Gå til innhold

Varsel om stenging av strøm -Tør ikke søke sosialhjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor med ett barn, samtidig som jeg er 100% student. Samtidig som jeg ikke har hatt lønn - pga at jeg mistet jobben min for noen mnd tilbake, Har fått varsel om stenging av strømmen... hva gjør jeg.

Jeg vet at jeg kan søke sosial hjelp til dette, men er redd. Fordi jeg har barn. Jeg er redd at de vil varsle barnevernet om at jeg holder på å miste strømmen. Samtidig har jeg ett kommunal startlån fra før av og den også har holdt på å forfalle total. Så den har jeg prioritert.

Tenk om når de ser at jeg sliter økonomisk så vil de sende beskymring mld til barnevernet og ta barnet mitt fra meg. Hater dette. Jeg kan gjerne selge - gitaren min, TV min, møblene mine. Bare for å slippe å søke hjelp hos NAV. Men strømmen kan bli stengt om bare 3 dager...

Har jeg rett i min tanke gang?

Anonymkode: bf5e8...392

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si du tenker feil.
Jo lenger du utsetter å be om hjelp, jo vanskeligere gjør du det for deg selv og barnet ditt. 

Anonymkode: 0ff1b...f5c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei, søk hjelp!

Vil tro det er større sjanse for at barnevernet tilkalles om du bor med barnet ditt i et strømløst hjem og med en haug av ubetalte regninger, enn når du faktisk innser problemet og ber om hjelp.

Anonymkode: fd769...390

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De pleier visst være ganske greie når folk kontakter dem og ber om å få delt opp regningen.

Anonymkode: 3bab7...407

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk hjelp, det er ikke noe problem :) Mange med barn trenger hjelp av nav. Inkludert meg. Jeg har søkt om hjelp til strøm flere ganger, også nødpenger til mat. 

Anonymkode: dbfbf...9f6

Skrevet

Selg gitaren.  Farlig å oppsøke hjelp hos nav 

• Liker 1
Skrevet

NAV varsler ikke barnevernet pga dette. Søk om hjelp for å betale strømregningen. 

Skrevet

Herlighet, hvis alle som søkte sosialhjelp hadde fått barnevernet på døra så hadde barnevernet hatt det travelt. Det er dårlige tider og enda flere barnefamilier enn vanlig må ty til Nav. Så ikke stress, kom deg ned til Nav i morgen og ordne opp i rotet ditt. Hjelper ikke å utsette det.

• Liker 4
Gjest AryaKillie
Skrevet

Jeg har vært i dine sko. Nav varsler ikke barnevernet! Kjenner flere som "går på sosialen" grunnet mangel på jobb. Det er verre om du mister strøm og hus, DA kan barnevernet komme. Men om de gjør det, vil de mest sannsynlig hjelpe deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å ordne opp. Har fått to faste stillinger ved siden av studiene (men lønna kommer ikke før om 1 mnd). Samtidig har jeg funnet en billigere leilighet å leie ---- med inkl. strøm :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, hvis Barnevernet har bestemt seg for å sette deg i dårlig lys kan de finne på å be NAV om utskrift av utbetalinger i form av sosialstøtte. Og det er ikke noe jeg tror, jeg har erfart det selv.

Anonymkode: 467db...6a9

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å ordne opp. Har fått to faste stillinger ved siden av studiene (men lønna kommer ikke før om 1 mnd). Samtidig har jeg funnet en billigere leilighet å leie ---- med inkl. strøm :)

Og i mellomtiden så kommer de og stenger strømmen om du ikke får betalt den. Hvis du ikke får snakket med strømselskapet og sagt at du får betalt om en mnd da?

Eller så får du svelge frykten og søke på NAV for denne gang. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Joda, hvis Barnevernet har bestemt seg for å sette deg i dårlig lys kan de finne på å be NAV om utskrift av utbetalinger i form av sosialstøtte. Og det er ikke noe jeg tror, jeg har erfart det selv.

Det må jo være hvis barnevernet allerede er involvert? Hvorfor skal barnevernet sånn helt ut av det blå kontakte NAV for å sjekke om en person har fått hjelp der?

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke satt i dårlig lys av å ha mottatt sosialhjelp, alle kan miste jobben å sitte der uten penger. Det står mer respekt av et menneske som svelger stoltheten og får hjelp enn et menneske som legger seg under dyna og håper regningene forsvinner, mens strømmen blir stengt og barna sitter uten mat. Det er barnevernsmat det. Så lenge man ivaretar barna så har økonomiske problemer ingenting å si for barnevernet. 

Endret av FrøkenMånestråle
Skriveleif
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Polly Ester skrev:

Det må jo være hvis barnevernet allerede er involvert? Hvorfor skal barnevernet sånn helt ut av det blå kontakte NAV for å sjekke om en person har fått hjelp der?

