Gjest Bøllefrøa Skrevet 15. mars 2016 #1 Skrevet 15. mars 2016 (endret) Er jo vanvittig lav rente for tiden. Men vi er ny på det, hva er en god deal? Har fått tilbud på 2,4% rente for 5år, eller 3,2% for 10år? Lurer litt på om 3,2% egentlig ikke er så lavt / lurt. Men hva hjelper det å binde renten for 5år når renten da sikkert er mye høyere, da kunne det jo lønnet seg å binde den for 10år selvom det idag er litt dyrt med 3,2%... Man vet jo aldri hva som kan skje med den flytene renten. Kjipt å stå der om 5år og renten er 4,4% f.eks. Hva har dere gjort? Har dere bundet den og så angret dere tidligere? Er 2,4% billig rente, er 5år mer enn lenge nok å gamble slikt med om gangen? Endret 15. mars 2016 av Bøllefrøa feile tall
RompeRusk Skrevet 15. mars 2016 #2 Skrevet 15. mars 2016 Personlig venter jeg til å se om renten går enda litt lenger ned. Tenker å binde 5 år i løpet av året
Gjest Halvveis Skrevet 15. mars 2016 #3 Skrevet 15. mars 2016 Jeg tipper at renta er mye høyere om ti år, men da er bindingsperioden over. Dersom man kan få 20 års binding for samme kostnad så begynner det å bli interessant.
Gjest Bøllefrøa Skrevet 15. mars 2016 #4 Skrevet 15. mars 2016 Ja, jeg tror og at om et par 6-10år fram i tid så er renten passert endel prosent høyere enn det vi ser idag. Da ser det trangt ut mtp. lånet. Regner ikke med å bo i samme dyre leilighet på 10ende året, men hadde vært greit å hatt en viss trygghet fram til da... Men om 5år da? Tror dere mye forandrer seg på den tiden også?
EvaLena Skrevet 15. mars 2016 #5 Skrevet 15. mars 2016 Har hatt lån i over 20 år og har aldri bundet renta. Har ikke tapt noe som helst på det faktisk. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #6 Skrevet 15. mars 2016 Du skal ikke binde renta fordi du tror du vil tjene på det fordi du får en god deal, men som er forsikring mot en eventuell renteoppgang hvis du ikke tåler nettopp renteoppgangen. Anonymkode: 7f5e3...c0d 5
Gjest Sisti Skrevet 16. mars 2016 #7 Skrevet 16. mars 2016 Altså, det er sjelden lønnsomt å binde renta. Hvorfor tror dere bankene tilbyr fastrente? For å være snille? Nei, det er for å tjene penger, og historien viser at det ikke er lønnsomt å binde renta. Hvis man prøver å spekulere i at banken tar feil (de kan jo ikke VITE de heller om hvordan renta vil utvikle seg, og om fastrenta dermed er lønnsom eller ei for kundene - men etter deres prognoser er det banken som skal tjene på det) for å tjene penger ville jeg heller brukt energien på aksjemarkedet eller noe. Fastrente er et supert tilbud for de som har en stram økonomi som ikke tåler mye renteoppgang. Det er altså greit for de som ønsker å betale litt høyere rente jevnt over, for å slippe svingninger i rentekostnaden, selv om den totale rentekostnaden er lavere ved svingende rente. For mange unge med høyt boliglån og lite å gå på kan fastrente være lurt. Har du ikke stram økonomi og ikke behov for stor forutsigbarhet er det ikke like lurt, med mindre du er overbevist om at dine prognoser er bedre enn bankenes. Men da ville du neppe vært på KG og diskutert temaet...
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #8 Skrevet 16. mars 2016 Jeg har bundet renta mi før, og vunnet på det. Synes det gir meg trygghet i hverdagen, så slipper jeg stressmomentet med renteøkning (jeg har generelt lett for å bli stresset av ting...) Nå har vi nytt boliglån igjen, og jeg har lyst til å binde renta. MEN da er det ikke rom for å evt betale inn mer en periode, eller endre på vilkår? Da har du vel låst deg til en avtale i mange år, og hvis noe skjer som gjør at du må endre lånesituasjonen, koster det ganske mye (tror jeg...) Anonymkode: aac49...8bb
debattanten Skrevet 16. mars 2016 #9 Skrevet 16. mars 2016 Ingenting som tyder på høyere rente om 5 år. Renten vil være omtrent som nå og kanskje lavere. Utsiktene er magrere tider rett og slett. Fremover nå så skal renten videre ned og der vil den være lenge. Det og som påpekt tidligere i tråden, ikke bind renten for å spare penger. Du gjør det fordi du eventuelt trenger sikkerhet. Grunnen til at bankene nå er offensive med fastrente er at de vet at rentene skal ned. Da er det supert for bankene å låse kunden i "billige" fastrentelån som f.eks 3.3% over 5 år.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #10 Skrevet 16. mars 2016 Det er spådd at renten vil bli satt ned minimum to ganger i løp av året, ville ventet. Det er spådd trange tider noe som viser seg igjen på renten. Renten har sunket nesten en prosent siden jeg tok opp boliglånet mitt i fjor. Jeg er veldig glad for at jeg ikke bandt renten. Anonymkode: 2215c...8b6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #11 Skrevet 16. mars 2016 Historisk sett har det vært dyrere med fastrente enn flytende rente. Grunnen til å binde renta er ikke for å spare renteutgifter, men sikre seg forutsigbarhet. Binder du for 5 år vet du nøyaktig hva du skal betale de neste 5 årene. Skulle du tilfeldigvis spare noen kroner ved at den flytende renta stiger mye på kort tid er dette en bonus. Muligheten for stigende rente frem i tid er allerede priset inn i fastrentetilbudet. Det er derfor denne er høyere enn den flytende renten. Anonymkode: a8dd9...2ea
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #12 Skrevet 16. mars 2016 Å bind renten er genialt for de som har en økonomi som gjør at de bør ha eller ønsker forutsigbarhet. På lang sikt e.g. 10 år tror jeg de vil ende med den samme innbetalte renten og ikke tape noe - det er ytterst får om noen som noen gang har tjent på fastrente ut over bankene. Anonymkode: acc1d...eb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå