Gå til innhold

Blitt utplassert gjennom NAV. Ikke fornøyd med sted.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt på mange jobber der jeg vil jobbe. Men altså ikke fått napp. Derfor tenkte jeg å bli utplassert gjennom nav ville gi meg bedre sjangse. Men problemet er jeg ble utplassert et sted jeg absolutt ikke ville. Faktisk det siste jeg ville. Den ene tingen jeg sa jeg absolutt ikke ville.

Så jeg lurer på om jeg kan selv sende mail til forskjellige steder å spørre om jeg kan bli utplassert via Nav der? Jeg aner ikke hva jeg skal skrive. ''Hei! Jeg lurer på om dere tar inn folk i utplassering? Jeg er en blid og omsorgfull person osv og kunne tenke meg å jobbe her''???Jeg aner ikke hva jeg skal skrive engang eller hvordan det foregår. Det er ikke snakk om en jobb jeg skal jobbe i 1-2år, men helst resten av livet. Så spørsmålet er om jeg kan gjøre det, eller om jeg nå er låst i 1 helt år i utplassering. I så fall aner jeg ikke hva jeg skal skrive eller hvordan det gjøres. Føler dette bare en stor omvei. Det er vel lettere å prøve skaffe seg ordentlig jobb enn å være utplassert i et år.

Jeg leste til og med at man kunne være utplassert i hele 3 år?! Uten ordentlig lønn. Begynner å få skikkelig panikk nå og gi opp håp. Det er flust av arbeidssteder jeg vil være utplassert så er det lov å bytte selv? Føler alt gjennom nav tar så lang tid. Minst en måned mellom hvert navmøte som varer i 20 minutter. Så være utplassert i et helt år? Eller 3?? Jobbsøknadene mine er ikke så ille men jeg har ingenting på CV av erfaring og relevant utdanning. Bare frisørlinjen på vgs.

Anonymkode: f4709...dcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt meg bekjent skal ikke praksisplasser vare mer enn tre måneder hvis en mottar dagpenger (muligens også aap). En annen variant er at man kan få fast stilling, men med lønnstilskudd fra NAV. (Altså, at arbeidsgiver får dekket deler av lønnen din i et år)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beggars cant be choosers.

Anonymkode: 99c53...9a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beggars cant be choosers.

Anonymkode: 99c53...9a2

?

Anonymkode: edf91...a83

Skrevet

Vær obs iallefall sier jeg når det kommer til arbeidsplass via Nav. 

Jeg jobbet på en arbeidsplass (helsevesenet) i over ett år for å finne restarbeidsevnen min (etter en fysisk skade med påfølgende omfattende operasjon) via AAP. Jobbet på det meste i 80% stilling der, og fikk skikkelig lite utbetalt ift at jeg jobbet som en helt vanlig ansatt. 

Da jeg endelig var ferdig avklart etter litt over et år og var klar for å jobbe og få betalt for det ( 50% ufør og kan jobbe 50%) så hadde plutselig ikke arbeidsplassen behov for meg lengre.... 

Det er mulig ikke sammenlignbart hvis du mener på å få en jobb via Nav kontra meg som var via AAP, men vær obs likevel. Jeg tror mange arbeidsplasser utnytter arbeidskraft som er der via Nav..

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja. ren utnyttelse, anbefaler ingen å gå med på noe slikt, alt arbeid skal lønnes.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på mange jobber der jeg vil jobbe. Men altså ikke fått napp. Derfor tenkte jeg å bli utplassert gjennom nav ville gi meg bedre sjangse. Men problemet er jeg ble utplassert et sted jeg absolutt ikke ville. Faktisk det siste jeg ville. Den ene tingen jeg sa jeg absolutt ikke ville.

