AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Skrevet 15. mars 2016 Vi vurderer å gifte oss i utlandet (frem i tid). Min kommende mann er fra det landet vi tenker å feire i, men vi bor begge i Norge. Vi ønsker å invitere med oss familie fra Norge til å feire med oss. Det er uansett noen som må reise enten vi blir her i Norge eller i utlandet. Men det får vel ta utgangspunkt i vanlig "utenlandsbryllup" som omtales her på forumet. Det er flest som må reise fra Norge til utlandet. Grunnen til at vi tenker hans hjemland er fordi vi føler mye foregår her i Norge. Hvis det blir i utlandet må vi selvfølgelig lage budsjett. Hva tenker dere vi som brudepar skal dekke for gjestene? Vi har absolutt ikke overflod av penger, men ønsker selvsagt at gjestene skal føle seg velkommen og satt pris på. Kirken vi isåfall tenker å gifte oss i er ca 30minutter med bil unna lokalet (lokalet er på et hotell, så regner med mange bor der). Stedet er rundt en time unna en storby hvis det har noe å si. Tror kanskje ikke stedet er et sted mange tenker å dra på ferie til eller lignende, men det er et fint sted. Hvis dette har noe å si... Vi har ikke mulighet å dekke fly og overnatting dessverre. Men hva annet tenker dere vi må dekke? Tenker selvsagt å dekke mat på bryllupsdagen Anonymkode: ce65a...3c1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #2 Skrevet 15. mars 2016 Sørge for at det er et sted som er relativt rimelig å fly til, rimelig hotell, transport burde dere ordne hvis den eneste måten å komme seg dit på er med bil. Anonymkode: 36910...9a8 4
peppermyntete Skrevet 15. mars 2016 #3 Skrevet 15. mars 2016 Sørge for grupperabatt på hotell, transport til og fra hotell og til og fra bryllup osv. 9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #4 Skrevet 16. mars 2016 ikke noe mer enn dere hadde dekket i et "norskt bryllup" Anonymkode: dad23...da6
Blosa Skrevet 16. mars 2016 #5 Skrevet 16. mars 2016 Vi har for det første lagt bryllupet til utenfor høysesong, så flybilletter er billig. God avtale med hotell på veldig billig overnatting. Grupperabatt på flybuss, vi spanderer buss til og fra kirka, utenom det som er vanlig i bryllup. Har også ordnet en billig sightseeing tur for alle gjestene med egen buss, så vi kan reise sammen med vår egen guide 👍🏻👍🏻 Spanderer det samme som ett vanlig bryllup, men legger litt til rette. Over 60% av de inviterte(min familie), bor der, så vi følte at det var mer riktig å ha bryllupet der ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #6 Skrevet 16. mars 2016 Hvis jeg skulle hatt utenlandsbryllup hadde jeg ikke invitert noen, kanskje bortsett fra de helt nærmeste. Jeg ville ikke satt slekt og venner i forlegenhet hvis de måtte avslå pga økonomi. Jeg synes det er ufint å inviterere på sånt. Folk må få velge ferien sin selv. Anonymkode: 43095...731 8
Kristiansand123 Skrevet 16. mars 2016 #7 Skrevet 16. mars 2016 (endret) Flybilletter-opphold-Mat? Endret 16. mars 2016 av Kristiansand123
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #8 Skrevet 17. mars 2016 13 timer siden, Kristiansand123 skrev: Flybilletter-opphold-Mat? Mener du det seriøst? Anonymkode: dad23...da6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #9 Skrevet 17. mars 2016 Jeg ville sørget for grupperabatt på hotell, samt transport til/fra lokalet. Gjestene må da dekke fly/reiseutgifter til landet selv, samt betale hotellet selv. Men jeg ville da ikke forventet gaver, og presisert det i invitasjonen. Som ønskeliste ville jeg bare skrevet glade og feststemte gjester, e.l. Man skal ikke måtte punge ut for både gave og dyr reise når man skal være gjest i bryllup. Anonymkode: 994bf...1ca 2
Milla29 Skrevet 17. mars 2016 #10 Skrevet 17. mars 2016 Kan bare svare for hvordan vi gjorde det da vi giftet oss i utlandet. Vi giftet oss i USA og hadde nærmeste familie til stede, totalt var vi da 17 stk. Vi startet planleggingen av dette i samråd med familien (halvannet år før), og de tok dette da som en ferie. Vi var bortreist i tre uker og hadde ferie sammen alle, med et bryllup midt i ca Gjestene betalte egen reise og opphold. Vi hadde selvsagt aldri gjort det på denne måten om ikke de ønsket og hadde muligheten til å betale selv. Å fly 17 stykker til en tre ukers ferie i USA er jo mye mer enn vi hadde hatt muligheten til å betale for Litt av grunnen til at vi ønsket å gifte oss i utlandet var at vi ikke ville ha en stort bryllup med mange gjester, men kun våre nærmeste. Vi hadde ikke reist (så langt i det minste ;)) dersom planen var å invitere venner, tanter, onkler osv. Da hadde vi i det minste holdt oss i Europa, muligens skandinavia, og gjort vårt ytterste for å skaffe rabatter og gode priser på overnatting til gjestene. Viktig å gi melding i gooood tid hva dere planlegger i hvert fall. Da vil det gjøre det enklere for gjestene å ha mulighet til å være med. Vi sa at vi så på det som deres gave til oss, at de ble med - men vi fikk gaver fra alle uansett. Vi planla som sagt hele reisen i fellesskap, både i forhold til når på året det passet å reise og hvor vi skulle bo. Vi hadde en fantastisk ferie og bryllup, og det vet jeg gjestene syns også, for de snakker om den turen enda (syv år etter), som den beste ferien de har vært på
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #11 Skrevet 17. mars 2016 Uansett hvordan dere vrir og vender på det, så tar dere noe av kostnadene på bryllupet deres over på gjestene. Det er som regel rimeligere å feire bryllup i utlandet enn i Norge (tenk på f.eks. alkohol og mat) noe som gjør at dere som brudepar betaler mindre, og legger disse kostnadene over på gjestene deres. Se f.eks. hva ville et tilsvarende bryllup kostet i Norge, jeg tipper dere sparer ganske mye på dette! Dere bør derfor gjøre det så smidig som mulig for gjestene å komme seg i bryllupet deres, transport rundt om i landet (fra flyplass, til kirke, til nærmeste by/sightseeing) ser jeg på som en selvfølge. Husk at dere er vertskap, og hvis dere legger kostnadene på opphold og flybilletter på gjestene burde dere gjøre andre ting som gjør at turen blir så komfortabelt som mulig. I tillegg til bryllupsmiddagen (og alt inkludert rundt denne) synes jeg at 1 middag og 1 lunsj er det minste dere kan spandere på gjestene deres. Jeg ville riktignok tenkt det samme hvis man valgte å holde bryllup slik at mange måtte reise også i Norge.. Når man er vertskap skal man gjøre det så enkelt som mulig for gjestene, og det medfører ofte litt ekstra arbeid og kostnader. Anonymkode: df803...8c9 1
Kristiansand123 Skrevet 17. mars 2016 #12 Skrevet 17. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du det seriøst? Anonymkode: dad23...da6 Ja, altså om dere skal gifte dere i Syden og dere inviterer folk dit, så ja?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #13 Skrevet 17. mars 2016 3 minutter siden, Kristiansand123 skrev: Ja, altså om dere skal gifte dere i Syden og dere inviterer folk dit, så ja? Jeg er godt gift så ikke meg jeg tenker på. Giftet meg i Oslo om du skulle finne på å beskylde meg for å gifte meg langt unna folk og fe. Syntes bare det var veldig kravstort fra en gjest å forvente det Anonymkode: dad23...da6 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #14 Skrevet 17. mars 2016 4 minutter siden, Kristiansand123 skrev: Ja, altså om dere skal gifte dere i Syden og dere inviterer folk dit, så ja? Det er ikke ts du svarer her. Ingen dekker alt det du nevner og ingen forventer det heller. Anonymkode: d558b...326 2
Kristiansand123 Skrevet 17. mars 2016 #15 Skrevet 17. mars 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke ts du svarer her. Ingen dekker alt det du nevner og ingen forventer det heller. Anonymkode: d558b...326 Hæ? Samma for meg hvem jeg prater med. Jeg bare svarte på spørsmålet jeg fikk. "Mener du dette seriøst?"
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #16 Skrevet 17. mars 2016 Har vært i bryllup i utlandet som gjest selv. Er selv ikke interessert i giftermål, og har derfor ikke tenkt så mye over slikt, men opplevde følgende selv og synes det var veldig ok: Fly og overnatting samt transport mellom flyplass og hotell betalte gjestene selv. Brudeparet inngikk avtale med tre hoteller i ulik priskategori slik at man kunne velge overnatting etter egen lommebok. Buss ble satt opp fra hotellet til kirken, videre til bryllupslokalet, med litt sightseeing underveis. All mat og drikke i bryllupet var dekket (man har ikke betalbar når gjestene betaler flere tusen for å komme) . Info om at de ikke ville ha ga gave (gaven var at vi kom) Dessuten satt de opp en nettside, hvor de lenket opp masse praktisk info, hotellene, kirken, busstransporten, tips til reisen, stedet osv (mange valgte jo å bli noen dager ekstra). Og i tillegg arrangerte de en uformell greie på en bar kvelden før bryllupet, så gjestene kunne møtes i forkant og bli litt kjent (gjestene betalte selv her). Det var veldig koselig Anonymkode: f6bb0...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #17 Skrevet 17. mars 2016 Synes det høres ut som dere har gjort det veldig greit, jeg! Har vært i flere utenlands-bryllup og da har det vært omtrent som det du skisserer. Et par ganger har vi blitt tilbudt privat overnatting. Det har vært ok iom at vi da var studenter. Nå som vi jobber, føles det egentlig like greit å bo på hotell. Anonymkode: be314...2c4
Pinecone Skrevet 18. mars 2016 #19 Skrevet 18. mars 2016 Den 16.3.2016 at 10.30, AnonymBruker skrev: Hvis jeg skulle hatt utenlandsbryllup hadde jeg ikke invitert noen, kanskje bortsett fra de helt nærmeste. Jeg ville ikke satt slekt og venner i forlegenhet hvis de måtte avslå pga økonomi. Jeg synes det er ufint å inviterere på sånt. Folk må få velge ferien sin selv. Anonymkode: 43095...731 Nå må jo noen reise uansett hvilket land de velger å gifte seg i da. Jeg skal selv gifte meg med en som ikke er fra Norge og dermed må enten min familie reise eller hans familie reise. Siden det er "ufint å invitere på sånt" hvem sin familie skal ikke bli invitert i bryllupet? Nei, det er latterlig. Du velger jo selv om du ønsker å komme. Å invitere gjester i bryllup er da absolutt ikke ufint. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mars 2016 #20 Skrevet 18. mars 2016 Jeg tenker at gjestene kan betale reise og opphold selv og ville ikke hatt noe i mot det om jeg fikk god tid på meg til å planlegge (et år i forveien er et minimums krav for å kunne få ferie o.l. dersom det er nødvendig). Det å skaffe grupperabatt på hotell og lokal transport er svært hyggelig, men det er faktisk også mulig å gjøre det på fly hvis man kontakter et reisebyrå. I det hele tatt synes jeg at tilrettelegging som forteller når flyet dit går med noen prisvarianter er lurt. Jeg mener ikke at det er en plikt å betale gjestenes reise og opphold, men jeg synes at noen felles aktiviteter i dagene rundt bryllupet kan være gratis. Jeg antar jo at familiene her kansler ikke kjenner hverandre så godt så det å delta på aktiviteter sammen er jo et bidrag til å bli bedre kjent. Jeg synes imidlertid at det meste den store dagen bør være helt gratis - da tenker jeg transport, fest med mat og all drikke. Ikke noe betalbar eller slikt. Husk også at noen kanskje vil ordne håret og slikt på dagen så fremskaff gjerne gode anbefalinger til lokale frisører også. Man blir litt reisearrangør i slike tilfeller, og det er nettopp dette som kan gjøre at noen har lyst å være med og spandere reisen selv. Og det er en selvfølge at man sier fra om at en ikke forventer gave.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå