Zienna Skrevet 16. mars 2016 #1 Skrevet 16. mars 2016 Moren hadde akkurat sittet i telefonen og glad og strålende fornøyd fortalt sin venninne at til helga hadde hun ENDELIG barnefri. At hun var SÅ sliten etter helga, at det var godt påskeferien var over og skolen begynt igjen. Jeg ser det på Facebook også, småbarnsforeldre som gledesstrålende skriver "Hipp hipp - barnefri!" Selv de som jobber i redusert stilling og barna i skole/barnehage jubler over "endelig barnefri". Hva feiler det småbarnsforeldre som synes det er helt betimelig å være sliten etter ei helg eller en ferie sammen med barna sine? I mine ører høres det egoistisk og selvsentrert ut. 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #2 Skrevet 16. mars 2016 Stakkars barn, som oppdager dette enten ved å lese det på FB eller å høre foreldre si det Anonymkode: 3415b...846 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #3 Skrevet 16. mars 2016 Helt enig. Respektløst ovenfor barna. Men det er vanskelig å ikke bruke ordet barnefri, siden alle andre gjør det. "Når har du barnefri neste gang?" er spørsmål andre stiller meg foran barnet mitt. Jeg prøver da å korrigere i smug og svare at "Neste pappahelg er om to uker", men jeg får ikke endret hvordan andre omtaler det dessverre. Anonymkode: 2dd42...e6f 5
Gjest Jessica Skrevet 16. mars 2016 #4 Skrevet 16. mars 2016 Jeg er så glad for at jeg bor med barna mine hele tiden, så jeg kan ikke svare for dem. Dårlig gjort av sånne foreldre. Det er ikke grense for hvor mye folk deler på Facebook
Gjest Blomsterert Skrevet 16. mars 2016 #5 Skrevet 16. mars 2016 Bra overskrift til et godt innlegg. Det er så tankeløst at det gjør nesten vondt. Er det til å unngå at barn/ungdom får med seg dette på fb? Nei,har virkelig ikke sans for det! Foreldre bør tenke seg bedre om,helt klart!
Salka Skrevet 16. mars 2016 #6 Skrevet 16. mars 2016 Huff, det er bare trist. stakkars barn. Hvis det er så grusomt å ha barna sine i helgen/ferien skulle de latt være å få barn. Tenk når barna leser dette på morens FB-side om noen år. Det gjør de garantert så sant moren ikke sletter det. Jeg hadde ihvertfall følt meg uønsket om jeg hadde lest noe sånt. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #7 Skrevet 16. mars 2016 12 minutter siden, Salka skrev: Huff, det er bare trist. stakkars barn. Hvis det er så grusomt å ha barna sine i helgen/ferien skulle de latt være å få barn. Tenk når barna leser dette på morens FB-side om noen år. Det gjør de garantert så sant moren ikke sletter det. Jeg hadde ihvertfall følt meg uønsket om jeg hadde lest noe sånt. Føles somom jeg kjenner deg. Måten du skriver på og det du sier. Hmm Anonymkode: 64b62...c99 1
Salka Skrevet 16. mars 2016 #8 Skrevet 16. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Føles somom jeg kjenner deg. Måten du skriver på og det du sier. Hmm Anonymkode: 64b62...c99 Ok... Du får sende pm da, jeg er ikke redd for å si det om du vet hvem jeg er. Jeg har ingenting å skjule. 5
Zienna Skrevet 16. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 16. mars 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Respektløst ovenfor barna. Men det er vanskelig å ikke bruke ordet barnefri, siden alle andre gjør det. "Når har du barnefri neste gang?" er spørsmål andre stiller meg foran barnet mitt. Jeg prøver da å korrigere i smug og svare at "Neste pappahelg er om to uker", men jeg får ikke endret hvordan andre omtaler det dessverre. Anonymkode: 2dd42...e6f Jeg tror ordet "barnefri" oppsto da det ble flere aleneforeldre. Det er ikke noe i veien med ordet i seg selv, men om det brukes som et fest- og gledesord, blir det veldig galt. 3
Zienna Skrevet 16. mars 2016 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2016 Jeg tror ordet "barnefri" oppsto etter hvert som det ble fler skilsmisser. Naturlig nok hadde disse foreldrene "barnefri" i blant, som oftest annen hver helg. Men nå synes det som at også familier med mor og far som bor sammen, mener det er som det skal være å ha "barnefri". Det betyr ikke, som min generasjon var vant til, å ha barnevakt en fredags- eller lørdagskveld. Nei, det betyr å ha helgefri uten barn, og aller helst en langhelg slik at man kommer seg til London eller Paris.. Det skal visst være så godt for samlivet, hører jeg. Men aldri har det vært flere samlivsbrudd som etter at "barnefri" synes å ha blitt en foreldrerett... Så jeg tviler på hele tankegangen. Kanskje ville det være en bedre idè å bruke tid på familien, som helhet? Roe ned, prate, skape samhørighet som familie? Barna blir så fort store, og tiden man har dem er begrenset. Alle egotrippene kan vel gjøres senere? 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #11 Skrevet 16. mars 2016 6 minutter siden, Zienna skrev: Jeg tror ordet "barnefri" oppsto etter hvert som det ble fler skilsmisser. Naturlig nok hadde disse foreldrene "barnefri" i blant, som oftest annen hver helg. Men nå synes det som at også familier med mor og far som bor sammen, mener det er som det skal være å ha "barnefri". Det betyr ikke, som min generasjon var vant til, å ha barnevakt en fredags- eller lørdagskveld. Nei, det betyr å ha helgefri uten barn, og aller helst en langhelg slik at man kommer seg til London eller Paris.. Det skal visst være så godt for samlivet, hører jeg. Men aldri har det vært flere samlivsbrudd som etter at "barnefri" synes å ha blitt en foreldrerett... Så jeg tviler på hele tankegangen. Kanskje ville det være en bedre idè å bruke tid på familien, som helhet? Roe ned, prate, skape samhørighet som familie? Barna blir så fort store, og tiden man har dem er begrenset. Alle egotrippene kan vel gjøres senere? Helt enig i dette også. Fra min barndom var lørdager hjemme det beste som fantes! Da spiste vi sen middag foran tv'en (eneste dagen i uka), helst ekstra god mat som pizza eller løvstek, og så på tv hele kvelden alle sammen. Vi fikk være lenge oppe og potetgull og dipp stod på bordet Hatet overnatting borte på lørdager, fordi det var jo den dagen man gledet seg til hele uka. Da mamma og pappa hadde tid til å se tv med oss, og ingen ryddet/vasket/var opptatte med noe annet. Som mamma selv prøver jeg å videreføre den tradisjonen. Det som mangler av husarbeid til lørdagen kommer, det får vente til over helgen. Det er kvalitetstid for meg, å kunne slappe av hele familen. Anonymkode: 2dd42...e6f 10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #12 Skrevet 16. mars 2016 Er det galt og lære barn at alle mennesker trenger tid for seg selv? Mitt barn trenger tid for seg selv enda han er liten, av og til så liker han at jeg går i et annet rom og han kan sitte i stua og se på tv i fred å ro! Mitt barn kommer til å lære at jeg trenger tid alene, pappa trenger tid alene, og barnet trenger tid alene. Jeg kommer også til å lære barnet at barnet trenger masse tid med mamma og masse tid med pappa. Er vokst opp som skilsmissebarn selv, og tok da aldri skade av at mamma ville ha det helt stille hjemme og spise den maten hun ønsket når jeg var hos pappa. Anonymkode: 68a38...99b 19
