eet meste ganske langt - jobben min er f.eks. 3 mil unna. Og da blir det sjeldent et problem. Men ved korte turer...vips, slår han seg av. Kan det da likevel være kondens? Jeg husker ikke om jeg har opplevd det når det er skikkelig kaldt også...

Nææ, kjører så langt så skulle ikke det være noe problem. Nei da veit jeg ikke. Bil er noe hærk når det er slike feil som ikke er konstante :( 

• Liker 1
Skrevet

Enig med tdm900, men det er nok ikke kondens men sot fordi motoren ikke rekker å bli driftsvarm, som legger seg på tennpluggene etc, regner med det er bensinbil? Når du da kjører lengre turer så blir motoren driftsvarm og soten forsvinner

AnonymBruker
Skrevet

Det var det broren min trodde først også, og han anbefalte at jeg "kjører ut" bilen av og til - helt til 7-tallet. Det hjelper ikke, bare at jeg nå regelmessig høres ut som en clueless råner bak rattet...vrooom. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...