Gå til innhold

Herpes

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er mange som mener du ikke burde si noe, faktisk! Det er ganske overraskende, for hvem vil bli overrasket med en kjønnsykdom som aldri forsvinner? 

Dette er ikke den sykdommen, men kjønnsvorter. Jeg hadde så mye vorter under føtter når jeg var liten og ble så ertet for det. Hadde de i mange år og de gikk ikke bort! Fikk helt angst for at noen skulle se de og erte de. Etter veldig mange år fant jeg løsningen og fikk de endelig bort.. For noen måneder siden, var jeg med en jwg hadde drevet på med, vi hadde veldig bra sex og ting var veldig bra. Helt til en kveld, jeg hadde ikke sett han på lenge, og vi skulle ha sex. Vi hadde sex og jeg skulle suge han, da jeg kjente noe på penisen hans, med tunga mi! Jeg freaket litt stille ut, og klarte ikke suge han, for når jeg så nærmere, var det kjønnsvorter. Jeg ble satt ut, han hadde ikke sagt noen ting, og nå kunne jeg være smittet i både munn og i underliv! Og da skjønte jeg hvor mye angst jeg har for vorter, og at det er sykt viktig å si ifra, for jeg ble så utrolig skuffet! Er veldig egoistisk å kun tenke på seg selv når det gjelder kjønnssykdommer. Si ifra.. Ærlighet varer lengst, prøver jeg å si! Jeg har ikke så mye kontakt med denne fyren lenger, så var kanskje ikke så mye mer enn en flørt, men allikevel, jeg blir irritert på fyren for at han ikke sa noenting eller gjorde noe for å hindre smitte. 

Si ifra! Ikke vær egoistisk, og da særlig ikke når herpes er en sykdom man har hele livet.

Anonymkode: 800d8...8f7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Dette stemmer ikke. Kjønnsvorter, herpes, klamydia o.l. er ikke pliktig. HIV er lovpålagt å fortelle om. 

Kjønnsvorter og herpes er uansett så vanlig og så forferdelig mange går med det i kroppen uten å vite det, så jeg hadde ikke sagt noe.

Anonymkode: f49f9...bc1

Man skjønner jo hvorfor herpes sprer seg når enkelte går rundt med sånne holdninger. Bare smitt i vei, liksom. Det er vel større sannsynlighet for å miste kjæresten sin om man sier langt ut i forholdet at man har herpes, eventuelt at han/hun før et utbrudd. Mye bedre og modigere å være ærlig fra starten av. 

Anonymkode: 0504c...41e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg også fått høre.

Har du munnherpes (1), kan du ikke få den genitale (2). Jeg er jo så "heldig" å ha type 1 der nede, så jeg får sjeldnere utbrudd enn folk flest med type 2. Hatt det i 8 år, og ble smittet tidlig selv. kan fortsatt telle utbrudd på henda. Har ikke smittet noen, men har hatt partnere som har hatt dette selv. Det er visstnok veldig vanlig! flesteparten vet ikke at de har det engang. Livet er vanlig :P Kjip sykdom er det jo ikke. Værre med kyssesyke eller visse andre kjønnssykdommer.

Anonymkode: bbd78...c93

Du kan få begge typer på både munn og kjønnsorgan. Så du har blitt kraftig feilinformert. Tror de fleste heller vil gjennomgå kyssesyken en gang enn å ha herpes resten av livet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde også vare det ene hovedutbruddet i løpet av 4 år, men så slo det virkelig til og nå får jeg utbrudd hver måned uka før jeg får mensen og sånn har jeg hatt det de 3 siste årene. 

Å unnlate å fortelle kjæresten din noe så alvorlig er en diger knekk i tilliten mellom dere. Har du herpesviruset i kroppen er du en smittebærer. Hvor ekkel kommer du til å føle deg den dagen han oppdager at du våde har herpes, har løyet om det alle årene dere har vært sammen OG smittet han? Ville ikke du visst om at eksen din hadde det så du kunne beskyttet deg og ikke blitt smittet??

Anonymkode: f8f0e...b78

Og hvordan kommer han til å få vite det om jeg ikke skal fortelle han det? Om jeg en gang får enda et utbrudd så lyver jeg og sier at jeg drar til legen, og at han fant ut at jeg hadde herpes. Vips så er det dilemmaet ute av verden. 

Jeg skulle selvfølgelig ønske at jeg ikke fikk herpes, men nå har jeg det og tenker egentlig aldri over at jeg faktisk er smittet. Har ingen plager med sykdommen og jeg tar ingen forhåndsregler med tanke på å unngå å få utbrudd.

Anonymkode: 5c66a...56f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 19. mars 2016 at 21.19, AnonymBruker skrev:

For noe tull! Dette stemmer ikke. Kjønnsvorter, herpes, klamydia o.l. er ikke pliktig. HIV er lovpålagt å fortelle om. 

Kjønnsvorter og herpes er uansett så vanlig og så forferdelig mange går med det i kroppen uten å vite det, så jeg hadde ikke sagt noe.

Anonymkode: f49f9...bc1

Det eneste som man ikke må melde om er herpes. Klamydia og kjønnsvorter skal meldes om. 

HIV skal også meldes om, men det er strengere straff for å ikke melde om hiv/aids.

Anonymkode: 973b8...90d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som man ikke må melde om er herpes. Klamydia og kjønnsvorter skal meldes om. 

HIV skal også meldes om, men det er strengere straff for å ikke melde om hiv/aids.

