Gå til innhold

Eks vil ikke feire jul med barnet på normalt vis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk fra hverandre over nyttår. Jeg fikk den daglige omsorgen. Han har barnet annenhver helg og jeg kjører barnet dit utenom det også slik at de kan være sammen. Han har ikke førerkort.

Nå skal barnet være hos han i påsken og vi har blitt enige om halve sommerferien. Men til jul... jeg har svært lyst til at barnet skal være sammen med meg og sitt eldre søsken  på julaften. Vi har tradisjoner, mye kos og samling av øvrig familie. Hans familie bor 3 timer unna men han påstår de kun skal sitte hjemme hos han, han og barnet og ikke feire noe særlig. Dette er nitrist og vondt å tenke på. 

Vi kan ikke feire sammen da han alltid skal stikke noe til meg i form av fornærmelser og nedpsyking. Han stjeler også all oppmerksomhet i sosiale lag. 

Jeg har tenkt at barnet omså kan være hos han store deler av julen men julaften vil jeg gi barnet en fin opplevelse, ikke sitte der å glo på tv å spise lasagne uten noe familiekos.

Barnet er 3 år til jul, vi har ikke en skriftlig samværsavtale.

Anonymkode: 20d21...316

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke tvinge ham til å feire jul pga barnet. Faren til barnet mitt feirer ikke jul og sånn er det bare, ikke noe vi får gjort noe med. Du får ha en fering med gaver og god mat for ham når han er hos deg.

Anonymkode: 92fbe...265

• Liker 21
Skrevet

Dersom noen ikke feirer jul så er det vel ikke et eneste problem at barnet ikke er der akkurat juledagene. Er jo faktisk bare å bytte helg.

• Liker 11
Skrevet

Tja. Kan du ikke tåle at du ikke hæler ham en kveld, da, hvis det er ei løsning som ellers fungerer (han er villig til det)? Jada, han er kanskje heslig mot deg, og din julaften blir kanskje litt kjipere. Men kanskje er det den beste løsninga for barnet? 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Altså, far feirer jul men de blir helt alene. Ikke kan far lage mat og barnet blir lagt supertidlig så far kan spille. Som sagt, han kan ha barnet ellers i julen men julaften er jo spesiell for barn. Nissebesøk, god mat og familiebesøk. Ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Tja. Kan du ikke tåle at du ikke hæler ham en kveld, da, hvis det er ei løsning som ellers fungerer (han er villig til det)? Jada, han er kanskje heslig mot deg, og din julaften blir kanskje litt kjipere. Men kanskje er det den beste løsninga for barnet? 

Jeg har vurdert det men han er såpass "blærete" og ekkel at det ville ødelagt mye for resten av familien også. Dvs mine foreldre, mine søsken m familie og mitt eldre barn. Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, far feirer jul men de blir helt alene. Ikke kan far lage mat og barnet blir lagt supertidlig så far kan spille. Som sagt, han kan ha barnet ellers i julen men julaften er jo spesiell for barn. Nissebesøk, god mat og familiebesøk. Ts

Sånn blir det jo når man har gått fra hverandre og barna må deles. Det hjelper liksom ikke at du syns julen er ukoselig. Far har like mye rett til å feire med barnet sitt som du. Det vanlige er jo annen hver gang og du må bare godta at det ikke blir gjort på samme måte som hos dere. 

Anonymkode: a31b2...1b7

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke vil feire jul, hvorfor i alle dager kan han da ikke gi deg juleaften? Hvilket argument har han for det? Dette ville jeg tatt til FVK. Hvis barnet er vant til julefeiring så skal da selvsagt barnet få det, selv om det da blir hos mor hvert år. 

Anonymkode: 2ca14...5f8

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke vil feire jul, hvorfor i alle dager kan han da ikke gi deg juleaften? Hvilket argument har han for det? Dette ville jeg tatt til FVK. Hvis barnet er vant til julefeiring så skal da selvsagt barnet få det, selv om det da blir hos mor hvert år. 

Anonymkode: 2ca14...5f8

Barnet er vel ikke vant til så veldig mye i og med at det er bare to år.

Anonymkode: 92fbe...265

• Liker 14
Skrevet

Du har ungen nesten hele tiden ellers så ikke klag. Han gjør det på sin måte og du gjør det på din måte. Tror du han sier alt til deg ts? Han kan lage verdens beste jul for ungen sin han som du ikke vet om. Så slutt å syt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke vil feire jul så kan vel ungen være fast hos deg på julaften? Hvorfor vil han nekte ingen sin julaften annenhvert år? Hva sier han når du spør ham om det? Han straffer ikke deg ved å oppføre seg så tåpelig, han straffer jo ungen! Typisk situasjon hvor får bruker ungen som våpen fordi han furter fordi kvinnen ikke orker å leve med ham mer.

Anonymkode: b9cbd...14a

• Liker 7
Gjest AryaKillie
Skrevet

Noen sier at far har like mye rett på barnet. Men det er jo barnet som har like mye rett på foreldrene! Uansett, et barn fortjener en fin og lik julaften hvert år i sin oppvekst å se tilbake på og videreføre til sine barn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er prisen barnet må betale når man får barn uten å tenke seg så godt om. Beklager å være frekk i dette, men om barnet er 3 år, er ikke dette mange årene før det plutselig har gått skjeis. 

Dump leve med at far ikke feirer særlig jul med barnet og barnet må leve med å feire jul annenhvert år. 

Anonymkode: b5c6c...0b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Aye skrev:

Du har ungen nesten hele tiden ellers så ikke klag. Han gjør det på sin måte og du gjør det på din måte. Tror du han sier alt til deg ts? Han kan lage verdens beste jul for ungen sin han som du ikke vet om. Så slutt å syt. 

Hun klager da ikke for sin egen del. Hun syns det er trist at barnet ikke får en fin julefeiring. Ta heller med deg bitterheten din et annet sted. 

Jeg syns det hørtes ut som en god løsning å snakke med faren om å gi barnet julaften sammen med deg selv om det er "hans jul". Egentlig er det barnets jul. Og jeg syns i hvert fall at barn fortjener en bra julaftenfeiring dersom far ikke feirer jul så er det hos mor. 

I verste fall kan jo du og det eldste barnet ditt ta med julefeiringen til far, så dere kan feire jul sammen der? Selv om da barnefar ikke er verdens mest lystige person? Så kan du ta med mat og gaver og lage det så koselig som mulig?

Anonymkode: c855e...476

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Håper alle barnløse leser slike tråder, slik at de virkelig tenker seg om før de går barn med hvemsomhelst. Litt kritisk tenkning må være lov.

Anonymkode: bdb35...6c0

• Liker 4
Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vurdert det men han er såpass "blærete" og ekkel at det ville ødelagt mye for resten av familien også. Dvs mine foreldre, mine søsken m familie og mitt eldre barn. Ts

Jeg skjønner at løsninga ikke er optimal, altså, men det viser jo at du er villig til å møtes på halvveien, og legge best mulig til rette for barnet.

Tror du at du (og øvrig familie) vil ha det godt på julaften når dere vet at minstemann "spiser lasagne foran TVen"? Jeg hadde i hvert fall vært grinemamma og verdens dårligste selskap om det var meg :ler: 

Kanskje er da den beste løsninga av to mindre optimale at eksen feirer med dere?

Endret av kisskissbangbang
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han skal da for f*** ikke straffe ungen fordi du ikke orker å leve med ham mer! Ungen kommer jo til å være fullstendig knust! Det finnes INGENTING unger gleder seg mer til enn julaften, og her skal far deite i feiringa og legge ungen tidlig så han kan spille PS4. For en umoden drittsekk!

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Drite*

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er prisen barnet må betale når man får barn uten å tenke seg så godt om. Beklager å være frekk i dette, men om barnet er 3 år, er ikke dette mange årene før det plutselig har gått skjeis. 

Dump leve med at far ikke feirer særlig jul med barnet og barnet må leve med å feire jul annenhvert år. 

Anonymkode: b5c6c...0b7

Nei, barnet skal ikke måtte leve med å feire jul annenhvert år, barnet skal ikke måtte betale den prisen. 

Det er barnet som har krav på samvær, ikke foreldrene. 

Den som ikke gidder å feire jul og lage istand en koselig kveld til barnet trenger da heller ikke å ha barnet.

Her høres det som at eksen til ts skal straffe mor via barnet. Han vet at mor ikke kommer til å ha det noe godt når hun vet at ungen ikke får en koselig julekveld. Det han ikke ser eller bryr seg om er at det er barnet som vil lide av at han skal trumfe igjennom dette. 

Ts: det høres ut som at det er på tide med en tur på familievernkontoret. Dere bør og få på plass en skriftlig samværsavtale. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, skruf skrev:

Nei, barnet skal ikke måtte leve med å feire jul annenhvert år, barnet skal ikke måtte betale den prisen. 

Det er barnet som har krav på samvær, ikke foreldrene. 

Den som ikke gidder å feire jul og lage istand en koselig kveld til barnet trenger da heller ikke å ha barnet.

Her høres det som at eksen til ts skal straffe mor via barnet. Han vet at mor ikke kommer til å ha det noe godt når hun vet at ungen ikke får en koselig julekveld. Det han ikke ser eller bryr seg om er at det er barnet som vil lide av at han skal trumfe igjennom dette. 

Ts: det høres ut som at det er på tide med en tur på familievernkontoret. Dere bør og få på plass en skriftlig samværsavtale. 

Jeg skal selv kansellere jula for mine unger neste gang. Rett og slett fordi jeg er lei av hele kommersen og dobbeltmoralen blant hobby-religiøse mennesker som bruker bibelen for å gå på shoppingbonanza.

Stakkars barn som må gå gjennom tradisjonell galskap i jula hvert år.

Anonymkode: da9e5...7d2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...