Gå til innhold

Heftelser i motorvogn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sett på en 6 år gammel bruktbil, som nåværende eier kjøpte for 3 år siden, vedkommede tok da opp nærmere 200.000,- i billån, som fortsatt ikke er nedbetalt. Det står i annonsen at heftelser blir slettet ved salg. Men når jeg skjekker brønnøysundregistrene ser jeg at bilen er ført opp med x antall utlegg, de første fra 2 år tilbake, de siste for noen måneder siden. Utleggene er fra inkassoselskaper som lindorff, kredinor, intrum justisia, dnb, osv. Alle utleggene blir altså tilsammen mer enn den opprinnelige salgspanten i bilen! Hvordan er det mulig å ha så mye heftelser i en bil? Er det i det hele tatt mulig å kjøpe bilen uten å bli ansvarlig for heftelsene? Og hvorfor er ikke bilen tvangssolgt allerede, når det er fullt av utlegg? 

Bilen er fin og velholdt, passer bruksbehovet (arbeidsbil), i tillegg til at den er rett i nærheten. 

Kjøpe eller løpe?

Anonymkode: 79c56...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde løpt.

Hadde det kun vært heftelser knyttet opp mot billånet så er jo dette ganske vanlig. Men her er det jo heftelser fra innkassoer større enn bilens verdi.
Det sier seg vel selv at disse ikke kan innfris hvis du kjøper bilen til en langt lavere pris.

Nei, ligg unna.

Anonymkode: 3279d...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom bilen ikke er veldig veldig mye billigere enn tilsvarende biler, hold deg langt unna. Dette er et potensielt mareritt. Det er ikke verdt bryet.

Anonymkode: 9c8ae...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det bare å styre unna ja. Vanlige billån heftelser er greit, men når det er flere kreditorer som vil ha penger så er det bare å holde seg unna... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prismessig ligger den likt med mange andre biler. Men den er gått lite, ser velholdt ut og er i nærheten. Slipper å kjøre 30 mil for å se på den liksom, men da tror jeg den utgår 😊 Takk for svar! 😊

Anonymkode: 79c56...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg har vurdert å kjøpe bil som er heftet med utlegg til inkasso og liknende er når det gikk gjennom et firma som er kjent for å selge biler på oppdrag for namsmannen o.l. Der er du sikret at gjelden blir slettet uavhengig av hvor mye gjeld som er heftet ved bilen.

Ved et privat salg? Som alle andre sier, løp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde vært veldig skeptisk,  i det minste skulle jeg hatt bekreftelse fra de ulike med heftelser at disse ikke overskrider salgssum pr i dag. For jeg tror ikke de oppdaterer beløpene etterhvert som de bli nedbetalt. 

Så ville jeg hatt en ordning hvor pengene gikk direkte til kreditor og ikke vedkommende som selger bilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Sapientia skrev:

Jeg hadde vært veldig skeptisk,  i det minste skulle jeg hatt bekreftelse fra de ulike med heftelser at disse ikke overskrider salgssum pr i dag. For jeg tror ikke de oppdaterer beløpene etterhvert som de bli nedbetalt. 

Så ville jeg hatt en ordning hvor pengene gikk direkte til kreditor og ikke vedkommende som selger bilen 

Dette er jo generelt viktige momenter du nevner. Det er i og for seg ikke noe fare forbundet med å kjøpe en bil med heftelser, så lenge du får vite det eksakte beløpet heftelsen er på i dag, og betaler kreditor det kreditor vil ha, og et eventuelt overskytende til selger. Det krever bare at du har tunga ekstra rett i munnen  når du ordner papirene. Når det kommer til saker hvor det er flere kreditorer, og pant i bilen antageligvis overskrider salgssum, så må du få en garanti fra siste pantholder at de vil godta å tape kravet og slette panten, og der kjenner jeg at jeg blir usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...