hjärterdam Skrevet 16. mars 2016 #1 Skrevet 16. mars 2016 Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne noe skriftlig om dette, jeg vet jeg har funnet noe før, men finner ikke noe konkret i husleieloven nå. Saken er slik: Min søster leier en del av en bolig med to boenheter, hvor utleier selv bor i den andre delen, hun har sagt opp og skal i flg oppsigelsen være ute innen 30.04.16 og i flg kontrakt betale ut denne tiden. Hun kommer til å ha flyttet ut denne uken, og huseier sier nå at han skal flytte inn i delen hun har leid, og at delen han bodde i blir stående tom til 01.05.16, eller som han sier "Jeg har ikke ny leietaker før 1. mai". Det jeg da lurer på er - om han får nøklene fra min søster, og flytter inn i den delen hun leier/leide før 30.04.16 - skal hun da betale for at den delen han velger å flytte fra står tom? Hun har jo ikke kontrakt på annet enn delen hun selv har bodd i, og som han da ønsker å disponere så fort som mulig. Jeg sa til henne at hun kan la være å levere nøkkel før 30.04 om han skal ha leie frem til da, for hun betaler da for å disponere plassen. Hun lurer på om dette står mer konkretisert noe sted, og da spør jeg dere :-)
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #2 Skrevet 16. mars 2016 Hvis hun velger å gi fra seg nøkkelen så huseier kan flytte inn der så må hun betale ut perioden, men hvis huseier krever å få tilbake nøkkelen og flytte inn før kontrakten har løpt ut så er det han som må betale fordi det er han som velger at hun ikke kan være der. Selv om hun har funnet nytt sted og flyttet ut alle tingene sine så disponerer hun og betaler for leiligheten fram til kontrakten løper ut. Sålenge hun velger å benytte seg av den retten så har ikke huseier noe han skulle sagt. Men det blir motsatt dersom huseier forlanger å få nøklene før kontrakten er ute. Da kan hun trekke fra husleien for den perioden. Anonymkode: ff791...a17 6
Fjompen Skrevet 16. mars 2016 #3 Skrevet 16. mars 2016 Jeg er enig i AB over meg her. Den enkleste løsningen er her å gi utrykk for at hun vil beholde nøkkelen, gjerne også sette igjen noen esker med eiendeler frem til den 30.4. Jeg vil tro at huseier da raskt vil komme på banen med et forslag om å redusere leie. Huseier kan ikke kreve å både disponere leieobjektet og kreve inn leie, evt kreve inn dobbelt leie, med mindre leietager selv godtar det. 6
flims Skrevet 16. mars 2016 #4 Skrevet 16. mars 2016 Les i husleieloven, eller ta kontakt med feks forbrukerrådet eller leierboerforeningen. Så vidt jeg har skjønt, skal leier kunne disponere leiligheten fritt i oppsigelsestidn (altså som vanlig). Hvis huseier enten velger å flytte inn selv, la andre flytte inn eller pusse opp leiligheten i oppsigelsestiden, skal ikke leier belastes økonomisk i den perioden. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #5 Skrevet 16. mars 2016 10 timer siden, FrkSvår skrev: Det jeg da lurer på er - om han får nøklene fra min søster, og flytter inn i den delen hun leier/leide før 30.04.16 - skal hun da betale for at den delen han velger å flytte fra står tom? Hun skal selvsagt ikke betale leie for en boenhet hun ikke har noensinne disponert, tidligere betalt for eller har kontrakt på. Hun disponerer sin enhet frem til 30.04. Anonymkode: a4b9d...69e 1
Gjest Blondie65 Skrevet 17. mars 2016 #6 Skrevet 17. mars 2016 Snakk meg om tufs til utleier. Hadde han ikke sagt et ord kunne han jo gjort det han har planer om uten problemer. Men nå er det, som flere har foreslått, greit å sette igjen noe og ikke levere nøklene før 30. april. Jeg tenker at det holder lenge å si det: så lenge husvert insisterer på å bruke leiligheten uten å kompensere leietaker, så blir ikke leiligheten tømt og nøkler levert før 30. april.
Gjest Evans Skrevet 17. mars 2016 #7 Skrevet 17. mars 2016 (endret) Spørsmålet er jo om hun gjør dette frivillig - altså gir fra seg nøkkelen og rommet, eller om det er huseier som krever det. Hun har rett til å disponere delen i hele oppsigelsperioden som hun betaler for og som de har avtale på. Hun har også rett til å gi fra seg nøkkelen før oppsigelstiden er omme om hun ønsker det. Gjør hun det frivillig fordi hun flytter et nytt sted feks, kan hun ikke si at hun ikke skal betale husleie bare fordi hun ønsker å flytte ut før tiden: huseieren skal ikke måtte lide økonomisk fordi hun har funnet seg et nytt sted før deres avtale har gått ut. Det er altså hennes valg hva som skjer i denne delen i oppsigelsesperioden hun betlate for og som de har en avtale på - hun som disponerer. Endret 17. mars 2016 av Evans
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 Det beste her er å stille krav om redusert husleie for den andelen av oppsigelsesperioden hun ikke disponerer boenheten hun leier, før nøkler overleveres. Man skal selvsagt ikke finne seg i å bli kastet ut før, bare fordi huseier ikke gidder vente på at oppsigelsesperioden går ut. Hun skal selvfølgelig ikke betale noe som helst for den leiligheten han flytter fra med mindre hun har leiekontrakt også på denne. Man betaler selvsagt ikke en huseier for en tom leilighet som h*n velger å flytte fra når man aldri har disponert den, snakk om frekk huseier. Anonymkode: 01264...569 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå