Gå til innhold

Går ikke ned i vekt! Hva er galt?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 175cm høy jente på 89 kg i midten av 20åra.

Målvekta mi er 70-75 km, så jeg ønsker ned 10 kg.

I januar startet jeg ferden, men selv med strikt kosthold og trening har ikke vekta rikket seg:klo: 

Jeg veier og sjekker alt jeg spiser, og holder meg på veldig lav på karbohydrater. Er i ketose, uten at jeg egentlig bryr meg så hardt om det. 

I januar startet jeg med 1600 kcal om dagen, noe jeg i februar økte til 1850 fordi jeg ble redd kroppen gikk i sparebluss. Har i en måned nå syklet 5 mil i uka.

Tidligere har jeg ikke trent noe, så jeg føler jo dette burde vises på vekta snart. 

Jeg spiser litt søtning som sukrin i løpet av uka, men ikke mer enn 4-5 t-skjeer. Drikker mye vann og litt pepsi max i helgene. 

En typisk dag for meg er slik:

Frokost: 1-2 kokte egg med en dott majonaise

Lunsj: 200g kyllingfilé, 150g avokado, brokkoli og annen salat

Middag: 300g laks, 200g avokado, salat og 2 ss rømme

Evt mellommåltid: 50-100g tyrkisk yoghurt med 20g bringebær, eller cottage cheese med kanel, eller en avokado med reker/ spekeskinke. 

Om jeg ligger langt under kalorimålet bruker jeg kaldpresset olivenolje extra virgin i salaten. Forsøker å få inn sunt fett da jeg spiser lite karbo. 

Før januar levde jeg absolutt ikke RÅusunt, men vesentlig dårligere enn dette. Mye brødmat, sjokolade hver uke, mye pepsi max/lite vann og som godt som null fysisk aktivitet. 

Burde ikke vekta snart rikke på seg? Skjønner ikke hva jeg må gjøre :( Er jo ikke kun snakk om 1-2 vanskelige kg her, så føler at endringen burde føre til noe vekttap. 

Om noen her inne sitter med mye kunnskap eller gode råd/erfaringer blir jeg ekstremt glad om dere deler med meg. På randen til å gi opp snart, men holder motivasjonen oppe pågrunn av helsefordelene.

Jeg føler meg bedre, men skulle gjerne ha gått ned lity i vekt. Har også målt meg, og ingen innrykk på cm heller. 

Anonymkode: 6ea0a...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparebluss finnes ikke, du bruker mer olje enn du tror, eller mer av noe annet og får i deg flere kalorier enn du tror.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Sparebluss finnes ikke, du bruker mer olje enn du tror, eller mer av noe annet og får i deg flere kalorier enn du tror.

Jeg veier jo olja :klo: Det er snakk om en t-skje med olje. Og i flere uker kuttet jeg helt olje og kun spiste helt rent. Ovnstekte laks i oven uten noe olje eller smør, og kun spist isbergsalat, agurk og brokkoli. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye avokado....? Er det ikke ca 200 kcal per 100 g? Og enda en avokado til kvelds - blir ikke dette nesten tusen kalorier bare i avokado? Jeg regner 300 kcal i en avokado. 

Anonymkode: 76158...21e

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier jo olja :klo: Det er snakk om en t-skje med olje. Og i flere uker kuttet jeg helt olje og kun spiste helt rent. Ovnstekte laks i oven uten noe olje eller smør, og kun spist isbergsalat, agurk og brokkoli. 

Hvor mange uker? 

Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet

300 g laks og 200 g avocado, er ikke det litt mye til middag? Jeg følger en nesten tilsvarende diett og spiser 100 gram fisk til middag + 1/4 avocado/1/4 søtpotet/salat. Ingen dressing. Blir uansett kvalm av for mye avocado så holder med en liten dæsj for min del. Hva slags trening driver du med? Styrke/cardio? 

Skrevet

350g avokado utgjør 686kcal!!!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Leamur skrev:

Og hun spiser enda en til kvelds med reker/spekeskinke på...!?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at muskler veier mer enn fett, så når du trener så mye så er ikke stabil vekt tegn på at slankingen går feil vei.