De gjør det nok ikke ut av det blå, selv om jeg har opplevd at sosialkontoret faktisk har antydet at de kan melde. (Og vi snakker om hjelp til dekning av boutgifter etter plutselig å ha blitt aleneforsørger). Men hvis Barnevernet har en litt tynn sak fra før, kan de gjøre dette. Samt få lærere til å spionere på om barnet har matpakke på skolen, antallet brødskiver og hva pålegget er. Bare eksempler fra hva jeg har opplevd selv, barnet har jeg enda. Saken kom aldri lenger, de måtte henlegge. Men hyggelig var det ikke!

AnonymBruker
Skrevet

Huff dere skremmer meg altså... 

Jeg har egen leilighet og har bodd her trygt i flere år, jeg har alt av utstyr til skole, barnet har fritids aktiviteter og jeg har en aktiv dag både med høyere utdannelse og med jobb.

Jeg søker hjelp i morgen. Har ikke noe problem med å være ydmyk og be om hjelp. Det er bare at mitt barn har spesielle behov og svært avhengig av meg som mor. Jeg har fulgt opp all behandling som er å følge opp. Men hvis barnevernet skulle blandet seg inn pga dårlig økonomi akkurat i disse mnd - så skaper det mer utryghet og problemer for oss. Barnet mitt trenger meg og jeg gidder ikke at mennesker med en liten bacholer i sosial arbeid ødelegge eller skape problemer. Som vil få følger lang frem i tid.

Vet hva jeg snakker om.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenemor med ett barn, samtidig som jeg er 100% student. Samtidig som jeg ikke har hatt lønn - pga at jeg mistet jobben min for noen mnd tilbake, Har fått varsel om stenging av strømmen... hva gjør jeg.

Jeg vet at jeg kan søke sosial hjelp til dette, men er redd. Fordi jeg har barn. Jeg er redd at de vil varsle barnevernet om at jeg holder på å miste strømmen. Samtidig har jeg ett kommunal startlån fra før av og den også har holdt på å forfalle total. Så den har jeg prioritert.

Tenk om når de ser at jeg sliter økonomisk så vil de sende beskymring mld til barnevernet og ta barnet mitt fra meg. Hater dette. Jeg kan gjerne selge - gitaren min, TV min, møblene mine. Bare for å slippe å søke hjelp hos NAV. Men strømmen kan bli stengt om bare 3 dager...

Har jeg rett i min tanke gang?

Hvis du lar strømmen bli stengt er nok sannsynligheten der, mange blir bekymret over skjødeløse foreldre som heller lar barna lide fremfor å gå på sosialkontoret for å få hjelp til å faktisk betale strømregningen. Mange kan undre seg over at hvis du lar barnet ditt lide uten strøm, hva annet utsetter du barnet ditt for når du har dårlig økonomi? Så mitt råd er at kom deg ned på NAV i morgen så strømmen ikke blir tatt for ellers så kan du faktisk risikere samtaler med barnevernet i lang tid fremover. 

Anonymkode: 749ce...016

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff dere misforstår så veldig her inne. HAR jeg skrevet om at jeg ikke skal gå og be om hjelp????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????'

Jeg søker andres erfaringer og råd i lignende situasjoner, om dette er tilfelle? Legg merke til spørsmålene... 

Nei.. huff blir oppgitt her. Jeg er jo ikke så ansvarsløs at jeg faktisk LAR strømmen bli sengt????

Glem at jeg spurte

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff dere skremmer meg altså... 

Jeg har egen leilighet og har bodd her trygt i flere år, jeg har alt av utstyr til skole, barnet har fritids aktiviteter og jeg har en aktiv dag både med høyere utdannelse og med jobb.

Jeg søker hjelp i morgen. Har ikke noe problem med å være ydmyk og be om hjelp. Det er bare at mitt barn har spesielle behov og svært avhengig av meg som mor. Jeg har fulgt opp all behandling som er å følge opp. Men hvis barnevernet skulle blandet seg inn pga dårlig økonomi akkurat i disse mnd - så skaper det mer utryghet og problemer for oss. Barnet mitt trenger meg og jeg gidder ikke at mennesker med en liten bacholer i sosial arbeid ødelegge eller skape problemer. Som vil få følger lang frem i tid.

Vet hva jeg snakker om.

Det var ikke meningen å skremme deg, jeg tror jeg har vært særdeles uheldig med disse opplevelsene jeg har. Jeg skulle bare frem til at disse etatene kan lage mye faenskap om de vil. Men én strømregning er nok ikke farlig og søke om. Gjør det du, håper det ordner seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...