Zienna Skrevet 16. mars 2016 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig i dette også. Fra min barndom var lørdager hjemme det beste som fantes! Da spiste vi sen middag foran tv'en (eneste dagen i uka), helst ekstra god mat som pizza eller løvstek, og så på tv hele kvelden alle sammen. Vi fikk være lenge oppe og potetgull og dipp stod på bordet Hatet overnatting borte på lørdager, fordi det var jo den dagen man gledet seg til hele uka. Da mamma og pappa hadde tid til å se tv med oss, og ingen ryddet/vasket/var opptatte med noe annet. Som mamma selv prøver jeg å videreføre den tradisjonen. Det som mangler av husarbeid til lørdagen kommer, det får vente til over helgen. Det er kvalitetstid for meg, å kunne slappe av hele familen. Anonymkode: 2dd42...e6f Pizza, potetgull og cola. Alle samlet foran tv-en. Det du skrev minner meg om fine år De vokser til, barna våre, og for oss foreldre har det senere blitt tid nok for reiser, opplevelser og egentid. Jeg tror at "barnefri" er overvurdert, at familietid er vel så viktig 6
Gjest Blomsterert Skrevet 16. mars 2016 #14 Skrevet 16. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det galt og lære barn at alle mennesker trenger tid for seg selv? Mitt barn trenger tid for seg selv enda han er liten, av og til så liker han at jeg går i et annet rom og han kan sitte i stua og se på tv i fred å ro! Mitt barn kommer til å lære at jeg trenger tid alene, pappa trenger tid alene, og barnet trenger tid alene. Jeg kommer også til å lære barnet at barnet trenger masse tid med mamma og masse tid med pappa. Er vokst opp som skilsmissebarn selv, og tok da aldri skade av at mamma ville ha det helt stille hjemme og spise den maten hun ønsket når jeg var hos pappa. Anonymkode: 68a38...99b Det er ikke noe galt i å lære dem det,men de skal vel ikke lære det ved at foreldrene er kjempeglade fordi de "endelig"er barne fri,at heldigvis er ferien over osv.?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #15 Skrevet 17. mars 2016 Jeg synes ikke det er greit at de hører ELLER leser dette fra foreldrene sine. De er ikke gammel eller modne nok til å forstå hva foreldrene mener. Men herregud, slutte å prøve å gjør oss mødre til martyrer . Jeg gleder meg å ha fri med mannen min uten mine høyt elsket barna av og til. Jeg lover deg hvis flere av dere mammamartyrer hadde samme oppfatningen og brukte litt tid enten alene eller med pappaen uten barna deres, ville ikke halvparten av dere være skilt. Anonymkode: 43fce...114 8
GammelKaktus Skrevet 17. mars 2016 #16 Skrevet 17. mars 2016 Her i huset teller vi ned til helg og ferie fordi vi gleder oss til å få tid sammen som ikke blir avbrutt av jobb og barnehage. Blir aldri sliten av å være med barnet mitt, for meg høres det helt rart ut... Men nå er jeg og sønnen min alene så det er jo ikke så mye å bli sliten av, men tviler egentlig på at jeg hadde følt det annerledes om jeg hadde hatt flere barn. Jeg har jo fått barn fordi jeg vil være sammen med barnet så mye jeg kan, er ikke så lenge til han begynner å være med venner hjem, fotball etter skolen og at jeg nesten ikke ser han om dagene. Da benytter jeg all tiden nå når han er liten til å få være med han. Er ikke så kjekt å være sammen med mamma når du er 14 kan jeg tenke meg. Noen nevnte tid for seg selv, jeg for tid for meg selv om kvelden når barnet mitt har lagt seg, eller når jeg leser en bok mens han leker med lego osv. Vi har tid for oss selv sammen. Noe mer enn det har ikke vi behov for. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #17 Skrevet 17. mars 2016 5 timer siden, FrøkenMånestråle skrev: Her i huset teller vi ned til helg og ferie fordi vi gleder oss til å få tid sammen som ikke blir avbrutt av jobb og barnehage. Blir aldri sliten av å være med barnet mitt, for meg høres det helt rart ut... Men nå er jeg og sønnen min alene så det er jo ikke så mye å bli sliten av, men tviler egentlig på at jeg hadde følt det annerledes om jeg hadde hatt flere barn. Jeg har jo fått barn fordi jeg vil være sammen med barnet så mye