For å gå ned 1kg må du gå i "underskudd" med 7000kcal, så forsøk å holde trenings- og matdagbok. Finnes mange flotte apper som hjelper deg å holde oversikt. Det er minst like viktig å ikke spise for mye som for lite.

Husk også at når du først går ned SÅ starter den tunge jobben å holde deg i stabil vekt. Fortsett derfor som du gjør og hold motivasjonen og innsatsen oppe selv om du ikke går ned med en gang. Kroppen vil gå ned sakte men sikkert med månedene. Holder du på slik du gjør nå, så vil du neppe veie det samme om et års tid f.eks. Det tar tid, ingen mister 20kg over natta.

Lykke til!

Anonymkode: 660be...d53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Leamur skrev:

Den typiske dagen jeg førte opp følges ikke akkurat slik. Spiser ikke 3 avokadoer i løpet av en dag :fnise: men spiser nok 1, noe som er ca 200 kcal. Dersom jeg veier opp 100g av denne. Men jeg veier ALT og legger inn i app. Kommer hver dag i mellom 15-1800 kcal. Jeg vet det ikke lurer seg inn kalorier, og har vært kjempenøye siden januar. Er 15-1800 kalorier for mye på en dag? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev:

300 g laks og 200 g avocado, er ikke det litt mye til middag? Jeg følger en nesten tilsvarende diett og spiser 100 gram fisk til middag + 1/4 avocado/1/4 søtpotet/salat. Ingen dressing. Blir uansett kvalm av for mye avocado så holder med en liten dæsj for min del. Hva slags trening driver du med? Styrke/cardio? 

Som jeg skrev til han over så spiser jeg ikke avokado til middag når jeg spiser en til lunsj som oftest. Dagsplanen min er litt sånn som jeg kom på. Når jeg spiser avokado og kylling til lunsj spiser jeg som regel fisk og brokkoli til middag osv. Uansett veier jeg alt til punkt og prikke, følger med på proteiner, fett og karbs. Jeg spiser som regel 1- 1 og en halv laksefilé med litt brokkoli til middag om jeg har fått i meg lite kalorier tidligere og skal trene. Sliter med å komme opp til 1600 kalorier pr dag, og tenkte det var sunt å velge f.eks laks og avokado for å komme opp dit? :klo: 

ingen styrketrening i den forstand. Sykler med spinningsykkel annenhver dag, 1-2 mil hver gang, kg rocker med 2 kg ring annenhver dag i et kvarter. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hun spiser enda en til kvelds med reker/spekeskinke på...!?

Ikke hvis jeg allerede har spist over 1 avokado. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den typiske dagen jeg førte opp følges ikke akkurat slik. Spiser ikke 3 avokadoer i løpet av en dag :fnise: men spiser nok 1, noe som er ca 200 kcal. Dersom jeg veier opp 100g av denne. Men jeg veier ALT og legger inn i app. Kommer hver dag i mellom 15-1800 kcal. Jeg vet det ikke lurer seg inn kalorier, og har vært kjempenøye siden januar. Er 15-1800 kalorier for mye på en dag? 

Mange går ikke ned i vekt når de trener, grunnet at det bygges muskler samtidig som fett forbrennes.

Merker du ikke på klærne at du har blitt smalere på flere steder på kroppen?

Anonymkode: ac29b...863

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da så! Hehe!
Nei 1800kcal er ikke for mye ila en dag for din vekt.
Du har ett bra underskudd, og med trim så burde dette gå helt fint.
Gikk ned 17kg selv på 1800kcal dagen, trening 4 dager i uken. Var selv ca 89kg på den tiden. 

Men det er mye å ta hensyn til: Kanskje du spiser mer enn du innrømmer ovenfor deg selv, kanskje du bare må gi deg selv litt tid.
Jeg går ikke ned i vekt lengre selv, men vedlikeholder. Og noen uker så er det bare krøll hos meg også, men da er jeg tro mot meg selv og tenker: Jeg må bare fortsette det jeg holder på med nå, fordi jeg vet det funker og det vil gi resultater. Kanskje ikke i dag, men til slutt. 

Du kan ha fulle tarmer, trener du styrke dagen før veiedag så vil ikke vekten vise sannheten, kanskje du bare rett og slett stresser for mye med dette å gå ned i vekt. Stress og søvnmangel er en brems mtp. vektnedgang,

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvor mange uker? 

