AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #1 Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg har kjøpt et par 18-pk egg som ikke får plass i kjøleskapet (har veldig liten plass). Jeg har hørt at egg holder seg i romtemperatur en stund? Hvor lenge? Holder de hvis de bli spist innen påska er over, f.eks? Anonymkode: fc6da...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #2 Del Skrevet 16. mars 2016 De holder til utgåelsesdatoen og litt til. Husk at egg har dato beregnet etter europeisk standard. Det er betyr at det skal hold like lenge i Norge som i Spania. Og i andre deler av Europa er det ikke like vanlig å ha egg i kjøleskapet. Anonymkode: dc26c...f91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Librarian Skrevet 16. mars 2016 #3 Del Skrevet 16. mars 2016 De kan holde seg kjempelenge, ikke noe problem å ha dem der til godt forbi påska og vel så det 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #4 Del Skrevet 16. mars 2016 1 time siden, Librarian skrev: De kan holde seg kjempelenge, ikke noe problem å ha dem der til godt forbi påska og vel så det 1 time siden, AnonymBruker skrev: De holder til utgåelsesdatoen og litt til. Husk at egg har dato beregnet etter europeisk standard. Det er betyr at det skal hold like lenge i Norge som i Spania. Og i andre deler av Europa er det ikke like vanlig å ha egg i kjøleskapet. Anonymkode: dc26c...f91 Tusen takk! Jeg pleier aldri kaste mat, så jeg ble bekymra for at jeg hadde gått i priskrig-fella og kjøpt mer enn jeg engang kunne få lagret under ok forhold. Anonymkode: fc6da...cb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whoops Skrevet 16. mars 2016 #5 Del Skrevet 16. mars 2016 Her i Europa holder egg hele holdbarhetsperioden i romtemperatur. I USA, blandt annet, vasker de eggene før de selges og ødelegger den naturlige emballasjen, derfor må de også oppbevare i kjøleskap. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #6 Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg bor sør i Europa og her oppbevares eggene i romtemperatur. De står heller ikke i kjøledisk i supermarkedene. Holdbarhetsdatoen her er satt med utgangspunkt i oppbevaring i romtemperatur, og jeg mener å ha lest at Norge følger de samme reglene som EU (inkl. det landet jeg bor i). Anonymkode: 69889...a08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #7 Del Skrevet 16. mars 2016 Mye lenger enn de fleste tror, jeg kjøpte 2x 30egg bretter med egg 20.12-15, De siste eggene var spist rundt 25.02 tror jeg. Nå er det veldig lett å se om egget er dårlig, det lukter rart og fargen er annerledes hvis de ik er spiselige Jeg er veldig glad i egg og har det alltid i leiligheten, ganske sikker på at de holder rundt 60 dager Anonymkode: 3c6e0...9cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 17. mars 2016 #8 Del Skrevet 17. mars 2016 Helt til egget flyter når du putter det (ukakket) i et glass vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #9 Del Skrevet 17. mars 2016 Håper dere tenker på de mindre heldige i denne grådige priskrigen å ikke går banans med å gribber til dere. Anonymkode: e792a...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 18. mars 2016 #10 Del Skrevet 18. mars 2016 22 timer siden, Badebuksa skrev: Helt til egget flyter når du putter det (ukakket) i et glass vann. Neida, det betyr bare at det er litt inntørka og dermed har høyere luftinnhold. Det kan være fullt spiselig for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #11 Del Skrevet 18. mars 2016 Den Wednesday, March 16, 2016 at 18.11, Whoops skrev: Her i Europa holder egg hele holdbarhetsperioden i romtemperatur. I USA, blandt annet, vasker de eggene før de selges og ødelegger den naturlige emballasjen, derfor må de også oppbevare i kjøleskap. Hæ? De må gjøre mer enn å vaske. De vasker da eggene i Norge også. Har du sett ett egg som akkurat har kommet ut av rompa til høna? Anonymkode: 4d11d...04a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 18. mars 2016 #12 Del Skrevet 18. mars 2016 Datostemplingen er beregnet på at eggene står i romtemperatur. Det er heller ikke lenge siden datostemplingen på egg ble kuttet med en måned pga noen bedritne eu-regler, så du kan legge på en måned på den