Så jeg lurer på om jeg kan selv sende mail til forskjellige steder å spørre om jeg kan bli utplassert via Nav der? Jeg aner ikke hva jeg skal skrive. ''Hei! Jeg lurer på om dere tar inn folk i utplassering? Jeg er en blid og omsorgfull person osv og kunne tenke meg å jobbe her''???Jeg aner ikke hva jeg skal skrive engang eller hvordan det foregår. Det er ikke snakk om en jobb jeg skal jobbe i 1-2år, men helst resten av livet. Så spørsmålet er om jeg kan gjøre det, eller om jeg nå er låst i 1 helt år i utplassering. I så fall aner jeg ikke hva jeg skal skrive eller hvordan det gjøres. Føler dette bare en stor omvei. Det er vel lettere å prøve skaffe seg ordentlig jobb enn å være utplassert i et år.

Jeg leste til og med at man kunne være utplassert i hele 3 år?! Uten ordentlig lønn. Begynner å få skikkelig panikk nå og gi opp håp. Det er flust av arbeidssteder jeg vil være utplassert så er det lov å bytte selv? Føler alt gjennom nav tar så lang tid. Minst en måned mellom hvert navmøte som varer i 20 minutter. Så være utplassert i et helt år? Eller 3?? Jobbsøknadene mine er ikke så ille men jeg har ingenting på CV av erfaring og relevant utdanning. Bare frisørlinjen på vgs.

Hva med å skaffe deg relevant utdanning?

Anonymkode: b67f9...e47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan etter mye om og men få forlenget praksisavtalen så lenge det er grunnlag for det.

jeg var utplassert fire steder via NAV, og ingen av dem kunne gi fast arbeid, da bedriftene helst var ute etter praktikanter som kunne jobbe gratis gjennom NAV. Et av stedene var jeg lenge på, et sted jeg selv tok initiativet til.  Dette fordi jeg så at je hadde en mulighet til å jobbe 100% uten at det gikk utover helsa. NAV hørte ikke på meg og skulle hele tiden ha meg i praksisplasser som jeg tidligere har blitt dårligere av, med begrunnelse i at "dette kan du jo fra før". 

Ordnet praksisplassen selv, var der i tre måneder. Fikk fornyet  praksisplassen med tre måneder med "avtale" om at jeg kunne få jobbe betalt under høysesongen. Da fikk jeg jobbe 100%  med fullt betalt i tre måneder under høysesongen. Var der tilsammen 9måneder og ble brukt som tillkalling og ferievikar, fikk en fin attest og et vikariat i et annet selskap hvor jeg gjorde samme jobb:) 

så relevant utdanning :)

Anonymkode: 35d95...eea

• Liker 1
Skrevet

Dette skjedde også med meg.

Jeg var sånn 18 år, hadde lite erfaring fra arbeidsmarkedet og det var trangt på jobbfronten.

Så fikk jeg jobb via Nav. En jobb jeg absolutt hatet. Jeg var deprimert hele perioden jeg jobbet der. Å legge seg var grusomt, for da visste jeg at jeg snart måtte gjøre det jeg hatet, og å så opp hver dag var enda verre!

Livet var virkelig dritt :P Så da jeg etter en måned fikk vite hva jeg fikk i lønn (som var sånn 34 kr/timen els), følte jeg at jeg hadde unnskyldning til å si opp. Gjorde det, og arbeidsstedet var sjokkert over den elendige lønna, så de ansatte meg fast hos dem, så jeg fikk heller 164 kr/timen.

Bah, jeg hatet at de sa det, for jeg følte virkelig at endelig kunne jeg komme meg ut av jobben. Turte ikke si at jeg mistrivdes, så fortsatte :rolleyes:

Men da bodde jeg hjemme, så det ville ikke vært like krise å si opp da som det sikkert er for deg nå.

Jeg synes du skal ta deg en runde til bedrifter du liker, evt ringe/sende mail til de du ikke kan besøke. Aner ikke hvordan dette funker, men tenker at det skader ikke å engasjere seg litt. Og ikke skriv at du er "en blid og omsorgsfull gutt". Det er så rart.

Lykke til! :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bistand har du?

Som arbeidssøker (hvis du er det) plikter du å ta arbeid/aktivitet som kan føre til fast inntekt, herunder bl.a praksis anbefalt av nav. Så svaret er i utgangspunktet: nei, med mindre du vil risikere å miste ytelser fra nav kan du ikke velge å droppe praksisplass du får fra nav. Da har de rett til å stanse ytelsene, fordi du da gir signal om at du ikke tar alt av mulig arbeid/ikke samarbeider. 

Som du sier har du lite på CV, og da synes jeg absolutt du burde ta praksisplassen med åpne armer og gi det et forsøk. Da før du erfaring og noe å ha på cv. All arbeidserfaribg er god erfaring, og praksisplass vil gi sikkert en tilbakemelding på hvordan du har gjort det. 

Lykke til :-) 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. ren utnyttelse, anbefaler ingen å gå med på noe slikt, alt arbeid skal lønnes.

Hvem blir utnyttet? Den som får dagpenger fra staten for å prøve seg i arbeid som kan føre til jobberfaring og komme ut i arbeidslivet? 

Gjest Watchmewhip
Skrevet
3 minutter siden, Riga123 skrev:

Hvem blir utnyttet? Den som får dagpenger fra staten for å prøve seg i arbeid som kan føre til jobberfaring og komme ut i arbeidslivet? 

De som får dagpenger fra staten blir utnyttet. Jeg hadde aldri gått med på å jobbe for 34 (?) kroner i TIMEN! Så glad jeg aldri har havnet i nav-systemet. Dessuten så er det relativt kjent fenomen at arbeidplasser utnytter den gratis arbeidskraften de får, og at ingen blir tilbudt skikkelig jobb etter på. I tillegg til at disse som er utplassert i diverese sykehjem osv faktisk stjeler plassene til de som har utdanning og som faktisk kan det de driver med fordi de skal benytte seg av gratis arbeidskraft, men det er jo viktigere med gratis arbeidskraft enn kompetanse. Vi bare driter i om noe går galt liksom..fyfaen

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Riga123 skrev:

Å arbeide 100% i en bedrift og få 12000kr i måneden, det er jo ikke dritbra. Og som det blir beskrevet over her, så er det ofte bedrifter utnytter seg av dette.

Anonymkode: 97ab1...03b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å skaffe deg relevant utdanning?

Anonymkode: b67f9...e47

Nå er jeg 21år da og valgte feil linje på vgs (frisør). Jeg vil ikke som 21åring og begynne på videregående sammen med 15-16åringer og ungdomsretten er uansett brukt opp. Voksenopplæring er for 25åringer+. Så min beste sjangse er å bli utplassert et sted. Men det går også an å få utdanning gjennom å jobbe i 5 år og så ta eksamen/fagbrev/svennebrev som privatist. Siden jeg allerede har søkt på stillingene og ikke fått jobb så tror jeg å være utplassert vil gi en form for ''relevant erfaring'' i det minste. Men jeg ble utplassert et sted som er noe helt annet enn det jeg vil og som ikke er noe relevant. 

Skrevet
21 timer siden, Watchmewhip skrev:

De som får dagpenger fra staten blir utnyttet. Jeg hadde aldri gått med på å jobbe for 34 (?) kroner i TIMEN! Så glad jeg aldri har havnet i nav-systemet. Dessuten så er det relativt kjent fenomen at arbeidplasser utnytter den gratis arbeidskraften de får, og at ingen blir tilbudt skikkelig jobb etter på. I tillegg til at disse som er utplassert i diverese sykehjem osv faktisk stjeler plassene til de som har utdanning og som faktisk kan det de driver med fordi de skal benytte seg av gratis arbeidskraft, men det er jo viktigere med gratis arbeidskraft enn kompetanse. Vi bare driter i om noe går galt liksom..fyfaen

Det kommer sikkert litt an på type arbeid men det kreves ofte MYE av de som jobber der fra før å få en fra nav-systemet opplært. DET tar tid det også skal man se på at personen forsvinner etter relativt kort tid. Dessuten får man beskjed om at personen ikke skal utnyttes. Jeg tror ikke mange av de ansatte tenker "gratis arbeidskraft". De tenker: opplæring som kanskje ikke kommer til nytte i det hele tatt.

Skrevet
1 minutt siden, visp skrev:

Det kommer sikkert litt an på type arbeid men det kreves ofte MYE av de som jobber der fra før å få en fra nav-systemet opplært. DET tar tid det også skal man se på at personen forsvinner etter relativt kort tid. Dessuten får man beskjed om at personen ikke skal utnyttes. Jeg tror ikke mange av de ansatte tenker "gratis arbeidskraft". De tenker: opplæring som kanskje ikke kommer til nytte i det hele tatt.

Det kommer jo helt an på da.. Hvis man blir utplassert på en arbeidsplass der man har kunnskaper innen faget fra før av så trenger man ikke mere opplæring enn hva en helt vanlig nyansatt har krav på. Man er jo ikke helt tapt bak ei vogn bare pga man kommer dit via "nav-systemet". 

Personlig så jobber jeg innen helsevesenet, og jeg fikk to vakter med opplæring; ei aftenvakt og ei dagvakt. Og det var det. Jeg jobbet der som en helt vanlig ansatt, 80% stilling på det meste (skulle finne restarbeidsevnen min). Så de hadde ikke akkurat så veldig mye bry med meg, og jeg følte meg som gratis arbeidskraft siden jeg fikk griselite utbetalt fra Nav (AAP er vel 66% av tidligere inntekt) samtidig som jeg nesten gikk i ei fullstilling. 

Mange arbeidsplasser utnytter de som kommer fra Nav. Har hørt om flere som opplevde det. F.eks skal man ikke telles med som en vanlig ansatt, men det blir man. Jeg opplevde veldig mange ganger at det ikke ble leid inn vikar ved sykdom, for jeg var jo der.  Har og hørt om folk som er utplassert i butikker og får både stenge og åpne-ansvar, dvs de er alene på jobb. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, skruf skrev:

Det kommer jo helt an på da.. Hvis man blir utplassert på en arbeidsplass der man har kunnskaper innen faget fra før av så trenger man ikke mere opplæring enn hva en helt vanlig nyansatt har krav på. Man er jo ikke helt tapt bak ei vogn bare pga man kommer dit via "nav-systemet". 

Personlig så jobber jeg innen helsevesenet, og jeg fikk to vakter med opplæring; ei aftenvakt og ei dagvakt. Og det var det. Jeg jobbet der som en helt vanlig ansatt, 80% stilling på det meste (skulle finne restarbeidsevnen min). Så de hadde ikke akkurat så veldig mye bry med meg, og jeg følte meg som gratis arbeidskraft siden jeg fikk griselite utbetalt fra Nav (AAP er vel 66% av tidligere inntekt) samtidig som jeg nesten gikk i ei fullstilling. 

Mange arbeidsplasser utnytter de som kommer fra Nav. Har hørt om flere som opplevde det. F.eks skal man ikke telles med som en vanlig ansatt, men det blir man. Jeg opplevde veldig mange ganger at det ikke ble leid inn vikar ved sykdom, for jeg var jo der.  Har og hørt om folk som er utplassert i butikker og får både stenge og åpne-ansvar, dvs de er alene på jobb. 

Ja, som sagt kommer det litt an på hva slags type jobb vi snakker om. Jeg lærer opp endel og av erfaring tar det ca 2 til 3 mnd før personen er helt fullstendig opplært og de som lærer opp slipper ikke unna sine vanlige gjøremål så det blir en veldig ekstra-belastning de mnd. Ville bare komme med en annen side av saken også. Jeg syns ikke det kan regnes som gratis arbeidskraft da man bruker mye ressurser fra de som er der fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...