Jeg hadde nøyaktig 4 uker med totalt rent kosthold. Da spiste jeg kun rene produkter og drakk vann, av og til med noen dråper sitron i. Lå fortsatt på 16-1700 kalorier, og syklet 1-2 mil annenhver dag da. Da stekte jeg fisk,kylling i vann i panna. Spiste grønnsaker og salat. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange går ikke ned i vekt når de trener, grunnet at det bygges muskler samtidig som fett forbrennes.

Bygger jeg så mye muskler av å sykle da? 

Har ikke rykket inn cm på hverken lår, armer, rumpe, mage eller bryst. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

1) Bygger jeg så mye muskler av å sykle da? 

2) Har ikke rykket inn cm på hverken lår, armer, rumpe, mage eller bryst. 

1) Ja. I tillegg til at det er fettforbrennende

2) Men noe av fettet er nok byttet ut med muskler, og det kan være forklaringen på hvorfor du ikke er smalere

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bygger jeg så mye muskler av å sykle da? 

Har ikke rykket inn cm på hverken lår, armer, rumpe, mage eller bryst. 

Nei, det er tilnærmet umulig å bygge muskler på kaloriunderskudd. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Med mindre du er veldig overvektig klarer du ikke å bygge muskler mens du har kaloriunderskudd. Dette er grunnen til at kroppsbyggere har perioder der de bulker (legger på seg fett og muskler) og kutter (går ned i vekt og mister fett og muskler, men så lite som mulig). Når du går ned i vekt mister du muskler, dette kan du redusere ved å spise proteiner og å trene. Men du kan ikke bygge muskler når du går ned i vekt, og du kan iallfall ikke bygge muskler fortere enn du går ned i vekt.

Man kan gå ned et kilo i vekt i uken, uten steroider er det umulig å legge på seg et kilo muskler hver uke. Du kan kanskje legge på deg et halvt kilo i uken det første året (dog ikke mens du har kaloriunderskudd).

Slutt å spre dette sprøytet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville rådet deg å slutte å veie deg - ihvertfall ikke gjør det oftere enn kanskje annenhver uke eller én gang i måneden. Du burde måle med målebånd og sjekke hvor løst buksa sitter i stedet. 

Da blir du ikke lurt av at du har erstattet fett med muskler.

Hold kontroll ved å skrive ned hva du spiser og hvor mye du trener, så du ikke plutselig veier deg etter en måned - og så har du plutselig gått opp masse.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Leamur skrev:

Da så! Hehe!
Nei 1800kcal er ikke for mye ila en dag for din vekt.
Du har ett bra underskudd, og med trim så burde dette gå helt fint.
Gikk ned 17kg selv på 1800kcal dagen, trening 4 dager i uken. Var selv ca 89kg på den tiden. 

Men det er mye å ta hensyn til: Kanskje du spiser mer enn du innrømmer ovenfor deg selv, kanskje du bare må gi deg selv litt tid.
Jeg går ikke ned i vekt lengre selv, men vedlikeholder. Og noen uker så er det bare krøll hos meg også, men da er jeg tro mot meg selv og tenker: Jeg må bare fortsette det jeg holder på med nå, fordi jeg vet det funker og det vil gi resultater. Kanskje ikke i dag, men til slutt. 

Du kan ha fulle tarmer, trener du styrke dagen før veiedag så vil ikke vekten vise sannheten, kanskje du bare rett og slett stresser for mye med dette å gå ned i vekt. Stress og søvnmangel er en brems mtp. vektnedgang,

Så godt jobbet :) Brukte du lang tid på de kiloene? 

Jeg kan helt ærlig si at jeg ikke lurer meg selv. Er ganske disiplinert når jeg bestemmer meg for noe, og derfor lastet jeg ned MyFitnesspal for å legge inn alt. 

Jeg har det heller ikke travelt mtp vektnedgangen. Forsøker å få dette til å gli over til en slags livsstil, men klart en blir litt motivasjonsløs når en føler alt blir gjort riktig.. 

Også fått bedre søvn. Legger meg kl 22.00 og sovner alltid innen 3 kvarter, altså innen 11 da. Står opp kl 6.30, så skal jo være greit med søvn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...