stemplingen som er siden to måneder var godt nok for folk flest før... Setter du eggene i kjøleskapet, kan du legge på minst en måned ekstra. Ja eggene kan bli noe "dårligere" i form av større luftlomme i bunnen og lettere utflytende plomme, men de blir ikke *dårlige* per se. I teorien kan egg stå tre-fire måneder i kjøleskap, alt ettersom hvordan de har blitt behandlet før de kom hjem til deg. En god måte å teste om egg er dårlige på er å lukte på dem. Skjemte egg lukter ofte noe som minner om Zalo. Ja, helt vanlig oppvasksåpe-zalo. Du kan lukte det i skallet om du har god nok luktesans, men du kjenner det med EN gang du knekker egget og både ser og lukter på innholdet. Da lukter det ren zalo og eggehviten har ofte blitt grønnaktig på farge. Mmm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #13 Del Skrevet 18. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? De må gjøre mer enn å vaske. De vasker da eggene i Norge også. Har du sett ett egg som akkurat har kommet ut av rompa til høna? Anonymkode: 4d11d...04a Egg kommer ikke ut av rumpa. Men jeg tar poenget ditt. Anonymkode: 0c181...805 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #14 Del Skrevet 18. mars 2016 hvis jeg er usikker på egg som feks skal brukes i baking, så kakker jeg de i et glass. samme kan man gjøre om man skal steke de lett å se om de er dårlige i form av seigt innhold, rar lukt og uvanlig farge på plommen aldri spist et dårlig egg i mitt liv. vi slipper unna salmonella som er i mange andre land, å det skal derfor godt gjøres å bli syk av de Anonymkode: 418ed...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #15 Del Skrevet 18. mars 2016 Egg holder seg jo i opptil ett år, jeg skjønner meg ikke på folk som kaster egg bare fordi de er over den kunstige utløpsdatoen vi er nødt til å ha for å følge EU. At voksne mennesker ikke vet at egg kan stå i romtemperatur overrasker meg også. Mat- og råvarekunnskapen i dette landet er utrolig dårlig. Anonymkode: 89c9a...b7a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 18. mars 2016 #16 Del Skrevet 18. mars 2016 Minst par måneder, jeg spiser bare økologiske egg selv om noah mener at man ikke skal spise egg. Sjelden jeg har egg på benken i mer enn par uker. Kokte egg bør ikke bli mer enn par dager og de skal avkjøles og settes kaldt. Omelett overlever kjøkkenbenken til neste dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whoops Skrevet 18. mars 2016 #17 Del Skrevet 18. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? De må gjøre mer enn å vaske. De vasker da eggene i Norge også. Har du sett ett egg som akkurat har kommet ut av rompa til høna? Anonymkode: 4d11d...04a http://www.latimes.com/food/dailydish/la-dd-heres-why-we-need-to-refrigerate-eggs-20140714-story.html De vasker i Norge også, men i USA fjerner de hele det beskyttende laget pga frykt for salamonella. Deretter får de et belegg og må oppbevares kjørlig. Om man kjøper egg rett fra gård er de ikke nødvendigvis vasket og holder fint i romtemperatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #18 Del Skrevet 18. mars 2016 Jeg har hatt egg i et halvt år over best før tiden. De lå riktignok i kjøleskap hele tiden. De var like gode. Anonymkode: bdef8...dd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #19 Del Skrevet 18. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Egg holder seg jo i opptil ett år, jeg skjønner meg ikke på folk som kaster egg bare fordi de er over den kunstige utløpsdatoen vi er nødt til å ha for å følge EU. At voksne mennesker ikke vet at egg kan stå i romtemperatur overrasker meg også. Mat- og råvarekunnskapen i dette landet er utrolig dårlig. Anonymkode: 89c9a...b7a TS her. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du måtte servere et fornuftig utsagm i en så nasty, nedlatende tone. Jeg er en ung voksen som aldri har interessert meg for mat, og matlaging, og nå holder jeg på å lære meg. Skal ikke alle vi som har for dårlig kunnskap få lov til å spørre, sånn at vi blir bedre? Hvis vi ikke har hatt noen som lærte oss dette, skal vi bare holde kjeft og forbli utvitende? Oppførselen fra enkelte på dette forumet er også utrolig dårlig. Anonymkode: fc6da...cb6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå