Gå til innhold

Søsken med på UL-hva syns dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke egentlig om denne passer best her eller under graviditet men jeg prøver her:

Tenkte jeg skulle spørre dere har inne hva dere syns ang dette med å ha med søsken på UL. Jeg nærmer meg min time og skal på UL om en uke. Vi har fra før en sønn (som blir 5 år idag faktisk...hurra for Erlend) og jeg har lyst til å ta han med på UL. Jeg så på brevet fra Ullevål at det sto at de ikke anbefalte at små søsken var med pga at noe kan være galt og at de kanskje ikke ser noe på skjermen likevel.

Jeg tenkte at jeg kan gå inn alene også kan pappa og Erlend vente utenfor til hun har sett at ting er ok. Så kan de komme inn. Jeg tror at Erlend er stor nok til at han klarer å se diverse ting på skjermen. Husker da han var i magen at vi så jo kjempe tydlig både hode (profil), armer, ben og ribben blant annet......

Han er veldig opptatt av at han skal bli storebror og gleder seg veldig til babyen kommer (hver gang jeg får kos får magen også kos )........og jeg tror han er stor nok.....men så blir jeg så i tvil pga det som sto på innkallingen..vil de bli sure på Ullevål om han er med??

Hva syns dere?? Har noen erfaring med å ha med søsken på UL?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje du skal ringe og høre med det stedet du skal ta Ul ?

Ellers så vet jeg om mange som tar en Ul senere i svangerskapet for å sjekke kjønnet og om alt fremdeles ser bra ut. Kanskje du kan vente til da med å ta med storebror?

Skrevet

Vi fikk også beskjed om at de anbefalte ikke søsken og være med, men gutta hos oss, dengang 7 og ni, fikk være med og det gikk så fint.

Nå har vi veldig rolige barn og de får veldig mye skryt hvor enn de er for de er så rolige og høflige osv osv.

Jeg har vel min egen oppfatning av det, men :hoho:

Så hvis du mener at det går greit og ta med Erlend, gratulerer med dagen :bursdag: ,

så bestemmer du jo det selv.

Alternativt at han kan bli med senere på en annen ultralyd.

Ønsker dere all lykke! :blomst:

Skrevet

I informasjonen jeg fikk så sto det vel at søsken ikke skulle være med fordi det er en undersøkelse hvor man ser etter feil og ikke en kosestund for familien (slik mange feilaktig tror).

Skrevet
I informasjonen jeg fikk så sto det vel at søsken ikke skulle være med fordi det er en undersøkelse hvor man ser etter feil og ikke en kosestund for familien (slik mange feilaktig tror).

Jeg vet at det ikke er en "kose stund" men det blir jo ofte en kombinasjon av undersøkselse først og kose etterpå. (Min erfaring fra forrige gang ihvertfall.) Det var derfor jeg tenkte at han kunne vente ute først til de har sjekket at alt er bra også kunne han fått kommet inn på slutten når de leter etter kjønn å sett lillebroren/søstern sin.

Skrevet

Kan du ikke ta ultralyd et sted hvor du får hele seansen på video, så kan dere se det hjemme i fred og ro i stedet?

Skrevet

Jeg ville ikke hatt med en så liten gutt på UL. Hva om noe faktisk er galt, vil du ikke at mannen skal være inne hos deg da? Jeg håper jo at alt er bra for deg altså. Men hva om...

Hva med å bestille en privat UL senere i svangerskapet, sånn rundt uke 28-30? Da ser dere mer, alle kroppsdelene til babyen er større og kanskje kan storebror få gjette om det blir gutt eller jente også...

Uansett, gratulerer til Erlend

Skrevet

Da jeg var på UL forrige gang hadde jeg med storebror som den gangen var 7 år. Han var absolutt ikke interessert og satt og leste blader istedetfor. Men, de sa ingenting på at han var med...såvidt jeg husker...

Jeg hadde faktisk tenkt til å ta med 8-åringen denne gangen, men fordi det sto i brevet at de frarådet å ta med barn lar jeg han være på skolen den dagen i stedet for... tror han hadde syns det hadde vært kjempespennende å være med, og jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha han med. Men brevet sa sitt, og sambo sa sitt, og etter å ha tenkt meg om litt, så ser jeg selv at det kan bli litt masete med guttungen der - og det er fordi han er litt masete av seg og skal vite alt.

Jeg har tenkt masse på om jeg skal bestille en ekstra privat time på byporten istedetfor og ta med en video av det... og da har vi det bestandig og kan se det så ofte vi vil...

Grattis med dagen til Erlend :-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg heller vel est mot å ikke ta han med meg men samtidig vil jeg ikke helt slå det fra meg. Som wander sier står det at de fraråder..ikke at det ikke er lov! Det betyr at vi voksne mennesker må kunne ta en avgjørelse selv!!

Ja det kan være noe galt men for guds skyld man kan jo ikke gå rundt å tro og anta det?!

Skulle noe være galt vil jeg selvfølgelig blir kjempe lei meg men om samboern min er med meg akkurat da eller mo han kommer inn til meg 2 min etterpå ser jeg liten forskjell på. Kanskje jeg er naiv eller for optimistisk men det syns jeg faktis man skal væer.

Det er nok av folk som går rundt å tror at alt er galt hele tiden...inntil det motsatte er bevist veldig jeg å tro at alt er bra!

Skrevet

Jeg mente ikke noe vondt med det Shakira. Ville bare få frem de tankene jeg hadde da jeg sto i denne situasjonen. Og mitt valg var at om det var noe galt så ville jeg ha sambo der hos meg fra første stund.

Skrevet

Du kjenner vel best din egen unge, og vet om han kommer til å være rolig og ikke til bry for jm eller lege.

Ikke noe særlig om gutten blir dritlei midt i seansen og begynner å bråke eller løpe rundt eller noe. Jm/lege trenger litt ro og stillhet slik at de kan se etter det de skal se etter.

Skrevet

Jeg hadde med meg ungen min på ul, og det er etter min oppfatning helt bortkastet. Hun var fullstendig uinteressert, og det er fordi unger da blir et forstyrrende moment at de sier at barn ikke skal være med på ul.

De fleste voksne klarer faktisk heller ikke å se noe konkret på en ul-skjerm, da er det utopisk å tro at barn greier det. Skulle jeg hatt flere barn nå ville jeg vurdert å ta med elleveåringen min, men bare fordi hun er jente og forhåpentligvis hadde hatt skikkelig utbytte av det.....

Gjest ullalinn
Skrevet

Jeg har lest gjennom svarene du har fått og de fleste går jo på hvorvidt sønnen din kommer til å være interessert / sitte rolig under undersøkelsen.

Selv har jeg opplevd det fatale å ta med meg 5 åringen min på ultralyd. Det som kom frem da var at barnet jeg hadde i magen hadde så mange avvik at det ikke var forenelig med liv. Og hvordan det føltes å få den beskjeden i tillegg til å ta meg av dattera mi, trenger vel egentlig ikke beskrives.

UL er en medisinsk undersøkelse og jeg mener absolutt at et barn ikke har noe der å gjøre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...