jeg kan, er ikke så lenge til han begynner å være med venner hjem, fotball etter skolen og at jeg nesten ikke ser han om dagene. Da benytter jeg all tiden nå når han er liten til å få være med han. Er ikke så kjekt å være sammen med mamma når du er 14 kan jeg tenke meg. Noen nevnte tid for seg selv, jeg for tid for meg selv om kvelden når barnet mitt har lagt seg, eller når jeg leser en bok mens han leker med lego osv. Vi har tid for oss selv sammen. Noe mer enn det har ikke vi behov for. Du har ikke venner? Trener aldri? Han er grei å ha med i butikken når du skal prøve klær og sko eller gå ti ulike ærend på en dag? Du er aldri nødt til å jobbe overtid? Ingen eldre eller andre i familien du burde besøkt der et lite barn ikke trives? Jeg husker den frihetsfølelsen å ha to timer til å gå i butikker alene, å kunne rase fra sted til sted fort og effektivt i stedet for å dra med en stor barnevogn eller en svimete fireåring.... Veldig glad i å være sammen med barnet mitt, men praktiske ærend må utføres, vennskap må.pleies for ikke å dø, plikter overfor jobb og familie må utføres. Trening var faktisk det aller største savnet mitt da jeg fikk barn... Anonymkode: 02692...cb5 10
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #18 Skrevet 17. mars 2016 7 timer siden, Zienna skrev: Jeg tror ordet "barnefri" oppsto etter hvert som det ble fler skilsmisser. Naturlig nok hadde disse foreldrene "barnefri" i blant, som oftest annen hver helg. Men nå synes det som at også familier med mor og far som bor sammen, mener det er som det skal være å ha "barnefri". Det betyr ikke, som min generasjon var vant til, å ha barnevakt en fredags- eller lørdagskveld. Nei, det betyr å ha helgefri uten barn, og aller helst en langhelg slik at man kommer seg til London eller Paris.. Det skal visst være så godt for samlivet, hører jeg. Men aldri har det vært flere samlivsbrudd som etter at "barnefri" synes å ha blitt en foreldrerett... Så jeg tviler på hele tankegangen. Kanskje ville det være en bedre idè å bruke tid på familien, som helhet? Roe ned, prate, skape samhørighet som familie? Barna blir så fort store, og tiden man har dem er begrenset. Alle egotrippene kan vel gjøres senere? Her synes jeg man skal skille mellom foreldre som stadig er på aleneferier og helgeferier og de som en sjelden gang tar seg en helgetur uten barn. Jeg synes ikke man skal kalle en weekendtur uten barn for en egotripp i seg selv, kanskje barnet storkoser seg en helg med besteforeldre eller annen nær familie? Jeg vet ikke helt hvem du tenker at du er, som kan sitte å synse så mye uten å kjenne de enkelte familier. Anonymkode: ce134...135 3
strawberryjaw Skrevet 17. mars 2016 #19 Skrevet 17. mars 2016 Uff.. fælt om barna føler seg slitsomme og i veien. Nå kommer det jo litt an på situasjonen da? Noen har jo barnefri veldig ofte (annenhver helg feks), og da trenger de ikke rope så høyt! Jeg har aldri barnefri. Kun noen timer på dagtid dersom noen tilbyr seg. Barnet er i barnehagen, jeg er student med en del selvstudier, så har nok tid for meg selv. Klager ikke. Når det er sagt så skjønner jeg behovet for litt fri om man nesten aldri har det. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #20 Skrevet 17. mars 2016 Mine barn jubler høyt hver gang jeg skal ut av huset og de skal være alene. De er store og liker å være alene. Jeg gråter meg ikke i søvne pga det. Og ja det er også veldig kjekt å få litt barnefri og det kan hende at jeg sier det høyt. Feks. ,,Det blir godt å være alene og ladde opp batteriene og få 5 min fra alt,, Aldri merket at de blir lei seg og de er ganske ærlige og direkte. Anonymkode: f2c2b...c15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå