Gå til innhold

Kan man bli straffet for å kalle en politidame for hurpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har gjort noe annet galt? 

Anonymkode: e14ce...7af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får nok en bot ja.

Anonymkode: 6bf09...db2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du, da?

Anonymkode: 0efa6...610

AnonymBruker
Skrevet

Angrep på offentlig tjenestemann er alvorlig uansett om det er fysisk eller verbalt.

Anonymkode: a9d48...a23

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du, da?

Jeg reagerte bare på hvordan en kompis ble behandlet 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det sier oss ikke stort.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du prøve å forklare situasjonen? Hvor var dere, hva gjorde kompisen din, hva gjorde politiet, og var "hurpe" det eneste du sa? På generell basis vil jeg si at du kan vente en bot pga dette ja. Ingen setter pris på å bli kalt stygge ting mens man prøver å gjøre jobben sin.

Anonymkode: e9309...5e4

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på hvor det er.

I Oslo ja definitivt.

I nordnorge kommer politidama bare til å kalle deg noe tilbake.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du prøve å forklare situasjonen? Hvor var dere, hva gjorde kompisen din, hva gjorde politiet, og var "hurpe" det eneste du sa? På generell basis vil jeg si at du kan vente en bot pga dette ja. Ingen setter pris på å bli kalt stygge ting mens man prøver å gjøre jobben sin.

Var ute med en kompis som ble snakket til for han røykte en joint. Han sa han skulle kutte ut men hun dama bare fortsatte å mase om farlig bruk og masse drit. Krevde ID av han og masse greier.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ute med en kompis som ble snakket til for han røykte en joint. Han sa han skulle kutte ut men hun dama bare fortsatte å mase om farlig bruk og masse drit. Krevde ID av han og masse greier.

Gjest Tamsi
Skrevet

Synes det er sykt at det er slik, bare fordi de faktisk kan ta deg inn til arrest. Om jeg eller hvem som helst andre blir slengt dritt etter på jobb skjer det vel ikke noe som helst? De har et utsatt yrke, men å bli kalt navn vil jeg ikke sette i klasse med resten av risikoene. Tenk alt dritet en telefonselger får høre iløpet av en dag.

Gjest chisandra
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs akkurat hvor det er - og hvem. Ikke alle som gidder papirarbeidet. :) 

Men ja, du kan bøtelegges. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han brukte et ulovlig rusmiddel, da. Kan jeg spørre om alderen deres?

• Liker 7
Skrevet

Ja, det kan du, jf. strl. § 156, 2. ledd.

§ 156. Hindring av offentlig tjenestemann

Den som hindrer en offentlig tjenestemann i å utføre en tjenestehandling, for eksempel ved å nekte adgang til steder hvor han har berettiget tilgang, straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder.

Den som ved skjellsord eller annen utilbørlig atferd forulemper en offentlig tjenestemann under eller på grunn av utføringen av tjenesten, straffes med bot.

Å kalle politiet for hurpe er en straffbar handling som kan anmeldes. Men det er ofte de ikke anmelder for dette.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har full rett til å kreve ID, og hasj er farlig. Ingen grunn til å kalle henne hurpe for det.

• Liker 10
Skrevet

Velfortjent i en slik situasjon, etter min mening.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han brukte et ulovlig rusmiddel, da. Kan jeg spørre om alderen deres?

17. Han gjorde ingen big deal ut av det og sa han skulle slutte med det. Så prøvde vi å gå fra situasjonen og da ble hun provosert og begynt å følge etter oss. Kompisen min prøvde bare å roe ned det hele.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er forulemping av offentlig tjenestemann. Ofte vil de la sånt passere, de fleste politifolk opplever litt drittslenging støtt uten å bry seg med å reagere særlig på det selv om det i prinsippet er straffbart. Samtidig vil jeg tro terskelen ofte er lavere for å reagere når utenforstående blander seg inn, slik som her, enn når den de faktisk prater med blir litt irritert. Jeg skjønner at TS sikkert stod ved siden av og fikk med seg mye, men det var ikke hennes sak. Nå vet jeg ikke akkurat hvordan dette foregikk, men det lyder ut fra det TS forteller som den klassiske kvalme tenåringsjenta som skal "forsvare" vennen sin og bare gjør ting verre.

Ellers burde jo kompisen din være brukbart fornøyd med å slippe med en leksjon om "farlig bruk og masse drit", da. Jeg synes personlig det er veldig fornuftig av politiet å ikke reagere med bøter hver gang de ser en fyr med en joint, men nettopp fordi de jo ga ham litt ekstra slack burde man bare holde kjeft, lytte til dem og ikke krangle på det. Noe han forhåpentligvis gjorde. Og det burde vennene hans også gjøre.

Anonymkode: ba2c1...e17

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja?

Anonymkode: f7ec9...9e6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

17. Han gjorde ingen big deal ut av det og sa han skulle slutte med det. Så prøvde vi å gå fra situasjonen og da ble hun provosert og begynt å følge etter oss. Kompisen min prøvde bare å roe ned det hele.

Politiet vet like godt som deg at en person som sier de skal slutte, veldig ofte sier dette uten å faktisk mene det. Han har jo gjort noe straffbart, og skulle bare mangle at han hørte på hva hun hadde å si uten å snu ryggen til.

Uansett om dere mener hun oppførte seg feil eller ikke. Er det likevel straffbart å kalle en polititjenesteperson for hurpe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...