Gå til innhold

Pastarett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så lyst til å lage meg en pastarett. Er litt lei av den tradisjonelle bolognese så tenkte kanskje noe med fløtesaus. 

Er ikke så flink på kjøkkenet så trenger noen tips. Er veldig glad i grønnsaker så tenkte f.eks å koke pastaskruer på vanlig måte. Hakke opp paprika, brokkoli og tomater og ha det opp i. Kanskje litt kjedelig med bare grønnsaker? 

Også trenger jeg noe saus. Tenker kanskje matfløte, hvitløk, litt chilli, pepper og salt. 
Eller er jeg helt på jordet??

Anonymkode: a9f7e...ec5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste pastarettene er veldig enkle. Her er noen vanlig steps:

1. kok pasta 1min mindre enn hva som står på pakken,husk salt i vannet

2.  God Oliven olje og rist 2-4 forskjellige grønnsaker i middels varme for å få ut den naturlige søtheten/smaken i dem.

3. add pasta + litt av pasta vannet i pannen og bland det godt, DONE <3

4. Her er det valgfritt, add litt creme fraiche eller mat fløte hvis du vil ha det litt kremert

De fleste enkle pastarettene er ferdig på ca 15min

Dette er noen enkle kombo som jeg liker:

Champignon+chili+kokt skinke+matfløte

Soltørkete tomater+ squash

Bacon+løk+hvitløk+chili

Cherrytomater+paprika+spekeskinke

Scampi+hvitløk+Cherrytomater

Lykke til og Bon apetito <3

Legger til 2 veldig enkle videoer jeg så du får noen ideer. Pasta Carbonara er noe jeg aldri blir lei av <3

Pasta alfredo, kremerte og ostete DRØM <3

Lykke til og Bon apetito <3

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lyst til å lage meg en pastarett. Er litt lei av den tradisjonelle bolognese så tenkte kanskje noe med fløtesaus. 

Er ikke så flink på kjøkkenet så trenger noen tips. Er veldig glad i grønnsaker så tenkte f.eks å koke pastaskruer på vanlig måte. Hakke opp paprika, brokkoli og tomater og ha det opp i. Kanskje litt kjedelig med bare grønnsaker? 

Også trenger jeg noe saus. Tenker kanskje matfløte, hvitløk, litt chilli, pepper og salt. 
Eller er jeg helt på jordet??

Denne er veldig god:

http://mattips.org/pasta-med-kylling-og-bacon/

Anonymkode: 491bc...e66

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! :D Nå fikk jeg masse ideer.
Synes den komboen med bacon, løk og chilli hørtes godt ut. Tror jeg skal toppe det med matfløte. 

Skrevet

Denne er veldig god: Stek strandaskinke (eller annen spekeskinke) i strimler, ta i finhakket sjalottløk, hakket chilli, sopp i skiver (fersk er best) og 2-3ss soltørkete tomater (bruker den som er i små biter i olje) og fløte. La det koke litt sammen og ta i en neve parmasan. Smak til med pepper og evt salt. Bland alt sammen med pastaen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager alltid pasta etter eget hode, med unntak av pasta carbonara der jeg følger en mer eller mindre fast oppskrift.

Prøv deg frem! Fremgangsmåten du fikk over her er fin, men egentlig kan du bare bruke fantasien. 

Det eneste jeg har kombinert med pasta som virkelig ikke smaker godt er bearnéssaus. Utover det er det meste godt.

Anonymkode: 3937a...10a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil prøve noe helt nytt vil jeg anbefale laksepasta.Min favoritt pastarett er pasta med laks,erter og fløtesaus :)

Anonymkode: 9351b...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Denne pasta retten er min desidert favoritt pastarett!

Kok pasta (Penne eller skruer). Mens pastaen koker finhakker du hvitløk som du blander med olivenolje (en god klunk), fersk basilikum, salt, pepper, så mye cherrytomater du vil ha (delt i to) og mozzarella (helst bøffel). Når pastaen er ferdig kokt heller du av vannet og har pastaen oppi resten av ingrediensene og rører det sammen. 

Bon appetit 

Anonymkode: 99fe2...86b

Skrevet

Oppdaget akkurat denne nydelige og enkle pastaretten; 

Fullkornpasta etter eget ønske, tunfisk i vann, cherrytomat i biter, spinat stekt sammen med hvitløk til den faller litt sammen. Rør inn ønsket mengde lett crème fraiche til retten blir kremet. Godt å kverne over litt salt og pepper. Smaker så godt som ikke tunfisk, bare masse annet godt :) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange flotte pastaretter. Jeg tenker jeg skal bruke pasta penne. Hvor mange gram er passende for en porsjon?

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke minst hvor mye matfløte skal jeg helle over for å gjøre det litt kremete? 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange flotte pastaretter. Jeg tenker jeg skal bruke pasta penne. Hvor mange gram er passende for en porsjon?

100g per porsjon :) Du trenger bare en liten skvett med fløte og litt parmesan/annen ost så får du pastaen din deilig kremerte!

Om du virkelig liker kremerte pasta burde du prøve å lage Risotto. Det er enkelt og tar ca 20min fra start 2 finish!

Her er 4 måter på forskjellige risotto lagd så enkelt og så herlig godt :) Jeg blir aldri lei av risotto for som pasta kan du variere ingrediensene uendelig og det er alltid så godt mhmmmmmm. 

For de som elsker parmesan anbefaler jeg denne siden. Jeg har brukt dem ganske lenge og er storfornøyd. Leveringstid er bare 2-4dager som oftest :) 

http://www.parmashop.com/english/parmigiano-reggiano/parmigiano-reggiano-pdo-from-hill-qual-extra-seasoned-months-piece-pou.html

Bon appetito <3

Skrevet

-Pasta, bacon, fløte, løk, spinat, cherrytomat, masse parmesan og et dryss pepper! SÅ. GODT. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker å lage carbonara med spaghetti, bacon, erter, fløte og parmesan. Veldig godt :)

Anonymkode: a53ce...0b7

Skrevet (endret)

Denne har blitt en favoritt her i huset: Pasta with Ricotta and Peas
Bare pass på, siden har video som spiller av automatisk (og starter med klapping og hujing).

Og så denne: One-Skillet Chicken Alfredo Pasta

Støtter også forslaget om risotto. Av og til går disse i surr for meg.
Risotto med svampe og edamamebønner

Jeg tilpasser alltid oppskriftene til hva jeg har, hva jeg liker, og forenkler arbeidsprosesser (feks steker kjøtt og har så i løk i panna, jeg tar ikke ut kjøttet først; jeg bruker sitronsaft fra flaske istedenfor saft fra 1/2 sitron).

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...