Gå til innhold

Hvordan kopiere tekst fra PDF til google translate?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må oversette noen artikler til norsk, men alle artiklene er i PDF. Derfor kan jeg ikke kopiere og lime inn i google translate. Jeg er veldig dårlig i engelsk, så det å måtte slå opp et og et ord i ordbok vil ikke gi med noen sammenheng i teksten. Jeg har prøvd å konvertere PDF til word, men da kommer bare artikkelen som om at bilde er limt inn. Umulig å kopiere tekst da. 

Finnes det noen programmer som kan oversette pdf til norsk? Eller programmer som faktisk klarer å konvertere pdf til word slik at det er mulig å endre/kopiere teksten?

Anonymkode: 76a2d...de8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom PDF filen er et "trykt bilde" går det ikke an, så vidt som jeg vet. Det blir det samme som at man ikke kan kopiere teksten inni bildene folk legger ut på instagram. 

Anonymkode: 09d0d...07b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kopier teksten og lim det inn på vanlig måte. Gikk da jeg prøvde nå akkurat. 

Endret av Evilposelos
AnonymBruker
Skrevet

Skal finnes et program der man kan konvertere pdf til word.

Anonymkode: a5f53...f00

Skrevet

Vet ikke hvor du har hentet artiklene fra, men ofte ligger hele artikkelen på nettet i tillegg til pdf. Der er det ingen problem å kopiere fra. 

Skrevet

Som oftest kan man kopiere tekst fra en PDF på lik linje som i Word-dokumenter. Når du ikke får kopiert er det enten lagt inn kopisperre eller så er det, som første AB i tråden skriver, at dokumentet er laget som et bilde og teksten er en del av bildet, som f.eks et skannet brev. 

Men det finnes tekstgjenkjenningsverktøy (OCR) som kan hjelpe deg med å gjøre "bildetekst" om til redigerbar tekst. Det finnes bl.a i Acrobat Pro (enkelt forklart en betalingsversjon av Adobe Reader, men med flere funksjoner), men jeg ser også at det finnes noen gratistjenester på nett som du kan teste.

Her er en:

http://www.onlineocr.net

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Jeg klarte endelig å finne den ene artikkelen i et format hvor jeg kunne kopiere teksten, så får jeg bare håpe at jeg finner lignende format av de andre artiklene også :)

Anonymkode: 76a2d...de8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...