Tull. Ingen meldeplikt på herpes og kjønnsvorter. Klamydia, gonoré,  hepatitt og hiv er det meldeplikt på.

Anonymkode: ae0a6...4de

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger.

-Saraby, mod.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er kjønnsvorter meldepliktig? Trodde det var syfilis, gonore, klamydia, hepatitt og hiv som var meldepliktige.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med langvarig behandling?

Anonymkode: b7c2d...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: b7c2d...cc6

AnonymBruker
Skrevet
Den 20. mars 2016 at 15.30, AnonymBruker skrev:

Du kan få begge typer på både munn og kjønnsorgan. Så du har blitt kraftig feilinformert. Tror de fleste heller vil gjennomgå kyssesyken en gang enn å ha herpes resten av livet.

Jeg har gjennomgått kyssesyken to ganger. Du blir kun smittet en gang, men det er et latent virus og er i herpes-familien. Det kan blusse opp igjen - selv etter lang tid - akkurat som de mest kjente herpes-virusene. Så det er også resten av livet.

Hvis du har HSV-1 i underlivet kan du ikke få HSV-2 i underlivet, du kan derimot få HSV-2 oralt.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjennomgått kyssesyken to ganger. Du blir kun smittet en gang, men det er et latent virus og er i herpes-familien. Det kan blusse opp igjen - selv etter lang tid - akkurat som de mest kjente herpes-virusene. Så det er også resten av livet.

Hvis du har HSV-1 i underlivet kan du ikke få HSV-2 i underlivet, du kan derimot få HSV-2 oralt.

Begge påstander er feil. Du kan ikke få kyssesyken på nytt, selv om det er et virus i herpesfamilien (herpes 5). Men du kan bli smittet av HVS 2 i underluvet, selv om du har HSV 1 også. Utbruddet kan bli mildere, men den ene typen gir ikke immunitet mot den andre. Det blir som å påstå at du ikke får herpes om du har hatt kyssesyken.

AnonymBruker
Skrevet

Hva du enn gjør så ikke gjør som eksen min. Først etter vi hadde hatt sex flere ganger fortalte han meg at han hadde herpes. Husker jeg ble fly forbanna og når han i tillegg kommer med kommentaren "herregud du overreagerer, sa ikke noe før nå fordi det er jo ikke farlig". Drittsekk. Heldigvis så smittet han meg ikke og takk gud for det.

Anonymkode: 89497...c8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble smittet første gang jeg hadde sex. Ble SÅ lei meg da de jævlige blemmene dukket opp og legen kunne bekrefte at det var herpes. Den første tia tok jeg det SVÆRT tungt. Jeg som aldri hadde ligget rundt, følte meg så ekkel og skitten. Trodde aldri jeg kunne ha sex igjen, at jeg kom til å dø singel og blablabla.

Snakket med han jeg hadde hatt sex med. Det må ha ligget latent i kroppen hans fordi han hadde aldri hatt utbrudd før. 

Svaret på prøvene viste at jeg hadde herpes type 1. Utrolig kjipt uansett. Det ble med det første utbruddet og har aldri fått det igjen. BANK I BORDET. 

Sex har jeg ikke hatt siden. Jeg vet at det kanskje ikke er like smittsomt om det ikke er utbrudd og sånn, men jeg tør rett og slett ikke. Er livredd for å smitte noen andre. Jeg ble jo selv smittet av noen som ikke hadde utbrudd. I fjor høst begynte jeg å drive litt men en annen. Jeg var SÅ forelska og han virket utrolig interessert i meg også. Det virket i hvert fall sånn helt til jeg fortalte ham om det sovende viruset jeg bar med meg. Han er av den skeptiske sorten og reagerte selvfølgelig med å trekke seg unna. Han som hadde vært så ivrig ville plutselig dra sin vei. Etter å ha sovet på det fortalte han at det egentlig ikke var no kjæresteforhold han ville ha og at herpesen egentlig ikke hadde noe med det å gjøre. Sikkert sant det, men jeg føler fortsatt at den herpesen hadde MYE å si for avgjørelsen hans. 

Jævlig kjipt seff. Både fordi jeg nå er enda mer redd for å få følelser for noen andre for så å måtte komme meg videre fordi ingen vil ha sex med ei herpesbefengt jente OG fordi vi hadde vært gode venner over lang tid. Vi er fortsatt venner, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg enda føler meg litt såret. Jeg angrer ikke på at jeg fortalte ham det, selv om jeg gikk glipp av sexen. Kjipt, men da var jeg i hvert fall ærlig og lot ham få velge om jeg var verdt det.  

Anonymkode: 1746b...1e3

AnonymBruker
Skrevet

Nei, kondom hjelper ikke. Fikk selv herpes på ONS, han brukte kondom. Hjalp ikke.

Helt greit å vite om dette.

Anonymkode: fe3de...c24

AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig at noen av dere bare har sex uten å gi beskjed på forhånd at dere har herpes?

Da smitter dere jo bevisst partneren deres. Herpes kan jo smitte selv uten utbrudd!

Hvem vil ha en kjønnssykdom resten av livet bare fordi den er så vanlig? 

Har hørt at om du har herpes 1 på leppene , får du det ikke på kjønnsorganer og omvendt. 

Jeg mener du er pliktig å melde ifra at du har en kjønnssykdom,også på grunn av samvittigheten.Kan virkelig ikke fatte at noen bevisst knuller rundt når de VET at de har en kjønnssykdom!

Anonymkode: a96ef...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...