AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #1 Skrevet 16. mars 2016 Hei Dere som har herpes - kjønnsherpes- hvordan forteller dere at dere har det til eventuell ny partner?? Og dere som har hatt ons, hva da? Det er jo ikke smittsomt uten utbrudd, kan man da har sex uten å si noe? Kondom hjelper jo ikke forstår jeg ... Jeg har sporadiske utbrudd, tidvis så sjelden at jeg tidligere (!) glemte jeg hadde det. Men har jo vært i fast forhold i mange år og åpne kort altså, så tenkte jo ikke over dette ... Men nå som singel blei jeg veldig bevisst på det her, vil jo ikke smitte noen. Samtidig så er det veldig trist å begynne en date med å fortelle om herpes. Kan noen som har herpes fortelle om hvordan dere "lever" med det? (Ikke ment så dramatisk som det står skrevet!) Anonymkode: b7c2d...cc6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #2 Skrevet 16. mars 2016 Nå har jeg ikke fått det selv, som jeg vet om, men han jeg dater/ligger med har det, og har hatt det lenge. Han var åpen om det fra første stund, og sa at det var selvfølgelig opp til meg om det var en risiko jeg ville ta. Han er også inneforstått med at ONS ikke er et alternativ lengre, da det er unødvendig å smitte andre for en engangs-opplevelse. Jeg tok den risikoen, men hadde ikke gjort det om det skulle vært et engangsligg. Tror det er viktig at du er åpen om det, for det er en kjip sykdom å få. Anonymkode: 16c4f...e41 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #3 Skrevet 16. mars 2016 Kondom beskytter mot kjønnssykdommer, så ville brukt kondom ved f.eks. ONS. Nå mener jeg for øvrig at det er begge parters ansvar å praktisere sikker sex for å beskytte seg mot kjønnssykdommer. Har man sex uten kondom så vet man hvilken risiko man utsetter seg for. Jeg fortalte partneren min om sykdommen etter at vi hadde holdt på en liten stund. Ville ikke fortelle det for tidlig, fordi jeg var redd for å skremme han vekk. Han tok det heldigvis kjempefint, og det har egentlig ikke vært et tema siden vi hadde den samtalen Anonymkode: 4993d...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #4 Skrevet 16. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kondom beskytter mot kjønnssykdommer, så ville brukt kondom ved f.eks. ONS. Nå mener jeg for øvrig at det er begge parters ansvar å praktisere sikker sex for å beskytte seg mot kjønnssykdommer. Har man sex uten kondom så vet man hvilken risiko man utsetter seg for. Jeg fortalte partneren min om sykdommen etter at vi hadde holdt på en liten stund. Ville ikke fortelle det for tidlig, fordi jeg var redd for å skremme han vekk. Han tok det heldigvis kjempefint, og det har egentlig ikke vært et tema siden vi hadde den samtalen Anonymkode: 4993d...f7c Det er feil at du er garantert beskyttet mot herpes ved bruk av kondom! Uansvarlig å ikke fortelle en partner om herpes før etter man har hatt sex. Dette er noe partner skal få helt og holdent bestemme selv, om han/hun er villig til å få en kjønnsykdom man aldri blir kvitt, og dermed selv stå i denne situasjonen. Nå er det ikke gitt at man får herpes ved å ligge med en som har det, jeg selv har hatt sex med en mann i 2 år uten å bli smittet, men hvor villig er man til å ta den risikoen da? Jeg vet at jeg tar en risk hver gang jeg ligger med han, for selv om jeg ikke har blitt smittet enda, så kan jeg bli det. Anonymkode: 16c4f...e41 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #5 Skrevet 16. mars 2016 Det kan smitte utenom utbrudd. Det er gjerne sånn det smitter, ved usynlige utbrudd som ikke merkes. Ingen ligger med en som har synlig utbrudd. Kondom beskytter de områdene det dekker, så det nytter å bruke kondom, selv om det ikke alltid beskytter mot herpes. Anonymkode: 0504c...41e 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #6 Skrevet 16. mars 2016 TS her; Jeg visste virkelig ikke at det smittet utenom tydelig utbrudd Off, ganske kjip situasjon da. Jeg fikk det da jeg var kjempeung, sikkert 17... Han jeg nylig hadde ligget med fikk det ikke, kan vel ha hatt det latent i kroppen selv eller fått det tidligere ... Flere som kan fortelle om livet med dette? :/ Anonymkode: b7c2d...cc6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #7 Skrevet 16. mars 2016 Har bare hatt ett utbrudd for 5 år siden så har aldri sett på det som nødvendig å fortelle noen. Har hatt en del ubeskyttet sex etter dette og aldri smittet noen. Gynekologer forsikrer meg også om at det kun smitter når det er væskende blemmer selvom internett skriver noen steder at det kan smitte utenom utbrudd også. Anonymkode: b52ab...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #8 Skrevet 16. mars 2016 TS her. Jeg har jo hatt sex med andre tidligere. Og var også i den oppfatning (og ung) og tenkte at man ikke trengte å gjøre noe ut av det da det kun var ved utbrudd det smittet ... Har ikke smittet noen, ei heller exen etter alle årene sammen ... Men klart, de kan være smittet uten symptomer... Anonymkode: b7c2d...cc6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #9 Skrevet 18. mars 2016 Den 16.3.2016 at 14.37, AnonymBruker skrev: Kondom beskytter mot kjønnssykdommer, så ville brukt kondom ved f.eks. ONS. Nå mener jeg for øvrig at det er begge parters ansvar å praktisere sikker sex for å beskytte seg mot kjønnssykdommer. Har man sex uten kondom så vet man hvilken risiko man utsetter seg for. Jeg fortalte partneren min om sykdommen etter at vi hadde holdt på en liten stund. Ville ikke fortelle det for tidlig, fordi jeg var redd for å skremme han vekk. Han tok det heldigvis kjempefint, og det har egentlig ikke vært et tema siden vi hadde den samtalen Anonymkode: 4993d...f7c Oj, det er jo direkte uansvarlig og ikke lov. Du er pliktig til å oppgi at du har en kjønnssykdom! Tenk å bevisst smitte kjæresten din! Skammelig! Den 16.3.2016 at 16.54, AnonymBruker skrev: Det er feil at du er garantert beskyttet mot herpes ved bruk av kondom! Uansvarlig å ikke fortelle en partner om herpes før etter man har hatt sex. Dette er noe partner skal få helt og holdent bestemme selv, om han/hun er villig til å få en kjønnsykdom man aldri blir kvitt, og dermed selv stå i denne situasjonen. Nå er det ikke gitt at man får herpes ved å ligge med en som har det, jeg selv har hatt sex med en mann i 2 år uten å bli smittet, men hvor villig er man til å ta den risikoen da? Jeg vet at jeg tar en risk hver gang jeg ligger med han, for selv om jeg ikke har blitt smittet enda, så kan jeg bli det. Anonymkode: 16c4f...e41 Du kan ha blitt smittet selv om du ikke har hatt utbrudd. Viruset kan ligge latent i kroppen din Anonymkode: a96ef...eea 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #10 Skrevet 18. mars 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ha blitt smittet selv om du ikke har hatt utbrudd. Viruset kan ligge latent i kroppen din Ja, vet jeg kan være smittet uten at jeg har hatt utbrudd. Men lite å gjøre med akkurat det. Spurte legen, men han ville ikke teste før jeg hadde evt utbrudd. Nå har jeg ikke sex med andre enn han som da evt har gitt meg det heller, men kommer nok ikke til å ha ONS med det første nei uten å vite Vet at jeg har type1, så har jo herpesvirus i kroppen. Usikker på om han har type 1 eller 2. Har han type 1, bare nedentil, så kan jo det være en god grunn for at jeg ikke har fått utbrudd. Anonymkode: 16c4f...e41
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2016 #11 Skrevet 18. mars 2016 Den 16. mars 2016 at 18.26, AnonymBruker skrev: Har bare hatt ett utbrudd for 5 år siden så har aldri sett på det som nødvendig å fortelle noen. Har hatt en del ubeskyttet sex etter dette og aldri smittet noen. Gynekologer forsikrer meg også om at det kun smitter når det er væskende blemmer selvom internett skriver noen steder at det kan smitte utenom utbrudd også. Anonymkode: b52ab...6b8 Det er bare å google "herpes smitter utenom utbrudd", så kan du lese deg opp på det. Du vet ikke nødvendigvis om du har smittet noen, for man kan bli smittet uten å få medkbart utbrudd. Så fører den personen det videre. Jeg synes det er forkastelig å ha ubeskyttet sex når man vet at man har en uhelbredelig kjønnssykdom. Anonymkode: 0504c...41e 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #12 Skrevet 19. mars 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Oj, det er jo direkte uansvarlig og ikke lov. Du er pliktig til å oppgi at du har en kjønnssykdom! Tenk å bevisst smitte kjæresten din! Skammelig! Du kan ha blitt smittet selv om du ikke har hatt utbrudd. Viruset kan ligge latent i kroppen din Anonymkode: a96ef...eea Herpes går ikke innunder meldeplikten nettopp fordi viruset er såpass vanlig. Men du har rett i at man er pliktig til å fortelle partnere om andre kjønnssykdommer som klamydia og gonoré. Anonymkode: b52ab...6b8 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #13 Skrevet 19. mars 2016 Flere som vil dele tanker og erfaringer rundt dette? Siden det er såpass vanlig liksom ... Jeg kjenner meg litt usikker på det hele. Vil jo selvsagt være flink pike og si ifra, men på en annen side er det så lite fristende å spolere alt Er forelsket i en nå, og virker til at han liker meg også litt... Venter jeg til vi kanskje er kommet nærmere? Eller gi beskjed med det samme? Hva gjør dere? Er redd for at hvis jeg venter så kan vi plutselig ende i seng, og da kan det fort være for sent .. Forøvrig har vi snakket så mye om alt mulig sexrelatert, og jeg har enda ikke kommet på å nevne dette. Og nevner jeg det nå, så føler jeg egentlig kanskje det er for sent med tanke på alt vi allerede har pratet om. Alt fra tidligere erfaringer, preferanser, tanker rundt prevensjon og egentlig alt mulig... Så klart det blir helt rart å nevne det først nå ... Så mange anledninger på forhånd. Hvordan sier dere noe slikt? Har dere mistet en potensiell kjæreste pga. dette? Anonymkode: b7c2d...cc6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #14 Skrevet 19. mars 2016 Så lenge du ikke er i fast forhold og det ikke er meldeplikt i forhold til herpes, så hadde jeg ikke sagt noe. Når man ligger rundt så er jo det å få kjønnssykdommer ikke uvanlig. Har du ikke utbrudd så er sannsynligheten liten for at du smitter en partner uansett. Anonymkode: ae0a6...4de 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #15 Skrevet 19. mars 2016 Den 18.3.2016 at 14.14, AnonymBruker skrev: Oj, det er jo direkte uansvarlig og ikke lov. Du er pliktig til å oppgi at du har en kjønnssykdom! Tenk å bevisst smitte kjæresten din! Skammelig! Du kan ha blitt smittet selv om du ikke har hatt utbrudd. Viruset kan ligge latent i kroppen din Anonymkode: a96ef...eea For noe tull! Dette stemmer ikke. Kjønnsvorter, herpes, klamydia o.l. er ikke pliktig. HIV er lovpålagt å fortelle om. Kjønnsvorter og herpes er uansett så vanlig og så forferdelig mange går med det i kroppen uten å vite det, så jeg hadde ikke sagt noe. Anonymkode: f49f9...bc1 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #16 Skrevet 19. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flere som vil dele tanker og erfaringer rundt dette? Siden det er såpass vanlig liksom ... Jeg kjenner meg litt usikker på det hele. Vil jo selvsagt være flink pike og si ifra, men på en annen side er det så lite fristende å spolere alt Er forelsket i en nå, og virker til at han liker meg også litt... Venter jeg til vi kanskje er kommet nærmere? Eller gi beskjed med det samme? Hva gjør dere? Er redd for at hvis jeg venter så kan vi plutselig ende i seng, og da kan det fort være for sent .. Forøvrig har vi snakket så mye om alt mulig sexrelatert, og jeg har enda ikke kommet på å nevne dette. Og nevner jeg det nå, så føler jeg egentlig kanskje det er for sent med tanke på alt vi allerede har pratet om. Alt fra tidligere erfaringer, preferanser, tanker rundt prevensjon og egentlig alt mulig... Så klart det blir helt rart å nevne det først nå ... Så mange anledninger på forhånd. Hvordan sier dere noe slikt? Har dere mistet en potensiell kjæreste pga. dette? Anonymkode: b7c2d...cc6 Har du ofte utbrudd? Hvis ikke, så bør du ikke fortelle det. Jeg har hatt ett herpesutbrudd, og det var for over to år siden. Fordi jeg ikke har hatt utbrudd og viruset har gått i dvalemodus(legens ord) så har jeg ikke fortalt det til de jeg har hatt sex med etterpå. Nå har jeg vært i et forhold i et år og har ikke fortalt han det. Han har flere ganger kommet med kommentarer over hvor horete det er med herpes, og at han synes det er en sykt ekkel sykdom, så kommer aldri til å fortelle han det. Jeg fikk det av min forrige kjæreste som ikke visste at han hadde det, så jeg kan ikke akkurat kalle meg selv for en hore.. Døm meg den som vil, men det er en sykdom folk synes er ekkel, så kommer ikke til å fortelle det til noen før jeg må. Anonymkode: 5c66a...56f 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #17 Skrevet 19. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du ofte utbrudd? Hvis ikke, så bør du ikke fortelle det. Jeg har hatt ett herpesutbrudd, og det var for over to år siden. Fordi jeg ikke har hatt utbrudd og viruset har gått i dvalemodus(legens ord) så har jeg ikke fortalt det til de jeg har hatt sex med etterpå. Nå har jeg vært i et forhold i et år og har ikke fortalt han det. Han har flere ganger kommet med kommentarer over hvor horete det er med herpes, og at han synes det er en sykt ekkel sykdom, så kommer aldri til å fortelle han det. Jeg fikk det av min forrige kjæreste som ikke visste at han hadde det, så jeg kan ikke akkurat kalle meg selv for en hore.. Døm meg den som vil, men det er en sykdom folk synes er ekkel, så kommer ikke til å fortelle det til noen før jeg må. Anonymkode: 5c66a...56f Hadde også vare det ene hovedutbruddet i løpet av 4 år, men så slo det virkelig til og nå får jeg utbrudd hver måned uka før jeg får mensen og sånn har jeg hatt det de 3 siste årene. Å unnlate å fortelle kjæresten din noe så alvorlig er en diger knekk i tilliten mellom dere. Har du herpesviruset i kroppen er du en smittebærer. Hvor ekkel kommer du til å føle deg den dagen han oppdager at du våde har herpes, har løyet om det alle årene dere har vært sammen OG smittet han? Ville ikke du visst om at eksen din hadde det så du kunne beskyttet deg og ikke blitt smittet?? Anonymkode: f8f0e...b78 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #18 Skrevet 20. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ofte utbrudd? Hvis ikke, så bør du ikke fortelle det. Jeg har hatt ett herpesutbrudd, og det var for over to år siden. Fordi jeg ikke har hatt utbrudd og viruset har gått i dvalemodus(legens ord) så har jeg ikke fortalt det til de jeg har hatt sex med etterpå. Nå har jeg vært i et forhold i et år og har ikke fortalt han det. Han har flere ganger kommet med kommentarer over hvor horete det er med herpes, og at han synes det er en sykt ekkel sykdom, så kommer aldri til å fortelle han det. Jeg fikk det av min forrige kjæreste som ikke visste at han hadde det, så jeg kan ikke akkurat kalle meg selv for en hore.. Døm meg den som vil, men det er en sykdom folk synes er ekkel, så kommer ikke til å fortelle det til noen før jeg må. Anonymkode: 5c66a...56f Signerer denne jeg Anonymkode: b52ab...6b8 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #19 Skrevet 20. mars 2016 Den 16. mars 2016 at 18.26, AnonymBruker skrev: Har bare hatt ett utbrudd for 5 år siden så har aldri sett på det som nødvendig å fortelle noen. Har hatt en del ubeskyttet sex etter dette og aldri smittet noen. Gynekologer forsikrer meg også om at det kun smitter når det er væskende blemmer selvom internett skriver noen steder at det kan smitte utenom utbrudd også. Anonymkode: b52ab...6b8 Dette har jeg også fått høre. Har du munnherpes (1), kan du ikke få den genitale (2). Jeg er jo så "heldig" å ha type 1 der nede, så jeg får sjeldnere utbrudd enn folk flest med type 2. Hatt det i 8 år, og ble smittet tidlig selv. kan fortsatt telle utbrudd på henda. Har ikke smittet noen, men har hatt partnere som har hatt dette selv. Det er visstnok veldig vanlig! flesteparten vet ikke at de har det engang. Livet er vanlig Kjip sykdom er det jo ikke. Værre med kyssesyke eller visse andre kjønnssykdommer. Anonymkode: bbd78...c93
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2016 #20 Skrevet 20. mars 2016 Utrolig fint å høre om andres erfaringer og tanker rundt dette.. I starten hadde jeg svært sjelden utbrudd, men etter to svangerskap nå, så har jeg hatt ganske hyppige utbrudd ! Nå har det roet seg litt igjen... Lurer på om jeg skal ta en tur til lege hvis jeg får utbrudd snart, eventuelt ta en blodprøve. Jeg har aldri fått det 100% påvist. Gikk til lege en gang, men innen jeg kom meg dit var de ikke åpne blemmer, slik at prøve ikke kunne tas. Men hun sa hun var sikker på at det nok var herpes. Får håpe han har det selv ... helst den "forskjølelsessår herpes ved munnen" altså, for hans del. Anonymkode: b7c2d...cc6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå