Gå til innhold

Så blomster inne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette kan jeg absolutt ingenting om så tenkte dere hadde noe peiling. Har lyst til å så noe blomster inne så jeg kan ta det med ut når det blir varmere ute. Men er det noe man kan så som ikke trenger lys? Har en kjeller som er ca. 15 grader. Noe som kan stå der? 

Nettopp flyttet for meg selv og har aldri hatt noe med hage og ting å gjøre før :) 

Anonymkode: 92512...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS: Har en hageflekk på kanskje 4 x 4 meter. Må man kjøpe en vanlig stor gressklipper eller finnes det noe annet man kan bruke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

En plante må ha lys. Det er som oksygen for dem. Enkelte planter takler mørket, men vokser ikke. Da må du ha et lite drivhus med lys i. På plantasjen.no har de en kategori som heter "Dyrke", der er mye forskjellig man kan dyrke. Spiselige blomster kanskje? Eventuelt kan du lage til en boks med lokk å ha ute i den lille hagen din, en drivbenk. Da kan du så litt forskjellige greier. Hjelpsom link: http://plantehjelp.ceeia.net/2015/02/grnnplanter-for-begynnere.html

Du får sikkert låne gressklipperen til naboen om du spør pent. :) Men tror du må kjøpe en liten gressklipper om det ikke holder i lengden, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jeg absolutt ingenting om så tenkte dere hadde noe peiling. Har lyst til å så noe blomster inne så jeg kan ta det med ut når det blir varmere ute. Men er det noe man kan så som ikke trenger lys? Har en kjeller som er ca. 15 grader. Noe som kan stå der? 

Nettopp flyttet for meg selv og har aldri hatt noe med hage og ting å gjøre før :) 

Jeg vil anbefale Blomkarse, de spirer lett og er enkle å få til. Jeg sår dem og lar dem stå i vinduskarmen inne til det er varmt nok ute. Det fungerer fint. Frøene kan med fordel legges i vann over natten før du legger dem i såjord eller vanlig blomsterjord. Blomkarse gir mye blomster og kan spises i salat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er både lett og koselig å så, men plantene må ha lys. Det beste er et lite innendørs drivhus og en spesiell lampe. Jeg bruker bare vinduskarmen, det funker greit. Har kjøpt sånn her: http://www.plantasjen.no/minidrivhus-12-celler-200014718-no

Et mer estetisk alternativ: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70186603/

Uten lys og varme skjønner ikke frøene at det er på tide å "våkne". 

Anonymkode: 65038...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 16.3.2016 at 14.12, AnonymBruker skrev:

Nå i mars kan du fint begynne å så frø og stille pottene i en sørvendt vinduskarm, for nå begynner daglengden å øke på. Det trigger frøene til å spire.

Anonymkode: ad1de...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...